Motocykle z… płyt komputerowych

Masz żyłkę majsterkowicza? Lubisz wszystko rozbierać, a potem tworzyć z tego nową jakość? To może być zajęcie dla Ciebie: wystarczy płyta komputerowa, trochę kondensatorów, kleju i cierpliwości, a wyjątkowy model motocykla może stanąć na Twojej lub Twoich dzieci półce.

fot. ekobiologia

To może być świetna zabawa z Twoimi dziećmi! Zamiast klocków lego trochę metalowych elemantów, sprężyn, kabelków i kolekcja motocykli gotowa. Oczywiście dziecko powinno już wyrosnąć ze zjadania wszystkiego co ma w rączkach.

Przy okazji takiego hobby wyrobisz w sobie i swoim dziecku cierpliwość i dokładność, a ponadto zużyta płyta nie trafi do kosza na śmieci, tylko zostanie spożytkowana w godziwym celu.

Źródło: ekobiologia

 

Najnowsze

Grypa za kółkiem

W kalendarzu jesień, za oknem początki słoty, a w telewizji reklamy leków przeciwgrypowych i na przeziębienie. Dowiedz się, czy możesz po takich medykamentach wsiąść za kółko. Podajemy ich szczegółowy wykaz.

fot. Motocaina

Nie każda z nas ma możliwość wygrzewania się w łóżku pod kocem, z kubkiem mleka z miodem w dłoni i czas na domowe sposoby leczenia. Musimy szybko stanąć na nogi, biegać do pracy, przemieszczać się. Często sięgamy wówczas po różne specyfiki działające najlepiej na wszystkie objawy choroby na raz: katar, ból gardła, gorączkę – nie zdając sobie sprawy z tego, że tego typu leki mają niebagatelny wpływ na nasz sposób funkcjonowania jako… kierowców.

Nie zdajemy sobie często sprawy, że np. dostępne bez recepty silne leki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe mogą wywoływać zawroty głowy czy spowolnienie reakcji. Substancje, które zawierają określone składniki, mogą zaburzać pracę mózgu, powodując pogorszenie refleksu i kłopoty z właściwą oceną sytuacji na drodze. Do grupy leków przeciwbólowych wywołujących takie reakcje należą m.in.:  vendal (morfina), dolargan, fortal, metadon, tramal (działa w podobny sposób na mózg jak narkotyk). Wprawdzie można prowadzić samochód po zażyciu tabletek zawierających paracetamol, ibuprofen czy kwas acetylosalicylowy (aspiryna), ale leki złożone z kilku składników chemicznych np. przeciwgrypowe mogą być już do tego przeciwwskazaniem. Medykamenty stosowane w przypadku przeziębienia często zawierają kodeinę – wydłużającą czas reakcji kierowcy, działające nasennie barbiturany (np. pabialgina) czy kofeinę (np. etopiryna) wpływającą znacznie na koncentrację i pobudzenie organizmu.

Zatrważające statystyki
Lista leków, które mogą negatywnie wpływać na koordynację ruchową i postrzeganie jest spora. Warto o tym pamiętać zważywszy, że zatrważające statystyki dotyczące wypadków na polskich drogach, nie dotyczą tylko liczby pijanych kierowców. Nawet 20% z nich mogą powodować osoby pod wpływem leków.

fot. Motocaina

W Australii przebadano 593 zawodowych kierowców i okazało się, że ponad połowa z nich zapadała w drzemkę podczas jazdy. Więcej niż 30 proc. z nich przyjmowało leki mogące być powodem senności i znużenia. Z kolei Holendrzy przeprowadzili badania na grupie 993 sprawców wypadków drogowych i aż u 70 proc. z nich stwierdzono we krwi pobranej bezpośrednio po wypadku, obecność benzodiazepin – związków występujących w lekach o działaniu uspokajającym. Ale negatywnie na właściwą sprawność za kierownicą wpływają też „zwykłe” leki ziołowe, zawierające kozłek lekarski, melisę lekarską, czy chmiel – sprzedawane często jako suplementy diety.

Według polskiego prawa tylko spożycie alkoholu czy zażycie narkotyków uniemożliwiają kierowanie pojazdami mechanicznymi, ale w kodeksie Prawa o Ruchu Drogowym w art. 451 czytamy, że zabrania się: „kierowania pojazdem (…) osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnego do alkoholu”. Warto więc mieć świadomość, że część z leków może powodować reakcje zbliżone do tych wywołanych alkoholem czy narkotykami.

W przypadku m.in. leków na grypę, składających się z paru składników chemicznych, z których każdy pomaga walczyć z innymi objawami choroby trzeba pamiętać, że np. dekstrometorfan – wspomagający likwidację kaszlu, czy pseudoefydryna – niwelująca kaszel – to substancje o działaniu narkotycznym. Powodują one nie tylko rozszerzanie źrenic, przez co utrudniają ostrzeganie rzeczywistości, ale też mogą pogorszyć refleks i wywołać zaburzenia snu. Nie oznacza to, że zażywanie np. Gripexu wywoła halucynacje i problemy z koordynacją, ale ponieważ jest to lek sprzedawany bez recepty, trzeba uważnie czytać ulotkę i stosować się do dawek zgodnie z instrukcją. Niestety tylko 10 proc. przyjmujących leki przejmuje się informacjami jakie zawierają. A przecież w wielu z nich znajdują się m.in. informacje dotyczące wpływu medykamentu na sprawność organizmu. Niektóre zawierają zapis mówiący wprost o tym, że „w czasie stosowania preparatu nie wolno prowadzić pojazdów ani obsługiwać urządzeń mechanicznych w ruchu”.  

Ryzyk fizyk
Ryzyko spowodowania wypadku podczas stosowania leków obniżających sprawność kierowcy, jest spore. Jeśli kupujemy leki bez recepty czytajmy dokładnie ulotki i stosujmy się do ich zaleceń. Podczas wizyty u lekarza informujmy go o konieczności prowadzenia samochodu w czasie leczenia. To ważne, zwłaszcza, że policjanci są w stanie wykryć działanie leków, poprzez stosowanie specjalnych testów,

fot. Motocaina

przeprowadzanych coraz częściej w trakcie m.in. rutynowych kontroli drogowych. W przypadku dodatniego wyniku testu, potwierdzają go badania laboratoryjne krwi (lub moczu) kierowcy. A rok rocznie liczba takich badań rośnie. W 2005 r. przeprowadzono ich 1165, w 2006 r. 1650 a w 2007 r. 2145. Za prowadzenie samochodu w stanie po użyciu alkoholu (0,2-0,5 promila) lub podobnie działającego środka – np. leku, obok kary aresztu lub grzywny (do 5 tys. zł) może zostać orzeczony zakaz kierowania pojazdami na czas od 6 miesięcy do 3 lat (art. 87 kodeksu wykroczeń). Niektóre leki mogą w dużym stężeniu działać odurzająco, za co w razie zatrzymania przez policję podczas prowadzenia samochodu z kolei grozi kara do 2 lat więzienia, utrata prawa jazdy od roku do 10 lat oraz grzywna. Zgodnie z przepisami, taki kierowca jest bowiem traktowany jak osoba kierująca w stanie nietrzeźwości. Jeśli natomiast spowodowalibyśmy wypadek będąc pod wpływem środka odurzającego (za który mogą być uznane niektóre leki) groziłaby nam kara pozbawienia wolności do 12 lat.

Działanie różnego rodzaju leków jest bardziej zdradliwe od alkoholu. Mało kto zdaje sobie bowiem sprawę, że ich wpływ na organizm, może utrzymywać się przez kilka dni, nawet po zaprzestaniu ich zażywania. Leki zachodzą też we wzajemne interakcje. Przyjmowanie więc kilku różnych specyfików jednocześnie może nasilić działanie jednego z nich. Wywołać nagłe uczucie zmęczenia, senności, zaburzać koncentrację i w efekcie być przyczyną wypadku.

Negatywne skutki działania leków 
senność

  • nadmierne uspokojenie
  • zawroty głowy
  • zaburzenia równowagi
  • zaburzenia widzenia
  • zmniejszenie napięcia mięśni
  • wydłużenie czasu reakcji
  • Popularne leki, po których lepiej nie prowadzić samochodu:

    Leki stosowane w leczeniu przeziębienia, grypy i kataru:

    Acatar Acti-Tabs
    Acatar Zatoki
    Actifed
    Actitrin
    Cirrus
    Disophrol
    Febrisan
    Fervex
    Gripex
    Gripex MAX
    Gripex NOC
    Ibuprom Zatoki
    Modafen
    Tabcin trend
    Theraflu Extra GRIP 

    Leki przeciwkaszlowe:
    Butamirat
    Thiocodin i inne leki złożone zawierające kodeinę 

    Leki przeciwbólowe:
    Antidol
    APAP NOC
    Ascodan
    Nurofen PLUS
    Solpadeine

    Leki przeciwalergiczne:
    Łagodna reakcja alergiczna może objawić się np. wysypką, ale w skrajnym przypadku może spowodować utratę przytomności. Nowe leki antyalergiczne (np. zyrtec, claritine) nie szkodzą kierowcom. Niektóre jednak (np. clemastinum, phenazolinum) mogą wywołać senność, bóle głowy i zaburzenia koordynacji ruchów.
    Cetyryzyna (Alerzina, Allertec, Zyrtec, Zyx 7)
    Loratadyna (Aleric, Loratan) 

    Leki stosowane w chorobie lokomocyjnej:
    Gdy kierowca sięga po np. aviomarin, diphergan, torecan, zofran, musi zrezygnować z jazdy. Leki te działają uspokajająco, powodując znużenie, osłabienie i bóle głowy.
    Aviomarin 

    Leki przeciwbiegunkowe:
    Loperamid (Imodium, Laremid, Stoperan)

    Inne:

    Leki na nadciśnienie
    Mogą one być przyczyną zmęczenia i osłabienia. Zwłaszcza starsze preparaty (brinerdin, normatens, propranolol) i zalecane przy nadciśnieniu leki moczopędne (diuramid, furosemidum, hydrochlorothiazidum, tialorid). 

    Leki nasenne i uspokajające
    Nieprawidłowo dawkowane działają zbyt słabo albo ich skutki mogą się utrzymywać długo po zażyciu. Kierowcy, którzy wyjeżdżają rano w drogę, nie powinni przyjmować przed snem środków o długim działaniu (powyżej kilku godzin, np. luminalu). Lepiej wówczas zażyć łagodne leki ziołowe (nervendragees-rathiopharm, hova, validol) lub melatoninę i unikać barbituranów (ipronal, luminal), pochodnych benzodiazepiny (estazolam, nitrazepam, noctofer, signopam) i cyklopirolonów (imovane, sanual, stilnox). Popularne valium pogarsza zdolność koncentracji, sprawność psychomotoryczną i wydłuża czas reakcji kierowcy. 

    Źródło: Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, GW, Motofakty.

    Najnowsze

    System ochrony pieszych

    Samochody Volvo kojarzą nam się z poczuciem bezpieczeństwem. Od lat szwedzka marka, pracuje nad rozwiązaniami, które stają się standardami dla wszystkich samochodach (np. trzypunktowe pasy). Czy nowy system tworzony przez markę uchroni też pieszych?

    fot. Volvo

    Obecnie konstruktorzy Volvo, pracują nad układem Collision Warning with Full Brake and Pedestrian Safety. Jak sama skomplikowana i długa nazwa wskazuje (ciekawe, jak będzie brzmiał jej skrót?!), chodzi o bardzo zaawansowany technicznie system, który po raz kolejny wyprzedzi konkurencję.

    O manekinach, na których testowany jest system poczytaj tu.

    Na czym polega rola systemu i jak jest on zbudowany? „Collision Warning with..” składa się z zamontowanego w okolicy chłodnicy radaru oraz kamery umieszczonej po zewnętrznej stronie lusterka wewnętrznego. Radar wykrywa przeszkody i mierzy odległość między nimi, a pojazdem; kamera natomiast sprawdza z jaką przeszkodą mamy doczynienia i potrafi rozróżnić nie tylko samochody poruszające się w tym samym kierunku czy stojące, ale również wykryć znajdującego się na jezdni pieszego. Jeśli urządzenie wykryje zagrożenie ostrzega kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego i świetlnego (lampa na desce rozdzielczej), a jeśli to nie poskutkuje uruchomi hamulce w trybie awaryjnym, zatrzymując Volvo.

    System zapowiada się naprawdę imponująco, szczególnie że będzie działał przy niewielkich, często praktykowanych podczas jazdy miejskiej, prędkościach. Po raz pierwszy będziemy go mogły przetestować w Volvo S60.

    Źródło: Volvo, interia

     

    Najnowsze

    Fiat Punto Evo wkracza na salony

    Nowy Fiat Punto Evo, który miał swoją światową premierę na ostatnim salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie, oficjalnie wchodzi dzisiaj na rynek. Ma kontynuować sukces swojego poprzednika, Grande Punto.

    Jego nazwa „Evo” podkreśla ewolucję w projekcie samochodu. Do dyspozycji nabywców Fiat zaoferował szeroki wybór silników zgodnych z normą Euro 5, nie wyłączając silnika drugiej generacji 1,3 MultiJet oraz 1,4 MultiAir. Obok tych jednostek napędowych, dostępne są hybrydowe systemy metanu i LPG – oferowane na rynku włoskim.

    Poza obniżonym spalaniem i emisjami nowy Fiat Punto Evo oferuje system Start&Stop (wyposażenie standardowe z jednostkami spełniającymi Euro 5), który czasowo wyłącza silnik, kiedy zatrzymujesz samochód.

    W zależności od silnika samochód posiada pięcio- lub sześcio-biegową, ręczną lub automatyczną skrzynię biegów (Dualogic).

    fot. Fiat

    Wewnątrz auta nowością jest system nawigacji Blue&Me-TomTom, którego kolorowy ekran dotykowy pozwala zarządzać połączeniami telefonicznymi, nawigacją satelitarną oraz wszystkimi informacjami potrzebnymi podczas prowadzenia samochodu, które pobierane są bezpośrednio z komputera pokładowego samochodu.

    Fiat Punto Evo wyposażony jest w siedem poduszek powietrznych, m.in. poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy jako standardowe wyposażenie w każdej wersji wyposażenia. Oprócz znanych już systemów ABS, EBD (elektroniczny rozdział sił hamowania) i ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy), mamy tutaj inne przydatne systemy, takie, jak system Hill Holder, który pomaga kierowcy podczas ruszania pod górę, utrzymując samochód przez kilka sekund w miejscu, aby nie zjechał on do tyłu, jak również przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, które włączają się w zależności od obrotu kierownicy.

    fot. Fiat

    Dzięki zabiegom designerskim Fiat Centro Stile zyskało wykończenie wnętrza (deski rozdzielczej, siedzeń i wskaźników).

    Punto Evo będzie dostępny w sprzedaży od drugiej połowy listopada. Ma on stać się wiodącym modelem Fiata na rynku europejskim w niezmiernie ważnym dla włoskiego producenta segmencie samochodów miejskich.

     

     

     

    fot. Fiat

    Następujące silniki będą dostępne od momentu wprowadzenia na rynek:

    Benzyna:

    • 65 KM 1,2 8V (Euro 4),
    • 77 KM 1,4 8V (Euro 4),
    • 77 KM 1.4 8v (Euro 5) z systemem Start&Stop;
    • 105 KM 1,4 MultiAir 16V (Euro 5) z systemem Start&Stop,
    • 135 KM 1,4 MultiAir Turbo 16V (Euro 5) z systemem Start&Stop.

    Diesel:

    • 75 KM 1.3 MultiJet 16v (Euro 4);
    • 75 KM 1.3 MultiJet II 16v (Euro 5) with Start&Stop and DPF;
    • 90 KM 1.3 MultiJet 16v (Euro 4);
    • 95 KM 1.3 MultiJet II 16v (Euro 5) with Start&Stop and DPF;
    • 120 KM 1.6 MultiJet 16v (Euro 5) DPF.

    Zasilanie dwupaliwowe:

    • 70 KM 1.4 8v benzyna/metan (Euro 5);
    • 77 KM 1.4 8v benzyna/LPG (Euro 4).
    •  

    Logo na tylnych drzwiach Punto Evo zmienia się w zależności od typu silnika: czerwona kropka oznacza silniki mocniejsze (135 KM 1,4 MultiAir Turbo i 120 KM 1.6 MultiJet), zielona silniki z zasilaniem dwupaliwowym a czarna pozostałe typy silników.

    Najnowsze

    50 kultowych aut na Paradzie Zabytkowych Citroënów

    3 października w Warszawie miłośnicy motoryzacji będą mieli okazję przyjrzeć się z bliska kultowym autom Citroëna. Oprócz modeli DS czy 2 CV, na Paradzie obecne będą takie unikaty jak BL 11 z 1954 roku czy SM z 1972 wyposażony w sześciocylindrowy silnik Maserati.

    fot. Citroen

    Będzie sporo ciekawych samochodów i dyskusji merytorycznych, ale i ogromna dawka dobrej zabawy, dla dużych i małych. Animacje dla dzieci, francuskie przysmaki i spotkania ze znanymi gwiazdami będącymi twarzami marki w Polsce (m.in. Justyna Steczkowska czy Artur Żmijeski), gwarantują popołudnie pełne różnorodnych wrażeń

    Na zlocie zabytkowych citroënów będzie także można obejrzeć kolekcjonerski egzemplarz, którego historia sięga dwudziestolecia międzywojennego – C6 Grand Turismus wyprodukowany w 1929 roku. Nie zabraknie również laureatów prestiżowej nagrody Car od The Year citroenów GS,CX, XM. 

    Do dyspozycji zwiedzających będą namioty przedstawiające historię marki oraz innowacje technologiczne. Przystępna forma wizualizacji, materiały filmowe oraz dostępne na wyciągnięcie ręki eksponaty (m.in. zawieszenie hydropneumatyczne czy silnik wysokoprężny HDi) z pewnością zainteresują fanów motoryzacji w każdym wieku.

    W takiej C2 ściga się pilotka – Anna Wódkiewicz u boku Ariela Piotrowskiego
    fot. Citroen

    Kibice rajdowi również znajdą coś dla siebie. W namiocie „Sport” krok po kroku będzie można prześledzić rajdową ewolucję marki. Będzie również okazja, aby przyjrzeć się Citroënowi C2 w specyfikacji rajdowej oraz dopytać o wszelkie szczegóły team rajdowy biorącego udział w cyklu Citroën Racing Trophy Polska. Kierowca Ariel Piotrowski oraz jego pilotka Anna Wódkiewicz odpowiedzą na wszelkie pytania dotyczące rajdowych kulisów. Dla spragnionych sportowych wyczynów Citroën przewidział symulatory rajdowe.

    Kolejną z atrakcji parady będzie stoisko Michelin, prezentujące historię i współczesne oblicze firmy. Będzie tam można zobaczyć między innymi – wystawę unikatowych opon retro do zabytkowych pojazdów, które produkowane są przez Michelin z wykorzystaniem tradycyjnych technologii. Firma przedstawi też opony oszczędzające paliwo i kolekcję przewodników Michelin.

    fot. Citroen

    Na gości będą również czekać interaktywne gry komputerowe, w których wygrać będzie można atrakcyjne nagrody. Punktem kulminacyjnym parady zabytkowych citroënów będzie polski premierowy pokaz najnowszego modelu spod znaku szewrona.

    Start z Placu Teatralnego – 13:30
    Prezentacja kultowych modeli Citroëna na Nowym Świecie – 14:00
    Polska premiera Nowego Modelu – 15:00

     

    Najnowsze