Młodzi kierowcy niepewni za kierownicą
Ponad jedna czwarta młodych kierowców uważa, że nie zaliczyłaby powtórnie egzaminu praktycznego na prawo jazdy, a niemal połowa (49%) nie opanowała podstawowych umiejętności w prowadzeniu samochodu, np. jazdy nocą.
Badanie przeprowadziła agencja IPSOS na zlecenie Goodyeara (region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki). Cel badania to analiza poziomu wiedzy młodych i początkujących kierowców na temat bezpieczeństwa drogowego, a także ich przekonań oraz praktyk za kierownicą. Łącznie przeprowadzono ankietę wśród 6400 respondentów, po 400 w każdym z następujących krajów: Austria, Belgia, Republika Czeska, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Afryka Południowa, Turcja i Wielka Brytania. Ankieta zawierała 20 pytań w pięciu obszarach tematycznych: szkolenie kierowców, zachowanie na drodze, styl życia, zachowania społeczne, czynniki okresowe i przygotowanie do zimy.
fot. Goodyear
|
Młodzi kierowcy, którzy nigdy nie posiedli podstawowych umiejętności związanych z prowadzeniem pojazdu lub je utracili, potrzebują odświeżenia swojej wiedzy. Niestety, mało prawdopodobne, że ktokolwiek wróci na taki kurs po uzyskaniu prawa jazdy.
Aż 84% młodych kierowców zdaje egzamin teoretyczny na prawo jazdy za pierwszym razem. Kobiety nie zdają go częściej niż mężczyźni (18% wobec 14%). 35% kobiet przystępowało do egzaminu praktycznego więcej niż raz, w porównaniu do 28% mężczyzn. Odsetek zdających egzamin za pierwszym razem jest różny w poszczególnych krajach i może odzwierciedlać stopień przygotowania kierowców: ponad 54% młodych ludzi w Turcji nie zalicza egzaminu teoretycznego za pierwszym razem, w porównaniu do zaledwie 5% Czechów oraz 8% Włochów i Niemców. Egzaminu praktycznego na prawo jazdy najczęściej nie zaliczają Polacy (59%), a na kolejnych miejscach są Belgowie i Holendrzy (45% i 43%).
Mimo że 90% młodych kierowców przeszło szkolenie, to w dalszym ciągu brakuje im pewności siebie, gdy przychodzi do parkowania równoległego. Najmniej pewni siebie są młodzi kierowcy z Danii, Czech, Polski i Austrii. Najpewniejsi są natomiast Brytyjczycy, Włosi, Rosjanie i Hiszpanie.
Młodzi kierowcy nie czują się dobrze, prowadząc samochód w obcym kraju. Największe obawy w tej sytuacji czują kierowcy rosyjscy i brytyjscy (odpowiednio 54% i 46%), a najmniejsze – szwajcarscy (13%) oraz austriaccy, belgijscy i holenderscy (we wszystkich trzech krajach – 14%).
fot. Goodyear
|
Niemal połowa (49%) kierowców poniżej 25. roku życia nie przeszła szkolenia z jazdy nocą. Najmniej przygotowani pod tym względem byli młodzi kierowcy z Rosji, Czech i Turcji (odpowiednio 76%, 75% i 72%), którzy nie przeszli żadnego szkolenia. Natomiast najlepiej spisywali się kierowcy z Danii i Niemiec. Tylko 6% ankietowanych Duńczyków i 2% Niemców stwierdziło, że nie uczono ich jazdy nocą.
Badania dowodzą, że podczas szkolenia 47% młodych kierowców nie uczy się awaryjnych manewrów. Czesi, Niemcy, Turcy i Francuzi czują się pod tym względem najmniej przygotowani – odpowiednio 70%, 60%, 59% i 58% respondentów w tych krajach stwierdziło, że nie wchodziły one w program nauki jazdy. Z kolei kursy w Wielkiej Brytanii i Danii wydają się najbardziej dokładne – zaledwie 14% i 20% tamtejszych respondentów stwierdziło, że nie przeszło szkolenia z manewrów awaryjnych.
Oprócz niskiego poziomu wiedzy w zakresie trudniejszych elementów prowadzenia samochodu można przypuszczać, że młodzi kierowcy nie są dostatecznie szkoleni w szerzej pojętych zagadnieniach motoryzacyjnych. Tylko połowę (54%) uczono technik oszczędnej jazdy, co powinno być naturalne w związku z powszechną dbałością o środowisko naturalne. Jedynie 45% wiedziało, jak sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach, a zaledwie 20% przeszło szkolenie ze zmiany koła. Są to umiejętności niezbędne dla kierowców i element standardowej obsługi pojazdu.
Około 64% młodych kierowców uważa, że otrzymanie prawa jazdy w ich kraju jest dość łatwe. 37% Austriaków i obywateli RPA oraz 33% Polaków i Holendrów uważa, że nie zaliczyłoby egzaminu praktycznego na prawo jazdy, gdyby dziś ponownie do niego przystąpili.
Źródło: Goodyear
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Zostaw komentarz: