Edyta Klim

MOTOpitstop w Kamieńcu Wrocławskim już 2-go września!

Fundacja Motoliga ze swoim MOTOpitstop-em zaparkuje 2 września w Kamieńcu Wrocławskim, gwarantując motoryzacyjne emocje w szczytnym celu.

Do Kamieńca Wrocławskiego zapraszamy już od godziny 14.00, kiedy to odbędzie się pokazowy mecz KWR w Ultimate Frisbee . Oficjalne otwarcie lokalnej imprezy „Festyn Pożeganie lata, 20-lecie powodzi”, planowane jest na godz. 15.00 i ubarwione pokazową paradą zgromadzonych pojazdów.

W godzinach 16.00-18.00 Motoliga robi atak na scenę główną! Będą wywiady z członkami Drift Ekipy i będzie okazja poznać„Kati Drift Girl”. Kolejna reprezentantka płci pięknej to zawodniczka Marysia Górska, która odpowie na pytanie: „Jak to jest być kobietą w świecie motosportu?”

Następnie grupa Infidels opowie trochę o swoich samochodach terenowych i wyjaśni, jak to się dzieje, że one są takie wytrzymałe? Ze swoim samochodem przybędzie także Andrzej Jaroszewicz – osoba która ma niesamowicie duże doświadczenie w motosporcie, więc szykujcie pytania!

A o 18.00 będzie wielkie show – dużo dymu i huku. Tak o organizacji imprezy opowiada założycielka Motoligii – Sonia Stando:

– Wszędzie odbywają się festyny i dożynki, jednak władze w Kamieńcu Wrocławskim uznały, że trzeba przełamać rutynę i zaprosiły do współpracy Motoligę. Nasza impreza będzie na pewno ciekawa, ponieważ przybrała formę zlotu. Od dwóch miesięcy pomagamy organizatorom imprezy i jestem zadowolona z pracy naszych wolontariuszy oraz drużyny KWR, która czynnie pomaga w organizacji i zabezpieczeniu imprezy. To jest pierwszą impreza tego typu w naszym wykonaniu, jednak z pewnością będą kolejne, organizowane już całkiem samodzielnie przez Motoligę.

Na festynie będą też konkursy oraz charytatywna akcja, z której dochód przekazany zostanie na leczenie Małgorzaty, walczącej z rakiem (jej kuracja nie jest refundowana). Jako, że na pożegnaniu lata będzie też dużo muzyki – koncert rockowy i DJ do rana – to stworzono strefę Camp, gdzie swobodnie i za darmo można się rozbić z namiotem. Na miejscu będą też punkty gastronomiczne.

Wydarzenie na facebooku znajdziecie tutaj: https://www.facebook.com/events/1363412643706706/

Najnowsze

Continental opracował bezgłośnikowy system car audio

Continental, zainspirowany zasadą działania instrumentów smyczkowych, opracował bezgłośnikowy, samochodowy system audio. Według ekspertów, to rozwiązanie w przyszłości całkowicie zrewolucjonizuje systemy nagłośnienia w pojazdach i pozwoli zrezygnować z instalacji klasycznych głośników.

Prototyp systemu Ac2ated Sound, zamiast klasycznych głośników, wykorzystuje niewielkie przetworniki wibracyjne, które tworzą dźwięk przy pomocy wprawiania w wibracje powierzchni znajdujących się we wnętrzu auta. Rozwiązanie jest oparte na wieloletnich doświadczeniach firmy w zakresie badań NVH (Noise, Vibration, Harshness – hałas, drgania, szorstkość).

Samochód, jak instrument
System Ac2ated Sound działa na takiej samej zasadzie, jak instrumenty smyczkowe. Fale dźwiękowe wytwarzane są przez przetworniki wibracyjne, które są podobne do rdzenia konwencjonalnego głośnika. Składają się z magnesu i wibrującej cewki, przetwarzającej elektryczny sygnał na ruch. Jednak zamiast drgającej membrany, która jest częścią klasycznych głośników, do emitowania dźwięku wykorzystywane są powierzchnie wewnątrz pojazdu. Za sprawą specjalnej technologii wiązania, fale dźwiękowe są przenoszone na wewnętrzne elementy auta, np. deskę rozdzielczą lub boki drzwi. Ich powierzchnia zmienia się wówczas w głośnik.

,,Dla lepszego zobrazowania działania systemu Ac2ated Sound można go porównać do skrzypiec. Smyczkiem i strunami są w nim przetworniki wibracyjne, mostek skrzypcowy to miejsce umieszczenia przetworników, a pudłem rezonansowym
jest wnętrze samochodu. Słupki w aucie są przystosowane do generowania dużych częstotliwości, a panele drzwiowe mają odpowiednie właściwości do tworzenia średnich częstotliwości. Podobnie jak w przypadku technologii głośnikowej,
aby wygenerować niskie częstotliwości wykorzystujemy duże elementy, takie jak wykładzina dachowa czy półka tylna.” – powiedział Dimitrios Patsouras, Dyrektor Centrum Kompetncyjnego NVH w Continental Engineering Services.

Downsizing w motoryzacji
Producenci nowoczesnych pojazdów przywiązują ogromną wagę do nagłośnienia. Obecnie dostępne samochodowe systemy audio, uzyskujące dobry dźwięk przestrzenny 3D, mogą składać się z ponad 20 głośników, które ważą nawet
15 kg, a ich objętość całkowita może wynieść 30 dm³. Bezgłośnikowy system Continental jest znacznie mniejszy – może ważyć zaledwie 1 kg, a objętość zabudowy nie przekraczać 1 dm³.

„W czasach samochodów elektrycznych ich producenci poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą drastycznie zmniejszyć wagę pojazdów oraz zyskać przestrzeń dla pasażerów i nowych technologii. Z drugiej strony zwracają szczególną uwagę na jakość dźwięku oraz elegancki design. Opracowany przez Continetal system Ac2ated Sound jest połączeniem naszej wiedzy i doświadczeń w zakresie innowacyjnych rozwiązań multimedialnych dla motoryzacji oraz badań NVH. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest nie tylko jego niewielki rozmiar i masa, ale także wysoka jakość dźwięku. Niewidzialny system audio, w przeciwieństwie do tradycyjnych głośników, zapewnia bogaty i równomierny dźwięk w samochodzie” – powiedział Johann Hiebl, Szef działu Infotainment & Connectivity.

Technologia bezgłośnikowa może być również wykorzystana w ramach koncepcji interakcji człowiek-maszyna, np. poprzez podawanie instrukcji związanych z nawigacją czy przekazywanie sygnałów ostrzegawczych. Inżynierowie Continetal widzą duży potencjał dla zastosowania tego rozwiązania w samochodach przyszłości.

Najnowsze

Polacy odchodzą od diesla – raport o branży motoryzacyjnej

Liczba nowych samochodów napędzanych silnikami Diesla systematycznie maleje. Według raportu „Branża motoryzacyjna 2017/2018” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego polscy kierowcy znacznie częściej wybierają wersje benzynowe oraz alternatywne źródła napędu.

Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec 2016 roku samochody z silnikami benzynowymi stanowiły 45 procent odnotowanych w bazie aut. Udział pojazdów zasilanych olejem napędowym to 39 procent. Na końcu rankingu znalazły się auta z LPG (16 procent) oraz inne napędy (1 procent) – czytamy w raporcie przygotowanym przez PZPM.

Diesel traci – wzrasta popyt na benzynę i hybrydy
W 2016 roku diesel wciąż tracił na atrakcyjności – liczba rejestracji aut z silnikami wysokoprężnymi wzrosła co prawda o 10,5 procent, ale przy 17-procentowym wzroście całego rynku udział diesla w rejestracjach zmalał do 31,6 procent. To niemal o 2 punkty procentowe mniej niż rok wcześniej – podkreślają autorzy raportu „Branża motoryzacyjna 2017/2018”.

Równocześnie zwiększyła się popularność samochodów z silnikami benzynowymi – udział w rejestracjach wzrósł w 2016 roku do 64,3 procent, co oznacza zwiększenie udziału w stosunku do 2015 roku na poziomie 19,2 procent.

Eksperci PZPM podkreślają, że samochody z napędem hybrydowym również wyraźnie zyskały na popularności wśród Polaków. Liczba rejestracji tych samochodów sięgnęła w 2016 roku 10,1 tys. sztuk i była o 76,5 procent większa niż w 2015 roku. Udział hybryd w całości rejestracji wynosi 2,4 procent i jest o blisko 1 punkt procentowy większy od samochodów z fabryczną instalacją LPG. Liderem tej części rynku w Polsce niezmiennie jest Toyota i Lexus – marki te sprzedały w 2016 roku ponad 8,3 tys. samochodów z takim napędem, a w pierwszym półroczu bieżącego roku zarejestrowano w sumie już ponad 7,9 tys. hybryd obu japońskich marek (92,8 procent całego rynku aut z napędem hybrydowym).

Hybrydy plug-in liczone razem z elektrycznymi pojazdami zanotowały 100-procentowy przyrost liczby rejestracji – ich liczba jest jednak wciąż niewielka i wynosi w sumie 561 zarejestrowanych w 2016 roku sztuk.

Wolimy silniki benzynowe
Według danych CEP samochody w wieku do 4 lat mają w większości przypadków (58 procent) napęd benzynowy. Co więcej, liczba tych aut zwiększyła się w ciągu roku o dwa punkty procentowe. Równocześnie technologia Diesla straciła 2 punkty procentowe, uzyskując udział w rynku na poziomie 37 procent. Układy LPG również nie są popularne wśród najmłodszej floty – mają tylko 4 procent rynku. Pojazdy hybrydowe zdobyły natomiast 1 procent tego segmentu.

W grupie samochodów starszych – w wieku od 5 do 10 lat – nadal najpopularniejszą wersją silnikową jest diesel (52 procent udziału), ale i w tym przypadku można zauważyć spadek o 2 punkty procentowe w stosunku do zeszłego roku. Na drugim miejscu (39 procent segmentu) znalazły się modele benzynowe, zyskując rok do roku 1 punkt procentowy, natomiast auta z LPG utrzymują się na poziomie 8 procent.

Wśród samochodów w wieku od 11 do 20 lat największy udział (44 procent) mają auta z silnikami benzynowymi. Na drugim miejscu znalazły się diesle (37 procent). Samochody zasilane LPG stanowią natomiast 18 procent.

Również wśród samochodów starszych niż 20 lat najpopularniejsze były silniki benzynowe, stanowiące 47 procent całości. Na drugim miejscu – tu zmiana w stosunku do powyższych przedziałów – znalazło się LPG (27 procent). Samochody z silnikami wysokoprężnymi znalazły się na trzecim miejscu z udziałem na poziomie 22 procent. Inne rodzaje paliwa stanowiły 4 procent parku – czytamy w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Najnowsze

Gosia Rdest przywozi punkty z Zandvoort

Pozostaje na 5.miejscu klasyfikacji generalnej pucharu Audi Sport TT Cup. Philip Ellis umacnia się na pozycji lidera.

W Zandvoort odbyła się czwarta runda Audi Sport TT Cup. W pierwszym wyścigu Gosia Rdest finiszowała czwarta, po starcie z piątej pozycji. Drugi wyścig Gosia ukończyła dopiero na trzynastym miejscu. Po starcie z szóstej lokaty zyskała dwie pozycje jednak przy wyprzedzaniu spotkała się koło w koło z Yannikiem Brandt’’em. Doszło do uszkodzenia geometrii samochodu. Ze skrzywioną kierownicą auto przestało być konkurencyjne. Gosia postanowiła ukończyć wyścig i bronić się do  końca. Finalnie dojechała trzynasta. 

Gosia podsumowuje: „Koniec weekendu w pięknym Zandvoort. Za każdym razem kiedy tu jestem, lubię ten tor coraz bardziej. Ogólnie jestem zadowolona z weekendu, przywiozłam cenne punkty. Było bardzo dużo skrajnych emocji. Bardzo dziękuję wspaniałej ekipie doktorskiej Audi Sport, dzięki której mimo kontuzji stopy mogłam brać udział w wyścigach.
Jeżeli chodzi o drugi wyścig – kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Manewr, który wykonałam był nieco zbyt optymistyczny i pozbawił mnie walki o podium. W każdym razie z Zandvoort wyjeżdżam z uśmiechem na ustach i czekam z utęsknieniem na trzy kolejne weekendy wyścigowe Audi Sport TT Cup, bo zostały już tylko moje ulubione tory”.

Gosia nadal plasuje się w TOP5 stawki. Do końca sezonu zostały jeszcze trzy rundy: Nurburgring, Red Bull Ring i Hockenheim. Punktacja pierwszej piątki przedstawia się następująco:

  1. Philip Ellis – 160
  2. Mikel Azcona – 127
  3. Milan Dontje – 108
  4. Tommaso Mosca – 105
  5. Gosia Rdest – 94

Najnowsze

Toyota opatentowała „przezroczyste” przednie słupki

Amerykańscy inżynierowie Toyoty zastosowali proste prawa fizyki do opracowania urządzenia, które wyświetli kierowcy obraz zza przednich słupków. Udało się to osiągnąć bez użycia kamer, czujników czy innej elektroniki.

W konstrukcji samochodu słupki pełnią ważną funkcję, zwiększając bezpieczeństwo podczas wypadku. Dlatego producenci chętnie je wzmacniają, co jednak często przekłada się na pogorszenie widoczności. W efekcie zmiana pasa na autostradzie wiąże się z ryzykiem zderzenia z samochodem zasłanianym przez słupek C, czyli z pojazdem znajdującym się w tzw. martwym punkcie. Podobnie problematyczny może być słupek A zasłaniający pieszych. Pewnym rozwiązaniem jest czujnik martwego punktu, który ostrzega o znajdującym się tuż za autem drugim samochodzie ikonką wyświetlaną na lusterku, a czasem także sygnałem dźwiękowym. Wygląda jednak na to, że Toyota wpadła na jeszcze lepsze rozwiązanie.

System zwierciadeł wokół słupka
Japoński koncern opatentował projekt, który pozwoli kierowcy widzieć, co znajduje się za słupkiem A. Co ciekawe, urządzenie to wcale nie jest oparte na systemie kamer ani na elektronice, lecz na optyce. Jest to układ zwierciadeł, który kieruje światło dookoła słupka, tak aby obraz był widoczny po jego drugiej stronie. Zatem tak naprawdę kierowca nie widzi przez słupki, lecz wokół nich. Jest to znacznie tańsze rozwiązanie niż dokładanie kolejnych kamer i ekranów.

Wniosek patentowy został złożony w amerykańskim urzędzie patentowym przez Toyota North America. Jeśli koncern zdecyduje się na komercjalizację pomysłu, zapewne najpierw zobaczymy je w amerykańskich modelach marki. Osoby fascynujące się optyką mogą obejrzeć liczne wykresy i rysunki dotyczące tego projektu na stronie freepatentsonline.com.

Jak wydobyć przedmioty spod fotela?
Toyota opatentowała także inne ciekawe urządzenie, które pośrednio przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa. Wszyscy wiemy, że nie powinniśmy korzystać z telefonu podczas jazdy bez systemu głośnomówiącego, jednak wielu kierowców nadal to robi. Jeszcze większy problem pojawia się, kiedy telefon nam upadnie. Kłopoty może sprawić także pilot do bramy, który wyślizgnie się z ręki, czy monety podawane taksówkarzowi. Sięganie pod fotel w poszukiwaniu zgubionego przedmiotu to udręka, która często kończy się niepowodzeniem. Ale wynalazcy z japońskiego koncernu znaleźli rozwiązanie.

Projekt o nazwie „Under seat capture device” służy do wydobywania przedmiotów ze szczelin, spod foteli i innych trudno dostępnych miejsc. Składają się na nie pochyłe powierzchnie po obu bokach tunelu między fotelami, płyta, na którą zsuwają się przedmioty, oraz przyrząd, który przesuwa je po płycie w miejsce, skąd można po nie łatwo sięgnąć.

Innowacyjność Toyoty
Toyota jest jednym z najbardziej innowacyjnych koncernów motoryzacyjnych, a jej znakiem rozpoznawczym są alternatywne napędy, przede wszystkim hybrydowe i wodorowe. Równocześnie producent prowadzi intensywne badania nad sztuczną inteligencją, robotyką, technologiami bezpieczeństwa czynnego, łączenia samochodów w chmurze oraz technologiami informacyjnymi nowej generacji.

Jak podaje koncern medialny Thompson Reuters w corocznym raporcie „2016 State of Innovation”, Toyota zgłosiła w ciągu roku najwięcej patentów w zakresie technologii motoryzacyjnych ze wszystkich firm na świecie. Pod względem liczby patentów dotyczących alternatywnych napędów japoński koncern zgłosił prawie 10 000 wniosków w ciągu 5 lat (w latach 2011-2015), trzykrotnie więcej niż drugi w tym zestawieniu Bosch.

Najnowsze