Mitsubishi Engelberg Tourer debiutuje w Genewie

Prototypowy SUV wykorzystuje nową generację hybrydowego układu napędowego, stosowanego od kilku lat w Outlanderze PHEV.

Engelberg jest wyjątkowym ośrodkiem narciarskim w środkowym regionie Szwajcarii, oferującym wspaniałe panoramy widokowe i znanym zarówno ze świetnie przygotowanych tras zjazdowych, jak i z trudnych zjazdów poza trasą, które zapewniają radość i poczucie wolności najbardziej wymagającym narciarzom freeride’owym i freestyle’owym oraz snowboardzistom.

Engelberg Tourer korzysta z systemu Twin Motor PHEV autorstwa Mitsubishi, który został opracowany i sprawdzony przy tworzeniu modelu Outlander PHEV. Akumulator trakcyjny o dużej pojemności jest zamontowany pod podłogą pośrodku pojazdu. Przekazuje on moc do silników umieszczonych są z przodu i z tyłu, pozostawiając przy tym dość miejsca na przestronną kabinę mieszczącą 3 rzędy siedzeń. Zasięg elektryczny wynosi 70 km.

Silnik spalinowy, to jednostka benzynowa o pojemności 2,4 litra przeznaczona do pracy w systemie PHEV. W szeregowym trybie hybrydowym silnik spalinowy pracuje jako napęd generatora i osiąga wysoki współczynnik sprawności, a większa pojemność skokowa zapewnia cichszą pracę i niższe zużycie paliwa.

Engelberg Tourer oferuje system MMC Twin Motor ze stałym napędem 4WD zapewnianym przez silniki napędzające przednią i tylną oś. Bazując na wiedzy zebranej dzięki całej serii wyczynowych Lancerów Evolution, wykorzystuje też aktywną kontrolę znoszenia, by dostosować podział momentu obrotowego między przednimi kołami do aktualnych warunków drogowych. Komponenty te są używane razem ze zintegrowanym układem kontroli napędu czterech kół Super All-Wheel Control (S-AWC).

Najnowsze

Mercedes CLA Shooting Brake – stylowo i pratycznie

Od września 2019 roku nowy Mercedes CLA będzie dostępny również jako Shooting Brake, czyli kombi o sportowej sylwetce.

Pierwsza generacja CLA Shooting Brake zadebiutowała na rynku w 2015 roku. Pod względem proporcji pięciodrzwiowy model wyraźnie nawiązywał do Coupé, a jednocześnie – dzięki wydłużonej linii dachu – oferował funkcjonalną przestrzeń ładunkową. Nowy model także jest samochodem designerskim, który w pierwszej kolejności stawia na atrakcyjność. Wystarczy spojrzeć na jego proporcje: długą pokrywę silnika, smukłą linię szyb rodem z coupé, muskularne tylne błotniki i zaokrąglony tył. Do słupka B kontur bezramkowych bocznych okien jest identyczny jak w Coupé, a później nieco się wydłuża i ostro zwęża w kierunku tyłu.

{

Nowy CLA Shooting Brake o 48 mm dłuższy od poprzednika, o 53 mm od niego szerszy i o 2 mm niższy. Otwór załadunkowy o szerokości 871 mm jest znacznie szerszy niż w poprzedniku (635 mm). Co więcej, tylną pokrywę można otwierać również bezdotykowo. Pojemność bagażnika wzrosła z 495 l do 505 l.

Wnętrze modelu jest identyczne jak w wersji czterodrzwiowej. Obie odmiany CLA oferują oryginalny designu kokpitu z wolnostojącym panoramicznym ekranem, bez górnej zabudowy deski rozdzielczej. Dolna partia kokpitu jest optycznie odseparowana od górnej za pomocą listwy ozdobnej. Dodatkowo efekt ten wzmacnia nastrojowe oświetlenie, które oferuje 64 odcienie.

CLA Shooting Brake debiutuje w mocnej wersji benzynowej CLA 250, zasilanej 4-cylindrowym silnikiem o mocy 225 KM, połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT. Dwulitrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest standardowo zaopatrzona w filtr cząstek stałych. Z chwilą wprowadzenia na rynek we wrześniu 2019 r. model będzie dostępny z szeroką gama silników benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, oferowanych w połączeniu z napędem na przednie koła lub w wersjach 4MATIC.

Najnowsze

Europejska premiera nowego SsangYonga Korando

SsangYong wprowadza na rynek zupełnie nowy model Korando - opracowany na podstawie samochodu koncepcyjnego SIV-2, po raz pierwszy zaprezentowanego w Genewie w 2016 r. Do sprzedaży w Europie nowy pojazd trafi w połowie 2019 r. W następnej kolejności na rynek trafi model o napędzie w pełni elektrycznym, oparty na koncepcie e-SIV.

Choć w samochodzie zastosowano zupełnie nową i wyróżniającą się stylistykę nadwozia, wygląd przodu oparty jest na tradycyjnym stylu SsangYonga, podkreślonym jednak przez silnie zaznaczone linie boczne.

Korando jest teraz dłuższe i szersze niż jego poprzednik, ma też dłuższy rozstaw osi. Samochód liczy sobie 4450 mm długości, 1870 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi został wydłużony do 2675 mm, co poprawia komfort jazdy. Przestrzeń bagażowa liczy sobie od 551 litrów przy wszystkich fotelach rozłożonych do 1248 litrów przy tylnych fotelach złożonych.

Duży nacisk położono na komfort kierowcy, oddając mu do dyspozycji takie funkcje, jak system audio z 8-calowym wyświetlaczem i nawigację z 10-calowym ekranem pomiędzy zegarami. Fotel kierowcy regulowany jest w czterech kierunkach ze wsparciem odcinka lędźwiowego. Także pasażerowie skorzystają z takich funkcji, jak podświetlenie kabiny o zmiennym kolorze i natężeniu światła oraz drzwi zachodzące na progi, co pomaga unikać brudzenia ubrań podczas wchodzenia i wychodzenia z auta. Dodatkowo klapa bagażnika pozwala otwierać ją bez użycia rąk.

Asystent wspierania kierowcy oraz systemy bezpieczeństwa zastosowane w Korando zawierają zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS) wspierany przez kamerę oraz radar, asystenta jazdy w pasie ruchu, alarm informujący o pojeździe z przodu, alarmy informujące o bezpiecznym dystansie oraz o nieuwadze kierowcy, inteligentny adaptacyjny tempomat oraz asystenta świateł drogowych. Samochód wyposażony jest także w wykrywanie martwego pola, asystenta jazdy w pasie ruchu oraz alarm informujący o prostopadłym ruchu z tyłu z automatyczną aktywacją hamulców zintegrowaną z wszystkimi tymi trzema systemami.

Samochód w momencie premiery będzie wyposażony w jeden z dwóch silników: zupełnie nowy 1,5-litrowy benzynowy GDI-turbo, lub 1,6-litrowy wysokoprężny. Pierwszy zapewnia moc 163 KM przy 5500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy w wysokości 280 Nm przy 1 500-4 500 obr./min, a drugi 136 KM przy 4000 obr./min oraz 324 Nm przy 1500 obr./min. Oba silniki mogą być wyposażone w automatyczny system start/stop dla modeli z napędem na dwa koła oraz 6-biegowe skrzynie biegów: manualną i automatyczną Aisin. W przyszłości planowany jest także model o napędzie wyłącznie elektrycznym.

Najnowsze

Elektryczna Honda e Prototype

Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie Honda zaprezentowała nowe, miejskie auto elektryczne - e Prototype. Jest ono rozwinięciem elektrycznego pojazdu Honda Urban EV Concept, pokazanego w roku 2017.

