
Miękka hybryda MHEV – co to takiego i jak wpływa na zużycie paliwa?
Ford Puma już w chwili rynkowego debiutu wzbudzał ogromne zainteresowanie. Doceniany jest m.in. za szeroki wybór jednostek napędowych z odmianą hybrydową włącznie. Czym różni się ona od konwencjonalnych rozwiązań i jakie niesie ze sobą korzyści?
Ford Puma jest dostępny nie tylko w wielu atrakcyjnych, bogato wyposażonych wersjach (Trend, Titanium, ST-Line, ST-Line Vignale oraz ST), ale również z niezawodnymi oraz oszczędnymi jednostkami napędowymi. Ofertę otwiera jednostka o pojemności 1.0 l EcoBoost o mocy 95 KM, z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Średnie zużycie paliwa według normy WLTP to 5,7 l/100km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 173 km/h.
Lepsze osiągi zapewnia jednostka EcoBoost Hybrid o pojemności 1.0 l, gdzie tradycyjny silnik spalinowy wspierany jest przez silnik elektryczny. Jest ona dostępna w dwóch mocach: 125KM i 155 KM oraz z dwoma skrzyniami biegów: 6-stopniową manualną lub siedmiostopniową, dwusprzęgłową automatyczną.
Zacznijmy od podstaw. Czym jest tzw. miękka hybryda (MHEV)? Technologia EcoBoost Hybrid w Fordzie Puma wykorzystuje silnik elektryczny połączony z 48-woltowym akumulatorem litowo-jonowym, co pozwala zdecydowanie zwiększyć wydajność. Większa wydajność przekłada się nie tylko na lepsze osiągi, ale również na niższe spalanie i wyższy komfort jazdy.
Należy jednak pamiętać, że pojazd hybrydowy typu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) nie jest napędzany wyłącznie energią elektryczną. Napęd elektryczny stanowi tylko dodatkowe wsparcie dla silnika benzynowego, umożliwiając m.in. płynną jazdę i mniejszą emisję spalin.
Ford Puma nie musi być podłączany do zewnętrznego źródła zasilania, ponieważ 48-woltowy akumulator zasilający napęd elektryczny jest ładowany podczas jazdy np. w trakcie hamowania. Hamowanie regeneracyjne polega na odzyskiwaniu energii zwykle traconej podczas hamowania i przesyłaniu jej do akumulatora hybrydowego.
Energia zgromadzona w akumulatorze jest przekazywana do silnika elektrycznego, który odciąża jednostkę spalinową np. podczas ruszania, aby było ono dynamiczne i płynne. Technologia MHEV zdecydowanie poprawia działanie trybu Auto Start-Stop, co jest odczuwalne szczególnie w mieście, podczas jazdy w korku czy przy częstym zatrzymywaniu się na światłach. Uruchamianie i wyłączanie silnika działa niemal nieodczuwalnie, szybko i sprawnie.
Wsparcie silnika elektrycznego podczas ruszania przekłada się również na zmniejszenie zużycia paliwa, co jest szczególnie widoczne przy porównaniu tradycyjnej jednostki 1.0 EcoBoost 95 KM z mocniejszą wersją 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 125 KM.
Porównując bezpośrednio te dwie jednostki widzimy, że średnie zużycie paliwa w słabszej odmianie konwencjonalnej z 6-biegową przekładnią manualną to 5,7 l/100km (WLTP), natomiast w mocniejszej, charakteryzującej się o wiele lepszymi osiągami jednostce 1.0 EcoBoost Hybrid 125 KM z 6-biegową skrzynią manualną wynosi ono 5,4-6.0 l/100km (WLTP). Spalanie może być niższe lub bardzo porównywalne, przy zdecydowanie lepszej dynamice i niższej emisji spalin.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
Niektórzy nazwą go SUV-em w stylistyce coupe, inni fastbackiem, a jeszcze inni powiedzą, że kojarzy im się “z nie wiadomo czym”. Nie można odmówić mu natomiast jednego – Peugeot 408 to bezsprzecznie piękne auto, a wciąż nietypowa na rynku mieszanka kilku rodzajów nadwozia dodaje mu dużego uroku i wyróżnia na ulicach. Bo powiedzmy sobie szczerze – […] -
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON
-
Car of the Year Polska 2026: rekordowa liczba chińskich aut w konkursie. Pełna lista nominowanych
Komentarze: