
Naczepy z panelami słonecznymi – czy hybrydowe ciężarówki mogą być jeszcze bardziej oszczędne?
Scania rozpoczęła prace nad naczepą z panelami słonecznymi do zasilania hybrydy typu plug-in. Wstępne testy przeprowadzone w Szwecji wskazują na możliwe oszczędności paliwa na poziomie 5 – 10 proc. i dwukrotnie większe w słonecznej południowej Hiszpanii.
Pojazd będzie wykorzystywany w codziennej pracy przez szwedzkiego przewoźnika Ernst Express, który współpracował ze Scania podczas testów pierwszej na świecie elektrycznej drogi z pantografem. Ernst Express będzie wykorzystywał 18-metrową naczepę pokrytą panelami słonecznymi o łącznej powierzchni 140 mkw, ułożonymi wzdłuż boków i na dachu. Przewiduje się, że łącznie panele słoneczne w Szwecji będą generować 14 000 kWh rocznie.
W ramach projektu zbada się również, czy przyczepa może dostarczać energię elektryczną do sieci, gdy akumulatory są w pełni naładowane, a pojazd jest zaparkowany, na przykład w weekendy.
Podczas wstępnych testów badano wydajność zadań transportowych realizowanych w środkowej Szwecji, osiągając oszczędności paliwa na poziomie 5–10 proc. W Szwecji od wiosny do jesieni jest wystarczająco dużo światła słonecznego, aby wytworzyć energię i chociaż słońce jest słabe, z wyjątkiem lata, przeważają godziny słoneczne. Przez pozostałą część roku w Szwecji jest mało słońca. Z kolei południowa Hiszpania ma o 80 proc. więcej godzin nasłonecznienia.
Projekt jest finansowany ze środków publicznych szwedzkiej agencji innowacyjnej Vinnova, a oprócz Scania i Ernst Express zaangażowane są w niego również firma w Midsummer, produkująca panele słoneczne, Uniwersytet w Uppsali, który prowadzi badania nad bardziej wydajnymi ogniwami słonecznymi oraz firma energetyczna Dalakraft.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: