Ewa Pertyńska

Najbezpieczniejsze samochody 2014 roku – filmy z crashtestów

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) ogłosiło listę modeli, które uznano za najbezpieczniejsze spośród wszystkich w roku 2014. Jeśli bezpieczeństwo jest dla Ciebie ważniejsze niż wszystko inne, warto wziąć pod uwagę samochody z naszej listy.

Auta zostały podzielone na pięć kategorii zależnie od masy i typu nadwozia. W klasie supermini odnotowano tylko jeden samochód, który zasłużył na pięć gwiazdek w kategorii bezpieczeństwa – jest to Škoda Fabia. Bezkonkurencyjnie wygrał z trzynastoma rywalami testowanymi w ciągu roku.

W kolejnej kategorii – mały off-roader, wygrał Land Rover Discovery Sport.

Kategorię Minivan zdominował Volkswagen Golf Sportsvan.

W najbardziej obłożonej klasie małego samochodu rodzinnego Nissan Qashqai crossover wspiął się na podium.

W ostatniej grupie – dużych samochodów rodzinnych, mistrzem został Mercedes klasy C.

– Gratulujemy tym producentom, których samochody są na naszej liście najlepszych zeszłego roku. Dowodzi to wyjątkowej dbałości o poziom przeciwdziałania wypadkom oraz maksymalizacji bezpieczeństwa pasażerów w chwili kolizji. W przyszłości mamy nadzieję zobaczyć podobne wyniki innych marek, gdy technologie pozwalające osiągać tak doskonałe efekty będą łatwiej dostępne i tańsze w zastosowaniu. – mówił Michiel van Ratingen, sekretarz generalny NCAP, gratulując producentom zwycięskich modeli.

Najnowsze

Ewa Pertyńska

Zmiany w przepisach dotyczących przewozu dzieci samochodem

13 stycznia rząd przyjął projekt nowelizacji przepisów dotyczących przewozu dzieci. Zakłada on, że najmłodsi nie mogą być przewożeni pojazdami, które na wyposażeniu nie mają pasów bezpieczeństwa, a na przednim siedzeniu nie mają prawa podróżować osoby niższe niż 150 centymetrów wzrostu.

Próg dotyczący wzrostu dzieci przewożonych w fotelikach ma pozostać niezmieniony – do czasu przekroczenia granicy 150 centymetrów wzrostu nie można sadzać latorośli na przednim siedzeniu oraz wymagane jest dla niego na tylnej kanapie specjalne siedzisko. W planach jest jednak rezygnacja z progu wiekowego dotyczącego przewozu dzieci. Do tej pory granicą wiekową było ukończenie 12 roku życia. teraz dopuszczalne ma być przewożenie dziecka powyżej 135 centymetrów wzrostu (a poniżej 150) bez fotelika, jednak tylko na tylnym siedzeniu i w pasach bezpieczeństwa.

Jeżeli na tylnej kanapie dwa foteliki uniemożliwiają ustawienie trzeciego siedziska pomiędzy nimi, będzie możliwość przewiezienia dziecka powyżej trzeciego roku życia, z oczywistym zastrzeżeniem, że musi być zapięte pasami.

Zmiany mają na celu dostosowanie polskiego prawa do dyrektyw unijnych dotyczących stosowania pasów bezpieczeństwa i fotelików dla dzieci w pojazdach oraz do postępu technologicznego związanego ze zmianami w budowie samochodów.

Projekt kładzie nacisk na to, by fotelik był odpowiednio dobrany do wagi i wzrostu najmłodszych, reguluje również sprawę przewozu dziecka w siedzisku tyłem do kierunku jazdy, gdy na miejscu pasażera znajduje się poduszka powietrzna.

Kierowcy autobusów będą zobowiązani poinformować pasażerów o obowiązku zapięcia pasów bezpieczeństwa, jeśli pojazd będzie w nie wyposażony.

Projekt ma doprecyzować czynniki zdrowotne i zwolnienia lekarskie zwalniające z obowiązku jazdy w pasach.

Według badań od 2008 roku procent dzieci przewożonych w fotelikach wzrósł o ok. 4 punkty procentowe i wynosi aktualnie 88 procent. Za przewożenie pociech bez specjalnego siedziska grozi mandat w wysokości 150 złotych i 6 punktów karnych.

Najnowsze

Ewa Pertyńska

Ford Mustang – ceny

Opublikowano ceny Mustanga na niemieckim rynku. Najprawdopodobniej u Niemców nie będzie możliwości zakupu wersji z silnikiem V6. Jak się plasuje cenowo ten wymarzony przez wielu muscle car?

Ford Mustang od czasu swojego powstania w 1964 roku wywołuje niezmiennie wiele emocji. Już pierwsza produkowana wersja w postaci białego kabrioletu z czarnym wyposażeniem zdobyła szeroką rzeszę fanów. Trudno się dziwić – Mustang był pierwszym konkurentem dla Chevroleta Corvette. W tamtych czasach były to jedyne sportowe samochody produkowane w Stanach. Ford stworzył alternatywę dla droższej Corvette’y, celując w gust młodzieży urodzonej po wojnie, która mniej więcej w okresie powstania auta szukała swojego pierwszego wozu. Od tamtej pory globalny zachwyt tym samochodem właściwie nie słabnie. Dlatego nowe modele szybko pojawiają się też w innych krajach.

W Stanach Zjednoczonych za nowego Forda Mustanga z silnikiem EcoBoost o pojemności 2,3 litra zapłacimy 41 500 dolarów (150 230 złotych). Od niedawna wiadomo już, że w Niemczech ten sam model będzie kosztował 34 000 euro, czyli około 145 860 złotych. Cena prawdopodobnie mogłaby być jeszcze niższa, jednak na razie Mustang w wersji V6 nie pojawia się w rozpisce cenowej. Istnieje możliwość, że w ogóle się nie pojawi w Europie, możliwe, że nie będzie dostępny jedynie u Niemców, jest jeszcze trzecia opcja, czyli wprowadzenie go z odpowiednim opóźnieniem, po sprzedaniu satysfakcjonującej liczby sztuk z turbo.

Kolejną możliwą wersją jest pięciolitrowy silnik V8 GT, którego cena wynosi 47 600 dolarów (173 740 złotych) w USA, a w Niemczech 39000 euro (167 310 złotych).

Wszystkie te ceny dotyczą modelu z manualną skrzynią biegów. Jeżeli klient życzy sobie kupić model wyposażony w skrzynię automatyczną, do ceny musimy dodać 2000 euro (8580 złotych). Jeśli czyimś marzeniem jest Mustang w wersji kabrio, musi się liczyć z dodatkowymi kosztami rzędu 4000 euro (plus 17 160 złotych).

Najnowsze

Bentayga – SUV od Bentleya

Bentley potwierdził wprowadzenie w 2016 roku nowego modelu o nazwie Bentayga. Opisywany jako inspirowany naturalnym światem ma być połączeniem „brytyjskiego luksusu” z on- i off-roaderem.

Bentley potwierdził chęć produkcji nowego modelu SUV-a Bentayga, na salonie samochodowym w Detroit. Skąd nazwa modelu? Producent tłumaczy, że model zaczerpnął nazwę od połaci tajgi na północy Wielkiej Brytanii oraz od góry znajdującej się na południu Wysp Kanaryjskich (Grand Canaria) – szczytu Roque Bentayga.

Trudno trafić w zróżnicowane gusty wszystkich kierowców, jednak na pewno Bentayga znajdzie wielu zwolenników. Patrząc na wygląd „grilla” w towarzystwie okrągłych świateł, przód nadwozia będzie inspirowany modelem Continental. Z tyłu ma dominować tylny spojler oraz podwójna końcówka układu wydechowego. Wewnątrz znajdzie się ekskluzywna skóra, drewno i elementy ze szlachetnych metali.

Audi prowadzi badania nad techniką ładowania samochodów elektrycznych metodą dwukierunkową

– Bentayga to nazwa, która odzwierciedla to, w czym nasz samochód spełni swoją rolę najlepiej na świecie na świecie – jest to połączenie luksusu i wydajności, niezależnie od środowiska, w którym znajdzie się to auto – mówi dyrektor generalny Bentleya, Wolfgang Dürheimer.

Niedawno udostępniono zdjęcie bocznych wlotów powietrza, które układają się w kształt litery B. Oprócz tego możemy zobaczyć film, na którym SUV bez problemów wspina się na piaszczyste wydmy.

Podstawowe wyposażenie najprawdopodobniej będzie obejmowało podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 4 litrów (znany z Continental’a i Flying Spur); flagową odmianę będzie napędzać sześciolitrowy W12 o mocy ponad 600 KM.

Bentley zapowiada, że w 2017 roku (czyli rok po prowadzeniu powyższych wersji) w ofercie znajdą się dwie hybrydy, czyli połączenie silnika elektrycznego z benzynowym (V6 lub V8) lub wysokoprężnym (V8). Samochód będzie mieć zasięg 50 kilometrów na napędzie elektrycznym.

Na razie nie podano cen za model Bentley Bentayga, zatem producent nie przyjmuje jeszcze zamówień. W tym momencie jednak szacuje, że ma ponad 4 tysiące klientów chętnych, by kupić Bentaygę.

BMW R 1250 RT

Najnowsze

Ewa Pertyńska

Rewolucyjny Ford GT – filmy i galeria

Niedawno Ford przedstawił swój nowy model GT. Jest to kolejny samochód z grupy Ford Performance, dołączający do rasowej rodziny Focusa RS, F-150 Raptora, Shelby GT350 i Shelby GT350R.

Ford zaprezentował nowy model GT – supersamochód o wysokich osiągach i lekkiej konstrukcji wykonanej z włókna węglowego. Ford GT to jeden z ponad 12 nowych aut Ford Performance, które pojawią się na rynku do 2020 roku. Model ten uzupełni rozrastającą się gamę samochodów przygotowanych przez dział Ford Performance, obejmującą obecnie Forda Focusa RS, Forda F-150 Raptor, Forda Shelby GT350 oraz Forda Shelby GT350R. Ford GT wejdzie do produkcji seryjnej pod koniec przyszłego roku i będzie oferowany na wybranych rynkach całego świata, świętując tym samym pięćdziesiątą rocznicę zdobycia przez modele Ford GT pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca w 24-godzinnym wyścigu Le Mans rozegranym w 1966 roku. Nowy supersamochód Ford GT został wyposażony w napęd na tylne koła, centralnie umieszczony silnik oraz zaawansowane aerodynamiczne, dwudrzwiowe nadwozie typu coupe. Źródłem napędu jest najmocniejsza wersja silnika EcoBoost w historii – podwójnie doładowana jednostka EcoBoost V6 nowej generacji, produkująca ponad 600 KM.

A co dla Ciebie znaczy

Ford GT wykorzystuje także lekkie materiały, w tym włókno węglowe i aluminium, co pozwala na uzyskanie doskonałego przyspieszenia oraz precyzyjnego prowadzenia przy zachowaniu wyższej wydajności. Wśród innowacji dostępnych w tym modelu znajduje się aktywny układ aerodynamiczny – obejmujący m.in. wysuwany spoiler – oraz pełna gama funkcji ułatwiających pracę kierowcy, jak chociażby najnowszy system komunikacji SYNC 3. Konstrukcja Forda GT składa się z aluminiowej przedniej i tylnej ramy pomocniczej, paneli nadwozia wykonanych z włókna węglowego oraz przedziału pasażerskiego również stworzonego z wykorzystaniem tego lekkiego materiału. Włókno węglowe to jeden z najbardziej wytrzymałych materiałów na świecie (w stosunku do swojej masy), pozwalający stworzyć bardzo sztywną podstawę dla komponentów podwozia przy zachowaniu niskiej masy własnej całego auta.

Silniki EcoBoost napędzaj wiele samochodów sportowych Forda, w tym nowego Forda Mustanga, najnowszego Forda F-150 Raptor oraz Forda Fiestę ST i Forda Focusa ST. Podobnie, jak sprawdzona w wyścigach architektura zastosowana w opracowanym przez Forda prototypie IMSA Daytona Prototype przeznaczonym do wyścigów długodystansowych, podwójnie doładowany silnik 3,5 litra EcoBoost V6 odznacza się szerokim zakresem prędkości obrotowych oraz imponującą charakterystyką momentu obrotowego. Ford GT został wyposażony w nowy, wielopunktowy/bezpośredni podwójny wtrysk paliwa, który poprawia reakcje jednostki, a także w układ rozrządu z dźwigniami rolkowymi o niskim współczynniku tarcia. Podwójnie doładowana jednostka EcoBoost V6 będzie współpracować z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią, oferującą błyskawiczne zmiany przełożeń oraz dającą kierowcy pełną kontrolę nad pracą układu.

A co dla Ciebie znaczy

Najważniejszym elementem projektu nowego Forda GT jest zaawansowana aerodynamika, pozwalająca obniżyć opór powietrza i zwiększyć siłę docisku oraz stabilność. Każda powierzchnia opływowego nadwozia inspirowanego wyglądem myśliwca została wyprofilowana w taki sposób, aby zminimalizować opór i zoptymalizować siłę docisku. Kluczowym elementem gwarantującym utrzymanie prędkości i pełnej kontroli nad samochodem jest aktywny tylny spoiler, który dostosowuje swoją wysokość i kąt pochylenia do warunków jazdy.

Zaawansowane podwozie zostało wyposażone w zawieszenie typu push-rod o regulowanej wysokości. Na 20-calowych obręczach aluminiowych znalazły się opony Michelin Pilot Super Sport Cup 2, których skład i struktura zostały opracowane specjalnie dla Forda GT. Ponadto, auto zostało wyposażone w cztery karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe. Taka konfiguracja w znaczący sposób ogranicza masę własną auta i liczbę komponentów stosowanych w kabinie, zapewniając jednocześnie stałe i bezpośrednie połączenie sensoryczne z podwoziem. Zamontowane na stałe fotele zestawiono z ruchomymi pedałami i regulowaną kolumną kierownicy, dzięki czemu każdy kierowca znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję.

https://www.youtube.com/watch?v=Oi-pdajAaeA

https://www.youtube.com/watch?v=7Z56deqZ0lU

Najnowsze