MINI pomoc w ważnej sprawie – wsparcie schroniska dla psów!

Spike wyciąga łapę do swoich czworonożnych przyjaciół i zachęca Was do wsparcia schroniska! Jeśli chcecie pomóc psiakom, które nie znalazły jeszcze szczęśliwego domu, możecie zrobić to za pośrednictwem marki Mini. Koce, kołdry, poduszki oraz różnego rodzaju materiały można przekazać osobiście lub przesłać do siedziby BMW Group Polska z dopiskiem „MINI POMOC W WAŻNEJ SPRAWIE”. Materiały wykorzystane zostaną przy ocieplaniu bud na zimę. Karma (także specjalistyczna dla zwierząt z problemami z nerkami lub wątrobą), smycze, obroże oraz miski są również bardzo potrzebne! Akcja potrwa do 31 stycznia, a wszystkie dary będą regularnie przekazywane lokalnym schroniskom dla zwierząt.

Najnowsze

Suzuki Celerio debiutuje w Polsce

Najnowszy, miejski samochód Suzuki jest już dostępny w polskich salonach sprzedaży. Suzuki Celerio dzięki kompaktowym wymiarom oraz niskiemu zużyciu paliwa ma być propozycją dla mieszkańców miast.

Producent plasuje go w nowym segmencie klasy kompaktowych samochodów miejskich, określanym jako „A+ compact”. Celerio ma zachęcać do siebie przestronnym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności 240 litrów. W Polsce auto jest dostępne w dwóch wersjach wyposażenia. Niższa wersja – Comfort – wyceniona została na 39900 złotych zawiera m.in.: klimatyzację, elektrycznie regulowane przednie szyby, centralny zamek, ESP, TPMS, 6 poduszek powietrznych, system audio oraz system komunikacji bezprzewodowej Bluetooth. Wyższa wersja – Premium – kosztuje 42900 złotych, a producent dorzuca do niej m.in. felgi aluminiowe 14 cali, przednie światła przeciwmgłowe, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia.

Dodatkowo, w ramach oferty inaugurującej sprzedaż modelu Celerio, można doposażyć samochód w pakiet akcesoriów Cross (990 złotych), w skład którego wchodzą nakładki na błotniki i progi, listwy boczne drzwiowe, gumowa wykładzina bagażnika oraz folia zabezpieczająca zderzak tylny.

Można wybrać spośród 6 kolorów lakierów, wśród których znalazł się  nowy, specjalnie opracowany dla tego modelu kolor Cerulean Blue Pearl Metallic.

Najnowsze

Potrójne zwycięstwo Błażusiaka!

Tadek Błażusiak zaliczył komplet trzech zwycięstw i wygrał rundę otwierającą cykl Mistrzostw Świata FIM SuperEnduro.

W gdańskiej Ergo Arenie Tadeusz udowodnił, że nie ma sobie równych i potwierdził, dlaczego to właśnie on dominuje w SuperEnduro od pięciu lat. W pierwszym wyścigu wieczoru nowotarżanin zaliczył upadek już na pierwszym zakręcie. Szybko jednak wstał i rozpoczął szalony pościg by wygrać. Drugi linię mety przekroczył David Knight, trzeci Cody Webb. Drugi finał miał tradycyjnie odwróconą kolejność startową i pomimo, że Tadeusz był ustawiony w ostatniej linii to również i tym razem szybko wysunął się na prowadzenie i zdominował wyścig. Knight był drugi, a trzeci Dani Gibert. Trzecia próba to prowadzenie znakomitego motocyklisty ORLEN Team od samego startu, aż do mety. Zaraz za nim finiszował Jonny Walker, a następnie David Knight. 

Jestem niewiarygodnie spompowany, cały wyścig był na naprawdę wysokim ciśnieniu. Jechałem bardzo dobrze kilka razy podejmując kontrolowane ryzyko. To świetne uczucie zebrać komplet zwycięstw tu przed polską publicznością, która stworzyła fenomenalną atmosferę – powiedział na mecie Taddy Błażusiak.  

Podium pierwszej eliminacji uzupełnili David Knight oraz Cody Webb.

Wyniki SuperEnduro Gdańsk

  1. Tadeusz Błażusiak
  2. David Knight
  3. Cody Webb

Najnowsze

Zimowanie motocykla – gdzie i jak?

Zanim zabierzesz się za przygotowanie motocykla do zimowania, zastanów się jeszcze raz czy miejsce, w którym będzie stał, jest dla niego na pewno odpowiednie.

Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście serwis. Pojazd będzie odpowiednio przygotowany, wyczyszczony, a akumulator zabezpieczony. Zima z głowy. Jest jednak opcja trudno dostępna w mniejszych miejscowościach.

Postój w pomieszczeniu
Jeśli jednak masz garaż lub możliwość jego wynajęcia i lubisz odwiedzać swoją maszynę by śpiewać jej kołysanki, zwróć uwagę na kilka czynników.

Przede wszystkim w takim pomieszczeniu musi być sucho. Nie po to trzeba było osuszyć motocykl przed zimowaniem do ostatniej kropli (wskazówki jak przygotować motocykl do zimy tu), żeby wstawić go do miejsca, gdzie będzie narażony na działanie wilgoci. Ten warunek najlepiej spełnia ogrzewany garaż.

Jeżeli opcja z ogrzewaniem nie jest możliwa, upewnij się, że wentylacja w pomieszczeniu jest sprawna. Często motocykl musi się dzielić miejscem z samochodem, który nie może pozwolić sobie na pozasezonową labę, jak jednoślad. W zimowe dni po zaparkowaniu auta, będzie powstawała pod nim kałuża z roztapiającego się śniegu. Ważne by wentylacja sprawnie pomogła jej zniknąć. Nie panikuj, gdy mała plama pojawi się i pod motocyklem. W wyniku spadku temperatury, w odmach może skraplać się woda.

Jeśli masz już miejsce, znajdź i odpowiednie ubranko dla motocykla. Pokrowiec ochroni motocykl przed kurzem i pyłem, a może i przed drobną ryską. Pamiętaj, by jego brzegi nie sięgały do podłogi, a powietrze mogło spokojnie cyrkulować.

Zimowanie na „świeżym powietrzu”
Twój pojazd jest jednak skazany na postój na świeżym powietrzu? Zwróć uwagę, żeby ustawić go tak, by nikomu nie zawadzał. Zdecydowanie lepsze będzie zaciszne miejsce, niż środek parkingu samochodowego. Czy zakładać pokrowiec? Ryzyko naruszenia lakieru czy ekspozycja na deszcz i śnieg? Tu niestety musisz już sam zdecydować. Każde z tych rozwiązań ma wady…

Gdy motocykl skazany jest na nocleg pod chmurką lub gdy dzielisz z innymi  miejsce, w którym zimuje Twoja maszyna, nie zapomnij o blokadzie przeciwkradzieżowej.

Dla motocyklowych maniaków planujących postawić swojego pupila w salonie czy sypialni właściwie nie mam uwag. Mogę tylko przesłać serdeczne pozdrowienia.

Dowiedz się również, jak zadbać o strój motocyklowy przed zimą?

Autorka jest doradcą serwisowym w jednym z warszawskich serwisów motocyklowych.

O czym warto jeszcze wiedzieć?

Jeździsz jeszcze motocyklem? Dowiedz się, jak dbać o jednoślad w zimie
Zimowa jazda motocyklem – jak przetrwać?
Czy odpalać odstawiony na zimę motocykl?
Jak przygotować motocykl do zimowego snu?
Transport motocykla lub skutera – poradnik

Motocykle i skutery na prawko kat. B: modele i ceny na polskim rynku

Najnowsze

Ewa Pertyńska

Po co komu kierowca? Audi z systemem autonomicznej jazdy

Audi po raz kolejny prezentuje samochód jeżdżący bez kierowcy. Chwali się nim w wielkim stylu, na coraz trudniejszych torach wyścigowych. Tym razem Audi RS 7 ma się pojawić na Ascari.

Po raz pierwszy mogliśmy oglądać wyczyny tego auta z systemem piloted driving concept na finale sezonu Deutsche Tourenwagen Masters (DTM).

W roku 2010 Audi TTS bez kierowcy pokonało górski odcinek drogi w górę legendarnego szczytu Pikes Peak w Kolorado/USA. Teraz Audi RS 7 piloted driving concept o mocy 560 KM, rozwijaja prędkość do 305 km/h. W październiku, przed startem ostatniego w tym sezonie wyścigu serii DTM, samochód ten pokonał pełną pętlę toru Hockenheim. Duże, pięciodrzwiowe coupé jest bardzo podobne do auta seryjnego, choć jego elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, hamulce, przepustnica i ośmiostopniowa przekładnia tiptronic kierująca siły napędowe na mechaniczny napęd na cztery koła quattro, są sterowane automatycznie.

Z technicznego punktu widzenia, przy autonomicznej jeździe muszą zostać uwzględnione dwa niezmiernie ważne aspekty: po pierwsze – jak najprecyzyjniejsze utrzymanie samochodu na torze, po drugie – dokładne utrzymanie pojazdu w obszarze granicznym.

Orientację na torze zapewnia odpowiednio skorygowany sygnał GPS. Dokładne co do centymetra dane GPS, są przesyłane do pojazdu za pomocą Wi-Fi zgodnie ze standardem przyjętym w motoryzacji oraz za pomocą fal radiowych wysokiej częstotliwości. Trójwymiarowe obrazy z kamer porównywane są na bieżąco z obrazami zapisanymi w pamięci pokładowego komputera. Wśród tysięcy obrazów system wyszukuje te, na których zapisano charakterystyczne cechy toru, np. wzory zabudowy wzdłuż odcinka, i wykorzystuje je jako dodatkowe informacje o lokalizacji.

Na Hockenheim Audi RS 7 piloted driving concept zachował idealną linię jazdy. Proste odcinki toru pokonywał na pełnym gazie, wchodził w zakręty precyzyjnie dozując siłę hamowania przed nimi i perfekcyjnie przyśpieszając, gdy z tych zakrętów wychodził. Przeciążenia podczas hamowania wynosiły ponad 1,3 g, a przyspieszenie boczne osiągało wartość do 1,1 g. Samochód rozwijał prędkość do 240 km/h.

Na torze w Ascari prędkość maksymalna wyniesie 205 km/h. Ze swymi trudnymi wzniesieniami i zjazdami, wąskimi szykanami i ostrymi zakrętami tor ten jest jeszcze większym wyzwaniem – do dużego przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego dochodzą tu dynamicznie zmieniające się obciążenia osi.

Najnowsze