Mój GPS jest kobietą!

„Za dziesięć metrów skręć w prawo” – sugeruje GPS robotycznym wprawdzie, ale bez wątpienia kobiecym głosem. Systemy nawigacji, aplikacje w Iphone’ach, syntezatory mowy... coraz częściej sztuczna inteligencja jest płci żeńskiej. Dlaczego?  

Przyczyn może być kilka. Jedna z teorii sugeruje, że – ogólnie rzecz biorąc – damskie głosy są przyjemniejsze dla ucha i dlatego są preferowane. Clifford Nass z Uniwersytetu Stanford twierdzi, że zdecydowanie łatwiej znaleźć kobiecy głos, który by wszystkim odpowiadał, aniżeli jego męski odpowiednik. Kształtowanie tych preferencji sięga jeszcze życia płodowego. Dziecko jest w stanie rozpoznać głos matki i reagować na niego, ale nie wykazuje żadnej reakcji na głos ojca.

Kolejna teoria szuka wyjaśnienia w historii – systemy nawigacji lotniczej podczas II Wojny Światowej były obsługiwane przez kobiety, aby odróżniać się od głosów pilotów. Również telefonistki tradycyjnie nosiły spódnice.

Poradzi, wesprze, pokieruje…
fot. materiały prasowe

Co ciekawe, ten trend jest wyraźnie widoczny w wielu miejscach na świecie, ale w Niemczech się nie przyjął. Próby wprowadzenia w późnych latach 90. nawigacji sterowanej kobiecym głosem wywołało falę protestów mężczyzn, którzy nie życzyli sobie otrzymywać wskazówek od płci pięknej.

Jeszcze jedna teoria jest po części popkulturowa. Pamiętacie HAL-a, komputer z „Odysei kosmicznej” Stanleya Kubricka z 1968 roku? Przemawiał głosem, od którego ciarki chodziły po plecach. Skojarzenia okazały się na tyle silne i głęboko zakorzenione, że wiele firm produkujących systemy elektroniczne zrezygnowało z męskich głosów z uwagi na HAL-a. Co innego komputer pokładowy ze Star Treka – głos „Pierwszej Damy Star Treka” Majel Barrett budził wyłącznie dobre skojarzenia.

Majel Barrett, pomocny głos ze Star Treka
fot. materiały prasowe

Po uruchomieniu pomocnej aplikacji Siri w iPhone’ach 4S, pełniącej rolę automatycznej asystentki (może zamówić pizzę, sprawdzić prognozę pogody, a nawet zorganizować spotkanie) podniosły się głosy, że trend ewoluuje w kierunku seksizmu. Zwłaszcza że głosy sugerujące wiedzę i władzę (na przykład narratorów w filmach) są częściej męskie. Dlaczego damskie mają koić i służyć?

Zdaniem socjologa Rebeki Zorach z Uniwersytetu w Chicago, po części mamy tu może do czynienia z utrwalaniem istniejących stereotypów, ale raczej nie z ich tworzeniem. Kobiety tradycyjnie mają sobie radzić lepiej niż mężczyźni w dziedzinie komunikacji i związków międzyludzkich. Dlatego twórcy technologii, wspierając się badaniami marketingowymi, odpowiadają po prostu na już istniejące potrzeby.

Źródło: CNN

Najnowsze

Nowy Subaru Forester 2013 dla niezależnej kobiety

Rodzina Subaru się powiększa. Kilka dni temu oficjalnie ogłoszono debiut nowego Forestera.

Założeniem podstawowym, jak możemy wyczytać w materiałach producenta, było stworzenie auta, które już z daleka prezentuje się jak rasowy SUV, a przy bliższym poznaniu tylko to wrażenie potwierdza. Forester ma być niekłopotliwy w użytkowaniu i przyjemny w prowadzeniu, zwłaszcza na długich dystansach.

Dostępne będą dwie opcje silnika, oba w układzie bokser. Pierwszy z nich (pojemność 2.0 litra, DOHC, czterocylindrowy, poziomy-przeciwsobny, benzynowy, wolnossący) charakteryzuje się szybką reakcją na naciśnięcie pedału gazu i znacznie zwiększonym momentem napędowym w niskich i średnich zakresach obrotów wału. W drugim z nich Subaru użyło własnej technologii wtrysku bezpośredniego i turbodoładowania. W silniku tym zastosowano nowo opracowaną turbosprężarkę typu twin scroll. Moc maksymalna silnika wynosi 206 kW (280 KM), a moment maksymalny 350 Nm przy 2000 obr/min.

Skrzynia biegów Lineartronic została przystosowana do przenoszenia wysokiego momentu napędowego.

Nowy Subaru Forester 2013 – rasowy SUV?
fot. Subaru

Nadwozie zostało usztywnione, a zawieszenie Forestera z silnikiem turbodoładowanym specjalnie przystosowane dla tego modelu. Zwiększono sztywność resorowania, aby uzyskać lepszą stabilność auta podczas jazdy z dużymi prędkościami.

Nowością jest system sterowania napędem AWD, X – MODE, opracowany głównie do jazdy po nierównych i śliskich nawierzchniach. Przy jego zastosowaniu silnik, układ napędowy oraz VDC (ESP) sterowane są wspólnie.

Subaru Forester 2013
fot. Subaru

W nowym Foresterze zastosowano sterowanie SI-DRIVE. W modelach z silnikiem wolnossącym (2.0i-L / 2.0i-L EyeSight, 2.0i-S EyeSight) SI‑DRIVE ma tryby „Intelligent mode” i „Sports mode”, które kierowca może wybierać w zależności od sytuacji. W Foresterze z turbodoładowanym silnikiem DIT (2.0 XT i 2.0 XT EyeSight) ma on tryby „Intelligent mode”, „Sports mode” i „S# – Sports sharp mode. W trybie S# kierowca może zmieniać „biegi” w skrzyni bezstopniowej, tak jak w przekładni ośmiobiegowej.

Stosowany przez Subaru system wspomagający prowadzenie samochodu „EyeSight version II”, dostępny jest w modelach z silnikami wolnossącymi i turbodoładowanymi.

Nowy Subaru Forester w wersjach ze skrzynią Lineartronic osiąga wyniki zużycia paliwa spełniające japońskie normy na rok 2015.

W Polsce prawdopodobnie trafi na rynek w marcu 2013 roku.

Najnowsze

Kobiety podbijają amerykańskie drogi

Przy okazji niedawno zakończonych wyborów prezydenckich w USA wyszły na jaw ciekawe fakty. Stanowiąca dotąd podstawę elektoratu grupa białych mężczyzn w średnim wieku zmniejszyła się – jest za to więcej Latynosów, Afroamerykanów i kobiet. I uwaga – to  samo tyczy się ogółu kierowców!  

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Michaela Sivaka i Brandona Schoettle z Uniwersytetu w Michigan, w przedziale powyżej 45 roku życia jest zdecydowanie więcej kobiet kierowców, i to bez względu na rasę i pochodzenie. Co więcej, ten trend będzie się prawdopodobnie zwiększał.

Dla potrzeb badania analitycy wzięli na warsztat statystyki obejmujące w sumie 15 lat (1995-2010). W 1995 liczba mężczyzn posiadających prawo jazdy wynosiła 89,2 miliona, a kobiet – 87,4. Przewaga liczbowa mężczyzn nad kobietami była widoczna w niemal każdym przedziale wiekowym – wyjątek stanowili kierowcy po 70. roku życia.

fot. materiały prasowe

W 2010 roku natomiast liczba kobiet-kierowców sięgnęła 105,7 miliona w porównaniu do 104,3 miliona mężczyzn! Zapowiada się, że ten trend będzie postępował. Co prawda nadal więcej młodych mężczyzn niż kobiet otrzymuje prawo jazdy, ale w obu grupach w ciągu analizowanych 15 lat nastąpiły spadki. I znowu: w przypadku młodych kobiet to spadek o 4,7%, w przypadku młodych mężczyzn – aż 10,6%!

Zgodnie z opinią Sivaka, wyniki tych badań mogą bezpośrednio przełożyć się na branżę motoryzacyjną, a to z uwagi na preferencje kobiet, generalnie skłaniające się w stronę mniejszych, kompaktowych aut o niskim zużyciu paliwa. Ten segment ma zatem szansę dodatkowo się rozwijać. Badacz dodaje również, że panie procentowo rzadziej są ofiarami (i sprawcami) wypadków samochodowych, co oznacza, że średnia wypadków drogowych również może ulec zmniejszeniu.

Trudno oprzeć się ciekawości, jak rozkładałyby się wyniki podobnego badania w Europie. Jak sądzicie, czy liczba kobiet-kierowców na polskich drogach wyraźnie wzrosła?  

Najnowsze

SEAT Ibiza Cupra 2013, czyli sportowo na zakupy

Cupra to skrót od „Cup of Racing”, co w połączeniu z kompaktowymi rozmiarami zapowiada dynamiczny samochód do miejskiej jazdy.   

Maksymalna prędkość SEATA Ibiza Cupry to 228 km/h, przy czym do setki dochodzi w ciągu 6,9 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi, wedle oznaczenia producenta, 5,9 litra na 100 km.

Model jest wyposażony w silnik o mocy maksymalnej 132 kW / 180 KM,  połączony z 7-biegową, 2-sprzęgłową skrzynia DSG oraz elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS.  SEAT zapowiada, że możemy liczyć na bogate wyposażenie opcjonalne, jak SEAT Portable System, łączący funkcje nawigacyjne z rozrywkowymi. 

SEAT Ibiza Cupra na 2013 rok
fot. SEAT

Nową Cuprę osadzono na 17-calowych felgach aluminiowych, a zawieszenie obniżono. Dodatkowo jako alternatywa dla standardowych hamulców oferowany układ hamulcowy AP Racing.

System stabilizacji toru jazdy ESP i system ułatwiający ruszanie pod wzniesienie Hill Start jest częścią standardowo montowanego pakietu bezpieczeństwa.

Wprowadzenie modelu na rynek europejski planowane jest na koniec pierwszego kwartału 2013 roku.

 

Najnowsze

Kochamy, pieścimy, rozmawiamy z samochodami!

Południowoafrykańscy kierowcy dobrze wiedzą, czego potrzeba ich ukochanym autom. Nie szczędzą im słów uznania, pieszczot, a nawet życzeń urodzinowych.

Jeśli wierzyć wynikom ankiety przeprowadzonej na zlecenie BP, ponad dwie trzecie pytanych żywi głębokie uczucie do swojego auta, a 59% jest przekonanych, że z czterema kółkami łączy ich szczególna więź. W przełożeniu na bardziej wymierne przeliczniki, to 4,8 miliona kierowców.

Prawdziwa miłość – myślisz, że to się zdarza codziennie?
fot. materiały prasowe

Ponad połowa ankietowanych (57%) komplementuje i głaszcze swoje auto. 47% nadaje mu pieszczotliwe imię. 21% natomiast składa samochodom życzenia urodzinowe!

Ponadto:

85%  uwielbia śpiewać podczas jazdy
74%  ważne życiowe decyzje podejmuje prowadząc
61%  rozmawia ze swoim samochodem
53%  kojarzy auto z ważnym wydarzeniem z własnego życia
30%  dekoruje i przyozdabia samochód
11%  zaręczyło się w samochodzie bądź zna kogoś, kto to zrobił.

 

Pod którym z tych nawyków mogłybyście się podpisać…?

Najnowsze