Mimo pandemii Polacy nie rezygnują z zakupu samochodów

11 grudnia 2020
68
46 % ankietowanych w ciągu najbliższych 12 miesięcy planuje zakup samochodu. W tej liczbie 58 proc. sięgnie po pojazd używany, a pozostali po nowy, wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą” przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services.

Pandemia wpłynęła i wciąż wpływa na niektóre aspekty życia i codzienne decyzje konsumentów. W kilku obszarach widać to szczególnie wyraźnie.

Samochodów szukamy w sieci

Przeniesienie do Internetu wszystkich możliwych działań staje się faktem. Ten kierunek był w zasadzie nieunikniony, ale wprowadzenie obowiązkowego dystansu społecznego przyspieszyło przejście do sfery online. ¾ ankietowanych w badaniu VWFS szuka informacji na temat samochodów, które planują kupić, na największych portalach online z moto ogłoszeniami, prawie połowa (44 %) korzysta również ze stron internetowych marek i producentów pojazdów, a 1/5 - ze stron firm finansujących zakup aut, takich jak VWFS.

Poszukiwanie informacji to jedna strona medalu, druga to zakup samochodu w sklepie internetowym. Od chwili wybuchu pandemii kupujemy znacznie częściej w Internecie (tak deklaruje niemal 2/3 respondentów), ale zakup pojazdu jest postrzegany nieco inaczej. Trzy na cztery badane osoby to tradycjonaliści i wolą nabyć auto w salonie. Pozytywnym zaskoczeniem mogą być jednak odpowiedzi aż 24 % ankietowanych, którzy zdecydowaliby się na zdalny zakup samochodu. Ta grupa będzie rosła, dlatego producenci aut uruchamiają internetowe sklepy i platformy sprzedaży kolejnych marek. 

                                                                 

Przeczytaj też: Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG - samiec alfa

Co najbardziej przekonuje grupę zwolenników auto sklepów do zakupu samochodu online? Przede wszystkim wygoda i dostępność wszystkich produktów w jednym miejscu oraz poczucie bezpieczeństwa wynikające z możliwości pozostania w domu (odpowiednio 29 i 17 % wskazań).

W przypadku zakupu przez Internet związanych z samochodem usług, na przykład ubezpieczenia komunikacyjnego czy pakietu serwisowego, grupa chętnych na zdalne transakcje zdecydowanie rośnie. Otwartość na takie zakupy deklaruje 2/3 ogółu badanych. Wśród nich ponad 70 % zwraca uwagę na wygodę, dostępność i bezpieczeństwo, ale także na prostotę oraz szybkość takich operacji.

Chcemy kupować samochody

Badanie „Portfele Polaków pod lupą” wskazuje, że 46 % ankietowanych osób, w tym samozatrudnionych przedsiębiorców, w ciągu najbliższych 12 miesięcy planuje zakup samochodu. – Co ciekawe, w tej liczbie naprawdę duża grupa, 42 %, decyduje się na pojazd nowy. To znacznie większy odsetek niż dotychczas. W roku 2019 wśród zakupionych na naszym rynku samochodów osobowych zaledwie 1/3 stanowiły nowe auta – wymienia dyrektor Daria Zielaskiewicz z VWFS.

Jaki jest wpływ wydarzeń związanych z koronawirusem na fakt, że niemal połowa respondentów ma zamiar w niedalekiej przyszłości kupić samochód? Niemal 70 % ankietowanych uznało, że pandemia nie ma wpływu na ich plany zakupu auta lub że ten zakup zostanie tylko odsunięty w czasie. Możliwe, że na umocnienie w tym postanowieniu wpływa również ogłoszenie samochodu za najbezpieczniejszy obecnie środek transportu ze względu na odizolowanie podróżujących od otoczenia. Badani ocenili także tę kwestię: blisko połowa, 43 %, częściej niż przed wybuchem pandemii korzysta z samochodu. Z drugiej strony, niemal tyle samo osób ograniczyło w tym czasie korzystanie z komunikacji publicznej.

Liczymy się z kosztami

Z jaką ceną pojazdu liczą się ankietowani? Różnice są widoczne w zależności od wieku samochodu, czyli wśród osób planujących zakup nowych wobec nabywców aut używanych. Ponad połowa (56 %) przyszłych klientów salonów dealerskich jest w stanie zaakceptować cenę do 100 tys. zł, a ¼ wyda nawet do 150 tys. zł. W nieco większej grupie badanych, zdecydowanej na samochód używany, proporcje są zgoła inne. Aż 83 % respondentów planuje zmieścić się w budżecie nieprzekraczającym 50 tys. zł.

Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services, wyznaje:

Dla ankietowanych, tak jak dla zdecydowanej większości kupujących na polskim rynku, koszt auta jest niezmiennie jednym z głównych czynników branych pod uwagę przy decyzji o zakupie. Systematycznie rośnie jednak grupa nabywców, którzy nie porównują cen samochodów, ale wysokości rat i dopasowują je do swojego miesięcznego budżetu. Volkswagen Financial Services, jako prekursor nowoczesnego finansowania samochodów, już prawie 7 lat temu wprowadził kredyt i leasing z niskimi ratami w ofertach dla marek Grupy Volkswagen. Od ponad roku niskie raty są już dostępne przy zakupie pewnych i sprawdzonych samochodów używanych.

Przeczytaj też: Test Volkswagen Passat GTE - z prądem

Wysokość budżetów, które badani planują przeznaczyć na samochody, przekłada się także na sposób finansowania takich zakupów. Gotówka jest tu niekwestionowanym numerem 1, wskazuje ją 65 % osób prywatnych i 72 % przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Powrót do swoich zasobów to również jeden z efektów pandemii, choć oceny własnej sytuacji materialnej dokonywane przez respondentów badania VWFS są pozytywne.

Dobrze lub bardzo dobrze widzi swoją obecną kondycję finansową 37 % badanych, a prawie połowa nie zauważyła zmian. Zważywszy na „covidową” rzeczywistość i niepewne czasy te odpowiedzi należy zaliczyć do pozytywnych. Szczególnie, że 84 % uczestników badania nie odnotowało żadnego wpływu pandemii na swoją sytuację materialną lub wpływ ten był niewielki.

Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services, podsumowuje:

Wyniki badania „Portfele Polaków pod lupą”, mimo niemal roku życia w stanie „podwyższonej niepewności”, napawają optymizmem co do przyszłości. Respondenci pozytywnie oceniają nie tylko stan swoich portfeli, ale i zapowiadają zakupy samochodów w bliskiej perspektywie. Rynek będzie miał więc szansę powrotu do corocznych wzrostów sprzedaży aut.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!