Mężczyzna kierujący ruchem był pijany w sztok!

Każdy dobrze wie jak na bezpieczeństwo na remontowanej drodze wpływa obecność osoby kierującej ruchem. Tym bardziej skandaliczna jest ta sytuacja.

Zdarzenie miało miejsce w Płocku na remontowanej ulicy Kilińskiego. Na nagraniu widzimy pracownika firmy remontującej drogę, który kuca z lizakiem w ręce. Najwyraźniej dostał zadanie kierowania ruchem na tym odcinku.

Całe szczęście, że nie wykonywał swoich obowiązków, ponieważ był kompletnie pijany! Kiedy wstał, miał duże problemy utrzymania się na nogach, aż wreszcie się przewrócił. Mamy nadzieję, że jego głupota nie doprowadziła do żadnej stłuczki i że poniósł odpowiednie konsekwencje swojego skrajnie nieodpowiedzialnego zachowania.

Najnowsze

Przejechał na czerwonym, szybko tego pożałował

Kierowcy przejeżdżający na „późnym pomarańczowym” nie są rzadkim widokiem na polskich drogach, ale sporadycznie ponoszą tego konsekwencje. Tym razem było inaczej.

Kierujący osobówką miał dostatecznie dużo czasu i miejsca, żeby się zatrzymać na widok żółtego światła. Ale on wolał dodać gazu i przejechać zaraz po tym, jak włączyło się czerwone. Ile razy widzieliśmy już podobne manewry na polskich drogach?

Kierowca nie przewidział tylko tego, że na pasie do skrętu w lewo stało nieoznakowane policyjne BMW. Funkcjonariusze natychmiast ruszyli za nim i w dalszej części nagrania widać już policjantów ucinających sobie pogawędkę z kierującym.

Najnowsze

Wymiana sprzęgła w samochodzie ciężarowym krok po kroku

Awaria sprzęgła pojazdu ciężarowego (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony) bardzo często prowadzi do konieczności jego wymiany na nowe. W jaki sposób prawidłowo wymienić sprzęgło samochodu ciężarowego? Oto instrukcja w siedmiu krokach.

I – Zakup części

Nowe sprzęgło do auta ciężarowego można kupić w niemalże każdym sklepie z częściami samochodowymi. W niektórych punktach sprzedaży będzie jednak konieczne jego wcześniejsze zamówienie na kilka, a nawet kilkanaście dni przed odbiorem.

Z tego względu, lepszym pomysłem jest dokonanie zakupu sprzęgła do ciężarówki przez internet. Zamówiona część powinna dotrzeć do warsztatu czy serwisu w przeciągu maksymalnie 5 dni roboczych od zamówienia online.

Godnym polecenia produktem jest sprzęgło firmy Valeo, dostępne w ponad 80 oddziałach i punktach partnerskich Autos w całej Polsce, których lokalizacje możesz sprawdzić na stronie internetowej firmy. Renomowany producent dostarcza sprzęgła pierwszego montażu do co drugiej ciężarówki w Europie.

Kompletny zestaw montażowy składa się z zespołu obudowy docisku, tarczy sprzęgła oraz łożyska oporowego mechanicznego układu uruchamiania. W opakowaniu kompletu do wymiany sprzęgła w aucie ciężarowym Valeo znajduje się także instrukcja obsługi, pomocna szczególnie początkującym mechanikom aut ciężarowych.

II – Przygotowanie narzędzi

Przed przystąpieniem do wymiany sprzęgła, należy zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia. Przy wymianie sprzęgła przydają się między innymi:

l klucze: dynamometryczny, płaski (do narzędzia do demontażu łożyska pilotującego) i przegubowy (do pokrywy docisku);

l trzpienie pozycjonujące;

l trzpień centrujący (do tarczy sprzęgła);

l łyżka lub łom;

l nasadka obracająca wał korbowy;

l narzędzie zwalniania pierścienia osadzającego łożysko oporowe (sprężynowe);

l narzędzie do demontażu łożyska pilotażowego.

Profesjonalny warsztat i serwis samochodów ciężarowych powinien posiadać je na wyposażeniu.

III – Demontaż uszkodzonego sprzęgła

Pierwszym etapem wymiany sprzęgła w samochodzie ciężarowym jest demontaż tego uszkodzonego. Należy go rozpocząć od obrócenia koła zamachowego przy użyciu fabrycznej nasadki do wału korbowego, pochodzącej od producenta pojazdu. Zabieg ten ułatwia dostęp do łożyska i końcówek jego pierścienia osadczego w obudowie docisku sprzęgła.

Kolejnym krokiem jest wpięcie w końcówki pierścienia osadczego narzędzia do zwalniania łożyska oporowego – wsuwa się je do środka przez otwór serwisowy. Po wpięciu narzędzia, należy rozchylić zatrzask łożyska przy pomocy łyżki lub łomu, a następnie wypiąć łożysko i odsunąć je wraz z widełkami dźwigni sprzęgła w kierunku skrzyni biegów.

Następnie, w celu zapewnienia swobodnego dostępu do zespołu sprzęgła, odkręca się i wysuwa całą skrzynię biegów. Na tym etapie zaleca się użycie trzpienia centrującego, zapobiegającego przypadkowemu upadkowi tarczy sprzęgła. Aby ochronić docisk, należy zastąpić dwie śruby mocujące jego obudowę trzpieniami pozycjonującymi.

Po wykonaniu wyżej opisanych czynności, należy odkręcić zespół docisku sprzęgła. Najlepiej robić to zgodnie z instrukcją. Po zdemontowaniu obudowy docisku i tarczy, trzeba zdemontować łożysko przy pomocy specjalnego wybijaka. Wskazówka: łożysko to powinno zostać wymienione wraz ze sprzęgłem.

Ostatnim krokiem jest oczyszczenie powierzchni koła zamachowego rozpuszczalnikiem lub zmywaczem do hamulców oraz potraktowanie go papierem ściernym o gradacji 150.

IV – Montaż łożyska pozycjonującego, pokrywy docisku sprzęgła i tarczy

Po ponownym zamontowaniu trzpienia centrującego tarczę sprzęgła można przystąpić do montażu nowego łożyska pozycjonującego. Należy przy tym upewnić się, że wielowypust tarczy sprzęgła pasuje do wielowypustu wejściowego, a okładzina cierna tarczy nie została zabrudzona smarem (co może prowadzić do późniejszego poślizgu sprzęgła).

Po ponownym montażu trzpieni pozycjonujących obudowę docisku, można zamocować zespół obudowy docisku sprzęgła. Dokonuje się tego, wkręcając śruby mocujące palcami, a następnie usuwając trzpienie pozycjonujące, zastępując je oryginalnymi śrubami mocowania obudowy docisku. W tym momencie warto sprawdzić wycentrowanie obudowy względem koła zamachowego oraz ustalić jego pozycję poprzez odpowiednio mocne dokręcenie śrub dolnych.

Śruby mocujące obudowę docisku dokręca się kluczem dynamometrycznym – użycie tego pneumatycznego może skończyć się uszkodzeniem gwintu. Szczegółowe wskazówki dotyczące tego etapu wymiany sprzęgła, wraz z kolejnością dokręcania śrub i wartościami momentu obrotowego są podane w instrukcji od producenta.

Ostatnim krokiem tego etapu jest usunięcie czterech zatrzasków transportowych obudowy docisku i wyjęcie trzpienia centrującego.

V – Zmiana łożyska oporowego

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać na tym etapie wymiany sprzęgła w samochodzie ciężarowym, jest sprawdzenie stanu wałka skrzyni biegów i tulei prowadzącej. Kolejną – demontaż widełek dźwigni sprzęgła, który może odsłonić konieczność dodatkowej ich wymiany.

Następnym krokiem jest zwolnienie i bezpieczne wyjęcie łożyska oporowego. Przed montażem nowego, należy oczyścić tuleję prowadzącą ze smaru (rozpuszczalnikiem lub zmywaczem do hamulców oraz papierem ściernym o gradacji 150) i przesmarować wałek widełek dźwigni.

Później wystarczy już tylko założyć nowe łożysko oporowe i zamocować widełki kluczem dynamometrycznym przy użyciu odpowiedniego momentu obrotowego. Następnie trzeba sprawdzić, czy widełki nie blokują się i poruszają na wałku bez nadmiernego oporu.

VI – Montaż skrzyni biegów

Po wymianie sprzęgła według wyżej opisanej instrukcji, należy nasunąć obudowę skrzyni na zespół docisku sprzęgła, a następnie wkręcić śruby mocujące. Po zamontowaniu skrzyni biegów konieczne jest wsunięcie łyżki lub łomu przez otwór serwisowy lub wysprzęglik w celu wciśnięcia nowego łożyska oporowego w zatrzask pierścienia osadniczego.

Prawidłowe osadzenie pierścienia sprawdza się poprzez dwukrotny nacisk. Na tym etapie wypada także sprawdzić centrowanie jego końcówek. Po pozytywnej weryfikacji można przystąpić do zamknięcia otworu serwisowego gumową zaślepką.

VII – Test

Gdy wymiana sprzęgła w samochodzie ciężarowym zostanie zakończona, można przeprowadzić kontrolny test pojazdu. Najlepiej postawić na jazdę próbną serwisowanym autem – pozwoli ona zweryfikować poprawność działania sprzęgła i całego układu w różnych stanach pracy tej części.

W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów konieczne może być także dokonanie tzw. adaptacji z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia diagnozującego (najczęściej rekomendowanego przez producenta).

Wymiana sprzęgła w ciężarówce może wydawać się trudna, jednak doświadczeni mechanicy samochodów ciężarowych uznają ją za czynność rutynową. W wypadku awarii sprzęgła warto więc odwiedzić profesjonalny serwis samochodów ciężarowych zatrudniający fachowców, którzy zadbają o prawidłowy montaż nowej części.

Najnowsze

Czy w najbliższym czasie czeka nas spora podwyżka cen paliw?

W ubiegły weekend miał miejsce pożar w rafinerii Abqaiq należącej do koncernu Aramco w Arabii Saudyjskiej. Zdarzenie to było przyczyną znacznego wzrostu cen ropy naftowej na światowych rynkach. Co to oznacza dla polskich kierowców? Czy cena paliwa drastycznie wzrośnie?

W piątek 13 września br. cena baryłki ropy naftowej wynosiła 60,20 USD. W wyniku incydentu, jaki miał miejsce w sobotę w Arabii Saudyjskiej, w poniedziałek cena za baryłkę wzrosła do 69 USD, co oznacza 15% skok. Rynek ropy naftowej jest bardzo wrażliwy na różnego rodzaju zdarzenia czy incydenty. Na jej cenę w ostatnich miesiącach wpływały nawet wypowiedzi liderów światowej polityki.

W przypadku pożaru w rafinerii Abqaiq mamy do czynienia przede wszystkim z efektem psychologicznym, który oddziałuje na rynki i w konsekwencji prowadzi do gwałtownych zmian cen surowców. W tej sytuacji nie doszło do istotnego w skali globalnej zmniejszenia podaży ropy naftowej, tym bardziej że wg wczorajszych informacji pełne przywrócenie mocy produkcyjnych ograniczonych atakami ma nastąpić zaledwie w ciągu kilku tygodni Prowadząc rozważania na temat potencjalnych wzrostów cen paliw dla klientów detalicznych, należy pamiętać o tym, że połowa kwoty, którą konsument płaci na stacji benzynowej to różnego rodzaju podatki (m.in. VAT, akcyza czy opłata paliwowa), które są niezmienne. Druga połowa stanowi składową, która zależy przede wszystkim od światowych cen ropy i kursu dolara w stosunku do złotówki. Istotnie, zauważyliśmy wzrosty cen na rynku hurtowym. Już we wtorek zanotowaliśmy skok sięgający 5-8 gr na litrze. W najbliższym czasie możliwe są dalsze podwyżki. Jeżeli cena ropy utrzymałaby się na poziomie z początku tygodnia, tj. 68-69 USD za baryłkę, to w ciągu kolejnych kilku dni ceny hurtowe mogłyby zwiększyć się nawet o 10-15 gr na litrze. Oznaczałoby to, że w perspektywie ok. dwóch tygodni ceny detaliczne również wzrosłyby o podobną wartość. Jednak są to tylko spekulacje bazujące wg mnie na czarnym scenariuszu. Dziś obserwujemy stabilizację cen ropy w okolicy 65 USD za baryłkę, a ten poziom oznacza zdecydowanie mniejsze ryzyko podwyżek cen na stacjach paliw. – komentuje Zbigniew Łapiński – Dyrektor ds. Zaopatrzenia Logistyki i Klientów Kluczowych Anwim SA.

Najnowsze

Fiat Panda Trussardi – czy „luksusowa Panda” podbije serca mieszczuchów?

Panda to model, który „ubiera się'" w Trussardi. Dla tej serii specjalnej wybrano nadwozie wersji Cross, zaprojektowanej z myślą o mieszczuchach, jak i osobach, chętnych terenowych wrażeń. Przekonacie się do tego modnego modelu w kolorze matowego brązu Caffe?

Panda Trussardi to model łączący modny terenowy wygląd i przystępność typową dla 4×2, przydatną, aby uciec od miejskiej rutyny. Innymi słowy, Panda jest coraz bardziej uniwersalna, a jej elastyczny charakter pozwala stawiać czoła nowym celom i wyzwaniom.

Od off-roadu po maksymalną łączność ze światem. tak jak miało to już miejsce w przeszłości w przypadku wersji Waze, najbardziej „social” Pandy w historii czy Pandy Connected by Wind, wyposażonej w router Wi-Fi. Panda Trussardi jest wyposażona w silnik benzynowy silnik o mocy 69 KM i pojemności 1,2 litra.

Nadwozie pojawia się kolorze Caffè, dostępnym albo w wersji matowej (po raz pierwszy w historii Pandy) albo metalizowanej. Paleta kolorów obejmuje także Biały Gelato, Czarny Cinema i Szary Colosseo. Po raz pierwszy logo partnera Trussardi, symbol Greyhounda jest widoczny w trzecim oknie bocznym, na elemencie centralnym felg aluminiowych i na bocznych listwach drzwi.

Nie brakuje też innych ekskluzywnych, stylowych detali, jak czarne relingi dachowe, obudowy lusterek wstecznych, 15-calowe felgi aluminiowe i osłony zderzaka, które charakteryzują nadwozie Cross.

Wewnątrz, napis Trussardi zdobi ekskluzywne dywaniki podłogowe i pasy bezpieczeństwa. Nowością są również wstawki na drzwiach oraz  brązowy melanż tapicerki foteli nawiązujący do logo Trussardi. Boki siedzenia z elementami czarnej skóry Techno są ozdobione brązowymi przeszyciami. Deska rozdzielcza również wykończona jest w kolorze Caffè. Po raz pierwszy w historii Pandy, logo Trussardi widnieje na kierownicy.

Najnowsze