Maserati Levante Trofeo – superauto z potężną mocą

Już dziesiątego czerwca salon Maserati Chodzeń stanie się areną wyjątkowej prapremiery. Przez cały dzień będzie można spotkać się z jedynym w tej części Europy egzemplarzem Maserati Levante Trofeo: najmocniejszym i najbardziej fascynującym wcieleniem SUV-a tej kultowej włoskiej marki.

Legendarny producent z Modeny otwiera kolejny rozdział w pełnej sukcesów historii tego modelu. SUV Maserati zyskuje najmocniejszą i najbardziej ekskluzywną odmianę, która z rasowego gran turismo przekształca je w prawdziwe włoskie superauto. To Maserati Levante Trofeo.

Maserati Levante Trofeo to samochód, który powstał z pasji. I nie ma w tym zdaniu krzty przesady, jako że o jego powstaniu zdecydowali nie księgowi czy dział marketingu, a sami inżynierowie. Pierwszy egzemplarz Levante z silnikiem V8 zbudowali jeszcze przed publicznym debiutem tego projektu. Oficjalnym powodem była potrzeba sprawdzenia nowego podwozia przy ekstremalnych przeciążeniach, jakie zapewnia flagowy silnik Maserati, wykorzystywany w modelu Quattroporte GTS.

Tak naprawdę jednak połączenie atletycznego SUV-a z najmocniejszym napędem wydaje się zupełnie naturalne. Instalując więc podwójnie doładowane V8 o wydajnej pojemności 3,8 litra w tym modelu, konstruktorzy zdecydowali się jeszcze wzmocnić tę jednostkę oraz nadać całemu projektowi jeszcze bardziej ekstremalny wydźwięk.

Tak powstał Super-SUV, który jest jednocześnie jednym z najmocniejszych i najszybszych samochodów w całej, niezwykle bogatej historii Maserati. Przez ostatnie 104 lata tak naprawdę powstał tylko jeden mocniejszy samochód tej marki dopuszczony do ruchu drogowego: dziś kolekcjonerski, limitowany do zaledwie 50 sztuk wyścigowy model Maserati MC12.

Nowy najmocniejszy model w gamie Maserati dysponuje potężną mocą aż 580 KM. Niezrównaną elastyczność zapewnia natomiast moment obrotowy wynoszący aż 730 Nm. Należący do światowej czołówki technologicznej napęd opracowano przy udziale kultowej marki Ferrari. Silniki benzynowe Maserati budowane są w jej ultra-nowoczesnej fabryce w Maranello.

Tak potężne możliwości napędu przekładają się na osiągi zarezerwowane tylko dla wąskiego grona topowych supersamochodów. Maserati Levante Trofeo rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi aż 304 km/h. Nieprzeciętny dynamiczny talent tego modelu nie ogranicza się jednak tylko do przyspieszania w prostej linii. Przeprojektowane i usztywnione podwozie oraz skonfigurowany specjalnie dla tego modelu układ przeniesienia napędu gwarantują doznania godne prawdziwego superauta, co poświadcza pojawienie się nowego trybu jazdy: Corsa (wł. wyścigowy).

Najnowsze

Niebezpieczne zachowanie kierowcy z przyczepą

Poruszając się samochodem z przyczepą rozsądek nakazuje ostrożniejszą i spokojniejszą jazdę. Nie w przypadku tego kierowcy.

Kierujący autem z kamerą przez całe nagranie porusza się lewym pasem, co jest uzasadnione, ponieważ co chwilę wyprzedza kolejne pojazdy. Kiedy do następnego miał nieco większą odległość, prawym pasem wyprzedził go Volkswagen z przyczepą. Dla jego kierowcy najwyraźniej poruszanie się zestawem nie było przeszkodą w tym, aby starać się być najszybszym na drodze.

Ale naprawdę niebezpieczny był dopiero jego drugi manewr, kiedy zaczął zmieniać pas na lewy, chcąc wcisnąć się przed auto z kamerą. Miejsca było za mało, a drugi kierowca nie zamierzał ustępować mu pierwszeństwa. Do kolizji zabrakło dosłownie milimetrów.

Według autora nagrania zapis sytuacji zobaczyli funkcjonariusze policji, którzy ukarali kierującego Volkswagenem pouczeniem. Co sądzicie o takiej decyzji funkcjonariuszy?

Najnowsze

Nowe Audi A6 allroad quattro

20 lat od debiutu Audi A6 allroad quattro na rynku pojawia się czwarta generacja tego modelu. Standardowo wyposażone w napęd na cztery koła i pneumatyczne zawieszenie doskonale czuje się zarówno na drogach utwardzonych, jak i poza nimi.

Karoseria Audi A6 allroad quattro zawieszona jest nawet o 45 mm wyżej niż klasycznego A6 Avant. Standardowy prześwit wynosi tu 139 mm, ale kierowca może go regulować za pomocą systemu Audi drive select.  Oprócz tego model oferuje inne funkcje przydatne w terenie, w tym standardowo montowany układ kontroli zjazdu ze wzniesienia oraz asystenta kąta nachylenia, pomagające podczas jazdy poza asfaltem.  W trybie „offroad” wszystkie ważne systemy dynamicznego prowadzenia, aż po kontrolę stabilizacji, dostosowują się do warunków jazdy w terenie.

A6 allroad quattro na tle pozostałych wersji wyróżnia się osłoną chłodnicy o pionowym, aluminiowym użebrowaniu. Dolny przedni spojler oraz osłona podwozia również błyszczą kolorem aluminium. Typowe dla samochodów terenowych relingi na dachu, listwy okien, osłona podwozia, listwa dyfuzora oraz charakterystyczny pasek łączący ze sobą tylne światła, mogą być w kolorze aluminium lub w kolorze czarnym. Osłony krawędzi nadkoli standardowo utrzymane są w kolorze szarym „scandium”. Opcjonalnie zamówić je można w kolorze nadwozia lub w błyszczącym kolorze czarnym. Na kontrastowych kolorystycznie listwach progowych umieszczono logotypy allroad.

Dwa pakiety opcjonalne jeszcze bardziej podkreślają stylistykę samochodu. Są to pakiet zewnętrzny „aluminium” oraz czarny pakiet stylistyczny z ciemnymi dodatkami i ciemnymi listwami. Paleta lakierów nowego Audi A6 allroad quattro składa się z jedenastu kolorów, w tym z wyjątkowego koloru zielonego „gavial”, czerpiącego inspirację z unikalnej barwy, w której polakierowany był pierwszy model A6 allroad z roku 1999.

Wnętrze pojazdu dostępne jest w trzech kolorach – w czerni, w kolorze beżowym „pearl” lub w kolorze brązowym „okapi”. Standardowo fotele obite są czarną tkaniną z dodatkami skóry. Alternatywnie dostępne są obicia w kolorach beżowym lub brązowym. Opcjonalnie zamówić można również obicie z perforowanej skóry Valcona. Zamiast standardowych paneli tapicerki w kolorze szarego grafitu, dostępne są dwa warianty paneli drewnianych i jeden wariant aluminiowy.

Na rynkach europejskich A6 allroad quattro dostępne będzie z trzema wysokoprężnymi silnikami V6 TDI. Wszystkie te jednostki generują swą moc z trzech litrów pojemności i w porównaniu z poprzednimi modelami zostały gruntownie przeprojektowane.

Pierwsza z nich wytwarza 231 KM mocy oraz 500 Nm – wystarcza to do rozpędzenia samochodu od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i dalej do osiągnięcia prędkości maksymalnej 250 km/h. Wersja 50 TDI wytwarza 286 KM i dostarcza 620 Nm momentu obrotowego. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 5,9 sekundy, a ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Najmocniejsza z trzech wersji silnika 3.0 TDI generuje 349 KM mocy oraz 700 Nm momentu obrotowego. Audi A6 allroad quattro 55 TDI od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy.

Wszystkie trzy jednostki TDI przekazują moc za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów. Selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami jest uzupełnieniem stałego napędu na cztery koła quattro. Oba te systemy są w A6 allroad quattro na wyposażeniu seryjnym. Z kolei opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy bezstopniowo rozdziela moc pomiędzy tylne koła.

Auto może być też wyposażone w układ czterech kół skrętnych, którym, podobnie jak sportowym mechanizmem różnicowym, steruje układ EFP – Elektroniczna Platforma Podwozia. Zarządza ona również pracą amortyzatorów i układu pneumatycznego. Kierowca, za pomocą systemu Audi drive select, w sześciu trybach (dynamic, automatic, comfort, efficiency, allroad i lift) ustawić może sposób działania podzespołów samochodu. Audi A6 allroad quattro standardowo wyposażane jest w 18-calowe felgi oraz w opony o rozmiarze 225/55. Opcjonalnie samochód posiadać może felgi z gamy oferowanej przez Audi Sport, w której największy ich rozmiar sięga 21 cali.

Wraz z rynkową premierą nowego A6 allroad quattro, Audi wprowadza również limitowaną serię tego modelu pod nazwą „20 lat allroad”. Tutaj zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wnętrze, mogą być dalece zindywidualizowane. Dostępne są trzy kolory lakieru: zielony „gavial”, biały „lodowiec” oraz brązowy „soho”. Czarny pakiet stylizacyjny został poszerzony o charakterystyczne pierścienie Audi oraz o obudowy lusterek zewnętrznych. Wyglądu samochodu dopełniają 19-calowe felgi. Czarne fotele sportowe obite skórą i alcantarą, aluminiowe panele stylistyczne i podświetlane listwy progowe, dodają wnętrzu wyrazistych akcentów.

Nowe Audi A6 allroad quattro w sprzedaży w Niemczech i w innych państwach europejskich znajdzie się jeszcze w czerwcu. Natomiast w pierwszej połowie roku 2020 samochód będzie miał swą rynkową premierę w Chinach oraz po raz pierwszy wejdzie do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.

Najnowsze

Kia XCeed – pierwsze zdjęcie nowego modelu

Kia Motors opublikowała pierwsze zdjęcie nowego miejskiego crossovera - modelu XCeed. Prezentacja auta odbędzie się już pod koniec czerwca.

Nowa Kia XCeed, która wyglądem nawiązuje do samochodów typu coupe, została zaprojektowana w europejskim centrum designu marki Kia we Frankfurcie. Za projekt samochodu odpowiada zespół stylistów pod kierownictwem Gregory Guillaume, wiceprezesa ds. designu w Kia Motors Europe.

Połączenie samochodu o zwiększonym prześwicie z dość nisko umieszczonymi fotelami zapewnia bardziej sportową pozycję do jazdy niż w klasycznych SUV-ach. Wyżej zawieszone nadwozie gwarantuje jednak lepszą obserwację drogi niż w zwykłych hatchbackach.

Kia XCeed oferować ma równie przestronne wnętrze i bagażnik o sporej pojemności, jak najbardziej popularne na europejskim rynku crossovery.

Emilio Herrera, dyrektor ds. operacyjnych w Kia Motors Europe, powiedział – „Dynamiczny design i sportowa sylwetka nowej Kia XCeed sprawiają, że CUV marki Kia ​​będzie cieszył się dużą popularnością. Tym bardziej, że mimo kompaktowych rozmiarów oferuje on przestronne i funkcjonalne wnętrz z wieloma praktycznymi schowkami”.

Nowa Kia XCeed zostanie zaprezentowana 26 czerwca. Samochód trafi na polski rynek po wakacjach.

Najnowsze

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC Shooting Brake

Nowy CLA 35 4MATIC Shooting Brake to najnowsza „przepustka” do świata AMG. Pięciodrzwiowy samochód łączy w sobie proporcje coupe z funkcjonalnością kombi. Pod jego maską pracuje silnik o mocy 306 KM, zapewniający świetne osiągi.

Wydłużona pokrywa silnika z wyrazistymi przetłoczeniami, mocno zaakcentowane nadkola, smukła linia boczna, niewielkie przeszklenie kabiny i szeroki optycznie tył – to wszystko podkreśla geny sportowych aut. Specjalna osłona chłodnicy AMG przedzielona podwójną listwą i przedni zderzak AMG z prowadnicami powietrza, a także srebrne akcenty i przedni spojler podkreślają charakterystyczny design modeli z serii 35.

Z boku Shooting Brake’a wyróżniają 18-calowe obręcze z podwójnymi ramiona oraz bezramkowe szyby w drzwiach. Z tyłu uwagę zwraca zderzak z dyfuzorem oraz dwiema końcówkami wydechu po obu stronach nadwozia, a także smukłe, dwuczęściowe lampy.

Opcje dla nadwozia obejmują m.in. pakiet AMG Night z akcentami w kolorze czarnym (np. przedni spojler, wkładki osłon progowych), pakiet AMG Aerodynamics zapewniający zoptymalizowany balans aerodynamiczny oraz alternatywne wzory obręczy AMG z lekkich stopów w kolorze czarnym (z matowym lub lśniącym wykończeniem), również w rozmiarze 19 cali.

Do znaków rozpoznawczych wnętrza modeli z serii 35 należą m.in. sportowe fotele z tapicerką z syntetycznej skóry Artico i mikrofibry Dinamica w kolorze czarnym, z czerwonymi, podwójnymi przeszyciami (dostępna jest też tapicerka szaro-czarna), a także konsola środkowa AMG z czarnym, lakierowanym wykończeniem i dodatkowymi przyciskami sterującymi 3-stopniowym ESP, trybem manualnej skrzyni biegów oraz opcjonalnym adaptacyjnym systemem tłumienia AMG Ride Control.

Wielofunkcyjna sportowa kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem i obszyciem ze skóry nappa oraz galwanizowanymi manetkami zmiany biegów może być na życzenie doposażona w dodatkowe instrumenty, w tym okrągły kontroler ze zintegrowanym wyświetlaczem oraz dwa pionowe przełączniki, którym można przypisać wybrane funkcje – np. aktywację określonego trybu jazdy.

Charakterystyczną, sportową atmosferę podkreślają również sportowe pedały ze szczotkowanej stali nierdzewnej z gumowymi wypustkami, podsutifka z czarnej tkaniny i listwy progowe ze szczotkowanej stali nierdzewnej z napisem „AMG” (z przodu).

Kierowca ma do wyboru trzy style wyświetlania wskaźników na znajdującym się przed nim ekranie (klasyczny, sportowy i supersportowy) oraz menu AMG, za pomocą którego może wywoływać różne specjalne widoki, m.in.: wskaźnik biegu w trybie ręcznej zmiany przełożeń, temperaturę oleju silnikowego i przekładniowego, wskaźnik przeciążeń, cyfrowy stoper czy aktualne moc i moment obrotowy silnika.

Dwulitrowa, turbodoładowana jednostka daje kierowcy do dyspozycji 306 KM oraz 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego (od 3000 obr./min). Współpracuje ona z dwusprzęgłową skrzynią AMG o siedmiu przełożeniach. Należy ona do wyposażenia standardowego, podobnie jak napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC. Podział momentu obrotowego między osiami jest regulowany płynnie zależnie od warunków jazdy, a jego zakres sięga od konfiguracji całkowicie przednionapędowej do 50:50. CLA 35 4MATIC Shooting Brake przyspiesza do 100 km/h w 4,9 s i może jechać maksymalnie 250 km/h.

Nowy członek rodziny AMG ma także świetne hamulce. Przednią oś zaopatrzono w nowe czterotłoczkowe stałe zaciski typu monoblok oraz 350-milimetrowe tarcze, a tylną w jednotłoczkowe zaciski przesuwne oraz tarcze o średnicy 330 mm. Aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać spadkom skuteczności przy wielokrotnych hamowaniach – nawet w ekstremalnych warunkach, tarcze są wewnętrznie wentylowane i perforowane.

Najnowsze