Nadjeżdża nowy Mercedes CLA

Nadjeżdża nowy Mercedes CLA

14 stycznia 2019
1
19
Na targach CES Mercedes zaprezentował nowego CLA, wyróżniającego się dynamiczną linią nadwozia i udoskonalonymi asystentami kierowcy, w tym również ulepszonym asystentem głosowym.

Połączenie wydłużonej linii dachu i bezramkowych szyb nadaje CLA sportowy charakter. Profil pasa przedniego nawiązuje do „rekiniego” nosa, a długą pokrywę silnika zdobią muskularne wybrzuszenia. „Twarz” modelu CLA tworzą płaskie reflektory w połączeniu z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i „diamentowym” grillem

Szeroki rozstaw kół (w porównaniu z poprzednikiem: +63 mm z przodu, +55 mm z tyłu) i niżej położony środek ciężkości to jedne z czynników, które sprawiają, że, CLA ma najbardziej sportową charakterystykę prowadzenia spośród wszystkich nowych kompaktów Mercedesa. Specyfikacja techniczna obejmuje wielowahaczową oś tylną, montowany w standardzie układ kierowniczy Direct-Steer oraz oś przednią z hydromocowaniami. Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne, pozwalające kierowcy na wybór pomiędzy komfortowym bądź bardziej sportowym zestrojeniem amortyzatorów. Gama kół obejmuje obręcze o średnicy od 16 do 19 cali.

Dzięki rozpoznawaniu gestów Asystent Wnętrza MBUX w nowym Mercedesie CLA sprawia, że korzystanie z różnych funkcji z zakresu inforozrywki oraz komfortu jest jeszcze łatwiejsze i bardziej intuicyjne. Asystent Działa on w trybie bezdotykowym, zarówno w świetle dziennym, jak i w całkowitej ciemności. Pozwala na dostosowanie zawartości ekranu, gdy tylko ręka użytkownika zbliży się do deski rozdzielczej lub panelu dotykowego na konsoli środkowej. W aktywnym menu podświetlone zostają wówczas poszczególne elementy. Co więcej, system jest w stanie rozróżnić intencje kierowcy i pasażera z przodu – wie w ten sposób, dla kogo aktywować np. funkcję masażu fotela.

Zobacz też: nowy Lexus ES - sprawdź ceny w Polsce

Asystent Wnętrza oferuje także funkcję „ulubionych”. Dostęp do niej uzyskuje się, przytrzymując nad konsolą środkową dłoń z rozstawionymi palcami: środkowym i wskazującym (na kształt litery „V”). W ten sposób można wywołać dowolne polecenie obsługiwane poprzez MBUX.Jedną z ulubionych, typowych komend jest: „nawiguj/prowadź mnie do domu”. Ponieważ system jest w stanie niezawodnie rozpoznać, kto go obsługuje, zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mogą do jednakowego gestu przypisać różne adresy.

Są i inne funkcje, które można intuicyjnie obsługiwać bez potrzeby „trenowania” odpowiednich gestów: na przykład w ciemności lampkę do czytania włącza się lub wyłącza poprzez krótkie wyciągnięcie dłoni w kierunku lusterka wstecznego. Jeśli po zmroku kierowca sięgnie do niezajętego fotela, oświetlenie samo się włączy. Dzięki łatwiej znaleźć leżące na siedzeniu przedmioty. Gdy tylko dłoń zostanie cofnięta, światło automatycznie zgaśnie.

CLA oferuje także najnowszą obsługę głosową, która również korzysta z funkcji rozpoznawania zajętości fotela. Asystent głosowy odpowiadana komendy tylko tej osoby, która jako ostatnia aktywowała system, wypowiadając frazę „Hej, Mercedes”. Może też rozpoznawać i odpowiadać na znacznie bardziej złożone zapytania (początkowo na rynku amerykańskim), na przykład: „Które przyjazne dzieciom azjatyckie restauracje w pobliżu nie są ani chińskie, ani japońskie?”. MBUX potrafi zrozumieć skomplikowane pytania i szybko udzielać odpowiedzi w coraz większej liczbie dziedzin, takich jak: sport („Hej Mercedes, jak grała drużyna San Francisco?”), giełda („Jak cena akcji Apple’a wypadała na tle Microsoftu?”), obliczenia („Ile wynosi pierwiastek kwadratowy z 3?”) czy wiedza ogólna („Jak duży jest Teksas?”, „Ile tłuszczu ma awokado?”).

Kontrola komfortu ENERGIZING łączy różne funkcjonalności z zakresu komfortu. Funkcja korzysta z: klimatyzacji, konfiguracji foteli pod kątem ich wentylacji, podgrzewania oraz masażu, a także oświetlenia oraz nagłośnienia, i tworzy określony nastrój, dopasowany do potrzeb oraz samopoczucia użytkownika.

Nowością są pakiety ENERGIZING z trenerem ENERGIZING COACH. Bazując na inteligentnym algorytmie, zależnie od sytuacji, usługa ta zaleca użytkownikowi skorzystanie z jednego z programów. Podczas targów CES 2019 swoją premierę świętuje także smartwatch Mercedes-Benzvivoactive 3. Jeśli kierowca używa tego lub innego, przenośnego urządzenia firmy Garmin, (tzw. wearable), dokładność zaleceń ENERGIZING COACH zostaje zoptymalizowana z uwzględnieniem osobistych parametrów, takich jak poziom stresu czy jakość snu. Celem jest tu zapewnienie podróżującym dobrego samopoczucia i relaksujących warunków nawet podczas długich, monotonnych podróży. Co więcej, na wyświetlaczu multimediów pojawia się pomiar pulsu dokonany przez urządzenie Garmina.

CLA oferuje najnowsze systemy wsparcia kierowcy, w tym funkcje pochodzące z klasy S. Po raz pierwszy w określonych sytuacjach model jest zdolny do jazdy częściowo autonomicznej. W tym celu monitoruje sytuację na drodze: udoskonalone układy oparte na kamerach i radarach pozwalają mu rejestrować drogę do 500 m przed pojazdem. Funkcje asystujące wykorzystują też dane z map i nawigacji. Przykładowo, aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC może wspierać kierowcę w licznych sytuacjach, a także predykcyjnie, w wygodny sposób regulować prędkość auta np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie są także inne systemy, m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie,oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.

Kolejny przykład transferu rozwiązań technicznych do klasy kompaktowej stanowią opcjonalne reflektory MULTIBEAM LEDW każdym reflektorze znajduje się18 osobno sterowanych diod LED o barwie światła dziennego. Na życzenie dostępne są także wysokowydajne reflektory LED High Performance. Standardowo CLA jest wyposażony w lampy halogenowe ze zintegrowanymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Również tylne lampy mogą w całości korzystać z diod LED.

Na targach w Las Vegas nowy CLA zadebiutował w wersji CLA 250, napędzanej 4-cylindrowym silnikiem benzynowym (1225 KM, 350 Nm), połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT Z chwilą wprowadzenia na rynek w maju br. do wyboru będzie szeroka gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi,w tym czteronapędowe odmiany 4MATIC.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!