Licznik elektromobilności pokazuje, że samochodów elektrycznych jest więcej o 90% niż w ubiegłym roku

W okresie od stycznia do sierpnia 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 2 416 samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in, czyli o 89% więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Pod koniec sierpnia 2019 r. w Polsce zarejestrowane były 6 672 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 4 178, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 2 494. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce niezmiennie wynosi 63% do 37%. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 388 szt., a liczba autobusów elektrycznych wzrosła do 206 szt. 

Konsekwentnie rośnie liczba rejestracji elektrycznych motorowerów i motocykli, które na koniec sierpnia osiągnęły liczbę 5 731 szt. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Na koniec sierpnia br. w Polsce funkcjonowało 888 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1 611 punktów). 30% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. 

Najnowsze

Rajd Baja Szczecinek 2019 – wymagająca jazda na poligonie

Wymagające i zróżnicowane trasy na dwóch poligonach oraz blisko 60 załóg - Rajd Baja Szczecinek 2019 będzie piątą rundą Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.

W Baja Szczecinek 2019 do przejechania będzie w sumie 360 km, z czego 206 km stanowią odcinki specjalne rozgrywane na poligonach nieopodal bazy rajdu. W piątek zawodnicy zmierzą się dwukrotnie z próbą Okonek, a w sobotę czekają ich dwa przejazdy OS Czarne. Ceremonia mety i wręczenie pucharów w sobotę od godz. 19 na Placu Koncertowym w Szczecinku.

Baja Szczecinek to bardzo urozmaicony rajd. Mamy do dyspozycji dwa poligony, które różnią się od siebie. Na poligonie w Okonku zawodnicy muszą się zmierzyć z krętymi szlakami, twardymi drogami leśnymi, przewyższeniami, a także odrobiną łąk. Trasa jest bardzo techniczna, a pilot ma mnóstwo roboty w nawigowaniu. W Czarnym droga też prowadzi przez las, ale około 40 procent stanowią szybkie i piaszczyste odcinki przypominające próby pustynne. – mówi Andrzej Derengowski, wicedyrektor Baja Szczecinek.

Lekkie konstrukcje mogą mieć przewagę w Baja Szczecinek, zwłaszcza na piaszczystych fragmentach trasy. Pojazdy UTV na poligonie w Okonku też mogą być na górze tabeli z czasami. – dodaje Derengowski.

Baja Szczecinek oprócz eliminacji mistrzostw Polski będzie też rundą FIA-CEZ, mistrzostw Czech, Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych, Pucharu Polski w Rajdach Baja oraz Terenowej Imprezy Sportowej. Na starcie zobaczymy w sumie 56 załóg, a czołowa trójka najważniejszego polskiego cyklu rajdów terenowych stawi się w Szczecinku w komplecie. 

Impreza z bazą w Szczecinku może mieć duży wpływ na końcowe rozstrzygnięcia w walce o tytuły mistrzowskie. Po czterech rundach liderem klasyfikacji generalnej RMPST jest czesko-słowacki duet Miroslav Zapletal/Marek Sykora, którzy uzbierali do tej pory 156 punktów. Drugie miejsce zajmują Paweł Molgo z Januszem Jandrowiczem (85), a trzecie należy do Mirosława Stocerza i Rafała Martona (82). Każdy z nich wygrał po jednej imprezie w tym sezonie, ale to Zapletal wywoził najwięcej punktów z Baja Drawsko i Orlen Baja Poland, które były punktowane podwójnie. 

W terenowej rywalizacji po raz kolejny w tym sezonie zobaczymy Pascala Brodnickiego, który znów wystąpi w Dacia Duster Elf Cup. Urodzony we Francji kucharz jest wiceliderem cyklu. Po trzech rajdach traci tylko dwa punkty do Tadeusza Rzeżuchowskiego.

Najnowsze

Nowe BMW Concept 4 pełne kontrowersji. Ogromny grill przykuwa uwagę

Niemiecki producent zaprezentował BMW Concept 4 na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej (IAA) we Frankfurcie. Sporą kontrowersję wywołała ogromna, podwójna atrapa chłodnicy. Co sądzicie o tak dużym grillu? Czy to dobry kierunek, w którym idzie BMW, projektując nowe modele?

Centralnym elementem stylistyki przodu jest przyciągająca wzrok, pionowa podwójna atrapa chłodnicy. woim kształtem i wzornictwem nawiązuje ona do legendarnych klasyków, takich jak BMW 328 czy BMW 3.0 CSi, odwołując się w ten sposób do długiej i pełnej sukcesów historii samochodów coupé BMW. W grillu znajdują się poziome elementy dekoracyjne ze szlifem fasetkowym. Charakterystyczne diodowe elementy świetlne nie znajdują się za szklaną osłoną, lecz są zintegrowane z karoserią pojazdu.

Na sportowej karoserii pojazdu umieszczono smukłą nadbudowę kabiny z wąskim otworem okiennym, która dodatkowo podkreśla dynamikę boków. Wydłużona linia dachu łagodnie przechodzi w pokrywę bagażnika. Zamiast klasycznego przetłoczenia charakter boku pojazdu kształtuje pozioma główna linia między nadkolami. Znajduje się ona stosunkowo nisko, dając optyczne wrażenie obniżonego środka ciężkości. Poniżej kolejna linia charakteru dynamicznie wznosi się od tyłu przedniego koła w kierunku pokrywy bagażnika.

Minimalistyczne, dwuczęściowe lusterka boczne harmonijnie wychodzą z listwy szybowej. Dolna część z polerowanego aluminium płynnie przechodzi w listwę szybową i staje się powierzchnią lusterka, podczas gdy aerodynamicznie zoptymalizowana część tylna jest utrzymana w kolorze karoserii i uzupełnia lusterko. Wewnątrz lusterka znajduje się pozornie unoszące się logo BMW, które jest widoczne tylko przy bliższej obserwacji.

Bogate w detale są 21-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Każda z nich jest wyposażona w pięć mocno wygiętych i wpuszczonych w piastę koła ramion. Powierzchnie czołowe filigranowych ramion są polerowane, natomiast powierzchnie wewnętrzne dzięki gładkiemu szlifowi są nieco ciemniejsze. 

Diodowe lampy tylne składają się z tylko jednego elementu światłowodowego bez szklanej osłony, który interpretuje typowy dla BMW kształt litery L.

Najnowsze

Nowe BMW X5 xDrive45e. Hybryda plug-in o mocy 394 KM debiutuje na rynku!

BMW postanowiło uzupełnić swoją ofertę SUV-ów z rodziny X5 o wersję hybrydową z sześciocylindrowym silnikiem. Zobaczcie, jakie będzie nowe BMW X5 xDrive45e?

Zasięg na napędzie elektrycznym w nowym SAV-ie wynosi 67-87 kilometrów zgodnie z nowym cyklem pomiarowym WLTP lub około 86-97 kilometrów według cyklu NEDC. Oznacza to, że jest ponad trzykrotnie większy niż w poprzednim modelu. Jednocześnie zużycie paliwa i poziom emisji CO2 w cyklu mieszanym w nowym BMW X5 xDrive45e zostały zmniejszone o połowę. Zużycie paliwa kształtuje się teraz w przedziale od 1,9 do 1,2 litra na 100 kilometrów (cykl pomiarowy WLTP) lub od 2,0 do 1,7 litra na 100 kilometrów* (cykl pomiarowy NEDC).

Lepsze parametry są wynikiem całkowicie nowej technologii napędu. Łączy on 6‑cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 3,0 l i mocy 210 kW (286 KM) z aktualnej grupy silników BMW EfficientDynamics z technologią BMW eDrive czwartej generacji. 

Silnik spalinowy i elektryczny przekazują moc do 8-stopniowej skrzyni Steptronic najnowszej generacji oraz inteligentnego napędu na cztery koła BMW xDrive. W ten sposób moment obrotowy przenoszony jest na wszystkie cztery koła zarówno podczas jazdy na napędzie elektrycznym, jak i na napędzie spalinowym oraz na obu napędach jednocześnie.

Akumulator wysokonapięciowy umieszczony w podwoziu zapewnia niższy środek ciężkości niż w modelach SAV z konwencjonalnym napędem. Przy tym pojemność bagażnika BMW X5 xDrive45e jest mniejsza o zaledwie 150 l. Przy wykorzystaniu wszystkich siedzeń pojemność bagażnika wynosi 500 l, a przy złożonych oparciach tylnej kanapy aż 1720 l. Zbiornik paliwa mieści 69 l – nadaje się na długie trasy.

Nowe BMW X5 xDrive45e jest standardowo wyposażone w pneumatyczne zawieszenie obu osi i elektronicznie sterowane amortyzatory. Opcjonalnie oferowany jest zintegrowany aktywny układ kierowniczy. Oprócz szerokiego wyboru funkcji z zakresu inteligentnej łączności sieciowej dostępne są również nowe usługi cyfrowe ukierunkowane w szczególności na elektromobilność. Ponadto w nowym BMW X5 xDrive45e dostępne są wszystkie systemy asystujące kierowcy opracowane do Sports Activity Vehicle. Wyposażenie standardowe obejmuje także ochronę pieszych.

Najnowsze

Kobiety szaleją za automatami? Coraz więcej Polek wybiera samochody z automatyczną skrzynią biegów!

Polki dużo częściej i więcej inwestują w auta używane z automatyczną skrzynią biegów niż w zeszłym roku. Średnia cena auta używanego z automatyczną skrzynią biegów kupowanego przez kobiety wzrosła o ponad 2.000 zł w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Średnia kwota, którą kobiety w tym roku przeznaczały na auto używane z automatyczną skrzynią biegów wynosiła 43.133 zł, podczas gdy w roku ubiegłym wynosiła ona 41.060 zł. Dla porównania  Polki na samochody z manualną skrzynią biegów wydawały w tym roku średnio 28.810 zł, a rok wcześniej 27.026 zł. Z ogólnego podsumowania dealera wynika, że od stycznia do września 2019 roku kobiety stanowiły 29% nabywców aut używanych z automatyczną skrzynią biegów. W przypadku obu płci stosunek sprzedanych aut z automatyczną skrzynią biegów do tych z manualną jest podobny (mężczyźni: 89% aut sprzedanych ze skrzynią manualną, 11% ze skrzynią automatyczną; kobiety: 90% aut sprzedanych ze skrzynią manualną, 10% ze skrzynią automatyczną). 

Mężczyźni najbardziej doceniają ekonomiczność samochodów używanych z automatami i ich wysoką technologię, a kobiety z kolei bardzo cenią sobie wygodę jazdy. Wbrew powszechnemu stereotypowi dotyczącego dominacji SUV-ów, wśród samochodów z automatem wybieranych przez kobiety królują hatchbacki (33,9%), wyprzedzając SUV-y o ponad 5 procent (28,6%). SUV-y są ulubionym typem nadwozi aut używanych z automatyczną skrzynią biegów wśród mężczyzn (27%). 

Najpopularniejszymi modelami aut używanych z automatyczną skrzynią biegów kupowanych przez kobiety od początku roku były: Nissan Qashqai, Opel Astra i Volkswagen Golf. Mężczyźni z kolei najczęściej wybierali modele jak: Opel Insignia, Volkswagen Passat i Opel Astra. 

Żródło: AAA Auto

Najnowsze