Mercedes-Benz A 45 AMG: gotowy na Genewę

27 lutego 2013
Po raz pierwszy w historii sportowy oddział Mercedes-Benz prezentuje samochód kompaktowy. A 45 AMG to element strategii "AMG Performance 50", stworzonej dla uczczenia 50. urodzin AMG w 2017 roku.

Do jego napędu służy 2-litrowy, turbodoładowany silnik o mocy 265 kW (360 KM) i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego.  A 45 AMG mierzy w grupę nabywców w wieku od 30 do 40 lat, głównie mieszkańców miast, młodszych od dotychczasowych klientów AMG. A 45 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,6 s i osiąga maksymalną prędkość 250 km/h (ograniczoną elektronicznie).
Nowa jednostka Mercedes-AMG należy do rodziny BlueDIRECT i wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa, piezoelektryczne wtryskiwacze i wieloiskrowy zapłon, a także w pełni aluminiową, odlewaną kokilowo w formie piaskowej skrzynię korbową, zoptymalizowany pod względem masy układ korbowy z kutym, stalowym wałem, kute tłoki z pierścieniami o ograniczonym tarciu, ścianki cylindrów w technologii NANOSLIDE, wodno-powietrzne chłodzenie powietrza doładowującego, system zarządzania energią oraz funkcję ECO start/stop.

fot. Mercedes

Sportowy układ wydechowy wykorzystuje rury o dużym przekroju i automatycznie sterowaną klapę wydechu. Położenie klapy jest dostosowane do obciążenia i obrotów silnika. Opcjonalnie oferowany jest układ wydechowy AMG Performance z klapą wydechu.

Podobnie jak wszystkie silniki 8- i 12-cylindrowe, tak i 2-litrowa jednostka AMG jest montowana ręcznie. Specjalna linia montażowa na potrzeby nowej konstrukcji powstała w zakładach produkcji silników Mercedes-Benz w Kölledzie, gdzie produkowane są już wszystkie 4-cylindrowe jednostki BlueDIRECT, napędzające nowe Klasy A i B. Każdy egzemplarz silnika AMG zdobi emblemat z sygnaturą inżyniera odpowiedzialnego za jego montaż.

7-stopniowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT połączona jest bezpośrednio za pomocą złącza kołnierzowego z zamontowanym poprzecznie 4-cylindrowym silnikiem AMG o pojemności 2 litrów.

fot. Mercedes

Kolejnym atutem nowej przekładni jest "czasowy tryb M". W trybie C lub S kierowca może aktywować program ręcznej zmiany przełożeń ("M") bez odrywania ręki od kierownicy - wystarczy, że wciśnie jedną z manetek zmiany biegów. Jednocześnie funkcja automatycznej redukcji i zmiany biegu na wyższy pozostaje aktywna.

A 45 AMG w standardzie dysponuje napędem na cztery koła AMG 4MATIC. Siła napędowa płynie do tylnego zespołu napędowego przez kompaktową przystawkę odbioru mocy (PTU), w pełni zintegrowaną z 7-stopniową skrzynią biegów. Dwuczęściowy wał napędowy transferuje moment obrotowy z 2-litrowego silnika AMG do kół tylnej osi. Aby ograniczyć masę, elektrohydrauliczne sprzęgło wielotarczowe zostało zintegrowane z tylnym dyferencjałem.

fot. Mercedes

Z układem AMG 4MATIC współpracuje 3-stopniowy układ ESP z funkcją ESP Curve Dynamic Assist. System inicjuje hamowanie jednego lub kilku kół i ogranicza moment obrotowy silnika w przypadku utraty stabilności.

Przednie zawieszenie A 45 AMG ma sztywniejsze zwrotnice, łożyska i nową elastokinematykę. Pojazd porusza się standardowo na lekkich obręczach AMG z podwójnymi ramionami w kolorze grafitowym, zaopatrzonych w ogumienie w rozmiarze 235/40 R 18.

Model zyskał akcenty charakterystyczne dla aut z Affalterbach, takie jak podwójne ostrze przecinające osłonę chłodnicy, przedni spojler w kolorze matowej czerni oraz szerokie wloty powietrza w zderzaku, otoczone prowadnicami powietrza. Elementy kokpitu inspirowane włóknem węglowym kontrastują z okrągłymi otworami wentylacyjnymi w czerwonej oprawie i czerwonymi pasami bezpieczeństwa.

fot. Mercedes

Model A 45 AMG oferowany jest z licznymi opcjami indywidualizacji.

Światowa premiera A 45 AMG odbędzie się 5 marca podczas salonu samochodowego w Genewie. Sprzedaż modelu ruszy 8 kwietnia, a jego rynkowy debiut w Niemczech nastąpi w czerwcu.

    Komentarze

    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!