Morgan EV3 Junior – luksusowa zabawka

Firma Morgan, znana z produkcji trójkołowców, postanowiła wyprodukować mini-samochód, który będzie spełnieniem dziecięcych marzeń. Oto model EV3 Junior.

Brytyjski producent charakterystycznych, trójkołowych samochodów postanowił zadbać o swoich najmłodszych fanów. W fabryce ulokowanej w Malvern Link powstała dziecięca wersja samochodu.

Model EV3 Junior jest napędzany silnikiem elektrycznym, który pozwala rozpędzić maszynę do 16 km/h. Możliwości są większe, ale producent postanowił ograniczyć je z uwagi na bezpieczeństwo pasażerów. Żeby naładować akumulatory potrzeba czterech godzin, po czym można się cieszyć jazdą przez godzinę.

Wersja przeznaczona dla dzieci, podobnie jak odpowiednik dla dorosłych jest spartańsko wyposażona. Jednak auto posiada niezbędne minimum, czyli pełne oświetlenie oraz zawieszenie wzorowane na oryginale. Wersja elektryczna posiada nawet wsteczny bieg z ogranicznikiem prędkości, który zapobiega wywrotce podczas cofania.

Motoryzacyjna zabawka dla najmłodszych nie jest tania. Producent wycenił model EV3 Junior na kwotę 6662 funtów, co daje w przeliczeniu jakieś 30 tys. zł. Za taką cenę można kupić pełnowymiarowy samochód. W zamian za to klienci mogą wybrać skórzaną tapicerkę lub jeden z kilkudziesięciu tysięcy kolorów oferowanych przez Morgana.

Najnowsze

Uber dowiezie jedzenie

Użytkownicy Ubera w Warszawie mogą już korzystać za aplikacji UberEats, która pozwala zamówić z wybranych restauracji posiłki pod wskazany adres. Kursy mogą być realizowane przez kierowców samochodów i skuterów, a także rowerzystów. Cena za dostarczenie takiego zamówienia wynosi zaledwie 7,99 zł.

Polski oddział UberEats korzysta z platformy cyfrowej i sieci dostawców, które pozwolą w szybki oraz intuicyjny sposób zamówić posiłek z wybranej restauracji, a następnie dostarczyć go pod konkuretny adres. Aplikacja jest dostępna na urządzenia mobilne z systemami iOS i Android. Wystarczy pobrać aplikację i zalogować się na konto w systemie Uber. Potem pozostaje tylko wybrać restaurację, pozycję z menu i kliknąć „złóż zamówienie”.

W ciągu kilkudziesięciu minut dostawca powinien pojawić się z zamówionym posiłkiem, a opłata za usługę zostanie automatycznie pobrana z konta klienta.  Żeby zapewnić odpowiednią jakość usług, UberEats umożliwia wybranie jedzenia z restauracji znajdującej się w określonej odległości od miejsca dostawy. Dzięki temu posiłek będzie można zamówić nawet w ciągu 30 minut. 

Użytkownik aplikacji może śledzić trasę kuriera na mapie, a po dostarczeniu posiłku ocenić zarówno jakość jedzenia jak i dostawy. Zamówienia można składać przez 7 dni w tygodniu, w godzinach 11-23. Opłata za dostawę jest stała i wynosi 7,99 zł, bez względu na kwotę i wielkość zamówienia.

Użytkownicy korzystający z UberEats w Warszawie będą mogli zamówić posiłki z takich restauracji jak Palmier, Mąka i Woda, Soul Kitchen Bistro, Sakana, Bibenda i wiele innych. Na chwilę obecną z aplikacją współpracuje ponad 150 lokali. Warszawa jest już dziesiątym miastem w Europie i pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym dostępna jest nowa usługa.

Najnowsze

Nowa Toyota Yaris debiutuje – ponad 900 zmian!

Już za miesiąc na targach w Genewie zobaczymy zupełnie nową Toyotę Yaris. Popularny model otrzymał zupełnie nowy wygląd, lepsze wnętrze oraz nowe silniki pod maską. W sumie producent przeprowadził aż 900 zmian.

Popularny, japoński maluch przeszedł kurację odmładzającą. Toyota Yaris wygląda teraz dużo ostrzej za sprawą nowego grilla, przemodelowanych zderzaków oraz nowych lamp w technologii LED. W ramach faceliftingu zmieniono też lampy z tyłu, a do gamy kolorów dołożono dwa nowe kolory  – niebieski Nebula i czerwony Tokyo. Ponadto wraz z tym modelem są dostępne nowe wzory felg w rozmiarze 15 i 16 cali.

We wnętrzu uporządkowano deskę rozdzielczą, która jest teraz bardziej ergonomiczna. Zestaw przyrządów ma nowy układ z dwoma wskaźnikami po bokach i kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym o przekątnej 4,2 cala. Pojawiły się też nowe nawiewy, a całość jest podświetlana w odcieniu błękitu. System multimedialny ma być łatwiejszy w obsłudze. Poprawiono też jakość materiałów, pojawiły się nowe kolory i wzory tapicerek, a także detale wykończenia. Wśród nich nie powinno zabraknąć elementów w kolorze fortepianowej czerni.

 

Pod maska odświeżonego Yarisa pojawi się zupełnie nowy silnik benzynowy. Jednostka o pojemności 1.5 zastąpi dotychczasowy motor 1.33 i spełni rygorystyczną normę Euro 6c. Benzynowy motor dostarcza 111 KM maksymalnej mocy i 136 Nm momentu obrotowego. W porównaniu z poprzednim silnikiem nowa konstrukcja rozpędza auto o 0,8 sekundy szybciej i zużywa 12 proc. mniej paliwa.

Japońscy inżynierowie poprawili również wersję hybrydowa. Jednostka pracuje ciszej, spala mniej i częściej korzysta z trybu elektrycznego. W ofercie pojawi się za jakiś czas Yaris w wersji sportowej. Mały hot-hatch będzie miał pod maską silnik o mocy 210 KM i połączy w sobie zwrotność miejskiego auta ze sportowymi osiągami.

Oficjalna prezentacja Toyoty Yaris po faceliftingu odbędzie się na targach w Genewie już na początku marca. Auto trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku. Cennik poznamy za kilka miesięcy.

 

Najnowsze

Edyta Klim

Pierwszy, kobiecy wyścig motocrossowy w Teheranie

W ramach walki o prawa kobiet w Iranie, ministerstwo sportu zezwoliło na pierwszy, kobiecy wyścig motocrossowy. Bez mężczyzn i bez widowni.

W ubiegły weekend na torze Karaj (Teheran) odbył się wyścig, w którym wzięło udział 15 motocyklistek, wybranych spośród 30 zgłoszeń. Podczas wyścigu na torze mogły przebywać jedynie kobiety i one same przygotowywały tor. Zabroniono także udziału publiczności i fotoreporterów.

 

Jednak to i tak wielki przełom w historii tego kraju, ponieważ ujawnianie motocyklowej pasji przez kobietę w Iranie: publikowanie filmów, zdjęć, jazda po drogach publicznych – kończy się nawet aresztowaniem za nieprzyzwoite zachowanie. Tydzień przed wyścigiem za filmik z jazdą na motocyklach aresztowano kolejne dwie motocyklistki.

Sam wyścig nie miałby miejsca, gdyby nie upór 27-letniej Behnaz Shafiei, która od 3 lat uparcie walczy o prawo kobiet do jazdy motocyklem w Iranie. Ona sama jeździ na motocyklu od 15 roku życia, bo mieszkała w małej, górskiej miejscowości i mogła swobodnie trenować na motocyklu brata. Jednak w każdy dalszy wypad musiała się przebierać za mężczyznę, by uniknąć aresztowania. Behnaz ma nadzieję, że udowodniła władzom, że kobiety z motocyklami świetnie sobie radzą i nie powinno się im tego zabraniać.

Film dokumentalny o Behnaz Shafiei:

 

Najnowsze

Jak samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy to jeden z wielu elementów eksploatacyjnych w każdym aucie. Oznacza to, że wymaga on cyklicznej wymiany. Wobec tego jak często powinno się go wymieniać i jak uporać się z wymianą bez pomocy mechanika?

