Mercedes SL Grand Edition – wersja ekskluzywna

Grand Edition – tak nazywają się specjalne edycje modeli Mercedesa. Najnowszy model z serii Grand Edition to roadster SL. Wyróżnia go unikalna konfiguracja, obejmująca specjalne zestawienia kolorystyczne karoserii i wnętrza, a także bogate wyposażenie.

Gama lakierów dostępnych dla Mercedesa SL Grand Edition obejmuje standardową czerń, diamentową biel designo, dwa odcienie szarości oraz czerń obsydianu. Przedni zderzak roadstera zyskał specjalne wzornictwo z dodatkowymi, matowoszarymi i błyszczącymi, srebrnymi akcentami.

Modele Grand Edition otrzymują 10-ramienne obręcze AMG o średnicy 19 cali z przodu oraz 20 cali z tyłu – z czarnym wykończeniem na wysoki połysk oraz polerowanymi ramionami i rantem. Na błotnikach znajdziemy emblematy z napisem „Grand Edition” .

W kabinie uwagę zwraca skórzana tapicerka designo w perłowobrązowym odcieniu „tundra” – z charakterystycznym metalicznym połyskiem, a także wielofunkcyjna kierownica, pokryta mieszanką skóry tundra i perforowanej, czarnej skóry nappa.

Bogate wyposażenie standardowe SL-a w modelach Grand Edition dopełniają m.in.: układ ogrzewania okolic karku Airscarf, sportowe, usztywnione zawieszenie z obniżonym o 10 mm prześwitem, aktywne, wielokonturowe fotele z funkcjami masażu i dynamicznego podparcia oraz wentylacją, pakiet wspomagania kierowcy „plus” oraz aktywny asystent parkowania Active Parking Assist.

Ekskluzywny roadster zadebiutuje w salonach Mercedesa jeszcze w marcu 2019 r.  Można zamawiać go już u dealerów. Dostępne wersje silnikowe to SL 400 (367 KM) oraz SL 500 (455 KM).

Najnowsze

Mercedes-AMG S 65 Final Edition – dla fanów V12

Limitowana edycja modelu S 65 Final Edition stanowi zwieńczenie długiej historii sukcesu 6-litrowego silnika V12 biturbo pod maską klasy S. Specjalna seria, która liczy zaledwie 130 egzemplarzy, jest skierowana do kolekcjonerów ekskluzywnych samochodów i fanów 12-cylindrowych silników.

S 65 Final Edition jest oferowany wyłącznie z wykończonym na wysoki połysk lakierem „czerń obsydianu”. Status limuzyny podkreślają 20-calowe, wieloramienne obręcze, osłony wlotów powietrza w specjalnym kolorze matowego brązu oraz emblematy AMG na tylnych słupkach. Dopełnieniem wzornictwa tylnego pasa są czarne, polerowane końcówki rur wydechowych.

Ten unikalny charakter ma swoją kontynuację we wnętrzu. Tapicerka z czarnej skóry nappa Exclusive z miedzianymi, kontrastowymi przeszyciami, elementy wykończenia z włókna węglowego, a także ozdobne przeszycia paneli deski rozdzielczej i drzwi – również w kolorze miedzi – sprawiają, że S 65 Final Edition jest naprawdę jedyny w swoim rodzaju. Do miedzianego motywu nawiązuje również kontrastowa lamówka dywaników podłogowych. Obcowanie z limitowaną edycją potwierdza emblemat z numerem seryjnym samochodu na konsoli środkowej. Gama indywidualnych akcentów obejmuje również plakietkę „AMG Edition” na kierownicy oraz wstępnie skonfigurowane nastrojowe podświetlenie w kolorze miedzi.

Dbałość o detale dosięga również komory silnikowej: emblemat z podpisem technika odpowiedzialnego za montaż jednostki napędowej (zgodnie z zasadą „jeden człowiek – jeden silnik”) ma specjalne wzornictwo – zamiast koloru srebrnego jest wykończony w czerni. Topowy model V12 o mocy 630 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm, dostępnym w zakresie 2300-4300 obr./min, oferuje wyjątkową dynamikę i wyróżnia się „gładką” kulturą pracy. Standardowy pakiet kierowcy AMG pozwala rozwinąć maksymalną prędkość 300 km/h.

Wyposażenie Mercedesa-AMG S 65 Final Edition jest kompletne – od panoramicznego dachu Magic Sky Control, poprzez pakiet komfortowego ogrzewania wnętrza aż po pakiet First Class z indywidualnymi tylnymi fotelami i biznesową, przedłużoną konsolą. Ta ostatnia oferuje uchwyty na pojemniki z napojami z funkcją regulacją temperatury. Każde siedzenie można precyzyjnie dostosować do swoich potrzeb przy pomocy nawet 12 silników elektrycznych. Wyjątkową atrakcją jest zamontowany po stronie pasażera fotel Executive z podpórką na nogi możliwością ustawienia oparcia pod kątem 43,5° – co stanowi idealną pozycję relaksacyjną.

Aby chronić ten cenny wóz przed zakurzeniem podczas postoju w garażu, każdy nabywca otrzymuje również szyty na miarę pokrowiec na karoserię AMG przeznaczony do użytkowania w zamkniętych pomieszczeniach, z napisem „AMG S 65 FINAL EDITION”, w kolorze odpowiadającym specjalnej edycji.

Najnowsze

Jeep Renegade i Compass w wersjach hybrydowych

Jeep stawia ważny krok na drodze ku elektrycznym napędom, przedstawiając dwa modele w wersjach hybrydowych ładowanych z gniazdka.

Najważniejsze miejsce na stoisku Jeepa w Genewie zajmują nowe hybrydowe modele plug-in. Mają one zasięg na jednym ładowaniu wynoszący około 50 km i prędkość maksymalną około 130 km/h na silniku elektrycznym zarówno dla Renegade, jak i Compass.

Jednostki elektryczne współpracują z nowym 1,3-litrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem. W przypadku Renegade’a moc wynosi 190 KM lub 240 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7 sekund. Te same parametry, choć wciąż oczekujące na homologację, są osiągane przez Compassa plug-in.

SUV-y Jeep z hybrydową technologią plug-in są zatem najmocniejszymi i najszybszymi wersjami w gamie tych modeli. Są przy tym bardziej przyjazne dla środowiska, ponieważ emisja CO2 w ich przypadku jest niższa niż 50 g/km.

Co więcej, dzięki elektryfikacji, Renegade i Compass poprawiają swój potencjał do jazdy terenowej. To dzięki większemu momentowi obrotowemu zapewnionemu przez silnik i możliwości dostosowania go z precyzją podczas startu i podczas jazdy po najbardziej wymagającym terenie, na którym potrzebne są niskie przełożenia.
Dzięki nowej elektrycznej technologii napędu na wszystkie koła (eAWD) trakcja na tylnej osi nie jest zapewniona przez wał napędowy, ale przez dedykowany silnik elektryczny. Pozwala to na rozdzielenie dwóch osi i niezależne sterowanie momentem obrotowym w sposób bardziej efektywny niż układ mechaniczny.

Aby kierowca miał pełnię informacji związanych z codzienną jazdą samochodem hybrydowym, Renegade i Compass wyposażone są w dedykowany zestaw wskaźników i dodatkowe opcje na centralnym ekranie.

Najnowsze

Cupra Ateca Special Edition – dla wymagających

Podczas Geneva Motor Show 2019 zaprezentowano specjalną edycję Cupry Ateki, łączącą sportowe osiągi z wyjątkowym wykończeniem. Zamówienia na ten model będą możliwe w czwartym kwartale 2019 roku.

Specjalnie zaprojektowane dla Cupry Ateki Special Edition 20-calowe koła z miedzianymi felgami nie tylko podkreślają wygląd pojazdu, ale też poszerzają rozstaw kół i zapewniają dodatkową przestrzeń na klocki hamulcowe Brembo. Elementy z włókna węglowego w miedzianym kolorze podkreślają wyszukany kształt lusterek bocznych oraz spoilera zapewniającego dodatkowy docisk aerodynamiczny.  W tym sportowym SUV-ie wprowadzono również układ wydechowy Akrapovic, który nie tylko obniża wagę pojazdu o około 7 kg, ale także dostarcza szczególnych doznań dźwiękowych podczas jazdy.

Na przednich fotelach kubełkowych, tylnej kanapie oraz obiciu drzwi wykorzystano tapicerkę alcantara w kolorze Petrol Blue. Dobrane odcienie kolorystyczne współgrają z czarnym obramowaniem otworów wentylacyjnych i konsoli środkowej. Listwy z włókna węglowego o miedzianej barwie okalają z kolei deskę rozdzielczą i kontrolery nawiewu.

Sercem samochodu jest czterocylindrowy silnik 2.0 TSI z  turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem, które zapewniają moc 300 KM i moment obrotowy równy 400 Nm.  Siedmiostopniowa skrzynia biegów DSG oraz napęd na cztery koła 4Drive dbają o sprawne przenoszenie tych wartości na asfalt, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,2 s.

Najnowsze

Kobiety, które zmieniły świat motoryzacji

Co łączy lusterka wsteczne, oznakowanie pasów ruchu oraz kierunkowskazy? To wykorzystywane w codziennej podróży udogodnienia jazdy samochodem, które zostały wynalezione przez pomysłowe kobiety. Pionierki motoryzacji zmieniły całą branżę i przetarły szlaki kolejnym pokoleniom kierowców. Oto pięć kobiet, które dzięki talentowi i odwadze zrewolucjonizowały świat samochodów.

June McCarroll (1867-1954) wyznaczyła pasy ruchu

Gdyby trzeba było wskazać jednego wynalazcę, który łączyłby kreatywność z determinacją, byłaby nim June McCarroll. W 1917 roku McCarroll, z zawodu lekarka, podczas jazdy do swojego kalifornijskiego gabinetu została zepchnięta przez ciężarówkę. Stwierdziła wtedy, że linia dzieląca jezdnię na dwie połowy zapobiegłaby temu wypadkowi. 
 
Jej pomysł pozostawał bez odpowiedzi ze strony lokalnych władz, lecz McCarroll postanowiła nie składać broni. Własnoręcznie wymalowała pasy na wybranym odcinku drogi, a następnie wraz ze stowarzyszeniami kobiecymi rozpoczęła kampanię na rzecz rozszerzenia tej inicjatywy. W końcu władze Kalifornii uchwaliły prawo wprowadzające to rozwiązanie, przez co 5 600 kilometrów dróg stanowych podzielono linią, wyznaczając pasy ruchu. Dziś system znaków poziomych obowiązuje praktycznie na całym świecie.
 

Florence Lawrence (1886-1938) – gwiazda, kolekcjonerka, innowatorka

Na cmentarzu w Hollywood można znaleźć nagrobek z napisem „Pierwsza gwiazda kina”. Należy do Florence Lawrence, jednej z najsłynniejszych hollywoodzkich aktorek przełomu XIX i XX wieku, która w swoim dorobku zebrała niemal 300 ról filmowych. Jednak Lawrence miała wiele pasji poza filmem, a jedną z najważniejszych była motoryzacja. Aktorka była prawdziwą miłośniczką samochodów, dysponującą pokaźną kolekcją najróżniejszych modeli. Nie ograniczała się do prowadzenia aut, lecz także zajmowała się ich naprawą i usprawnianiem. Wykorzystała swój kreatywny umysł by zaprojektować ruchome łopatki wskazujące kierunek jazdy samochodu, a także znak STOP, który pojawiał się po naciśnięciu hamulca. Wynalazki te z czasem zamieniły się we współczesne kierunkowskazy i światła hamowania. Lawrence nigdy nie opatentowała swoich pomysłów, a jej wkład w rozwój branży jest nie do przecenienia.
 

Mary Anderson (1866-1953) opatentowała wycieraczki

Pewnego wietrznego dnia 1902 roku Mary Anderson, farmerka i hodowca winorośli z Alabamy, zwiedzała z córkami Nowy Jork. Gdy jechały taksówką w zacinającym marznącym deszczu, Anderson zwróciła uwagę na kierowcę, który co chwila zatrzymywał się, aby usunąć śnieg i błoto z przedniej szyby. Tak wpadła na pomysł wycieraczek. Po powrocie do Alabamy Anderson zaczęła wspólną pracę z projektantem nad odpowiednim mechanizmem, sterowanym dłonią z wnętrza pojazdu. Opatentowała swój wynalazek, ale nie znalazła wtedy nikogo, kto chciałby go wykorzystać. Po wygaśnięciu patentu wycieraczki zaczęły być montowane jako standardowe wyposażenie większości modeli.
 

Dorothy Levitt (1882-1922) – najszybsza kobieta na świecie

Dziennikarka, pisarka, aktywista na rzecz kobiet oraz kierowca wyścigowy, któremu nie straszne było prowadzenie dowolnego pojazdu mechanicznego, zarówno na lądzie jak i na wodzie. Brytyjka Dorothy Levitt przeszła do historii, kilkukrotnie ustanawiając światowe rekordy prędkości. Przykładowo, w 1905 roku zasiadła za kierownicą roadstera, rozpędzając go do 146 km/h. Dzięki swoim umiejętnościom zajęła się samochodami zawodowo. Podobno wśród osób, które uczyła jazdy, była nawet Królowa Aleksandra – żona Edwarda VII. W swojej książce z 1909 roku pt. „Kobieta i samochód” Levitt radziła prowadzącym kobietom, by zawsze miały przy sobie lusterko do spoglądania za siebie w razie potrzeby. Tą poradą autorka zapowiedziała powstanie ważnego wynalazku poprawiającego bezpieczeństwo podczas jazdy. Kilka lat później lusterka wsteczne stały się standardem na wyposażeniu wszystkich aut.
 

… oraz kobieta, która zachowała przeszłość Seata

Jej nazwiska nie znajdzie się w gazetach i magazynach, ale dla historii Seata jest kimś wyjątkowym. Wieloletnia kierowniczka biura prasowego zaczęła systematycznie zachowywać pojedyncze modele, które uznała za ważne dla historii przedsiębiorstwa: pierwsze lub ostatnie egzemplarze, edycje specjalne, samochody dla VIP-ów oraz pojazdy okolicznościowe. Elvira Beloso pozostawiła wybrane pojazdy w zakamarkach barcelońskiej fabryki w Zona Franca z przekonaniem, że z czasem staną się świadectwem dziedzictwa firmy. Dzięki temu Seat posiada dziś kolekcję 317 zabytkowych samochodów. Za przechowaniem znacznej części z nich stoi właśnie Elvira i jej determinacja.

Najnowsze