Mercedes EQS zaprezentowany. 770 km zasięgu i 524 KM pod maską

Początkowo model trafi na rynek w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 333 KM oraz EQS 580 4MATIC o mocy 524 KM. Co jeszcze wiemy o tej elektrycznej limuzynie?

Zasięg do 770 km i moc do 524 KM sprawiają, że układ napędowy EQS spełnia wszystkie oczekiwania wobec progresywnej limuzyny w segmencie Klasy S. Planowana jest wersja o mocy do 762 KM. Wszystkie EQS-y dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają jednostkę eATS również z przodu. Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch dostępnych akumulatorów ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. To o ok. 26% więcej niż EQC 400 4MATIC.

Mercedes EQS

EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), potrzeba jedynie 15 minut postoju na ładowarce.W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC) dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW.

Mercedes EQS

Profil z łukowatą linią dachu, wysunięta do przodu kabina i „krótki” tył sprawiają, że EQS już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżnia się od pojazdów zasilanych silnikami spalinowymi. Przedni pas definiuje tzw. czarny panel – innowacyjne reflektory są połączone pasem świetlnym z czarną osłoną zamiast wlotu powietrza. Na życzenie wygląd czarnego panelu można wzbogacić o trójwymiarowy wzór gwiazdy, dostępny w połączeniu z liniami nadwozia AMG lub Electric Art. Nawiązuje on do wzornictwa oryginalnej gwiazdy Daimler-Motorengesellschaft, zarejestrowanej jako znak towarowy w 1911 r.

Mercedes EQS

Opcjonalnie EQS oferuje automatyczne komfortowe drzwi z przodu i z tyłu (dostępne po premierze rynkowej). Jak to działa? Gdy kierowca zbliży się do samochodu, najpierw wysuwają się klamki drzwi. A gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać. Korzystając z MBUX-a, kierowca może również otworzyć tylne drzwi – np. żeby wpuścić do środka dzieci przed szkołą.

Mercedes EQS

Standardowa skrętna tylna oś, z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°, zwiększa zwrotność i zwinność prowadzenia EQS-a. Alternatywnie nabywcy mogą zamówić układ skrętnej tylnej osi z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem do 10° (lub aktywować go później poprzez aktualizację bezprzewodową OTA). Ten drugi ogranicza średnicę zawracania ponad 5-metrowego EQS-a do zaledwie 10,9 m, czyli do poziomu odpowiadającego wielu modelom kompaktowym.

Mercedes EQS

EQS korzysta z najnowszej generacji systemów wspomagających kierowcę. Nowością jest np. dodatkowe ostrzeżenie o mikrośnie, emitowane przez system Attention Assist. Za pomocą kamery w wyświetlaczu wskaźników (tylko w połączeniu z MBUX Hyperscreen) analizuje on ruchy powiek kierowcy.

Najnowsze

Seat Ibiza i Arona 2021 po gruntownej aktualizacji. Co się zmieniło?

Dwa modele Seata – Ibiza i Arona – otrzymały pakiet gruntownych aktualizacji. Projektanci nie tylko dostosowali oba samochody do nowoczesnych rozwiązań technologicznych, ale również odświeżyli ich stylistykę.

Odświeżona Ibiza przykuwa wzrok bardziej dynamicznym designem, podkreślonym m.in. pełnymi światłami LED czy zupełnie nowymi wzorami felg. Projektanci zadbali, by wyrazisty charakter miejskiego hatchbacka został oddany również w szczegółach stylistycznych, takich jak wyrafinowane oznaczenie modelu inspirowane odręcznym pismem na tylnej pokrywie bagażnika czy chromowane logo. 

Seat Ibiza i Arona 2021

Wygląd Seata Arony również został dostosowany do nowego języka stylistycznego hiszpańskiej marki. Miejski SUV uzyskał bardziej agresywną, dynamiczną sylwetkę, szczególnie widoczną w wersji Xperience modelu.

Wnętrza Ibizy i Arony zyskały między innymi nowe ambientowe podświetlenie LED oraz podświetlenie przeprojektowanych wlotów powietrza. Wyższy komfort jazdy zapewni również nowy design deski rozdzielczej w obu modelach, zapewniający bardziej intuicyjny dostęp do funkcji samochodów.

Seat Ibiza i Arona 2021

Użytkownicy mogą też wejść w zupełnie nowy poziom interakcji z odświeżonymi systemami multimedialnymi za pomocą ekranu o standardowej wielkości 8,25 cala lub opcjonalnemu systemowi nawigacji o przekątnej 9,2 cala. Z części usług można skorzystać głosowo, aktywując je poprzez hiszpańskie przywitanie „Hola Hola”.

Seat Ibiza i Arona 2021

Nowe Ibiza i Arona są oferowane z kompletem najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa, takich jak aktywny tempomat pozwalający na bezpieczną podróż na trasie w trybie półautonomicznym niezależnie od prędkości pojazdu. W wyposażeniu modelu znajdziemy również asystenta pasa ruchu Lane Assist, system monitorowania martwego pola Side Assist oraz system rozpoznawania znaków drogowych.

Podstawowy silnik w Ibizie to trzycylindrowy silnik 1.0 MPI z manualną 5-biegową skrzynią o 5 przełożeniach. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi jednostka zachowuje rewelacyjną responsywność nawet przy niższych obrotach. Napęd zapewnia moc 80 KM oraz 93 Nm momentu obrotowego.

Seat Ibiza i Arona 2021

W obu odświeżonych modelach znajdziemy jednostki 1.0 TSI oraz 1.5 EcoTSI. Pierwszy wariant oferowany jest w odmianach o mocy 95 KM oraz 110 KM. Wersja 95-konna została połączona z manualną 5-biegową przekładnią, natomiast 110-konną wersję można wybrać z 6-biegową manualną przekładnią bądź z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG.

Najnowsze

Hyundai zaprezentuje model Kona N podczas „Hyundai N Day”. Znamy datę!

Hyundai przedstawi filozofię oraz nowe hasło marki N i wyznaczy kierunek w obszarze e-wydajności

Ta część zostanie przedstawiona przez Thomasa Schemera, Wiceprezesa Wykonawczego i Szefa Działu Customer Experience. Pierwszy sportowy SUV marki Hyundai będzie miał swoją premierę online 27 kwietnia 2021 r.

 

Jesteśmy bardzo podekscytowani, że możemy zaprezentować nowego Hyundaia Kona N, prawdziwego „hot SUV-a”, charakteryzującego się prawdziwą przyjemnością z jazdy, oferowaną przez wszystkie modele spod znaku N. Pierwsze w historii wydarzenie „N Day” wpisuje się w dziedzictwo marki N oraz będzie okazją do podzielenia się naszą wizją rozwoju marki ze wszystkimi entuzjastami naszych produktów. – powiedział Till Wartenberg, Wiceprezes i Szef Działu Zarządzania Marką N i Sportów Motorowych w Hyundai Motor Company

Najnowsze

Nissan Ariya – tak wyglądały kulisy testów tego elektrycznego samochodu!

Wszystkie elementy i cechy samochodu – od przyspieszenia i precyzji prowadzenia po wyciszenie kabiny i komfort jazdy – zostały poddane drobiazgowym testom przeprowadzonym przez zespół doświadczonych inżynierów na torze testowym na wyspie Hokkaido.

W ramach dodatkowej oceny model Ariya jest także testowany lokalnie, aby zweryfikować jego właściwości jezdne na europejskich drogach, których typowymi elementami są ciasne zakręty, szybkie autostrady i górskie trasy, i potwierdzić, że zaspokoją one potrzeby klientów.

Specjaliści Nissana z zespołu ds. oceny samochodów w Japonii oraz eksperci techniczni odpowiedzialni za rozwój produktu z brytyjskiego ośrodka Nissan Technical Centre w Cranfield prowadzą bliską współpracę – wymieniają się informacjami i wprowadzają zmiany dostosowane do specyfiki europejskiego rynku, które są zgodne z obowiązującymi przepisami.

Najnowsze

Ford Kuga oferuje trzy typy układów hybrydowych. Co warto o nich wiedzieć?

Najnowsza generacja Forda Kugi daje ogrom możliwości i jest dostępna we wszystkich wariantach – od silników Diesla po hybrydę typu plug-in. Tym razem skupimy się na hybrydach, bowiem w ofercie znajdują się wszystkie jej rodzaje tj. mHEV, HEV i PHEV. Czym się różnią? Jakie są ich kluczowe cechy?

Miękka hybryda mHEV

Napęd mHEV (mild Hybrid Electric Vehicle) to zdecydowanie rozwiązanie dla osób, które nie czują potrzeby posiadania pełnej hybrydy HEV lub doładowywanej z gniazdka PHEV, preferują konwencjonalny napęd, ale mimo to dostrzegają niezaprzeczalne zalety wprowadzenia silnika elektrycznego do układu napędowego. Pozornie udział jednostki elektrycznej jest znikomy, ale komfort jazdy samochodem typu mHEV jest zdecydowanie większy w porównaniu do konwencjonalnego napędu bez hybrydy. 

Układ napędowy mHEV w Fordzie Kuga wykorzystuje wysokoprężny silnik Ford EcoBlue i 48-woltowy silnik elektryczny, który pełni wyłącznie funkcję wspomagającą m.in. podczas ruszania oraz jako wsparcie systemu Start/Stop. Współpraca tych dwóch źródeł pozwala nie tylko zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin, ale również niemal bezszelestnie uruchomić i wyłączyć silnik np. podczas postoju na światłach. Dzięki ładowaniu baterii za pomocą odzyskiwanej energii np. podczas hamowania regeneracyjnego, nowy Ford Kuga z napędem EcoBlue Hybrid doskonale sprawdzi się podczas podróży na krótkich dystansach, szczególnie w mieście i przy niższych prędkościach. 

Tradycyjny napęd hybrydowy HEV

W pewnym uproszczeniu można stwierdzić, że napęd HEV jest rozwinięciem miękkiej hybrydy mHEV, bowiem tutaj również silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową, zaś energia niezbędna do jego zasilania pozyskiwana jest wyłącznie podczas jazdy (odzyskiwanie energii z hamowania). W praktyce Ford Kuga z tradycyjnym napędem hybrydowym łączy w sobie wysoce wydajny 2,5-litrowy silnik spalinowy z jednostką elektryczną zasilaną wysokonapięciowym akumulatorem. 

W przypadku hybrydy HEV silnik elektryczny ma zdecydowanie wyższą moc. Jest wykorzystywany nie tylko jako wsparcie silnika spalinowego podczas rozruchu i ruszania z miejsca, ale w pewnych okolicznościach, jest w stanie przejąć rolę jednostki napędowej na niewielkich dystansach i przy niskich prędkościach. Baterie mają również znacznie większą pojemność, zaś energia potrzebna do ich naładowania pozyskiwana jest w czasie hamowania, poprzez przetworzenie energii kinetycznej na energię elektryczną. 

Takie rozwiązanie pozwala na pokonywanie krótkich tras, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Z kolei dzięki silnikowi spalinowemu auto może przejechać duże odległości bez obaw o zasięg. Cały system działa praktycznie bezobsługowo, zaś kierowca jedynie poprzez umiejętne operowanie pedałem gazu i hamulca jest w stanie odzyskać optymalną ilość energii, którą następnie może wykorzystać do bardzo spokojnej, bezemisyjnej jazdy. 

Hybryda ładowana z gniazdka pHEV

Dla tych, którzy chcą częściej korzystać z napędu elektrycznego, ale nie chcą ograniczać zasięgu auta i uzależniać go od infrastruktury drogowej, przygotowano Forda Kugę w odmianie  hybrydowej plug-in. W tym przypadku zastosowano połączenie dwóch źródeł napędu: 2,5 – litrowego silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, zapewniając łącznie moc 225 KM oraz niezwykle niskie zużycie paliwa i emisję CO2 wynoszącą zaledwie 32 g CO2/km (WLTP). 

O ile w hybrydzie tradycyjnej HEV kierowca ma niewiele możliwości ustawień napędu, tak w tym przypadku może sam decydować, kiedy i jak korzystać z zasilania elektrycznego, dokonując wyboru jednego z trybów jazdy: silnik elektryczny (EV Teraz), silnik benzynowy (EV Później), połączyć pracę obydwu (EV Auto) lub czy użyć silnika spalinowego do naładowania akumulatora podczas jazdy (Ładowanie). Zasięg elektryczny Kugi Plug-in Hybrid w trybie EV Teraz wynosi do 56 km. Oczywiście po rozładowaniu akumulatorów auto zmienia się w hybrydę tradycyjną, zaś zasięg auta ogranicza jedynie paliwo w baku oraz dostępność stacji benzynowych. 

Najnowsze