Honda e Prototype opracowana została z naciskiem na funkcjonalność. Gładkie kontury nadwozia prowadzą od maski do panoramicznej szyby czołowej, tworzącej jednolitą powierzchnię ciągnącą się ku górze, aż do przestrzeni nad pasażerami pierwszego rzędu. Inne elementy – takie jak wtopione całkowicie w powierzchnię szyb słupki A – poprawiają aerodynamikę i przyczyniają się do ciszy we wnętrzu auta.

Wśród rzucających się w oczy detali stylistycznych znalazły się wysuwane klamki drzwi i niewielkie kamery zastępujące tradycyjne lusterka boczne. Zarówno wysuwane klamki, jak i system Camera Mirror są w tym segmencie samochodów niespotykanymi elementami wyposażenia. Gniazdo ładowania jest zintegrowane z maską w jej środkowej części, co ułatwia obsługę z obu stron samochodu. Zaopatrzono je w widoczne przez przezroczystą pokrywę oświetlenie LED, witające kierowcę i informujące o stanie naładowania akumulatora.

Nadwozie skrywa całkowicie nową platformę zaprojektowaną dla modeli elektrycznych, która pozwala na uzyskanie kompaktowych rozmiarów, a stosunkowo długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół i krótkie zwisy poprawiają manewrowość w warunkach miejskich i wpływają na poprawę właściwości jezdnych Hondy e Prototype.

Atmosferę saloniku we wnętrzu uzyskano dzięki melanżowym obiciom foteli, przypominającym materiał, jakim pokrywane są kanapy, a także innym, przyjemnym w dotyku tkaninom często spotykanym we współczesnych domach. Wrażenie przestronności potęguje płaska podłoga na całej długości kabiny.

Stałą komunikację ze światem zapewnia pasażerom w pełni konfigurowalny wyświetlacz poziomy z dwoma ekranami, pozwalający zarządzać szeregiem inteligentnych aplikacji i usług.  Szereg cyfrowych wskaźników funkcji wspomagania kierowcy wyświetla się obok ekranów sterowania systemem informacyjno-rozrywkowym oraz komfortem w kabinie, co upraszcza nawigację w wielofunkcyjnym menu. Ekrany wyświetlające widok do tyłu z bocznych kamer wstecznych mają stałe miejsca na przeciwległych końcach deski rozdzielczej, aby zapewnić kierowcy naturalną kontrolę stref za autem. Ponadto, samochód wyposażono również w cyfrową kamerę cofania, zwiększającą pole widzenia kierowcy.

Honda e Prototype zapewnia ponad 200 km zasięgu oraz „szybkie ładowanie” – do 80% pojemności akumulatora – w ciągu 30 minut. Producent milczy na temat silnika elektrycznego – wiemy jedynie, że jest on mocny i napędza tylne koła.

Najnowsze

Mercedes GLC przeszedł face lifting

Zmodernizowana wersja GLC oferuje nowe technologie, odświeżony design, zaawansowane funkcje z dziedziny łączności oraz rozwiązania z zakresu inforozrywki. Auto zadebiutuje na rynku w połowie roku.

Wygląd GLC stał się bardziej sportowy, a standardowo od przodu do tyłu nadwozia przebiegają chromowane elementy ozdobne. Z przodu uwagę zwracają standardowe reflektory LED High Performance, które są mniejsze, nachylone pod większym kątem i mają zmodyfikowane kontury z charakterystycznym świetlnym „obramowaniem”, które pełni funkcję świateł do jazdy dziennej. Zmieniono także mocno zaakcentowaną osłonę chłodnicy z dynamicznie ukształtowanymi podwójnymi żaluzjami i diamentowym wypełnieniem. Gama dostępnych odcieni lakierów obejmuje także grafitową szarość, a paleta obręczy – cztery aerodynamicznie wyprofilowane wzory felg o średnicy od 17 do 19 cali, z oponami o zoptymalizowanym oporze toczenia, które także należą do nowości w ofercie GLC.

Tylna część nadwozia wyróżnia się przeprojektowanymi zderzakiem i końcówkami układu wydechowego. Całkowicie zmieniono również diodowe tylne lampy, które wyróżniają się wyraźnym świetlnym „podpisem” z charakterystycznymi dla SUV-ów Mercedesa „bloczkami” oraz podświetleniem krawędzi.

Zmiany pojawiły się także we wnętrzu. Potrzebne kierowcy pojawiają się na dwóch wyświetlaczach. Opcjonalny ekran cyfrowego zestawu wskaźników ma przekątną 12,3 cala, a wolnostojący centralnie umieszczony wyświetlacz multimediów jest dostępny w dwóch rozmiarach: 7 cali (rozdzielczość 960 x 540 pikseli) oraz 10,25 cala (1920 x 720 pikseli). Kierowca może wybrać jedną z trzech „skórek” interfejsu, odpowiadających nastrojowi lub tonacji wnętrza. Nowością jest regulowana czułość dotyku wyświetlacza multimediów oraz panel Touch Control na wielofunkcyjnej kierownicy.

Kolejnym sposobem obsługi systemu multimedialnego jest asystent wnętrza (Interior Assistant). Kamera umieszczona w górnej konsoli rejestruje ruchy dłoni w miarę zbliżania się ich do ekranu dotykowego lub panelu dotykowego na konsoli środkowej. System potrafi odróżnić gesty kierowcy i pasażera, co widać zresztą po zmianie obrazu na wyświetlaczu multimediów – poszczególne elementy menu zostają podświetlone lub powiększone. Ruchem ręki można włączać także lampki do czytania. Lampka włącza się np. wtedy, gdy kierowca szuka czegoś na fotelu pasażera. Ponadto asystent ma możliwość przypisania do określonego gestu obsługi ulubionej funkcji systemu multimedialnego.

Kolejną nowością jest opcjonalny rozszerzony tryb wideo, który uzupełnia działanie nawigacji. Kamera przed lusterkiem wstecznym rejestruje otoczenie i automatycznie prezentuje na ekranie multimediów informacje opatrzone dodatkowym filmem – np. dotyczące znaków drogowych, wskazówki, w którą ulice skręcić, a także numerów domów lub nazwisk. Dzięki temu ułatwia orientację w nieznanym miejscu, np. odnalezienie konkretnego adresu.

Zmodyfikowany system sterowania głosowego pozwala kierowcy może poprosić system, by ten odczytał wiadomości tekstowe, obsługiwać nagłośnienie lub sterować funkcjami pojazdu, takimi jak na przykład klimatyzacja. Aby skorzystać ze sterowania głosowego, wystarczy wypowiedzieć hasło „Hej Mercedes” lub wcisnąć przycisk rozmowy na kierownicy.

Zaktualizowany GLC zadebiutuje z zupełnie nowymi silnikami. Początkowo do sprzedaży trafią następujące warianty: GLC 200 (197 KM), GLC 300 (258 KM), GLC 200d (163 KM), GLC 220d (194 KM) i GLC 300d (245 KM).  Nową generację silników wyposażono 48-woltową instalację elektryczną i napędzany paskiem rozrusznik zintegrowany z alternatorem, który obniża apetyt na paliwo. Połączenie to pozwoliło bowiem na wdrożenie funkcji hybrydowych, takich jak odzyskiwanie energii, boost („zastrzyk” momentu obrotowego) czy „żeglowanie”.

W ramach aktualizacji model GLC po raz pierwszy otrzymuje zawieszenie Dynamic Body Control z bezstopniową (płynną) regulacją amortyzacji przedniej i tylnej osi. Tłumienie jest kontrolowane indywidualnie dla każdego z kół, w zależności od sytuacji na drodze, prędkości jazdy i stanu nawierzchni, a także w interakcji z wybranym trybem jazdy.

Najnowsze