Motoryzacja jest najbardziej produktywną gałęzią polskiej gospodarki
Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych wyniosła w 2017 r. 84,3 mld złotych, o 7,1 mld złotych więcej, niż rok wcześniej. To aż 57 proc. wartości produkcji całego sektora motoryzacyjnego w Polsce.
Motoryzacja jest największą i najbardziej produktywną gałęzią polskiej gospodarki, odpowiadającą za około 8 proc. krajowego PKB. Ogromny wpływ na ten wynik mają niezależni producenci części i akcesoriów, którzy w 2017 roku zatrudniali 147,4 tys. osób,
co stanowi blisko 80 proc. miejsc pracy w całym przemyśle motoryzacyjnym.
W 2017 roku wartość produkcji sprzedanej polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła ponad
145,1 mld złotych, z czego 84,3 mld złotych to wartość produkcji sprzedanej samego sektora produkcji części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (77,2 mld zł w 2016 r.), a szacowana wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 48,9 mld zł (44,8 mld zł w 2016 r.). Należy tu dodać, że Polska zajmuje 10 miejsce na liście największych eksporterów części motoryzacyjnych na świecie.
– Polska jest zagłębiem produkcji części motoryzacyjnych w Europie. Doskonale rozwinięte zaplecze produkcyjne, dobra infrastruktura, wykwalifikowane kadry, a także atrakcyjna lokalizacja sprawiają, że polski potencjał jest doceniany również przez zagraniczne firmy wchodzące na nasz rynek, mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Motoryzacja to nie tylko produkcja, lecz również dystrybucja części motoryzacyjnych. W Polsce obecnie działa blisko 1200 punktów hurtowej sprzedaży części do samochodów osobowych i ciężarowych. Łączne przychody największych dystrybutorów części w segmencie osobowym i ciężarowym wyniosły w 2017 r. 14 mld złotych. Polscy dystrybutorzy części motoryzacyjnych tworzą 32 tys. miejsc pracy w kilkudziesięciu centrach dystrybucji oraz lokalnych filiach. Najwięksi dystrybutorzy magazynują nawet po 250 tys. rodzajów części zamiennych.
– Polscy dystrybutorzy prężnie rozwijają sieci dystrybucyjne, gwarantując tym samym dostępność części we wszystkich zakątkach kraju, jak również budują silne sieci dystrybucyjne w krajach Środkowej Europy. To z kolei przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie warsztatów motoryzacyjnych, które mogą skuteczniej eliminować usterki w pojazdach klientów powierzających im swoje pojazdy, dodaje Franke.
Na blisko 20 tys. szacuje się liczbę warsztatów niezależnych zajmujących się naprawami pojazdów osobowych i ciężarowych. W sektorze napraw pojazdów zatrudnionych jest aż 115 tys. osób.
Najnowsze
-
Drive to Zero Implementation Hub – druga na świecie platforma zainaugurowana w Polsce
„Drive to Zero” – centrum wspierane przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), zostało w środę 10 kwietnia 2024 roku oficjalnie uruchomione w Warszawie. Jest to trampolina, umożliwiająca przejście lokalnych flot samochodów ciężarowych i autobusów w kierunku zeroemisyjnym. Na początek kilka statystyk Co piąty pojazd w Unii Europejskiej o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony jest […] -
„Magiczny” przycisk chroni kierowców przed mandatami, ale tylko niektórymi
-
Dominic Toretto idolem polskich złodziei. Okradali tiry w czasie jazdy
-
Czy dziecko może jechać po chodniku rowerem? To zależy od wielu czynników
-
Granaty, niewybuchy, amunicja i silnik od Nebelwerfera to tylko część znalezisk na budowach dróg
Zostaw komentarz: