Motocykliści w LED-strojach

Każdy motocyklista zdaje sobie sprawę, jak ważne dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy jest posiadanie odpowiedniego stroju. Na nowy sezon firma Osram we współpracy z producentem odzieży specjalistycznej Held przygotowała ciekawe rozwiązanie - świecące moduły LED wszywane w kombinezony, kurtki i kamizelki dla motocyklistów.

Celem współpracy firmy HELD i OSRAM jest zapewnienie miłośnikom jednośladów lepszej widoczności na drodze. Najnowsza kolekcja odzieży motocyklowej wyposażona jest w moduły świetlne LED, dzięki czemu wielbiciele dwóch kółek mają większe poczucie bezpieczeństwa nie tylko podczas jazdy w nocy, lecz także we mgle i w innych trudnych warunkach atmosferycznych.

Integracja oświetlenia z odzieżą motocyklową to nowy sposób na poprawienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym – mówi Stefan Hofmann, szef działu Smart Textile Illumination w OSRAM. Razem z firmą HELD opracowaliśmy skuteczne rozwiązanie, które na pewno przypadnie do gustu wszystkim motocyklistom.

Na początek sezonu firma HELD wprowadza na rynek dwie kurtki motocyklowe i kamizelkę, które można samodzielnie wyposażyć w aktywnie podświetlane moduły LED firmy OSRAM. Odzież ze zintegrowanym oświetleniem zapewnia aktywną ochronę bez potrzeby korzystania ze światła padającego z reflektorów pojazdu lub lamp ulicznych, co jest niezbędne w przypadku pasków odblaskowych. Moduły świetlne LED zostały specjalnie zaprojektowane w taki sposób, by łatwo je włączyć, jeszcze zanim motocyklista wyruszy w drogę. Nie ma przy tym potrzeby stosowania ustawień ręcznych. Paski świetlne zapewniają aż do siedmiu godzin aktywnego oświetlenia w trybie ciągłym (z akumulatorem 4000 mAh), a moduły LED emitują białe światło z przodu i czerwone światło z tyłu. Motocyklista może szybko i łatwo zintegrować punkty świetlne w ubraniu, a akumulator bez problemu doładować przez port USB.

Tekstylia wyposażone w efekty świetlne to projekt rozwijany w Niemczech już od kilku lat. Polski oddział firmy jest otwarty na nawiązanie współpracy z lokalną firmą odzieżową gotową na wprowadzenie modułów LED do swoich kolekcji. W bliskiej przyszłości OSRAM planuje połączyć moduły świetlne z czujnikami, co pozwoli na kontrolowanie różnych funkcji za pomocą aplikacji. Prawdopodobne jest wprowadzenie rozwiązania, które umożliwi automatyczne uruchomienie alarmowego połączenia telefonicznego w razie wypadku.

Najnowsze

Janusz Kulig patronem ronda w Gdowie

W harmonogram Platinum 3. Rajdu Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza została wpleciona ważną uroczystość.

W sobotę 6 kwietnia o godz. 12 podczas 1. sekcji 1. etapu rajdu nastąpi nadanie imienia Janusza Kuliga dla ronda drogi wojewódzkiej 966, położonego po południowej stronie Gdowa. W tym czasie załogi będą kolejno przejeżdżać przez rondo, wykonywać jedno dodatkowe okrążenie i udawać się na oddalony o kilometr start do OS1 Podolany-Łapanów. Ceremonię będzie na żywo transmitować Radio Kraków. Imponującą scenografię w postaci okazałych okolicznościowych flag z wizerunkiem Janusza Kuliga (każda ma 3,5 m wysokości) zaprojektowała na tę okazję krakowska firma RallyWear.pl, wytwórca odzieży dla motorsportu. Ta sama firma przygotowała również dla miłośników sportu samochodowego specjalną kolekcję odzieży, poświęconej niezapomnianemu Januszowi Kuligowi; oficjalne stoisko RallyWear.pl będzie działać podczas trwania Memoriału w parku serwisowym na dawnym dworcu autobusowym w Wieliczce.

Dzień wcześniej, w piątek 5 kwietnia, z myślą o młodzieży i seniorach w Gminnej Hali Sportowej w Gdowie w powiecie wielickim odbędzie się Dzień Bezpieczeństwa. Wsparciem dla Gminy Gdów w tym przedsięwzięciu służą Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Krakowie, Komenda Wojewódzka Policji, Centrum Inicjatyw BRD oraz Radio Kraków i popularna audycja Radiostrada. Początek o godz. 10, a w programie specjalne sekwencje poświęcone bezpieczeństwu dzieci i młodzieży oraz bezpieczeństwu seniorów. Będzie też pokaz samochodów historycznych. W intencji władz gminy Gdów rozbudzenie wśród młodzieży motoryzacyjnych pasji będzie sprzyjać poprawie bezpieczeństwa na drogach, ale także pomoże w procesach wychowawczych. No i warto zachęcić wszystkich mieszkańców Gdowa i okolic do gorącego i serdecznego kibicowania uczestnikom PLATINUM 3. Rajdu Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza, rozgrywanego na drogach powiatu wielickiego.

Najnowsze

Powstało Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych

Środowisko dziennikarzy motoryzacyjnych się jednoczy. Z dniem 28 marca 2019 r. działalność rozpoczęło Polskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych (PSDM) z siedzibą w Warszawie.

Statutowym celem PSDM jest wsparcie i ochrona członków, eksperckie publikacje, podnoszenie jakości i rzetelności treści, aktywne wspieranie wszelkich inicjatyw zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i poziomu wiedzy i umiejętności kierowców, współpraca z władzami na każdym szczeblu w celu poprawy jakości infrastruktury drogowej, także na drodze szeroko pojętych audytów, szkoleń, symulacji, etc. oraz działania proekologiczne – w oparciu o wiedzę naukową i ekspercką, a nie lobbystów i grup interesu oraz wsparcie dla start-up’ów sektora automotive.

Członkami Stowarzyszenia mogą zostać dziennikarze, publicyści, fotografowie i fotoreporterzy, redaktorzy, vlogerzy, blogerzy, komentatorzy oraz operatorzy reprezentujący właściwie wszystkie rodzaje mediów zajmujących się motoryzacją.

Stowarzyszenie działa w oparciu o Statut za pośrednictwem Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej w ramach prawa Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej, w ścisłej współpracy z władzami lokalnymi i krajowymi, organizacjami producenckimi, a także organizacjami proekologicznymi kierującymi się wiedzą naukową.

Polskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych jest niezależne od organizacji politycznych, administracyjnych i innych poza powiązaniami prawnymi wynikającymi ze Statutu. Jest także całkowicie niezależne od producentów samochodów, nie ma też żadnych powiązań organizacyjnych lub finansowych mogących wpływać na treści i wartości prezentowane przez Członków inaczej niż poprzez udokumentowane dane poparte wiedzą fachową.

PSDM powołało również Plebiscyt „Samochód roku na polskim rynku”, który będzie pierwszym niezależnym konkursem motoryzacyjnym, zaś jurorami będą wszyscy Członkowie, posiadając w każdej kategorii 1 głos. W ramach plebiscytu przewidziano również nagrody w kategorii: „najlepszy jednoślad”, ,„osobowość świata motoryzacji”, „najlepsze biuro PR”, „moto-sportowiec roku” oraz „najlepszy dziennikarz”.

Obecnie siedzibą tymczasową stowarzyszenia jest przestrzeń BOBO Coworking, przy ulicy Prostej 70 w Warszawie (bobowork.pl), którą właściciele użyczyli na potrzeby PSDM. Partnerem PSDM jest Poznań Motor Show organizowane  przez Grupę MTP na Międzynarodowych Targach Poznańskich.

W skład zarządu na 3-letnią kadencję zostali wybrani: (kolejność alfabetyczna): Leszek Cieloch („Business Journal”), Wojciech Drzewiecki („IBRM Samar”), Rafał Jemielita („TVN Turbo”, „Playboy”), Maciej Pertyński („Pertyn ględzi”) oraz Piotr Wielgus („Menedżer Floty”). W skład komisji rewizyjnej wchodzą: Przewodnicząca Danuta Walewska („Dziennik Rzeczpospolita”), Tomasz Gorazdowski („Program 3 PR”) oraz Zbigniew Juchniewicz („Automaniacy.tv”).

Najnowsze

Porsche Taycan przechodzi finalne testy

Taycan - pierwsze Porsche z napędem elektrycznym - przechodzi właśnie ostatnie testy przed wejściem do produkcji seryjnej. W Skandynawii, zaledwie kilka kilometrów od koła podbiegunowego, sprawdzane są jego możliwości na śniegu i lodzie. Równocześnie inżynierowie Porsche korzystają z letniej aury na południowej półkuli - w RPA prowadzą testy wydajności, dokonując ostatnich regulacji w zakresie nieprzerwanej dostępności osiągów i ich powtarzalności. W Dubaju trwają próby wytrzymałościowe w gorącym klimacie, obejmujące m.in. ładowanie akumulatorów w ekstremalnych warunkach. Łącznie kompleksowe testy realizowane są w 30 krajach świata, a panujące tam temperatury wahają się od -35 do 50 stopni Celsjusza.

Po przeprowadzeniu symulacji komputerowych i wszechstronnych testów na stanowiskach badawczych dotarliśmy do ostatniej fazy naszego wymagającego programu testowego” – podkreślił wiceprezes ds. linii modelowej, Stefan Weckbach. Nim pod koniec tego rroku Porsche Taycan trafi na rynek, (flota testowych egzemplarzy) pokona łącznie około 6 milionów kilometrów na całym świecie. Już dziś jesteśmy bardzo zadowoleni ze stanu pojazdów. Taycan będzie prawdziwym Porsche.

Samochody elektryczne Porsche muszą przejść ten sam rygorystyczny program testów, co modele sportowe z silnikami spalinowymi. Poza niezmiennymi osiągami obejmuje on nieograniczoną przydatność w codziennym użytku – we wszystkich strefach klimatycznych. W modelach z zasilaniem akumulatorowym pojawiają się też dodatkowe, szczególnie wymagające aspekty, takie jak ładowanie akumulatora czy kontrola temperatury układu napędowego i wnętrza w ekstremalnych warunkach. Poza tym lista typowych celów projektowych Porsche obejmuje osiągi na torze, zdolność do wielokrotnego przyspieszenia, a także zasięg odpowiedni dla codziennej eksploatacji.

Eksperci testowi mieli do dyspozycji kompleksowe wyniki testów cyfrowych, prowadzonych przy użyciu wirtualnych prototypów. Obecnie komputery służą do projektowania nadwozia, napędu, podwozia, elektroniki i całego nowego modelu, a także do symulacji funkcji pojazdu – w tym ich wzajemnego współdziałania. W sumie wirtualne prototypy Porsche Taycan pokonały ponad 10 milionów „cyfrowych” kilometrów.

Oznaczało to, że inżynierowie ds. rozwoju zaczęli „jeździć” modelem Taycan po północnej pętli Nürburgringu już na wczesnym etapie projektowania, tak aby możliwie wcześnie przetestować i ocenić jego torowe osiągi. W tym czasie skupili się na zarządzaniu energią elektryczną, które odgrywa istotną rolę w uzyskaniu czasu okrążenia 20,6-kilometrowej północnej pętli na poziomie mniej niż 8 minut.

Porsche Taycan zostanie zaprezentowane we wrześniu, a na rynek trafi pod koniec 2019 r. Na całym świecie jest już ponad 20 tys. potencjalnych nabywców, poważnie zainteresowanych zakupem nowego modelu. Każdy z nich zapisał się na listę programu opcji i wpłacił stosowną zaliczkę.

Taycan przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 3,5 s. Jego zasięg wynosi ponad 500 km. Zastosowanie architektury 800 V gwarantuje, że w ciągu zaledwie 4 minut akumulator litowo-jonowy można naładować energią wystarczającą do przejechania 100 km.

Najnowsze

Tarpan wraca do produkcji!

Po 2 dekadach na linie produkcyjne poznańskiej fabryki samochodów wraca kultowy samochód - Tarpan. Pierwszy model z limitowanej serii opuścił właśnie linię montażową.

Samochód z numerem 1 to Tarpan Typ S-21_N w kolorze Ocean Blue, z silnikiem  benzynowym o pojemności 2120 cm³ 51 kW / 70 KM  i 4 biegową skrzynią biegów.

Zgodnie z założeniami konstruktorów, nowy model ma być wierna kopią swojego poprzednika. Wśród sprawdzonych i cenionych przez 3 pokolenia kierowców  rozwiązań w Nowym Tarpanie znajdzie się m.in. przesuwna ściana, która pozwala na powiększanie lub zmniejszanie wnętrza samochodu w zależności od potrzeb.

Dostępność na rynku Nowego Tarpana będzie niezwykle ograniczona. Planowany wolumen zakłada zaledwie 300 egzemplarzy tego modelu. W zakupie pierwszeństwo będą mieli mieszkańcy Poznania i okolic.

Pierwszy jubileuszowy egzemplarz pozostanie w wewnętrznej flocie fabryki.

AKTUALIZACJA: MATERIAŁ JEST PRIMA APRILISOWYM ŻARTEM

Najnowsze