Mazda MX-5 GT w brytyjskiej serii wyścigów długodystansowych. Film

25 marca na torze Silverstone zadebiutuje specjalnie przygotowana wersja jednego z najbardziej lubianych roadsterów. Mazda MX-5 GT będzie rywalizować z autami klas GT3 i GT4 podczas 10 rund serii Britcar MSA British Endurance Championship.

Waży zaledwie 850 kilogramów. Ma specjalnie przygotowane nadwozie – 17 razy bardziej sztywne niż przewidują to normy FIA, o czym zapewniają inżynierowie z firmy Jota Sport. MX-5 GT ma być alternatywą dla takich aut jak Lotus czy BMW Serii 1 i M3.

Roadster napędzany silnikiem o pojemności 2 l i mocy 275 KM, jest najmocniejszą MX-5 w historii. Motor, zamontowany niżej, co ma mieć na celu ulepszenie prowadzenia auta,  jest sprzężony z 6-biegową, sekwencyjną skrzynią biegów, w której przełożenia zmienia się łopatkami przy kierownicy. Mazda przyspiesza do setki w ok. 3 sekundy i może się rozpędzić do 257 km/h.

 

 

 

Najnowsze

Porsche 918 Spyder już w sprzedaży. Galeria i film

Po bardzo entuzjastycznym przyjęciu wersji koncepcyjnej przedstawionej na Salonie Samochodowym w Genewie w 2010 roku, Porsche 918 Spyder trafia do sprzedaży. Model ten wyróżnia się hybrydowym napędem, z możliwością ładowania zewnętrznego (plug-in).

Konstrukcja modelu 918 Spyder bazuje głównie na projektach Carrera GT i Porsche 917. Wiele rozwiązań nawiązuje też do doświadczeń modelu RS Spyder. Wersję produkcyjną od koncepcyjnej z 2010 r. różni ręcznie zdejmowany dach, chowany do znajdującego się z przodu bagażnika.

Jak zapewnia producent unikalna technologia hybrydowa tego modelu zużywać będzie tylko 3 l. paliwa na 100 km. Auto wyposażone w jednostkę napędową V8 o mocy 368 kW (500 KM) wspomaganą  dwoma silnikami elektrycznymi dającymi łącznie nie mniej niż 160 kW (218 KM). Dzięki takiej konfiguracji powstał nowatorski napęd na 4 koła ze zmiennym podziałem i niezależną kontrolą momentu obrotowego trafiającego na każdą oś. Bateria litowo-jonowa pełni rolę elementu magazynującego energię. Można ją ładować z tradycyjnego gniazdka domowego. Zapewnia ona zasięg ponad 25 km wg norm Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC) w trybie całkowicie elektrycznym. Czas ładowania zależy od parametrów sieci energetycznej danego kraju – np. w Niemczech jest to ok. 3 godziny. Planuje się dodanie opcji szybkiego ładowania, by jeszcze bardziej skrócić ten czas.

Według danych producenta nowy supersportowy model przyśpiesza z miejsca do 100 km/h w 3,2 s. i osiąga prędkość maks. powyżej 320 km/h. Prędkość maksymalna w trybie czysto elektrycznym wynosi 150 km/h.

Nadwozie i wnętrze tej edycji specjalnej charakteryzować będą charakterystyczne, jaskrawozielone akcenty: szwy, wyszywane logo, wskazówki zegarów, ekran PCM i podświetlane nakładki na progi.

Dwumiejscowy model 918 Spyder będzie wyprodukowany jedynie w 918 egzemplarzach. Chociaż zamówienia można składać już dzisiaj, na auto trzeba będzie poczekać. Producent zaplanował rozpoczęcie produkcji na 18 września 2013 r. Dostawy mają się zacząć od listopada 2013 r. i będą realizowane będą według kolejności zamówień. Ceny zaczynają się od 645 tys. Euro i zależą od stawki VAT i innych podatków w poszczególnych krajach.

Niecierpliwi już dzisiaj mogą też zamówić specjalną edycję modelu 911 Turbo S „Edition 918 Spyder”. Rozwiązania techniczne i podstawowe wyposażenie są takie same, jak w przypadku modelu 911 Turbo S o mocy 530 KM (295 kW). W edycji specjalnej bogate wyposażenie standardowe uzupełnione jest o bardziej luksusowe wykończenie wnętrza w skórze, specjalny zestaw wskaźników i dodatkowe elementy z włókna węglowego w środku i na zewnątrz. Porsche 911 Turbo S „Edition 918 Spyder” dostarczane będzie od czerwca 2011 r.

fot. Porsche

Najnowsze

Molly Taylor – jedyna kobieta w Akademii WRC

Akademia WRC to szansa dla młodych kierowców, by zaistnieć w świecie rajdów na najwyższym szczeblu. Plan edukacji i startów w 6 rajdach WRC dotyczy także australijskiej zawodniczki - Moly Taylor. Przyjrzyjmy się jedynej kobiecie zakwalifikowanej do FIA WRC Academy.

Molly Taylor 22-letnia Australijka, mieszkająca obecnie w Wielkiej Brytanii z rajdami miała do czynienia od dzieciństwa. Jej mama Coral Taylor była pilotką w fabrycznym teamie Toyoty, a tato – Mark Taylor jest kierowcą rajdowym, działaczem i nauczycielem rajdowej jazdy.

O dziwo, rajdy nie zdominowały jej dziecięcych lat – Molly interesowała się przede wszystkim jazdą konną. Nigdy nie myślała by zostać kierowcą rajdowym, do czasu – gdy w wieku 15 lat ukończyła edukację w rajdowej szkole swojego taty. Od tamtej pory interesowały ją jedynie konie… mechaniczne!

Uśmiechnięta Molly Taylor
fot. AndrewShepherd

Będąc w szkole z internatem spróbowała swoich sił w zawodach starą Hondą Civic zajmując 9 miejsce w klasyfikacji generalnej i 1 w swojej klasie. W 2005 roku podjęła decyzję o powrocie do domu – Sydney. Dzięki temu miała więcej czasu na kolejne starty i szlifowanie swoich umiejętności. Na koniec roku była druga w klasyfikacji juniorskiej i pierwsza w kobiecej (w Nowej Południowej Walii).

Gdy tylko otrzymała rajdową licencję, zaczęła startować autem Holden Gemini. W 2006 roku podjęła decyzję o sprzedaży swojego ukochanego konia, by kupić Toyotę Celica i dalej się rozwijać. Pierwszy start tym autem nastąpił podczas Rally Des Femmes in Canberra, gdzie wygrała z ok. 5-minutową przewagą nad rywalkami. Na koniec sezonu w Nowej Południowej Walii prowadziła w dwóch klasach: 2 WD i 2-litrowej. Została wyróżniona przez organizacje CAMS Women’s Driver Development Program otrzymując tytuł Sportowca Roku w regionie .

W 2007 roku Molly spróbowała swoich sił już szczebel wyżej – w Rajdowych Mistrzostwach Australii i

Dynamiczna jazda w wykonaniu młodej Australijki
fot. AndrewShepherd

wygrała w klasie F16. Powtórzyła ten sukces w 2008 roku i wzięła udział w jednej rundzie Mistrzostw Wielkiej Brytanii. Od 2009 startowała w Suzuki Swift Sport Cup. Kolejny rok startów był bardzo udany, zawodniczka wygrała 3 z 6 rajdów, a do ostatecznego zwycięstwa zabrakło niestety trochę szczęścia. Z ostatniego rajdu wyeliminowała ją usterka techniczna i musiała zadowolić tytułem mistrzowskim wśród startujących kobiet.

W 2010 roku Molly przesiadła się do Citroena C2 i zajmując na koniec sezonu trzecią lotatę w Citroen Racing Trophy. Konkurs Pirelli Star Driver otworzył jej drogę do kariery w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W 2009 i 2010 roku Molly została laureatką nagrody International Rising Star – dla zawodnika promującego Australię na arenie międzynarodowej.

Podczas gali rozdania nagród 2010 British Rally Championship
fot. AndrewShepherd

Każdy sezon Molly Taylor to duży krok do przodu w rajdowej karierze, czy swoim zaparciem dorówna kiedyś Michele Mouton?

– Podczas eliminacji Pirelli Star Driver po raz pierwszym ją poznałam – wspomina Molly – Spotkać kogoś, kto jest twoim idolem to coś niewiarygodnego. Być przez nią oglądaną, otrzymać na tyle zaufania, aby dostać się do programu to więcej niż mogłam się kiedykolwiek spodziewać – podsumowuje.

Michele Mouton przyznaje, że Molly nie była specjalnie traktowana ze względu na płeć.

– Nie mamy kobiety w Pirelli Star Driver tylko po to, żeby mieć kobietę. Molly jest tu, ponieważ na to zasłużyła – wyjaśniła Mouton.

Debiut Molly Taylor już w Rajdzie Portugalii, patrząc na jej karierę – na pewno nie zmarnuje szansy danej przez WRC Akademy.

 

 

Najnowsze

Akademia WRC – szansa dla młodych kierowców

Akademia WRC oferuje młodym, utalentowanym kierowcom możliwość zmierzenia się w porównywalnych samochodach na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata. Program będzie obejmował 6 rund i zobaczymy w nim kobiety!

Do pokonania będą 4 rajdy szutrowe oraz 2 asfaltowe, podczas których rywalizacja obejmie dwa dni – piątek i sobotę. Zawodnicy będą rywalizowali w samochodach Ford Fiesta R2 z M-Sportu. A dla jeszcze większego wyrównania szans, auta będą wyposażone w kontrolowane opony od Pirelli.

 

 

 

2011 FIA WRC Academy – kalendarz

1. Vodafone Rally de Portugal, 24-27 marca

2. Rally d’Italia-Sardegna, 5-8 maja

3. Neste Oil Rally Finland, 28-31lipca

4. ADAC Rallye Deutschland, 19-21 sierpnia

5. Rallye de France, 29 września – 2 października

6. Wales Rally GB, 10-13 listopada

Ale Akademia WRC to nie tylko jazda po odcinkach, to także kompleksowe szkolenia rozwijające potencjał młodych kierowców. Zawodnicy pod każdym aspektem są przygotowywani do kariery w rajdach WRC.

Ford Fiesta R2

Pierwsze zajęcia już się odbyły i dotyczyły: techniki jazdy, opisu, planowania kariery, kontaktów z mediami, psychologii sportowej. Ćwiczenia obejmowały pracę nad formą fizyczną i jazdy Fordami Fiesta R2 – testy odbyły się na zamkniętym lotnisku w Kirkbridge. Była to także szansa za zintegrowanie młodego środowiska w debiutanckim sezonie.

Koszt jednego sezonu ma wynosić 118 000 funtów, a to dużo mniej niż pochłaniał poprzedni cykl Junior WRC. Dla zachęty przygotowano także specjalny fundusz, z którego 500 000 euro otrzyma zwycięzca cyklu. Adepci będą musieli zapewnić transport i zakwaterowanie załogi, samochód do rekonesansu oraz z własnych środków naprawić uszkodzenia po wypadkach.

Do klasyfikacji generalnej Pucharu Akademii WRC zostaną przypisane punkty za zajęcie odpowiedniej pozycji w danym rajdzie. Jednak, aby zachęcić do bardziej zaciętej rywalizacji na OS-ach, za każdą wygraną próbę sportową kierowca otrzyma bonusowy punkt.

W młodzieżowym cyklu wystartuje 20 kierowców, którzy urodzili się po 1 stycznia 1986 r. Sześć miejsc przypadło zwycięzcom programu Pirelli Star Driver, wśród nich jest kobieta – Molly Taylor. Zawodniczka wystartuje z pilotką Rebeccą Smart, a na liście widnieją też nazwiska innych kobiet z Rosji i Australii, które wystąpią w roli pilotek. Są to: Rhi Smith, Natasha Potapova i Michele Ferrara.

Uczestnicy Akademii WRC 2011

2011 FIA WRC Academy – uczestnicy

100 Carl Ward (Szwecja) / Morten Abrahamsen (Norwegia)

101 Alastair Fisher (Wielka Brytania) / Daniel Barritt (Wielka Brytania)

102 Jose Suarez (Hiszpania) / Candido Carrera (Hiszpania)

103 Andrea Crugnola (Włochy) / Roberto Mometti (Włochy)

104 Jan Cerny (Czechy) / Pavel Kohout (Czechy)

105 Miko-Ove Niinemae (Estonia) / Timo Kasesalu (Estonia)

106 Brendan Reeves (Australia) / Rhi Smyth (Australia)

107 Sebastien Chardonnet (Francja) / Thibault de la Haye (Francja)

108 Egon Kaur (Estonia) / Mait Laidvee (Estonia)

109 Craig Breen (Irlandia) / Gareth Roberts (Wielka Brytania)

110 Yeray Lemes (Hiszpania) / Rogelio Penate (Hiszpania)

111 Victor Henriksson (Szwecja) / Joel Ardell (Szwecja)

112 Sergey Karyakin (Rosja) / Natasha Potapova (Rosja)

113 Miguel Baldoni (Argentyna) / Fernando Mussano (Argentyna)

114 Fredrik Ahlin (Szwecja) / Hakan Jacobsson (Szwecja)

115 Molly Taylor (Australia) / Rebecca Smart (Australia)

116 Christian Riedemann (Niemcy) / Michael Wenzel (Niemcy)

117 Philipp Knof (Niemcy) / Henry Wichura (Niemcy)

118 Timo van der Marel (Holandia) / Erwin Berkhof (Holandia)

119 Matteo Brunello (Włochy) / Michele Ferrara (Włochy)

Rajdówki będą z Krakowa!

Od 2011 r. M-Sport ze swojej filii w Krakowie będzie obsługiwał program WRC Academy, gdzie ma za zadanie dostarczenie fabrycznych Fordów Fiesta R2 dla wszystkich uczestników.

Polska będzie bazą dla wszystkich 24 przewidzianych rajdówek, a Kraków został wybrany dzięki swojemu centralnemu położeniu w Europie oraz dynamicznie rozwijającej się infrastrukturze transportowej, co ma pozwolić na łatwiejszą komunikację z partnerami polskiego oddziału M-Sportu.

Prace będą koordynowane przez Macieja Wodę, który jest zatrudniony u Malcolma Wilsona od 6 lat. Polak obecnie prowadzi rekrutację nowego personelu.

– To bardzo ekscytujący projekt – przyznał Malcolm Wilson, dyrektor M-Sportu. – Położenie Krakowa w samym sercu Europy jest idealne do rozwoju naszych interesów z naszymi dotychczasowymi partnerami i tworzenia dalszej strategii postępu. Akademia WRC to dokładnie właściwy program do wykorzystania takiej lokalizacji jak Europa Środkowa. Z zespołem kierowanym przez Macieja Wodę wyczekujemy na najbliższe wyzwania – dodał.

 

Najnowsze

Welurowe dywaniki- odrobina elegancji na wiosnę

Początek wiosny dla kierowców wiąże się z wykonaniem gruntownego przeglądu. Po wizycie w warsztacie i myjni przychodzi czas na uporządkowanie wnętrza samochodu. To doskonała okazja, aby dodać mu odrobiny elegancji wymieniając praktyczne i nie do końca estetyczne gumowe dywaniki, na eleganckie - welurowe.

Wierzchnia warstwa „włoskowata” posiada rewelacyjne właściwości estetyczne,
ponadto doskonale utrzymuje stopę (nie powoduje poślizgu).

fot. chromowane.com

Generalne porządki w aucie pomijając wyrzucenie sterty śmieci zazwyczaj zaczyna się od czyszczenia dywaników. Większość kierowców wybiera na zimę gumowe wersje, które pozwalają uniknąć zniszczeń spowodowanych gromadzeniem się zwiększonej ilości brudu, soli i innych zanieczyszczeń. Dywaniki są łatwe w czyszczeniu, ponieważ wystarczy opłukać je wodą, aby przywrócić im odpowiedni wygląd. Jednak często zdarza się, że po ciężkiej i długiej zimie nawet te najlepszej jakości nie wyglądają już tak ładnie.

Dlatego warto pomyśleć o ich wymianie wraz z nadejściem wiosny. Biorąc pod uwagę komfort i estetykę polecamy  zaopatrzyć się w materiałowe wersje, które są bardziej eleganckie i nie wydzielają brzydkich zapachów, na które często skarżą się kierowcy.

Mocowania zastosowe w dywanikach w tym przypadku do auta VW Touran
fot. chromowane.com

Poza tym , co nie jest bez znaczenia w codziennym użytkowaniu samochodu zaletą welurowych dywaników jest ich lepsze przyleganie do podłogi, szczególnie gdy w aucie występują mocowania.

 

 

 

 

 

Eleganckie welurowe dywaniki do Skody Octavia
fot. chromowane.com

Dywaniki welurowe są łatwo dostępne i można je kupić w różnych kolorach. Najczęściej występują w dwóch grubościach: Standard (cena: 48 zł) i Premium (55 zł) – oraz w kolorystyce: czarna wykładzina – czarne obszycie i inna szara wykładzina (grafit) – szare obszycie.

 

Najnowsze