
Mazda Parkway – biały kruk wśród pojazdów z silnikiem Wankla
Poznajcie jeden z najrzadszych i najbardziej niezwykłych pojazdów napędzanych silnikiem z wirującym tłokiem, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.
Mazda słynie z samochodów sportowych, napędzanych silnikami Wankla: światowym bestsellerem, odnoszącym sukcesy jako samochód wyścigowy była Mazda RX-7. Sławę zdobyły również dwa inne modele napędzane silnikami z wirującym tłokiem – samochód wyścigowy 787B triumfujący w Le Mans oraz wspaniała Mazda RX-8, wyróżniająca się drzwiami typu freestyle. Wśród sedanów, kombi i coupé Mazdy z silnikami Wankla jest jednak biały kruk, unikat, który różni się od rodzeństwa: minibus.
Mazda i minibus
Mazda rozpoczęła produkcję minibusów w 1960 roku. Lekki autobus Mazdy, przeznaczony do pracy w małych firmach, dostawach dla hoteli i restauracji, dowozach uczniów do szkół, szybko zdobył popularność dzięki swojemu komfortowi. Ponadto, wczesna wersja wyposażona w dzielone, podwójne tylne drzwi, służyła również jako karetka pogotowia. Lekki autobus zadebiutował na rynku w 1965 r. jako 25-miejscowy pojazd dla transportu publicznego, jednak w kolejnych latach ewoluował. Rok wcześniej zaprezentowany na Tokyo Motor Show 1964, zaskoczył publiczność wyjątkowo futurystyczną stylistyką, która pozostała niezmieniona w wersji produkcyjnej.
Wraz z rosnącym popytem na minibusy, Mazda wprowadziła na rynek w roku 1972 zupełnie przeprojektowaną wersję małego użytkowego autokaru pod nową nazwą modelową – Mazda Parkway 26, gdzie 26 oznaczało dopuszczalną liczbę pasażerów. Parkway miał wiele zalet – był zbudowany w zgodzie z wysokimi standardami bezpieczeństwa, zapewniał pasażerom komfort dzięki radiu, wydajnemu ogrzewaniu, a także miękkiej podsufitce i innym udogodnieniom, które sprawiały, że chciało się nim podróżować.
Wirujące serce
Do tej pory wszystkie autobusy Mazdy były napędzane konwencjonalnymi silnikami spalinowymi, jednak rosnące zanieczyszczenie powietrza na przełomie lat 60. i 70. XX w. Spowodowało zmianę podejścia producenta z Hiroszimy. W 1974 r. Mazda postanowiła wprowadzić do programu Parkway wersję z przyjaznym dla środowiska silnikiem z wirującym tłokiem, powołując do życia unikatową Mazdę Parkway Rotary 26. Niskoemisyjny silnik Wankla 13B, znany ze sportowej Mazdy RX-3, spełniał z nawiązką japońskie normy emisji spalin, zapewniając jednocześnie wyjątkowe osiągi oraz cichą i płynną pracę.
Był jednak jeden mały problem: chociaż minibus z napędem Wankla wyprzedzał swoją epokę pod względem emisji spalin, nie zachwycał swoim wysokim zużyciem paliwa. W wersjach wyposażonych w opcjonalną klimatyzację potrzebny był jeszcze jeden silnik tłokowy o pojemności 1 litra. Masa pojazdu, obciążonego dwoma 70-litrowymi zbiornikami paliwa, które były niezbędne ze względu na wysokie zużycie paliwa przez silnik z tłokiem obrotowym, wzrastała o około 400 kg, co jeszcze bardziej podnosiło zużycie paliwa.
Wysokie koszty eksploatacji doprowadziły do tego, że wyprodukowano niewiele egzemplarzy, gdyż małe firmy nie mogły sobie pozwolić na wybór autobusu Parkway z silnikiem Wankla. Do 1976 r. wyprodukowano zaledwie 44 sztuki tego modelu, co czyni go białym krukiem wśród wszystkich pojazdów napędzanych silnikami z wirującym tłokiem – i przedziwnym epizodem w historii pojazdów Mazdy. W 1982 roku do salonów sprzedaży trafiła nowa generacja Mazdy Parkway. Tym razem zrezygnowano z mało udanej wersji napędzanej silnikiem Wankla, aż do zaprzestania produkcji autobusu w 1995 roku.
Historia Parkwaya
Chociaż Parkway Rotary to unikat – wyprodukowano zaledwie 44 egzemplarze – rodzinie Frey z Augsburga udało się zdobyć autobus z napędem Wankla do swojego Mazda Classic Museum. Była to niezwykła przygoda: „Znajomy mojego znajomego znał kogoś w Japonii, kto chciał sprzedać ten model” – wspomina Joachim Frey. „Bez wahania skontaktowaliśmy się z dealerem i kupiliśmy autobus nie oglądając go na żywo. Nie wiedzieliśmy jakie niespodzianki mogą na nas czekać, do momentu, kiedy ten rzadki pojazd dotarł do portu w Rotterdamie. Oczywiście autobus wymagał trochę pracy, ale można było uruchomić silnik i na własnych kołach dojechał do Augsburga.”
Od tego czasu Parkway działa i robi wrażenie na zwiedzających Muzeum Klasyków Mazdy w Augsburgu. „Parkway Rotary był wcześniej używany jako autobus szkolny i jest ozdobą naszej kolekcji. Jazda nim dostarcza zupełnie innych wrażeń. Czujesz, że napędza go wirnik silnika Wankla i – chociaż jest to autobus – naprawdę zachowuje się jak samochód osobowy. Prowadzi się go bardzo łatwo i wygodnie” – mówi Joachim Frey. Do dziś rodzina Frey utrzymuje przyjacielskie stosunki z poprzednim właścicielem tego egzemplarza Parkway Rotary, wyjaśnia z uśmiechem Joachim: „Nadaliśmy sprzedawcy przydomek «bus-man» i nawet tak się przedstawia, kiedy rozmawiamy przez telefon”.
Najnowsze
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
Filarami filozofii Alpine jest lekkość, francuski savoir vivre oraz uśmiech na twarzy kierowcy. To te elementy przyświecały projektantom modelu A290, bazującego na niedawno wskrzeszonym Renault 5. Elektryczny hothatch nie tylko pokazuje silną zmianę kierunku rozwoju marki, ale jednocześnie stanowi zapowiedź nadchodzącej gamy. Plany producenta obejmują bowiem aż siedem nowych modeli Alpine, które mają zostać wprowadzone […] -
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
-
Motocykliści giną 27 razy częściej niż kierowcy aut! Wypadki na jednośladach w Polsce: statystyki, przyczyny i jak jeździć bezpieczniej
-
Chińskie baterie litowo-jonowe biją rekordy! 520 km zasięgu w 5 minut – czy to koniec ery spalinówek?