Dlaczego należy wymieniać płyn hamulcowy i kiedy przystąpić do wymiany?
Płyn hamulcowy to ciecz higroskopijna, czyli innymi słowy podatna na pochłanianie wilgoci. Oczywiście skład płynu hamulcowego celowo ma takie, a nie inne właściwości. To właśnie dzięki tym właściwością nie powstaje korozja na metalowych częściach. Ponadto właściwości te przeciwdziałają powstawaniu tzw. korków parowych, tworzących się podczas zagotowania płynu. Specyfikacja płynu hamulcowego ma jednak również negatywne aspekty.  Ze względu na skłonność pochłaniania wilgoci, do płynu hamulcowego wskutek dłuższego użytkowania pojazdu oraz przez ewentualne nieszczelności cylinderków hamulcowych czy mikro szczeliny w przewodach hamulcowych może dostać się zbyt dużo wody. A to w konsekwencji znacznie zmniejsza skuteczność hamowania. Szacuje się, że już 1% wody w płynie hamulcowym powoduje zmniejszenie efektywności hamowania nawet o 15%. Jak zatem zbadać zawartość wody w płynie hamulcowym? Aby to sprawdzić możemy posłużyć się specjalistycznym testerem, który kontroluje przewodnictwo elektryczne płynu. Przewodnictwo elektryczne wzrasta bowiem wraz z ilością wody w płynie hamulcowym. Tego typu urządzenia mają jednak istotną wadę, ponieważ wykonują pomiar w zbiorniczku wyrównawczym, podczas gdy znacznie więcej wody może znajdować się w przewodach przy kołach.

Płyn hamulcowy należy zawsze wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Przyjmuje się jednak, że taka wymiana powinna następować co 2 lata lub po przejechaniu około 40 000 km. Jeżeli jednak odczujemy, że skuteczność układu hamulcowego znacznie spadła w trakcie eksploatowania pojazdu, wówczas opisywaną wymianę należy przeprowadzić niezwłocznie po zaobserwowaniu niepożądanych objawów. 

Jak samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?
Wymiana płynu hamulcowego nie należy do skomplikowanych czynności. Musimy jednak pamiętać, że przy tej procedurze będziemy potrzebowali pomocy drugiej osoby.

Płyny hamulcowe dzielą się na trzy główne grupy: DOT-3, DOT-4 i DOT-5. Różnice pomiędzy nimi dotyczą temperatury wrzenia, dlatego niezwykle istotne jest, aby przed przystąpieniem do wymiany, dowiedzieć się, jaki rodzaj płynu jest aktualnie wlany do pojazdu. Niedopuszczalne jest bowiem mieszanie cieczy pochodzących z różnych grup. Dlaczego jest to tak bardzo istotne? Podczas wymiany płynu hamulcowego nie spuszczamy dotychczasowego płynu do końca, aby następnie zastąpić go nowym, lecz stopniowo dolewamy nową ciecz do tej już istniejącej w zbiorniku. Dzięki temu układ hamulcowy nie zostanie zapowietrzony.

KROK 1
Sprawdzamy jaki płyn hamulcowy jest obecnie zalany do zbiornika w aucie i kupujemy płyn z identycznej grupy. Zazwyczaj stosowane są płyny z grupy DOT-4. Ważne jest, aby nie dolewać płynu hamulcowego, który został otwarty jakiś czas temu. Do otwartej butelki mogła bowiem dostać się woda, a to z kolei miałoby niebezpieczny wpływ na jazdę autem.

KROK 2
Osadzamy pojazd na podstawkach lub wjeżdżamy autem na podnośnik i zdejmujemy wszystkie koła.

KROK 3
Lokalizujemy zbiornik na płyn hamulcowy pod maską auta, odkręcamy korek i dolewamy nowy płyn hamulcowy do tego, który aktualnie znajduje się w zbiorniku tak, aby płyn po dolaniu nie wylewał się ze zbiornika. Dzięki temu, że nie spuścimy dotychczasowej cieczy przed zalaniem nowej, to unikniemy zapowietrzenia układu hamulcowego. Resztę płynu hamulcowego będziemy stopniowo dolewać do zbiornika spuszczając dotychczasowy płyn.

KROK 4
Wyposażamy się w przezroczysty, gumowy przewód oraz zbiorniczek na zużyty płyn i przystępujemy do wypompowania zużytej cieczy. W tym celu przechodzimy do odpowietrznika znajdującego się najdalej pompy hamulcowej. Zazwyczaj jest to prawy tył auta. Dalsza kolejność to: lewy tył, prawy przód i lewy przód. UWAGA! W pojazdach z układem ABS kolejność jest odwrotna.

KROK 5
Po przejściu do prawej, tylnej części auta lokalizujemy odpowietrznik przy zacisku hamulcowym i zakładamy na niego przezroczysty, gumowy przewód. Drugi koniec przewodu wkładamy do wcześniej przygotowanego przez nas zbiorniczka na zużyty płyn. Dzięki temu unikniemy rozlewania się zużytego płynu hamulcowego. Dodatkowo zapobiegnie to również dostawaniu się powietrza do przewodów hamulcowych pod warunkiem, że końcówka wężyka będzie zanurzona w zużytym i zlanym do pojemniczka płynie.

KROK 6
Prosimy towarzyszącą nam osobę o zajęcie miejsca za kierownicą pojazdu i ustawienie nogi na pedale hamulca. Następnie prosimy towarzysza za kierownicą o kilkukrotne „pompowanie” pedału hamulca w celu zwiększenia ciśnienia w układzie hamulcowym. Kolejnym krokiem jest wciśnięcie pedału na wyraźny znak i przytrzymanie go aż do odwołania. Kiedy jedna osoba wciska pedał hamulca, druga osoba odkręca odpowietrznik przy zacisku hamulcowym, podstawia wcześniej przygotowany pojemnik pod gumowy przewód i obserwuje ściekający płyn. Kolor wyciekającego płynu hamulcowego ma ostatecznie być identyczny jak ten świeżo dolany. Jeżeli kolor płynu wciąż pozostawia wiele do życzenia lub jeśli w płynie pojawiają się pęcherzyki, ale ciśnienie wypływającego płynu znacznie spadło, to należy dokładnie zakręcić odpowietrznik i poprosić o odpuszczenie wciśniętego hamulca oraz ponowne kilkukrotne „pompowanie” pedału w celu zwiększenia ciśnienia, a następnie ponowne przytrzymanie hamulca aż do odwołania. Wówczas ponownie odkręcamy odpowietrznik, z którego znów pod wpływem zwiększonego ciśnienia zacznie wyciekać płyn. Pamiętajmy, aby pedał hamulca był cały czas wciśnięty, gdy odpowietrznik jest odkręcony. Pamiętajmy też, aby co jakiś czas dolewać świeżego płynu hamulcowego do zbiornia pod maską auta, dzięki temu nie zabraknie nam cieczy w zbiorniku.   

UWAGA! Jeżeli auto wyposażone jest w system ABS cały szósty krok należy przeprowadzić przy włączonym zapłonie, aby pompa ABS była zasilana.

W momencie, gdy kolor wypływającego płynu będzie identyczny jak ten, który dopiero zalaliśmy do zbiornika pod maską oraz gdy przestaną pojawiać się w wyciekającej cieczy pęcherzyki powietrza – powinniśmy zakręcić odpowietrznik. Dopiero po tym fakcie osoba siedząca za kierownicą może zdjąć nogę z hamulca.

KROK 7
Powtarzamy czynność z kroku szóstego zachowując kolejność: prawy tył, lewy tył, prawy przód i lewy przód. UWAGA! W pojazdach z układem ABS kolejność jest odwrotna.

KROK 8
Zakładamy koła i w bezpiecznym miejscu sprawdzamy sprawność hamulców.

Materiał został przygotowany we współpracy z mobilnym serwisem motoryzacyjnym Besthol.pl

Najnowsze