Najważniejsze zmiany w Regulaminie 2009

FIA wprowadza w Formule 1 szereg zmian w regulacjach technologicznych i sportowych na sezon 2009. Celem Federacji jest obniżenie wydatków ponoszonych przez zespoły, podniesienie niezawodności startujących samochodów oraz widowiskowości Grand Prix.

Zmiany techniczne wprowadzone przy współpracy OWG (Overtaking Working Group – grupa do spraw wyprzedzania, jakkolwiek dziwnie to brzmi w języku polskim…) mają spowodować redukcję wpływu aerodynamiki na zachowanie samochodu i jego czułość na turbulencje, ułatwienie manewrów wyprzedzania oraz spowolnienie samochodów na bardzo szybkich zakrętach.
O zmianach tych opowiada Sebastian Vettel z zespołu Red Bull:

Aerodynamika

Zmiany w budowie nadwozia powodują zdecydowaną redukcję siły docisku aerodynamicznego. Samochody w roku 2009 pozbawione są dodatkowych elementów takich jak skrzydełka (słynne „uszy królika” – zdjęcie), wyloty chłodzenia, stateczniki. Dłuższy dyfuzor został przesunięty bardziej do tyłu i jego zakończenie ustawione jest na linii tylnej osi.
Większe przednie skrzydła (od 1400mm do 1800 mm) osadzone są niżej (75mm do 150 mm). Do tej pory miały one szerokość mniejszą niż samochód. Wysunięcie ich do przodu zwiększa ich wydajność z powodu przeniesienia balansu aerodynamicznego konstrukcji, a co za tym idzie zwiększenia docisku przypadającego na przód samochodu. Zawodnicy mają możliwość regulacji ustawienia kąta skrzydła dwukrotnie w czasie jednego okrążenia w zakresie 60. Tylne skrzydło zmieniło zdecydowanie swój kształt. Sięgać może ono wysokości pokrywy silnika. Jest węższe niż poprzednio – jego szerokość ma zawierać się między 720mm i 1000mm.
Wszystkie te zmiany mają ułatwić wykonywanie manewru wyprzedzania w strumieniu powietrza pojawiającym się za samochodem wyprzedzanym i zmniejszyć wrażliwość samochodu na turbulencje.

KERS (Kinetic Energy Recovery System)

Zgodnie z wytycznymi FIA zespoły będą mogły używać systemu KERS (Kinetic Energy Recovery System), nie jest on jednak obligatoryjny. System odzyskiwać będzie energię kinetyczną generowaną podczas hamowania.  Odzyskana energia, ok. 80 bhp przechowywana przy użyciu koła zamachowego lub baterii elektrycznej, będzie mogła zostać wykorzystana przez kierowcę jako źródło dodatkowej mocy, co pociąga za sobą możliwość uzyskania lepszego czasu okrążenia o dziesiąte części sekundy. Dokonując takich obliczeń należy jednak wziąć pod uwagę ciężar samego systemu i jego wpływ na rozłożenie obciążenia samochodu. Maksymalna moc KERS nie może przekraczać 60 kW. Energia uwalniana nie może przekroczyć 400kJ w czasie jednego okrążenia.

Bridgestone slick, BMW Sauber
Foto: A.Banaszkiewicz

Opony
Aby zrekompensować utratę docisku aerodynamicznego, wprowadzone zostają ponownie, po ponad 10 latach przerwy, gładkie opony. Celem tej zmiany jest uzyskanie i wykorzystanie w większym stopniu przyczepności mechanicznej. Określa się, że zwiększy się ona o ok. 20%. Będzie to także wynikiem zmienionej aerodynamiki pojazdów, a więc redukcji poziomów siły docisku aerodynamicznego (zobacz: Aerodynamika). Firma Bridgestone będzie dostarczać opony z dwóch rodzajów mieszanki, różniących się także od tej z sezonu 2008. Obydwa rodzaje opon będą musiały być używane w trakcie wyścigu.

Silniki
Obroty silnika nie mogą przekraczać 18000 rpm (w 2008 – 19 000 rpm). Kierowca ma do dyspozycji 8 silników w trakcie sezonu. Konieczność użycia dodatkowego silnika przez kierowcę powodować będzie przesunięcie o 10 miejsc do tyłu na starcie Grand Prix, w czasie którego silnik jest wymieniany.

Zmiany w regulaminie sportowym dotyczą testów i sytuacji, kiedy na torze pojawia się samochód bezpieczeństwa.

Testy
W 2009 roczny limit kilometrów testowych jakie zespoły mogą wykorzystać ograniczono do 15,000. Co ważniejsze testy te nie mogą być przeprowadzane w trakcie trwania sezonu, a dokładnie od tygodnia przed pierwszym Grand Prix do dnia 31 grudnia 2009. Ponadto w tunelach aerodynamicznych testować wolno tylko modele nie większe niż 60% wielkości oryginalnego samochodu, a prędkość nie może przekraczać 50m/sekundę.

Samochód bezpieczeństwa
W przeciwieństwie do poprzedniego sezonu pit-lane będzie otwarty przez cały czas przebywania samochodu bezpieczeństwa na torze. Kierowcy będą mogli zjeżdżać do garaży, aby tankować samochód. Wprowadzone zostało jednak ograniczenie czasowe. Na podstawie zainstalowanych systemów GPS i ECU każdy samochód w zależności od swojej pozycji na torze będzie miał wyznaczony czas, przed którym nie wolno mu zjechać do pit-lane. Niedostosowanie się do tej zasady będzie karane. Oczywiście, samochód może opuścić pit-lane tylko przy włączonym zielonym świetle, czyli wtedy, kiedy samochód bezpieczeństwa i samochody obecne na torze nie mijają właśnie wyjazdu pit-lane. Wyjeżdżający musi więc przepuścić wszystkie samochody jadące za samochodem bezpieczeństwa

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze