McLaren przewodzi stawce

Piątek w Abu Dhabi należał do kierowców McLarena Mercedesa. W drugiej sesji treningowej najlepszy czas uzyskał Heikki Kovalainen, tymczasem jednostka w bolidzie Roberta Kubicy odmówiła współpracy.

Kierowcy McLarena byli najszybsi podczas wieczornej sesji treningowej przed GP Abu Dhabi
fot. Daimler

Większa część 2. sesji treningowej odbywała się
na torze w Abu Dhabi przy sztucznym oświetleniu. Już po godzinie 17-tej na obiekcie zaczął zapadać zmierzch. 

Na lepsze czasy, jakie uzyskiwali kierowcy po południu wpływ miało z pewnością nagumowanie nawierzchni, ale także, w miarę pokonywanych okrążeń, coraz lepsza znajomość toru.

Najwięcej problemów sprawiały zawodnikom zakręty 17 – 18, gdzie trudno było większości utrzymać właściwą linię jazdy. Lewis Hamilton poprawił  swój czas o ponad 1 sekundę w stosunku do pierwszej sesji. Szybszy okazał się jednak jego kolega z zespołu, Heikki Kovalainen.

Na 50 minut przed końcem sesji odmówił współpracy samochód Roberta Kubicy. Dym i ogień wydobywający się z bolidu wskazywały na awarię silnika. Jak potwierdził zespół, był to silnik o przebiegu około 2000 km. Robert jest w trudnej sytuacji, ponieważ wykorzystał już wszystkie 8, regulaminowo przydzielonych silników w tym sezonie.  Jutro okaże się, czy zespół będzie zmuszony zamontować nową, czy będzie mógł użyć jednej z poprzednio montowanych jednostek.

Poz.

Nr.

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
okrążeń

1

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:41.307

35

2

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:41.504

0.197

34

3

22

Jenson Button

Brawn GP

1:41.541

0.234

39

4

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:41.591

0.284

37

5

10

Kamui Kobayashi

Toyota

1:41.636

0.329

34

6

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:41.683

0.376

37

7

14

Mark Webber

Red Bull

1:41.684

0.377

34

8

23

Rubens Barrichello

BrawnGP

1:41.831

0.524

38

9

16

Nico Rosberg

Williams

1:41.931

0.624

39

10

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:41.987

0.680

39

11

20

Adrian Sutil

Force India

1:42.180

0.873

28

12

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:42.245

0.938

36

13

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:42.278

0.971

36

14

9

Jarno Trulli

Toyota

1:42.409

1.102

30

15

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:42.530

1.223

33

16

7

Fernando Alonso

Renault

1:42.782

1.475

29

17

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:42.932

1.625

37

18

8

Romain Grosjean

Renault

1:43.021

1.714

37

19

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:43.022

1.715

39

20

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:43.708

2.401

13

Najnowsze

Pasy bezpieczeństwa dla wygodnych

Nie wszyscy lubią jeździć w pasach, ale wszyscy muszą i nie chodzi tu o policję, mandaty i punkty karne, a one nasze bezpieczeństwo - najcenniejsze! Może Ci, którzy nie lubią pasów polubią ich nastawiacz? Na rynku pojawił się Seatbelt Adjuster.

Prosty w obsłudze gadzet może okazać się bardzo przydatny.
fot. Amazon

Seatbelt Adjuster to urządzenie zwiększające komfort jazdy w pasach – jego podczepienie zapewnia możliwość przesunięcia pasów od szyi, rozszerzenie ich, odsunięcie z brzucha, czy ochronę ubrań przed nadmiernym gnieceniem – wszystko zgodnie z indywidualnymi oczekiwaniami i preferencjami.

Seatbelt to gadżet o prostej instrukcji obsługi. Nie ma wpływu na bezpieczeństwo jazdy w pasach. Może być używany zarówno przez dorosłych jak i dzieci.

No i miła niespodzianka… cena. Koszt nastawiacza nie przekracza 50 złotych.

Nastawiacz kupisz tutaj.

Najnowsze

Ostatnie treningi F1 w sezonie

Wyspa Yas przywitała dziś po raz pierwszy zespoły Formuły 1 na przepięknym torze zaprojektowanym w pracowni Hermana Tilke. Treningi nie przyniosły żadnych niespodziewanych roztrzygnięć.

Jaime Alguersuari, młody kierowca Toro Rosso wyprowadził na tor Yas Marina stawkę zawodników F1
fot. Toro Rosso

Nieśmiało, od okrążenia Jaime Alguersuariego podczas pierwszej sesji treningowej rozpoczął się weekend w Abu Dhabi. Czas kierowcy Toro Rosso odbiegał oczywiście od tych, jakie spodziewane są na tym obiekcie, ale jest to pierwszy, a więc historyczny wynik, jaki uzyskał kierowca F1 na tym obiekcie.

Nieźle spisywały się bolidy BMW Sauber. Robert Kubica przez długi czas plasował się na czele stawki. Jego bolid dobrze zachowywał się w trzecim, krętym sektorze, gdzie potrzebny jest duży docisk. 

W końcówce sesji szybszym kierowcą zespołu okazał się Nick Heidfeld, kończąc pierwszy trening na 5. miejscu. Najlepszy czas podczas porannego treningu uzyskał Lewis Hamilton, poprawiając wynik Alguersariego o ponad 1,5 sekundy. Brytyjczyk ustawił poprzeczkę poniżej 1 minuty 44 sekund. Zaraz za nim, z drugim czasem w tabelę wyników wpisał się panujący od dwóch tygo dni Mistrz – Jenson Button.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Okrążenia

1

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:43.939

18

2

22

Jenson Button

Brawn

1:44.035

0.096

20

3

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:44.153

0.214

28

4

23

Rubens Barrichello

Brawn

1:44.207

0.268

23

5

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:44.667

0.728

23

6

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:44.687

0.748

32

7

20

Adrian Sutil

Force India

1:44.688

0.749

14

8

14

Mark Webber

Red Bull

1:44.805

0.866

25

9

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:44.955

1.016

33

10

9

Jarno Trulli

Toyota

1:44.958

1.019

25

11

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:44.988

1.049

22

12

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:45.123

1.184

20

13

16

Nico Rosberg

Williams

1:45.649

1.710

27

14

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:45.679

1.740

25

15

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:45.704

1.765

27

16

7

Fernando Alonso

Renault

1:45.865

1.926

23

17

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:46.239

2.300

22

18

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:46.267

2.328

26

19

10

Kamui Kobayashi

Toyota

1:46.364

2.425

28

20

8

Romain Grosjean

Renault

1:46.411

2.472

27

Najnowsze

Prowadzenie mamy w… genach!

To, czy jesteś dobrym czy złym kierowcą, nie zależy od wieku, czy płci. Około 30 proc. z nas nosi w sobie odmianę pewnego genu, który sprawia, że nie jesteśmy takimi mistrzami kierownicy, za jakich się uważamy.

Driftować tak jak Karolina Pilarczyk chciałaby każda kobieta z benzyną we krwi. Tylko, jeśli nie ma odpowiedniego genu, może nigdy nie potrafić…
fot. Frendl

Jakość naszego prowadzenia zależy od genów dobrego, lub  złego kierowcy? Na nasze umiejętności wpływa gen sterujący poziomem białka BDNF, które ma istotne znaczenie dla komunikacji między komórkami nerwowymi. Testy na symulatorach jazdy pokazały, że osoby z wadliwą wersją genu osiągały wyniki przeciętnie o 20 proc. gorsze niż inni.

Testy objęły na razie tylko 30 osób. Jeśli potwierdzą się na większej grupie, mogą mieć poważne konsekwencje. Po pierwsze, specjaliści będą potrafili uświadomić kierowcom ich mniejsze możliwości i może skłonią ich do bardziej ostrożnej jazdy. Po drugie, być może błędne działanie genu da się jakoś skompensować i wtedy na drogach wszyscy będziemy bezpieczniejsi.

Źródło: RMF, Interia

Najnowsze

Jak rozróżnić motocykl Honda VTX?

Honda VTX 1300 i 1800 cieszy się uznaniem wśród fanów klasycznych motocykli typu cruiser. Mało osób jednak wie, że w ramach serii VTX występuje aż 21 różniących się od siebie wersji motocykla. Jak je odróżnić?

Honda VTX 1300 R
fot. Lidor

Na polskich drogach można spotkać praktycznie każdą wersję Hondy VTX. Niestety brak dostępu do informacji mówiących o podstawowych różnicach pomiędzy nimi powoduje, że często motocykliści, świadomie lub nie, wprowadzani są w błąd odnośnie modelu, który posiadają. Problem zaczyna się zwykle przy montażu określonej części, gdy okazuje się, że zakupiony element po prostu nie pasuje. Ceny np. szyby szybkiego demontażu typu Switchblade np. firmy National Cycle wraz z mocowaniami to wydatek zaczynający się od 1300 złotych, zatem koszt błędu bywa bolesny…

Łącznie spotkać można cztery wersje Hondy VTX 1300 i siedemnaście z serii 1800. Wiedza, jak rozpoznać specyfikację motocykla i jaką konkretnie maszynę posiadamy, przyda się w momencie zakupu samego jednośladu, jak również dobierania do niej akcesoriów. Oczywiście na rynku dostępnych jest wiele uniwersalnych dodatków pasujących do każdej wersji, jak np. manetki ISO-Grip marki Kuryakyn, chromowane osłony na wał i wahacz czy chromowane dźwignie hamulca i sprzęgła. Jednak zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku zakupu np. szyb, podnóżków, wydechów czy nakładek na biegi i hamulce Kuryakyn, które należy dobierać w zależności od modelu motocykla.

Na potrzeby każdej Hondy VTX z serii 1300 i 1800 producenci, tacy jak Kuryakyn, Show Chrome czy National Cycle przygotowali długą listę chromowanych akcesoriów, takich jak osłony na lagi, główki ramy, boczki, nakładki na przełączniki, zaciski hamulcowe i wiele innych. Każda z tych części różni się od siebie w zależności od wersji motocykla, dla której została zaprojektowana.

Honda VTX 1300
Honda VTX 1300 występuje w dwóch podstawowych odmianach – Custom (wersja C) oraz Retro, czyli modele R, S i T. To cztery różniące się od siebie motocykle, z czego kupujący często nie zdają sobie sprawy. Dodatki nie należą do najtańszych, tym większy więc kłopot w momencie, gdy nabędziemy akcesoria niepasujące do naszego modelu. Niestety, takie sytuacje zdarzają się dość często.

Honda VTX 1300 S
fot. Lidor

Jak najłatwiej odróżnić od siebie poszczególne modele? Skromne, utrzymane w minimalistycznym stylu przednie i tylne błotniki zastosowane w modelu Custom Hondy VTX 1300 nadają jej specyficzny uliczny wygląd. Wizualnie znacznie odbiega od wersji Retro wyposażonej z kolei w duże błotniki, podest dla kierowcy i tzw. kołyskę, czyli zmianę biegów w trybie palce-pięta. Charakterystyczne dla modelu R są aluminiowe koła, w wersji S spotkamy się natomiast z kołami klasycznie szprychowymi. Tymczasem Honda VTX 1300 Retro T to fabrycznie „ubrana” wersja R wyposażona w szybę, skórzane sakwy i oparcie pasażera. Przy zakupie np. szyby do Hondy VTX 1300 należy zwrócić szczególną uwagę na jej mocowania, ponieważ w wersji C występują odmienne od reszty przednie lagi. Proste rury zastąpiły tzw. szklanki.

Honda VTX 1800
Bardziej skomplikowana sytuacja przedstawia się przypadku posiadaczy Hondy VTX 1800. Modeli podstawowych jest sześć (R, S, T, C, F i N), ale w ich ramach występuje dodatkowo po kilka specyfikacji – dwie dla modelu T i po trzy dla pozostałych. W sumie to 17 motocykli posiadających zupełnie inne cechy i rodzaj wyposażenia. 

Wersje R, S i T powstały z myślą o zwolennikach stylu retro, o czym świadczą duże błotniki przednie i tylne, podest dla kierowcy, a także wspomniana wyżej kołyska. Podobieństwa i różnice pomiędzy nimi przedstawiają się analogicznie jak w przypadku Hondy VTX 1300 Retro. Model R został wyposażony w aluminiowe koła, S – klasyczne szprychowe, a T to fabrycznie „ubrana” wersja R wzbogacona o szybę, sakwy i oparcie pasażera.  Dodatkowo, silnik modeli R i S dostępny jest w kolorze srebrnym lub czarnym, a w przypadku T wyłącznie czarnym. Generalnie, wersje R i S dostępne są w trzech, a T w dwóch specyfikacjach. Różnicę widać np. w średnicy lag, co ma wielkie znaczenie przy wyborze szyb do Hondy VTX 1800. 

Honda VTX 1800 N
fot. Lidor

W przypadku modeli R i S Hondy VTX 1800 im wyższa specyfikacja, tym wizualnie „bogatszy” motocykl. Tyczy się to np. „półek”, do których przymocowana jest kierownica, lampa i przednie amortyzatory. W każdej wersji wykonane są z aluminium, jednak w przypadku specyfikacji drugiej i trzeciej polerowane są na wysoki połysk. Smaku dodaje także chromowana osłona chłodnicy, która wyróżnia trzecią specyfikację modeli R i S oraz połyskujące aluminiowe koła charakterystyczne dla modelu R w specyfikacji trzeciej. 

Podobne różnice i trzy specyfikacje wyróżniają „sportowe” VTX’y 1800. Wersja C motocykla została utrzymana w stylu street-rod, natomiast model F to sportowa, bardziej śmiała odmiana criusera.

Tymczasem model N Hondy VTX 1800 designem nawiązuje do eleganckiego, trendu neo-retro. Cechą charakterystyczną wszystkich trzech specyfikacji tej wersji motocykla są wielkie, schodzące niemal do ziemi błotniki z przodu i tyłu. Specyfikację pierwszą wyróżnia srebrny silnik, czarna osłona chłodnicy, a także matowa, aluminiowa „półka”, do której przymocowana jest kierownica, lampa i przednie amortyzatory. Motocykle w specyfikacji drugiej i trzeciej posiadają natomiast czarny silnik, polerowaną „półkę” oraz chromowane wykończenie lag o większej niż typowa średnicy (wiedza przydatna szczególnie w momencie zakupu szyby). Dodatkowo, cechą właściwą dla specyfikacji drugiej jest czarna, a dla trzeciej chromowana osłona chłodnicy. Jedynie w trzeciej specyfikacji można spotkać aluminiowe koła, polerowane na wysoki połysk.

Źródło: Lidor

Najnowsze