Miss Polonia uczy dzieci z Hyundaiem

Firma Hyundai rozpoczęła działania, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci poruszających się po drogach. Akcję wspiera miss Polonia, Paulina Krupińska.

Akcję, która rozpocznie się we wrześniu, zapoczątkowała lekcja w Szkole Podstawowej nr 246 im. 1 Warszawskiej Dywizji Piechoty im. Tadeusza Kościuszki w Warszawie, przy ul. Białowiejskiej 22. Tam 4 czerwca odbyły się zajęcia klasy 2A, w których prowadzeniu wychowawcę klasy wsparła najpiękniejsza Polka, Paulina Krupińska. Obecność aktualnej Miss Polonia była dla drugoklasistów wyjątkową atrakcją. W odpowiedzi na zadawane przez nią pytania o prawidłowe przechodzenie przez ulicę czy zasady poruszania się po zmroku w klasie podnosił się las rąk.

Obecność Pauliny Krupińskiej była dla dzieci dużą atrakcją
fot. Hyundai
fot. Hyundai

Akcja ma na celu wspieranie edukacyjnej funkcji szkół w zakresie poprawy bezpieczeństwa pieszego na drodze. Podczas spotkań dzieci będą poznawać zasady bezpiecznego poruszania się, otrzymają ulotki edukacyjne oraz odblaski. Materiały dostępne będą także w salonach sprzedaży samochodów Hyundai oraz w wybranych centrach handlowych podczas ekspozycji firmy. Do końca roku firma chce dotrzeć do przeszło 6 500 dzieci i rozdystrybuować ponad 62 tysiące materiałów szkoleniowych i opasek.

Najnowsze

Jak jeździć na gazie

Temat na czasie, skoro już we wrześniu tankowanie LPG ma stać się łatwiejsze. Tradycyjne paliwo jest w Polsce coraz droższe - jednym z najbardziej popularnych rozwiązań minimalizacji tych kosztów nawet o 50% jest montaż instalacji LPG.

Wokół plusów i minusów jej eksploatacji narosło przez lata wiele pytań i mitów, dlatego przed podjęciem decyzji o montażu należy się im dokładnie przyjrzeć.

Instalacje LPG (skrót od ang. Liquefied Petroleum Gas) do samochodów z silnikami benzynowymi swą popularność w Polsce zaczęły zdobywać w latach 90. ubiegłego wieku
i od tego momentu ich montaż sukcesywnie rósł. Szczyt powodzenia zyskały w 2007 roku, z powodu bardzo korzystnej relacja ceny gazu do benzyny. Fakt ten postanowili również skrzętnie wykorzystać mechanicy, a warsztaty oferujące montaż instalacji LPG rosły jak grzyby po deszczu.

Z technicznego punktu widzenia instalacje gazowe nie wpływają na zmianę parametrów silników. Uważa się, że jazda na gazie powoduje znaczny spadek mocy, a faktycznie wynosi on zaledwie ok. 4%, co dla przeciętnego kierowcy praktycznie nie jest odczuwalne. LPG ponadto nie zwiększa emisji spalin. Aby tak faktycznie było, należy jednak spełnić trzy podstawowe warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów i być profesjonalnie zainstalowana. Dla przykładu, jeśli do silnika o mocy 120 KM użyjemy reduktora nawet najwyższej jakości, ale przeznaczonego do jednostki o mocy 80 KM, to możemy mieć pewność, że silnik prędzej czy później ulegnie awarii. Niestety ciągle niektórzy montażyści próbują iść na skróty i oferują tanie, niskiej jakości instalacje, które nie są w stanie dobrze współgrać z silnikami i w efekcie przysparzają więcej problemów niż korzyści. A to właśnie korzyści ekonomiczne wynikające ze znacznej różnicy cen pomiędzy gazem a benzyną są głównym aspektem decydującym o zmianie rodzaju paliwa zasilającego.

fot. materiały prasowe

Często powstają rankingi jednostek, które doskonale współpracują z LPG i takich, które takiego towarzystwa zupełnie nie akceptują. Nie ma jednak silników, których w efektywny i bezpieczny sposób nie można byłoby przestawić na zasilanie gazem. Problem tkwi jedynie w odpowiednim doborze, odpowiedniej jakości instalacji i profesjonalnym montażu. Są oczywiście silniki, szczególnie te wolnossące o małych pojemnościach, które nie wymagają wysublimowanych technologicznie instalacji i to właśnie o takich jednostkach zwykło się mówić, że są niemalże stworzone do zasilania gazem. Są również takie silniki, które wrażliwe są na większą temperaturę spalania gazu w komorze, co skutkuje przedwczesnym wypalaniem gniazd zaworowych. Dlatego wymagają one zastosowania dodatkowych komponentów, np. lubryfikacji, czyli dostarczenia do komory silnika płynu, który powoduje lepsze odprowadzenie ciepła z komory spalania. Im bardziej skomplikowane są silniki, tym bardziej wymagają wyrafinowanych technologicznie instalacji LPG. W przypadku instalacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny do komory spalania cena konwersji może wynosić nawet do 10 tys. złotych. Wówczas należy dokładnie skalkulować, czy przestawienie się na gaz zwyczajnie się opłaci, tzn. po jaki czasie wartość instalacji nam się zwróci. Może się bowiem okazać, że taki zabieg jest zupełnie nieopłacalny.

Oferta instalacji LPG jest obecnie na rynku bardzo bogata i nie ma problemów
z odpowiednim dopasowaniem do konkretnego silnika. Miano najlepszych pod względem jakości, kultury i precyzji mają produkty holenderskie. To właśnie w tym kraju tradycja zasilania samochodów gazem jest jedną z najdłuższych w Europie.

Współczesne, skomputeryzowane instalacje LPG wyręczają kierowcę ze wszystkich czynności. Same decydują, kiedy mają przełączyć zasilanie z benzyny na gaz i odwrotnie. Aby jednak działały długo i sprawnie, wymagają odpowiedniego serwisowania zgodnie
z wytycznymi ustalonymi w książce serwisowej. Raz na 10 – 15 tys. kilometrów należy wymieniać filtr, zweryfikować szczelność instalacji oraz za pomocą komputera diagnostycznego sprawdzić, czy nie pojawiają się zapisy o błędach działania np. sterownika. Należy również pamiętać, że po zamontowaniu instalacji gazowej badania okresowe w Stacji Kontroli Pojazdów trzeba wykonywać co rok, a powodowane to jest przede wszystkim sprawdzaniem szczelności ze względu na bezpieczeństwo.

fot. materiały prasowe

Wokół tego, czy używanie LPG jest bezpieczne czy też nie narosło sporo mitów. Gaz w samochodzie tankowany jest do specjalnych butli, które są znacznie mocniejsze niż tradycyjne zbiorniki na benzynę. Nawet podczas bardzo mocnych zderzeń butla wypada
z rozbitego samochodu nienaruszona. Butle są także wyposażone w specjalne zawory uniemożliwiające wyciek gazu nawet wówczas, gdy przy pracującym silniku uszkodzeniu ulegną przewody transportujące gaz w stanie ciekłym. W przypadku pożaru samochodu uruchamiany jest zawór bezpieczeństwa. Podczas bardzo dużego wzrostu temperatury w butli otwiera się on i wypuszcza część gazu do ustabilizowania ciśnienia, po czym zamyka się i hamuje dalszy wyciek. Ryzyko eksplozji butli z gazem jest o wiele mniejsze niż zbiornika na tradycyjne paliwo.

Jeśli decydujemy się na kupno używanego samochodu już z zamontowaną instalacją LPG, należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów, które zminimalizują możliwość wystąpienia problemów technicznych i poniesienia dodatkowych kosztów. Przede wszystkim przyjrzeć się trzeba książce serwisowej i wpisom o regularnych, przepisowych kontrolach
i wykonywanych czynnościach serwisowych. Należy sprawdzić czas eksploatacji poszczególnych komponentów, ponieważ np. reduktor po przejechaniu przez pojazd 100 tys. kilometrów, tak jak w przypadku innych części eksploatacyjnych, musi być wymieniony na nowy. To samo tyczy się listwy wtryskowej. Oba te elementy w zależności od konstrukcji kosztują ok. 200 zł. Jeśli natomiast instalacja pracuje w pojeździe już blisko 10 lat, pamiętajmy, że zgodnie z przepisami konieczna jest wymiana zbiornika na gaz wraz
z wielozaworem, a to już koszt nawet 600 zł.

Niepokojącymi sygnałami świadczącymi o złym stanie technicznym instalacji mogą być zaburzenia w płynności przełączania źródła zasilania z benzyny na gaz i odwrotnie, niekontrolowane zmiany obrotów silnika czy też jego gaśnięcie. Stałe świecenie się na desce rozdzielczej kontrolki „check engine” może natomiast oznaczać, że w skutek źle działającej instalacji może być uszkodzony m. in. katalizator. Warto się wówczas zastanowić, czy nasz wybór o zakupie padł na odpowiedni egzemplarz.

Jeśli jednak sami nie czujemy się na siłach, aby rzetelnie zweryfikować stan techniczny pojazdu warto przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie zwrócić się o pomoc do wykwalifikowanego rzeczoznawcy techniki samochodowej. Lista rzeczoznawców dostępna jest na stronie Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Koszt takiej usługi to ok. 200 – 300 zł.

 

Źródło: Motointegrator.pl

Najnowsze

Makijaż za kierownicą? Mini mówi stop! Film

22% wypadków samochodowych w Meksyku jest powodowanych przez kobiety, a wiele z nich z powodu kobiecej tendencji do nakładania makijażu podczas jazdy. MINI postanowiło zadbać o uświadomienie kobiet-kierowców, ale sposób wydaje się... dziwny.

Idea zasadza się na tym, żeby przestraszyć i przemówić do wyobraźni. Popieramy – nawet jeśli nic nie słychać o inicjatywie względem zapobiegania 78% wypadków powodowanych przez mężczyzn. Tylko dlaczego straszy się kobiety nakładające makijaż właśnie tam, gdzie powinny to robić – czyli bynajmniej nie za kierownicą, ale po prostu w łazience? I to jeszcze sugerując, że „na wszystko jest czas i miejsce”? Jakie zagrożenie dla ruchu drogowego stwarzasz, nakładając szminkę przed lustrem w łazience?!

Nie negujemy pomysłu, który jest ciekawy i być może nawet okaże się skuteczny, kto wie? Niemniej gdzieś po drodze mimo wszystko zawiodła chyba logika.

Najnowsze

Dwa oblicza reklamy Chevroleta

Pomysłowa realizacja z jednej strony – z drugiej nudne stereotypy. Tak można podsumować dwie reklamy Chevroleta Sparka.

Pierwsza z nich, zrealizowana pod hasłem „niektóre samochody pasują ci bardziej niż inne” jest fajna i pomysłowa. Kobieta za kierownicą Chevroleta Sparka wjeżdża do mieszkania, w sposób godny podziwu meandruje między meblami, aż wreszcie parkuje w salonie. Kto powiedział, że panie nie potrafią manewrować i parkować?

Co do drugiej natomiast, chociaż nie można jej odmówić energii, to raczej z pewnością można zanegować pomysłowość. Chodzi o pokazanie szerokiej palety kolorów, w których Chevrolet Spark jest dostępny. Czy jednak nie można tego zrobić ciekawiej, niż za pośrednictwem przestylizowanego, cukierkowego Paryża, gdzie kobiety – oczywiście dopasowane kolorystycznie do swojego pojazdu – spędzają dzień na beztroskich zakupach i jedzeniu czekoladek? Przesłodzona oprawa w stylu Doris Day odeszła już raczej do lamusa. Nuuuda.

Najnowsze

Jak utrwalić właściwe nawyki za kierownicą

Co najbardziej denerwuje Polaków w zachowaniu innych kierowców? Przede wszystkim brak sygnalizowania zmiany pasa ruchu – tak uważa 44% internautów.

Na drugim miejscu pośród najbardziej irytujących zachowań innych kierowców jest spóźnione ruszanie ze świateł (33%), następnie nieuzasadnione trąbienie (14%) oraz SMS-owanie w czasie jazdy (11%).

O ile spóźnione ruszanie ze świateł ma znaczenie raczej dla płynności ruchu w miastach niż dla bezpieczeństwa, to zmiana pasa bez sygnalizacji kierunkowskazem czy pisanie wiadomości w telefonie stwarzają realne zagrożenie.

Pozornie prosty manewr, czyli zmiana pasa ruchu, jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze, gdyż kierowcy nie przywiązują do niego zbytniej wagi. Jeżeli ktoś codziennie, przez lata powiela nieprawidłowe zachowania, to później, gdy chce to zmienić, trudno mu jest zapanować nad odruchami. Na szczęście ta sama zasada działa też w drugą stronę, tzn. powtarzane prawidłowe zachowania również stają się automatyczne.

fot. materiały prasowe

Gdy chcesz zmienić pas ruchu:

  1. Oceń ogólną sytuację na drodze – inne samochody, piesi i przejścia dla pieszych w zasięgu wzroku, skrzyżowania w pobliżu etc.;
  2. Spójrz w tylne lusterko – szczególnie zwróć uwagę na to, czy inni kierowcy nie sygnalizują zmiany pasa ruchu i weź pod uwagę prędkość, z jaką poruszają się kierowcy na pasie, na który zamierzasz wjechać;
  3. Włącz kierunkowskaz i ponownie sprawdź sytuację na drodze, spoglądając w lusterka. Pamiętaj o martwym punkcie i spójrz przez ramię, aby upewnić się, że obok nie jedzie inny samochód, niewidoczny w lusterkach;
  4. Powoli, stopniowo zmień pas ruchu.

 

 

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Najnowsze