Katarzyna Frendl

Maserati MC20 – zadebiutowało w Polsce. Byłyśmy tam! Zobacz nasz film

Prezentowany niedawno Maserati MC20 wyróżnia się sylwetką od aktualnie dostępnych modeli, ale przede wszystkim aerodynamicznym, sportowym nadwoziem z unoszonymi do góry drzwiami, które zastosowano w samochodzie Maserati po raz pierwszy. Jaki jest nowy super samochód z Modeny?

Nowe Maserati MC20, którego nazwa pochodzi od akronimu Maserati Corse, inspirowane jest m.in. modelem MC12 – autem w pełni wyścigowym, który został zbudowany na podwoziu Ferrari Enzo z myślą o udziale w serii FIA GT.

Auto przyciąga wzrok z każdej perspektywy, a świadomość, że wiele jego elementów przywędrowało ze sportu motorowego najwyższej klasy i że z pewnością będzie unikatowym rarytasem na polskich ulicach może działać na wyobraźnię wielbicieli włoskiej motoryzacji.

Bardzo charakterystycznym elementem są drzwi typu butterfly, unoszone do góry, natomiast małym dziełem sztuki – wycięcia na pokrywie silnika, układające się w motyw trójzębu.

Ile trzeba szykować na to motoryzacyjne piękno?

Maserati MC20 – cena w Polsce

Niestety sporo. Kwoty za bazowe wersje zaczynają się od 230 tysięcy euro, choć wiadomo także, że większość z zamówionych aut będzie mieć zdecydowanie bogatsze wyposażenie. 

Samochód robi wrażenie bardzo eleganckiego i daleko mu do agresywnych kształtów rodem z McLarena czy Lamborghini. Szykowny charakter w nowym Maserati podkreśla unikatowy kolor lakieru, opływowe linie nadwozia i ascetyczne, lecz nadal ekskluzywne, wnętrze.

Maserati MC20 – wnętrze

Zajęcie miejsca za kierownicą również jest zdecydowanie łatwiejsze niż porównywalnych autach konkurencji – próg, który musimy pokonać wsiadając do auta, jest węższy, a otwór drzwiowy większy. Nadwozie to klasyczny monocoque.

Wnętrze pachnie alkantarą, którą pokryta jest zdecydowana większość środka samochodu, a w wystawianej w Global Expo odmianie wyposażenia można było także podziwiać elementy pokryte polerowanym karbonem.

Wewnątrz kierowca siedzi przed parą 10-calowych ekranów. Jeden zastępuje zestaw wskaźników, a drugi wyświetla nowe oprogramowanie informacyjno-rozrywkowe o nazwie Maserati Multimedia System, zwane MIA. Pozwala ono użytkownikom m.in. na wybór trybu jazdy, ustawienie temperatury, włączenie podgrzewanego siedzenia i zmianę stacji radiowej.

Maserati MC20 – silnik

Najprzyjemniej patrzy się na auto z tyłu, gdzie ogromna klapa z szybą z poliwęglanu zamiast szkła skrywa 3-litrowy silnik V6, podwójnie doładowany, z technologią komory wstępnej, znanej z F1. Motor generuje 630 KM i 730 Nm, co pozwala przyspieszyć do setki w zaledwie 2,9 sekundy, a do 200 km/h jedynie 8,8 sekundy. Prędkość maksymalna to ponad 325 km/h. To silnik zaprojektowany we własnym zakresie – a nie jak to wcześniej bywało – przez inżynierów Ferrari. Nazywa się Maserati Nettuno – układ V pod kątem 90 stopni, ma po dwie świece na cylinder, suchą miską olejową oraz bezpośredni i pośredni układ wtrysku paliwa. Napęd na tył przekazywany jest za pośrednictwem ośmiobiegowej, dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów i mechanicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu.

Maserati MC20 – zawieszenie

Zawieszenie MC20 wykorzystuje podwójne wahacze poprzeczne przy wszystkich kołach, co jest rozwiązaniem dobrze znanym w świecie wyścigów, jednak bardzo rzadko spotykanym w modelach drogowych.

Maserati MC20 – opinia

Jak zapowiada firma, w przyszłości pojawi się odmiana MC20 z otwartym nadwoziem i również wersja z napędem elektrycznym, natomiast silniki 3.0 V6 z rodziny Nettuno trafią do innych modeli Maserati.

Za sprawą modelu MC20 Maserati powraca dziś do najwyższej ligi samochodów sportowych, a w najbliższych latach pojawi się również w wyścigach samochodowych.

Maserati Fuoriserie – co to jest i na czym polega?

Przy okazji polskiej premiery modelu MC20 zaprezentowano program personalizacji zwany Fuoriserie, umożliwiający stworzenie jedynego w swoim rodzaju egzemplarza Maserati.

Program obejmuje modele Ghibli, Levante i Quattroporte w wersjach Trofeo i jest skierowany do tych, którzy najwyżej cenią sobie indywidualizm. W ramach trzech kolekcji zwanych Corse (nawiązującej do wyścigowej historii Maserati), Unica (czerpiącej z aktualnych trendów w modzie, sztuce i kulturze) oraz Futura (odzwierciedlającej najnowsze technologie) chętni będą mogli wybrać jedyne w swoim rodzaju kolory nadwozia oraz niepowtarzalne elementy wykończenia wnętrza.

Przykładem możliwości oferowanych w ramach programu Fuoriserie jest unikatowy egzemplarz Ghibli Trofeo Fuoriserie zaprezentowany w Global Expo (obejrzyj film powyżej).

Maserati – modele dostępne w Polsce

Maserati Ghibli Hybrid

To pierwsze Maserati z napędem hybrydowym. Jest mile witany przez ekologów oraz przez miłośników tej wyjątkowej marki. Świetne osiągi, niższe spalanie, logo Trident – emocje i fascynacja zapewnione.

Konstrukcja auta na bazie modelu V6, której sercem jest silnik 2.0 l o mocy 330 KM. Auto ma tylny napęd. Już po 5,7 s model ten osiąga prędkość 100 km/h, a prędkość maksymalna to 255 km/h. 48-woltowa instalacja elektryczna umożliwia wyłączenie silnika podczas toczenia i tak odzyskuje energię gromadzoną w akumulatorze. Główny monitor nowej generacji we wnętrzu jest większy od dotychczasowego (10,1”).

Ghibli Hybrid zachowuje słynny dźwięk Maserati w sposób naturalny, bez stosowania wzmacniaczy dźwięku.

Maserati Quattroporte Q4 430 KM

W 1963 roku Maserati wprowadziła na rynek pierwszy na świecie luksusowy, sportowy samochód z nadwoziem typu sedan. Zastosowany został  silnik wyścigowy V8 w limuzynie o pięknej stylistyce. Auto otrzymało nazwę Quattroporte i wzbudziło zrozumiałą sensację i entuzjazm miłośników piękna na czterech kołach. Dotychczas Maserati znane było  z efektownych nadwozi coupe i spyder, a ten model – to była nowość. W tamtym czasie był to najszybszy sedan na świecie.

Quattroporte łączyło w sobie wszystko co ważne – jazdę z dużą prędkością, komfortowe wnętrze i włoski styl.

Obecne model Quattroporte może być wybrany z silnikami konstrukcji Ferrari V6 (430 KM) i V8 (580 KM). Włoska elegancja jest ponadczasowa, piękno nigdy nie wychodzi z mody.

Dzięki napędowi Q4 na cztery koła, Quattroporte S Q4 może komfortowo pokonać najtrudniejsze drogi i najbardziej uciążliwe warunki pogodowe.

Maserati Levante S 430 KM

Śródziemnomorski wiatr, którego nazwę nosi ten model, znany jest z tego, że w mgnieniu oka może się zmienić z lekkiego powiewu w gwałtowny wicher. Ten SUV – Maserati Levante S – osiąga prędkość 100 km/h w czasie 5,2 s. Samochód niezależnie od terenu porusza się zwinnie i lekko – to zasługa zawieszenia pneumatycznego i systemu Q4.

Levante ma linie nadwozia typowe dla sportowego coupe, co przyczynia się do tego, że auto ma parametry aerodynamiczne wiodące w swojej klasie.

Silnik V6 zbudowany został w Maranello i ma moc 430 KM. Auto osiąga prędkość maksymalną 264 km/h, a droga hamowania (100-0 km/s) to jedynie 34,5 m. Maserati oferuje również Levante z silnikami V8 – 530 KM (wersja GTS) i 580 KM (wersja Trofeo).

Levante występuje również w wersji z silnikiem Diesla. Wysokoprężny silnik V6 z turbodoładowaniem osiąga moc 275 KM i moment 600 Nm, a prędkość maksymalna samochodu to 230 km/h. 90% maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne w zakresie prędkości obrotowej silnika poniżej 2000 obr/min.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze