77
1
Prezentowany niedawno Maserati MC20 wyróżnia się sylwetką od aktualnie dostępnych modeli, ale przede wszystkim aerodynamicznym, sportowym nadwoziem z unoszonymi do góry drzwiami, które zastosowano w samochodzie Maserati po raz pierwszy. Jaki jest nowy super samochód z Modeny?
Nowe Maserati MC20, którego nazwa pochodzi od akronimu Maserati Corse, inspirowane jest m.in. modelem MC12 – autem w pełni wyścigowym, który został zbudowany na podwoziu Ferrari Enzo z myślą o udziale w serii FIA GT.
Auto przyciąga wzrok z każdej perspektywy, a świadomość, że wiele jego elementów przywędrowało ze sportu motorowego najwyższej klasy i że z pewnością będzie unikatowym rarytasem na polskich ulicach może działać na wyobraźnię wielbicieli włoskiej motoryzacji.
Bardzo charakterystycznym elementem są drzwi typu butterfly, unoszone do góry, natomiast małym dziełem sztuki – wycięcia na pokrywie silnika, układające się w motyw trójzębu.
Ile trzeba szykować na to motoryzacyjne piękno?
Niestety sporo. Kwoty za bazowe wersje zaczynają się od 230 tysięcy euro, choć wiadomo także, że większość z zamówionych aut będzie mieć zdecydowanie bogatsze wyposażenie.
Samochód robi wrażenie bardzo eleganckiego i daleko mu do agresywnych kształtów rodem z McLarena czy Lamborghini. Szykowny charakter w nowym Maserati podkreśla unikatowy kolor lakieru, opływowe linie nadwozia i ascetyczne, lecz nadal ekskluzywne, wnętrze.
Zajęcie miejsca za kierownicą również jest zdecydowanie łatwiejsze niż porównywalnych autach konkurencji – próg, który musimy pokonać wsiadając do auta, jest węższy, a otwór drzwiowy większy. Nadwozie to klasyczny monocoque.
Wnętrze pachnie alkantarą, którą pokryta jest zdecydowana większość środka samochodu, a w wystawianej w Global Expo odmianie wyposażenia można było także podziwiać elementy pokryte polerowanym karbonem.
Wewnątrz kierowca siedzi przed parą 10-calowych ekranów. Jeden zastępuje zestaw wskaźników, a drugi wyświetla nowe oprogramowanie informacyjno-rozrywkowe o nazwie Maserati Multimedia System, zwane MIA. Pozwala ono użytkownikom m.in. na wybór trybu jazdy, ustawienie temperatury, włączenie podgrzewanego siedzenia i zmianę stacji radiowej.
Najprzyjemniej patrzy się na auto z tyłu, gdzie ogromna klapa z szybą z poliwęglanu zamiast szkła skrywa 3-litrowy silnik V6, podwójnie doładowany, z technologią komory wstępnej, znanej z F1. Motor generuje 630 KM i 730 Nm, co pozwala przyspieszyć do setki w zaledwie 2,9 sekundy, a do 200 km/h jedynie 8,8 sekundy. Prędkość maksymalna to ponad 325 km/h. To silnik zaprojektowany we własnym zakresie – a nie jak to wcześniej bywało – przez inżynierów Ferrari. Nazywa się Maserati Nettuno – układ V pod kątem 90 stopni, ma po dwie świece na cylinder, suchą miską olejową oraz bezpośredni i pośredni układ wtrysku paliwa. Napęd na tył przekazywany jest za pośrednictwem ośmiobiegowej, dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów i mechanicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu.
Zawieszenie MC20 wykorzystuje podwójne wahacze poprzeczne przy wszystkich kołach, co jest rozwiązaniem dobrze znanym w świecie wyścigów, jednak bardzo rzadko spotykanym w modelach drogowych.
Jak zapowiada firma, w przyszłości pojawi się odmiana MC20 z otwartym nadwoziem i również wersja z napędem elektrycznym, natomiast silniki 3.0 V6 z rodziny Nettuno trafią do innych modeli Maserati.
Za sprawą modelu MC20 Maserati powraca dziś do najwyższej ligi samochodów sportowych, a w najbliższych latach pojawi się również w wyścigach samochodowych.
Przy okazji polskiej premiery modelu MC20 zaprezentowano program personalizacji zwany Fuoriserie, umożliwiający stworzenie jedynego w swoim rodzaju egzemplarza Maserati.
Program obejmuje modele Ghibli, Levante i Quattroporte w wersjach Trofeo i jest skierowany do tych, którzy najwyżej cenią sobie indywidualizm. W ramach trzech kolekcji zwanych Corse (nawiązującej do wyścigowej historii Maserati), Unica (czerpiącej z aktualnych trendów w modzie, sztuce i kulturze) oraz Futura (odzwierciedlającej najnowsze technologie) chętni będą mogli wybrać jedyne w swoim rodzaju kolory nadwozia oraz niepowtarzalne elementy wykończenia wnętrza.
Przykładem możliwości oferowanych w ramach programu Fuoriserie jest unikatowy egzemplarz Ghibli Trofeo Fuoriserie zaprezentowany w Global Expo (obejrzyj film powyżej).
To pierwsze Maserati z napędem hybrydowym. Jest mile witany przez ekologów oraz przez miłośników tej wyjątkowej marki. Świetne osiągi, niższe spalanie, logo Trident – emocje i fascynacja zapewnione.
Konstrukcja auta na bazie modelu V6, której sercem jest silnik 2.0 l o mocy 330 KM. Auto ma tylny napęd. Już po 5,7 s model ten osiąga prędkość 100 km/h, a prędkość maksymalna to 255 km/h. 48-woltowa instalacja elektryczna umożliwia wyłączenie silnika podczas toczenia i tak odzyskuje energię gromadzoną w akumulatorze. Główny monitor nowej generacji we wnętrzu jest większy od dotychczasowego (10,1”).
Ghibli Hybrid zachowuje słynny dźwięk Maserati w sposób naturalny, bez stosowania wzmacniaczy dźwięku.
W 1963 roku Maserati wprowadziła na rynek pierwszy na świecie luksusowy, sportowy samochód z nadwoziem typu sedan. Zastosowany został silnik wyścigowy V8 w limuzynie o pięknej stylistyce. Auto otrzymało nazwę Quattroporte i wzbudziło zrozumiałą sensację i entuzjazm miłośników piękna na czterech kołach. Dotychczas Maserati znane było z efektownych nadwozi coupe i spyder, a ten model – to była nowość. W tamtym czasie był to najszybszy sedan na świecie.
Quattroporte łączyło w sobie wszystko co ważne – jazdę z dużą prędkością, komfortowe wnętrze i włoski styl.
Obecne model Quattroporte może być wybrany z silnikami konstrukcji Ferrari V6 (430 KM) i V8 (580 KM). Włoska elegancja jest ponadczasowa, piękno nigdy nie wychodzi z mody.
Dzięki napędowi Q4 na cztery koła, Quattroporte S Q4 może komfortowo pokonać najtrudniejsze drogi i najbardziej uciążliwe warunki pogodowe.
Śródziemnomorski wiatr, którego nazwę nosi ten model, znany jest z tego, że w mgnieniu oka może się zmienić z lekkiego powiewu w gwałtowny wicher. Ten SUV – Maserati Levante S – osiąga prędkość 100 km/h w czasie 5,2 s. Samochód niezależnie od terenu porusza się zwinnie i lekko – to zasługa zawieszenia pneumatycznego i systemu Q4.
Levante ma linie nadwozia typowe dla sportowego coupe, co przyczynia się do tego, że auto ma parametry aerodynamiczne wiodące w swojej klasie.
Silnik V6 zbudowany został w Maranello i ma moc 430 KM. Auto osiąga prędkość maksymalną 264 km/h, a droga hamowania (100-0 km/s) to jedynie 34,5 m. Maserati oferuje również Levante z silnikami V8 – 530 KM (wersja GTS) i 580 KM (wersja Trofeo).
Levante występuje również w wersji z silnikiem Diesla. Wysokoprężny silnik V6 z turbodoładowaniem osiąga moc 275 KM i moment 600 Nm, a prędkość maksymalna samochodu to 230 km/h. 90% maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne w zakresie prędkości obrotowej silnika poniżej 2000 obr/min.
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Chcesz oszczędzić i zmieniasz biegi przy niskich obrotach? Zniszczysz sobie samochód
Zmiana biegów to pozornie prosta czynność, ale jeśli wykonujemy ją nieumiejętnie, wiele może pójść nie tak. Nawet kierowcy, którzy bez problemu radzą sobie ze sprzęgłem i lewarkiem, mogą nieświadomie niszczyć swoje samochody.26 nowych dróg ekspresowych – GDDKiA podała szczegóły
Przebiłeś oponę i jedziesz na dojazdówce? Lepiej sprawdź prognozę pogody
Pierwsza stacja wodorowa w Polsce nareszcie ruszyła. Dlaczego to takie ważne i kto z niej skorzysta?
Wiesz, co to jest „nowy trakt krakowski”? Docenią go kierowcy z całej Polski
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Chcesz oszczędzić i zmieniasz biegi przy niskich obrotach? Zniszczysz sobie samochód
Zmiana biegów to pozornie prosta czynność, ale jeśli wykonujemy ją nieumiejętnie, wiele może pójść nie tak. Nawet kierowcy, którzy bez problemu radzą sobie ze sprzęgłem i lewarkiem, mogą nieświadomie niszczyć swoje samochody.26 nowych dróg ekspresowych – GDDKiA podała szczegóły
Przebiłeś oponę i jedziesz na dojazdówce? Lepiej sprawdź prognozę pogody
Pierwsza stacja wodorowa w Polsce nareszcie ruszyła. Dlaczego to takie ważne i kto z niej skorzysta?
Wiesz, co to jest „nowy trakt krakowski”? Docenią go kierowcy z całej Polski
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Chcesz oszczędzić i zmieniasz biegi przy niskich obrotach? Zniszczysz sobie samochód
Zmiana biegów to pozornie prosta czynność, ale jeśli wykonujemy ją nieumiejętnie, wiele może pójść nie tak. Nawet kierowcy, którzy bez problemu radzą sobie ze sprzęgłem i lewarkiem, mogą nieświadomie niszczyć swoje samochody.26 nowych dróg ekspresowych – GDDKiA podała szczegóły
Przebiłeś oponę i jedziesz na dojazdówce? Lepiej sprawdź prognozę pogody
Pierwsza stacja wodorowa w Polsce nareszcie ruszyła. Dlaczego to takie ważne i kto z niej skorzysta?
Wiesz, co to jest „nowy trakt krakowski”? Docenią go kierowcy z całej Polski
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Chcesz oszczędzić i zmieniasz biegi przy niskich obrotach? Zniszczysz sobie samochód
Zmiana biegów to pozornie prosta czynność, ale jeśli wykonujemy ją nieumiejętnie, wiele może pójść nie tak. Nawet kierowcy, którzy bez problemu radzą sobie ze sprzęgłem i lewarkiem, mogą nieświadomie niszczyć swoje samochody.26 nowych dróg ekspresowych – GDDKiA podała szczegóły
Przebiłeś oponę i jedziesz na dojazdówce? Lepiej sprawdź prognozę pogody
Pierwsza stacja wodorowa w Polsce nareszcie ruszyła. Dlaczego to takie ważne i kto z niej skorzysta?
Wiesz, co to jest „nowy trakt krakowski”? Docenią go kierowcy z całej Polski
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Zostaw komentarz: