Nagroda FIA dla Beitske Visser

Zapamiętajcie to imię i nazwisko - Beitska Visser. Holenderka otrzymała właśnie w Paryżu, od Międzynarodowej Komisji Kartingowej, działającej przy FIA, nagrodę za osiągnięcia w 2010 roku.

Beitske Visser otrzymuje nagrodę od Michele Mouton
fot. beitskevisser.com

16-letnia dziś Beitske ściga się gokartami od 10 lat! Debiutowała w minikartach w roku 2000. Po 7 latach startowała już jako junior w Rotax Euro Challenge, Mistrzostwach Belgii i holenderskich mistrzostwach KNAF w kategorii KF3, gdzie zajęła 6. miejsce. Następny sezon w tej samej kategorii umożliwił jej start także w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku. W 2009 została wicemistrzynią juniorów Zimowego Pucharu Rotax. W 2010 Beitske wystartowała w Mistrzostwach CIK-FIA European KZ1 i stała się pierwszą kobietą kierowcą, która wygrała w Europejskich Mistrzostwach w tej klasie, bijąc 52 zawodników w 1. wyścigu drugiej rundy serii w Varennes, we Francji. Na zakończenie Mistrzostw, składających się z 4 rund została sklasyfikowana na 4. miejscu wśród 82 zawodników!

21 stycznia nagrodę CIK-FIA, wręczyła młodej Holenderce oczywiście Michele Mouton – Prezydent Komisji Kobiet i Sportów Motorowych FIA – Misją naszej Komisji jest zachęcanie większej liczby kobiet do brania udziału w tym sporcie i oraz ich wspieranie i promowanie. Zamierzamy w następnych trzech latach skoncentrować się na współzawodnictwie. Karting stanowi korzenie sportów motorowych. Przyznanie nagrody młodej, obiecującej dziewczynie staje się symbolem naszego wsparcia dla następnych, aby nie ustawały w podobnych dążeniach, nie jest to tylko nagroda za czysto „kobiece” osiągnięcie.

Rok 2011 zaczął się wyśmienicie dla Beitske. 8. stycznia, została ona nagrodzona przez WSK (World Series Karting) za tytuł w KZ2 w serii Masters i drugą lokatę w Europejskich Mistrzostwach KZ2.

Beitske wie bardzo dobrze, czego chce. Po fazie odkrywania ważniejszych międzynarodowych imprez i poznawania najszybszych rywali, jest zdeterminowana, aby zdobywać tytuły i zwyciężać. Ma już zaplanowane starty w serii KZ1 na cały 2011. Przyszłość jest dla niej jasna: wyścigi samochodowe. Kiedy miała chwilę oddechu od zawodów w tym roku, testowała już bolidy Formuły Renault i Formuły BMW, ale jak twierdzi, chce osiągnąć wyznaczone sobie cele w kartingu, zanim otworzy rozdział kariery kierowcy wyścigowego.

Gratulacje i bierzmy przykład!

Więcej informacji na temat Beitske Visser znajdziecie na jej oficjalnej stronie.

Najnowsze

Mercedes, Fashion Week i… nowy Nico

Co wspólnego ma Formuła1 z modą? Elegancję i doskonałość. W Berlinie zakończył się Mercedes Benz Fashion Week, i to z polskim akcentem... ale przy okazji, popatrzcie, jak zmienił się ostatnio jeden z najlepszych kierowców świata!

Nawet jeżeli projektanci w tunelu aerodynamicznym i projektanci mody mają całkiem inne cele, to można znaleźć jednak pewne podobieństwa, kiedy mówimy o stworzeniu „arcydzieła” i zastosowaniu najlepszych dostępnych materiałów – tak twierdzi w każdym razie Mercedes. Stąd pewnie obecność Nico

Nowy image Nico…
fot. mercedes-gp

Rosberga na berlińskim pokazie mody.

Mercedes-Benz bierze obecnie udział w sponsorowaniu wydarzeń związanych z modą w około 30 krajach na wszystkich 5 kontynentach. Jednym z nich, był w zeszłym tygodniu w Berlinie Fashion Week. Nie wiemy nic na temat obecności najbardziej utytułowanego kierowcy tej marki – Michaela Schumachera, ale razem z Karoliną Kurkovą – ambasadorką marki Mercedes, pojawił się tam jego partner Nico Rosberg. Niemiecki zawodnik podjął się roli kierowcy top modelki i jej fotografa Craiga McDeana. Trzeba przyznać, że od czasu zakończenia sezonu 2010, 25-letni Niemiec zdecydowanie zmienił swój image – Nikt mnie nie rozpoznaje! Idę po czerwonym dywanie i nikt mnie nie zaczepia – stwierdził Rosberg. Nie ma co się dziwić! Zawodnik Mercedes GP obciął włosy i zapuścił brodę. W nowej wersji Nico nabrał także pewności siebie – Zamierzam dojść tam, gdzie znajduje się teraz Vettel.

Wygląda zdecydowanie bardziej męsko. Same zobaczcie! Co sądzicie o nowym Nico? 

Podczas trzech dni, w Berlinie, najnowsze kolekcje na jesień – zimę 2011/2012 zaprezentowało 45 projektantów. Nie zabrakło także polskiego akcentu. Nico Rosberg razem z Karoliną Kurkovą obejrzeli między innymi pokaz kolekcji Dawida Tomaszewskiego.

Nico był po raz pierwszy gościem Mercedes-Benz Fashion Week w Berlinie. – Miło było być tutaj gościem i móc zobaczyć jak wygląda wewnątrz świat mody. To kompletnie inny świat! To ciekawe zobaczyć, co taka top modelka, jak Karolina Kurnikova musi robić, aby być na szczycie. Oprócz silnej osobowości, potrzebna jest wielka umiejętność zachowania się przed kamerami. 

Najnowsze

Renault 4 obchodzi swoje 50-lecie

W tym roku Renault 4 obchodzi swoje 50-lecie. Z tej okazji Renault 4 wystartuje w rajdzie Monte Carlo zabytkowych samochodów, a w lutym zostanie zaprezentowany na salonie Retromobile.

fot. Renault

W lipcu model ten będzie gościem honorowym trzeciej edycji międzynarodowego zlotu 4L International, który odbędzie się w regionie zamków nad Loarą. Renault 4 to kultowy samochód, trzeci w historii motoryzacji pod względem ilości sprzedanych egzemplarzy i najlepiej sprzedający się na świecie francuski samochód (ponad osiem milionów sztuk) dostępny w ponad 100 krajach.

Samochód jak dżinsy

W roku 1956 Pierre Dreyfus, prezes Państwowego Zarządu Fabryk Renault, rzucił pomysł „blue jeans car” („samochodu jak dżinsy”). Biorąc za wzór tę część garderoby, która zyskała niezwykłą popularność, chciał stworzyć uniwersalny, oszczędny samochód przeznaczony na wszystkie kontynenty, dopasowany do społecznych zmian, jakie zarysowały się na początku lat 60.  Po pięciu latach prac Renault 4, pierwszy samochód osobowy firmy Renault z napędem na przednią oś, pokazany został prasie, a następnie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w 1961 roku. W momencie wprowadzenia na rynek pokazano wersję dostawczą i trzy wersje osobowe: R3, która zniknęła z katalogów w następnym roku, R4 i R4L (L oznaczało wersję luksusową). Ta ostatnia bardzo szybko stała się przydomkiem całej gamy i znalazła swoje miejsce w sercach Francuzów.

fot. Renault

Samochód zwracał uwagę niezwykłym wnętrzem, poza tym atutem były niskie koszty utrzymania auta. Już sześć lat po rozpoczęciu produkcji z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Renault 4. Padały kolejne rekordy i tak miało być aż do końca 31-letniej produkcji i wyprodukowania 8 135 424 egzemplarzy. Renault 4 odniosło również sukces na arenie międzynarodowej.

Był produkowany lub składany w 27 krajach (nie wliczając Francji), tak dalekich jak Australia, Afryka Południowa, Chile czy też Filipiny. 60% samochodów tego modelu zostało sprzedanych poza granicami Francji. Przez cały okres sprzedaży Renault 4 było także produkowane w wersji dostawczej z napędem na 4 koła oraz w wersji kabriolet. Sprzedawane były jego różne warianty (wersja Rodeo) i liczne serie specjalne, z których najbardziej znane we Francji były „Parisienne” (1963), „Safari” (1975), „Jogging” (1981) i „Sixties” (1985). Renault 4 miało własne mistrzostwa w rajdach samochodowych, model ten stał się środkiem transportu dla młodych ludzi wyruszających poznać świat, brał udział w tak kultowych zawodach, jak Rajd Monte Carlo oraz Rajd Paryż-Dakar, gdzie zajął trzecie miejsce. Ten niewiarygodny sukces zakończyła w 1992 roku seria Bye-Bye. Aż do 1994 roku Renault 4 było jeszcze produkowane w niewielkich ilościach w Słowenii i Maroku.

Etapy rozwoju Renault 4

1956 – Pierre Dreyfus, prezes Régie Nationale des Usines Renault (Państwowego Zarządu Fabryk Renault), rozpoczyna realizację projektu samochodu, który miał być jak dżinsy („blue jeans car”).

1959 – Prototypy przyszłego Renault 4 przemierzają drogi na całym świecie. Od USA do Szwecji, poprzez Sardynię lub Gwineę, są testowane w najbardziej skrajnych warunkach jazdy.

6 lipca 1961 – Ostatni 4CV zjeżdża z taśmy produkcyjnej fabryki w Billancourt. Wszystkie maszyny służące do jego produkcji zostały zdemontowane i zastąpione liniami montażowymi nowego Renault 4.

Milionowy egzemplarz Renault 4 z roku 1966
fot. Renault

1961, sierpień – Prezentacja modeli Renault 4 i Renault 3 dla prasy na drogach regionu Camargue.Październik: Pierwszy publiczny pokaz nowej gamy Renault 4 na Salonie Samochodowym w Paryżu (Grand Palais).

1965 – R4 staje się oficjalnie Renault 4.

1966 – Początek projektu „Les Routes du Monde” (Na drogach świata) wspieranego przez Renault (zakończonego w 1984 roku).

1967 – Renault 4 ogłoszony najlepiej sprzedającym się samochodem francuskim na terytorium Francji (ponad 370 000 egzemplarzy rocznie). We wrześniu pojawia się duża aluminiowa osłona chłodnicy.

1974, wrzesień – Pojawia się plastikowa osłona chłodnicy.

5-milionowy egzemplarz Renault 4
fot. Renault

1977 – Przekroczona zostaje liczba 5 milionów Renault 4 (licząc wszystkie wersje  i typy nadwozia). Renault zostaje pierwszym europejskim producentem samochodów.

1980 – Renault 4, pilotowany przez braci Marreau, jest trzeci na mecie Rajdu Paryż- Dakar.

1985 – Osiągnięto pułap siedmiu milionów sprzedanych egzemplarzy Renault 4.

1988 – Po 27 latach sukcesu i imporcie ponad 900 000 egzemplarzy Renault 4 żegna się z rynkiem niemieckim serią specjalną „Salü” (500 egzemplarzy). Wersja dostawcza znika z katalogu francuskiego.

1992 – Tysiąc ostatnich Renault 4 zjeżdża z taśm produkcyjnych fabryki w Billancourt.  Są to modele GTL Clan z przymocowaną do deski rozdzielczej tabliczką   pamiątkową z napisem „Bye-Bye”.

3 grudnia 1992 – Renault ogłasza w prasie oficjalny koniec kariery modelu Renault 4. Jedynie dwa państwa kontynuują produkcję aż do roku 1994: Maroko  i Słowenia.

 

Renault 4 pojawi się na wielu imprezach motoryzacyjnych w tym roku, cztery egzemplarze wystartują też w Rajdzie Monte Carlo
fot. Renault

Dla uczczenia 50 lat kariery tego modelu, Renault weźmie udział w wielu dużych imprezach zaplanowanych na rok 2011, m.in.:

Wystawa Modulo 4

Ruchoma wystawa, która będzie towarzyszyć w roku 2011 różnym imprezom samochodowym, takim jak Retromobile, World Series by Renault, wystawa w muzeum Autoworld w Brukseli, Państwowym Muzeum Motoryzacji w Miluzie, itd. Wystawa ta, stworzona przez Dyrekcję Histoire & Collection, pokaże historię i wszystkie atuty Renault 4 na przykładzie jego 13 modeli.

Trzy samochody Renault 4 w Rajdzie Monte Carlo zabytkowych samochodów 2011

Nawiązaniem do startu załóg fabrycznych w samochodach Renault 4 w kultowym Rajdzie Monte Carlo w latach 1962 i 1963 będzie przygotowanie przez Dyrekcję Histoire & Collection trzech Renault 4 do Rajdu Monte Carlo Historique 2011, który odbędzie się 27 stycznia. Te trzy samochody zostały rozłożone i ponownie złożone zgodnie z zasadami sztuki, aby tak przygotowane mogły wytrzymać trasę 2500 km, którą przejadą załogi Jeana Ragnottiego, „Manu” Guigou i Michela Duvernaya.

Renault na salonie Retromobile

50-lecie Renault 4 jest dla Renault doskonałą okazją, żeby znowu zaprezentować się na Salonie Retromobile, który będzie odbywał się od 2 do 7 lutego 2011 roku przy Porte de Versailles w Paryżu. Na 700 m² stoiska zwiedzający będą mogli odkryć na nowo 12 modeli Renault 4 w ramach wystawy Modulo 4. Przy tej okazji zostanie wystawiony egzemplarz Renault 4 Miss Sixty.

Zlot 4L International

Po raz trzeci raz zlot 4L International zgromadzi w dniach od 15 do 17 lipca 2011 r. we Francji w Thenay (departament Loir-et-Cher) fanów z całej Europy, a nawet spoza jej granic. Impreza ta od samego jej stworzenia przez pismo 4L Magazine była wspierana przez Dyrekcję Histoire & Collection Renault, a jej tegoroczna edycja będzie miała wymiar wyjątkowy. Oprócz zaplanowanych licznych konkursów i atrakcji odbędzie się losowanie, w którym główną nagrodą jest samochód Renault 4, w którym Jean Ragnotti wystartuje w Rajdzie Monte Carlo zabytkowych samochodów 2011.

Renault 4 Miss Sixty jest ukłonem w kierunku serii specjalnej Renault Twingo Miss Sixty.
fot. Renault

Renault 4 Miss Sixty

Nawiązujące do nazwy producenta markowej odzieży Miss Sixty i do jeansów, tak bliskich Pierre Dreyfusowi, Renault 4 Miss Sixty jest ukłonem w kierunku serii specjalnej Renault Twingo Miss Sixty, pokazanej na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2010 roku. Renault 4 Miss Sixty jest pojedynczym egzemplarzem, stworzonym przez Dyrekcję Wzornictwa Renault we współpracy z Miss Sixty i wykonanym przez Dyrekcję Histoire & Collection z okazji 50-lecia modelu. Oparty na Renault 4L z roku 1965, model ten różni się od wersji oryginalnej charakterystycznym kolorem, naklejkami na masce silnika, tylnym lewym błotniku i dwóch kołach, jak również specyficznymi kloszami tylnych lamp oraz wnętrzem całkowicie pokrytym szarym jeansem z różowymi przeszyciami i haftami.

Renault 4 – najważniejsze fakty modelu

Wdrożenie projektu:

  • Rok 1956

Nazwa projektu:

  • Projekt 112
  • Wśród pracowników projekt ten został nazwany „350” w nawiązaniu do ceny modelu narzuconej w założeniach projektu (350 tys. franków)

Pierwsza publiczna prezentacja:

  • Prasa: sierpień 1961 w regionie Camargue
  • Publiczność: Salon samochodowy w Paryżu w październiku 1961 r.

Ilość krajów produkcji / montażu:

  • 28 (w tym Francja)

Ilość krajów sprzedaży:

  • Ponad 100

Koniec produkcji:

  • 3 grudnia 1992 r. firma Renault ogłosiła w prasie zakończenie produkcji modelu Renault 4; do 1994 roku produkowały go jeszcze tylko 2 zakłady: w Maroku i Słowenii.

Łączna ilość wyprodukowanych egzemplarzy:

  • według oficjalnych danych: 8 135 424
  • Renault 4 jest trzecim najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem zaraz po Volkswagenie Garbusie i Fordzie T.

Nazwy i przydomki Renault 4:

  • We Włoszech model JP4 sprzedawany był pod nazwą „Frog”;
  • W Hiszpanii dostał przydomek „Cuatro latas” (cztery pudełka);
  • W byłej Jugosławii nazwano go „Katcra” (Katarzyna);
  • W Tunezji nosił nazwę „R4 Monastir” od nazwy miasta, w którym urodził się prezydent Bourguiba;
  • W Południowej Rodezji (Zimbabwe) nazywano go „Noddy Car”;
  • W Argentynie jego nazwa to „El Correcaminos” (trudno znaleźć polski odpowiednik tej nazwy, ale najlepszym wydaje się nam „Pędziwiatr”).
  • W Finlandii nazwano go „Tiparellu” (kropelka);
  • Własny puchar: Puchar Francji Renault Cross Elf w latach 1974 – 1984.
  • Podstawowe zespoły napędowe to silniki 603 cm3, 747 cm3, 782 cm3, 845 cm3, 956 cm3 i 1108 cm3.

Produkcja Renault 4 przekroczyła liczbę 8 130 000 egzemplarzy.

Flota R4 – Narciarskie Mistrzostwa Świata Chamonix 1962 r.
fot. Renault

Najnowsze

Kobiety po Rajdzie Dakar 2011

Spośród trzynastu kobiet startujących w tegorocznej edycji popularnego rajdu terenowego Dakar, tylko kilka nie dojechało do mety. Najszybszą zawodniczką wśród motocyklistów okazała się Laia Sanz, która jadąc na motocyklu Honda CRF 450 X w teamie Arcarons Rally Sport Tour zajęła 39. miejsce.

Laia Sanz może być dumna ze swego debiutu na Dakarze – okazała się najszybszą kobietą na motocyklu.
fot. dakar.com

Młoda Hiszpanka na Dakarze, wielokrotna Mistrzyni Świata w Trialu, Laia Sanz, jak się okazuje, nie musiała obawiać się Annie Seel. Najgroźniejsza konkurentka zajęła dopiero czwarte miejsce w klasyfikacji kobiet na motocyklach, a 83. miejsce  w ogóle. O wiele większa rywalizacja była z Mijam Pol i Silvią Giannetti, które uplasowały się na kobiecym podium razem z nią. Dystans do Laii jednak był spory – Mijam zajęła 66. miejsce a Silvia 79. Pozostałym dwóm motocyklistkom nie udało się ukończyć Dakaru. Christina Meier musiała wycofać się z rajdu w 9. etapie, a Jenifer Morgan odpadła już w 3. etapie.

Dwutygodniową podróż po terenach Argentyny i Chile ukończyła również 42-letnia włoska dziennikarka, Camelia Liparoti, której udało się poprawić wynik w stosunku do tego z ubiegłego roku. Wtedy na metę dojechała 13-ta, a w tegorocznej edycji rajdu, jadąc mocniejszym quadem Yamahą YFM 700 R w limitowanej wersji Black Blonde Storm była już 10-ta.

W tegorocznym rajdzie Dakar Isabelle Patissier osiągnęła swój życiowy rekord – 16. miejsce.
fot. news-mag.com

Spośród kobiet jadących za kierownicą samochodów wszystkie dojechały na metę. Francuzka, Izabelle Patissier uplasowała się na 16. miejscu i jest to jej najlepszy wynik w Dakarze. Pomimo awarii auta na 5. odcinku i spadku na 41 miejsce w klasie, ostatecznie udało się pobić swój życiowy rekord. Jednocześnie zawodniczka zajęła trzecie miejsce w klasie aut z napędem na jedną oś (Buggy – Sadev Nissan). 40. pozycję zajęła natomiast 60-letnia Amerykanka, Sue Mead. Mimo niezbyt dobrego startu (kobieta plasowała się początkowo na 71 miejscu) udało się jej wiele nadrobić, ostatecznie wylądowała na 40. miejscu.

Panie uczestniczące w Dakarze w rolach pilotek miały niestety mniej szczęścia – Katrien Boussier jadąca z holenderskim kierowcą, Peterem Merceij w

fot. dakar.com

groźnej przeróbce Range Rovera Rallyrai 1 Desert Warrior odpadła po 6 etapie. Po 4 odcinku odpadła też załoga Frederic i Christine Favre jadąca Toyotą HZJ 105.

Jedyna odważna kobieta, Andrea Mayer, która po 6 latach przerwy w Dakarze wystartowała ciężarowym MAN’em również nie została sklasyfikowana.

Hiszpańska ekipa Jordi Juvanteny / Jose Luis Criado z jedyną kobietą – mechanikiem – Finą Roman w MAN’ie TGA 26.480 zajęła natomiast 16. miejsce w rajdzie.

Doskonałe wyniki pań w Dakarze, zwłaszcza Laii Sanz i Isabelle Patissier udowadniają, że noszenie spódnicy zupełnie nie przeszkadza w realizacji pasji motoryzacyjnych…

Więcej o zawodniczkach startujących w Rajdzie Dakar 2011 przeczytasz tutaj.

Najnowsze

Spaghetti po amerykańsku – Fiat Freemont

Podczas najbliższego salonu samochodowego w Genewie zadebiutuje Fiat Freemont, który powstał na bazie modelu Dodge Journey i jest pierwszym modelem Fiata, który zrodził się jako owoc współpracy włoskiej spółki z Chrysler Group.

Różnice między samochodami różnych producentów z powodu „wspólnoty majątkowej” coraz bardziej się zacierają…
fot. Fiat

Ameryka!

No cóż, nie da się zaprzeczyć, że to widać. Każdy, kto „rzuci okiem” na nowego Freemonta zauważy stylistykę amerykańskiego koncernu. Nawet nazwa jest mocno zamerykanizowana. Dlaczego włosi rezygnują ze swojego designu? Zapewne priorytetem są koszty. Przecież o wiele taniej jest zrobić nowy samochód na bazie innego. Troszkę inaczej poprowadzić linie nadwozia, zmodyfikować zawieszenie, układ kierowniczy, zamontować sprawdzone jednostki napędowe i już – nowy model gotowy.

Jak w kinie

Fiat Freemont ma zapewniać przestrzeń i wygodę dzięki 7 standardowym miejscom. Co ciekawe, siedzenia w drugim rzędzie są zamontowane wyżej w stosunku do przednich, a trzeci rząd jest podwyższony w odniesieniu do drugiego, by zapewnić wszystkim pasażerom maksymalne pole widzenia. Co jak co, ale ten samochód z pewnością idealnie będzie się nadawał do kina samochodowego.

Wnętrze auta charakteryzuje się wysokim ustawieniem kierownicy, licznymi schowkami, dzielonym bagażnikiem oraz płaską powierzchnią załadunkową o całkowitej pojemności do 1.461 litrów. Freemont będzie dostępny w dwóch wersjach wyposażeniowych, ma to pomóc uniknąć klientom problemu osiołka, któremu w żłoby dano. W obydwu wersjach jest 7 miejsc, trójstrefowa automatyczna klimatyzacja, system keyless entry, tempomat, zaawansowany komputer pokładowy, system monitoringu ciśnienia powietrza w oponach (TMPS), światła przeciwmgielne i radio z kolorowym ekranem dotykowym i sterowaniem przy kierownicy. W wersji typowo miejskiej należy wspomnieć o aluminiowych obręczach 17″, radioodtwarzaczu z dotykowym ekranem o przekątnej 8,4″, czytnikiem DVD i kart SD, systemie bluetooth, tylnych czujnikach parkowania, lusterkach wstecznych składanych, automatycznie, przyciemnionej szybie tylnej, oraz relingach dachowych.

fot. Fiat

Pod maską

Freemont posiadać będzie napęd przedni z turbodoładowanym silnikiem diesla (2.0 litra Multijet o mocy 140 KM lub 170 KM) połączony z ręczną skrzynią biegów. W późniejszym okresie zaproponowane zostaną także wersje 4×4 z silnikiem 2.0 Multijet o mocy 170 KM i  3.6 benzynowym V6 o mocy 276 KM, obydwie z automatyczną skrzynią biegów.

Freemont produkowany będzie w Meksyku, a do salonów Fiata ma trafić w połowie tego roku.

fot. Fiat

Najnowsze