Licznik elektromobilności: już ponad 400 szybkich stacji ładowania w Polsce

Według danych z końca sierpnia 2020 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 13 798 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze osiem miesięcy 2020 r. przybyło ich 4 802 sztuki – o 88% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. – wynika z Licznika Elektromobilności.

Pod koniec sierpnia 2020 r. po polskich drogach jeździło 13 798 elektrycznych samochodów osobowych, z których 55% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 7 612 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 6 186 szt. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 652 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia osiągnęła liczbę 8 067 szt.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 343 szt. Przez pierwsze osiem miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 114 zeroemisyjnych pojazdów. W porówananiu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to zmianę o 192% r/r.

Patrząc na bieżące wyniki należy podkreślić, że w Polsce popyt na samochody bateryjne i hybrydy typu plug-in jest w miarę równo rozłożony. Zapewne na decyzje o zakupie samochodu elektrycznego wpływa rosnąca liczba stacji ładowania, natomiast do nabycia hybryd typu plug-in skłania fakt, że pojazd ten w mieście ma wszystkie walory samochodu elektrycznego, zaś w dłuższych trasach  daje komfort znacznie większego zasięgu i łatwo dostępnego tankowania. Niewątpliwie godny odnotowania jest też dynamiczny wzrost rejestracji niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych, dostawczych oraz autobusów.  Oznacza to, że jakość powietrza w miastach będzie się poprawiać, o ile do pozytywnych zmian inicjowanych przez szeroko rozumiany transport będą dołączać przemysł i gospodarstwa domowe –  mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec sierpnia w Polsce funkcjonowały 1 253 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 384 punkty). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu uruchomiono 29 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (65 punktów).

W zakresie infrastruktury ładowania EV Polska wyróżnia się na mapie Europy w dwóch aspektach. Po pierwsze cieszy wyjątkowo wysoki udział szybkich stacji ładowania DC, który wynosi aż 33%. Dla porówanania w Niderlandach jest to 2%, we Francji 8%, a w Niemczech – 15%. Po drugie na jeden punkt ładowania przypadają nieco ponad 3 całkowicie elektryczne samochody osobowe. To również dobry wynik na tle zdecydowanej większości państw europejskich, jednak należy mieć na uwadze, że wraz z rozwojem parku EV konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę, podobnie jak wprowadzenie niezbędnych zmian legislacyjnych m.in. wdrożenie E-taryfy obniżającej koszty stałe operatorów stacji ładowania – dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Licznik elektromobilności: już ponad 400 szybkich stacji ładowania w Polsce

Najnowsze

Mazda wprowadza części zamienne do renowacji roadstera MX-5

Mimo, że ma ponad 30 lat, wiecznie młody, kultowy roadster Mazda MX-5 pierwszej generacji (NA) cieszy się tak dużą popularnością, że producent wprowadza coraz szerszy asortyment części zamiennych, dzięki czemu europejscy właściciele będą mogli cieszyć się swoimi odrestaurowanymi MX-5 przez kolejne dekady.

W sumie obecnie dostępnych jest 117 części do wersji przystosowanych do ruchu lewostronnego (LHD) i 156 podzespołów do samochodów wyprodukowanych w specyfikacji dla ruchu prawostronnego (RHD), które mogą być wykorzystywane w projektach renowacji MX-5.

Mazda wprowadza części zamienne do renowacji roadstera MX-5

Aby zyskać pewność, że firma wprowadza na rynek najbardziej potrzebne części, Mazda konsultowała się z wieloma specjalistami i fanklubami MX-5. Wszystkie części będą produkowane w Japonii przy użyciu nowoczesnych metod i z wykorzystaniem najwyższej jakości materiałów, aby zachować wygląd i wrażenie oryginalnych komponentów.

Nowa gama obejmuje części, których entuzjaści często poszukali, w tym na nowo opracowane, miękkie pokrycie dachu wykonane z materiału identycznego jak w pierwotnej wersji.

Mazda wprowadza części zamienne do renowacji roadstera MX-5

Kontynuacją dbałości o autentyzm jest także współpraca z Enkei Wheels – firmą, która będzie produkować aluminiowe felgi, idealnie pasujące do oryginalnego projektu, ale wyprodukowane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, aby były lżejsze i bardziej wytrzymałe. Wiele ruchomych części zamiennych – od pokrętła do otwierania bocznych szyb po zacisk tłoczka hamulca – będzie teraz szeroko dostępnych.

Najnowsze

Cupra uruchamia produkcję Formentora i zapowiada wersję z hybrydą plug in na 2021 rok

Podczas relacji z oficjalnego rozpoczęcia produkcji Formentora, pierwszego autorskiego modelu Cupry, prezes Seata i Cupry Wayne Griffiths przybliżył plany rozwoju i założenia finansowe marki na przyszłość.

Produkcyjna wersja nowego hiszpańskiego CUV-a łączy zaawansowaną technologię z dynamicznym designem. Premierowa edycja samochodu ma pod maską spalinowy silnik o mocy 310 KM, a od 2021 roku gama napędów rozszerzy się w sumie do siedmiu wariantów, w tym hybrydy typu plug-in. 

Producent zakłada pozytywny wpływ modelu na ugruntowanie pozycji marki na najszybciej elektryzujących się rynkach moto w Europie, takich jak Norwegia. Oferta Formentora zostanie również skierowana na priorytetowe rynki latynoamerykańskie, turecki oraz izraelski.

Rozwój marki jest silnie powiązany z trendem elektryfikacji. Jeszcze w tym roku do dostępnych modeli Cupry dołączy Leon w hybrydowej wersji plug-in, z kolei hybrydowa Cupra Formentor trafi do sprzedaży na początku 2021 roku. Również w przyszłym roku rozpocznie się produkcja Cupry el-Borna, pierwszego w pełni elektrycznego samochodu marki. 

Przedstawiciele zakładają, że po wprowadzeniu na rynek wszystkich planowanych wersji modelowych obroty marki przekroczą miliard euro. Pomóc ma w tym dynamicznie rozwijająca się sieć sprzedaży Cupry.

Najnowsze

Nowe Audi A3 Sportback 40 TFSI e – nawet do 78 km na napędzie elektrycznym

Audi przedstawia nowe A3 Sportback 40 TFSI e. Kompaktowa hybryda typu plug-in lokalnie nie emituje zanieczyszczeń i oferuje sportowe możliwości. Do tego możemy niż pokonać nawet 78 km w trybie jazdy czysto elektrycznej.

Audi kontynuuje ofensywę elektromobilności i przedstawia nowy model: A3 Sportback 40 TFSI e. Wcześniej na rynku pojawiły się już hybrydowe wersje linii A6, A7, A8, Q5 i Q7. Teraz do tej gamy dołącza model kompaktowy. Audi A3 Sportback 40 TFSI e wszystkie swoje najlepsze cechy odziedziczyło po swoim poprzedniku – Audi A3 Sportback e-tron. 

Rolę silnika spalinowego w tym kompaktowym, hybrydowym modelu typu plug-in spełnia jednostka 1.4 TFSI. Ten czterocylindrowy, benzynowy motor dostarcza 110 kW (150 KM) mocy i rozwija ponad 250 Nm momentu obrotowego dostępnego w przedziale od 1550 do 3500 obr./min. Natomiast napęd elektryczny zasilany jest stale wzbudzonym, synchronicznym silnikiem elektrycznym o zwiększonej w porównaniu z poprzednikiem gęstości uzwojenia. Wytwarza on 80 kW mocy i 330 Nm momentu obrotowego.

Nowe Audi A3 Sportback 40 TFSI e - nawet do 78 km na napędzie elektrycznym

Kompaktowa hybryda typu plug-in od 0 do 100 km/h rozpędza się w 7,6 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 227 km/h. Spala średnio od 1,4 do 1,5 litra benzyny na 100 km.

Sześciobiegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic przenosi łączny, systemowy moment obrotowy na koła przedniej osi. Skrzynia wyposażona jest w elektryczną pompę oleju zapewniającą zmianę biegów i zaopatrzenie w olej nawet wtedy, gdy jednostka TFSI jest czasowo wyłączona.

Litowo-jonowy akumulator umieszczony jest pod podłogą A3 Sportback 40 TFSI e, w okolicach tylnej kanapy. Jego 96 pryzmatycznych ogniw może zmagazynować 13,0 kWh energii, prawie o 48 procent więcej niż akumulator poprzednika. Nie wprowadzono przy tym żadnych zmian w konstrukcji tej wysokonapięciowej baterii.

Nowe Audi A3 Sportback 40 TFSI e - nawet do 78 km na napędzie elektrycznym

Kierowcy mogą nadać napędowi elektrycznemu priorytet, wciskając przycisk EV. W tym trybie samochód pokonać może nawet 78 km (wg. standardów NEDC. Wg. standardów WLTP jest to 67 km). To ok. 20 km więcej niż mógł pokonać poprzednik. 

By wpłynąć na charakter napędu, jak również innych systemów, takich jak wspomaganie kierownicy i skrzynia S tronic, kierowcy mogą również korzystać ze standardowego systemu Audi drive select i wybierać w nim tryby: comfort, auto, dynamic lub individual.

Nowe Audi A3 Sportback 40 TFSI e - nawet do 78 km na napędzie elektrycznym

Standardowo ta kompaktowa hybryda typu plug-in Audi wyposażana jest w kabel do ładowania z gniazdka 230 V, np. w garażu. A3 Sportback 40 TFSI e ładuje się z maksymalną mocą 2,9 kW. Pełne naładowanie całkowicie pustego akumulatora trwa nieco ponad cztery godziny.

Podobnie jak wszystkie modele linii modelowej A3, ta kompaktowa hybryda typu plug-in wyposażona została w modułową platformę infotainment trzeciej generacji MIB 3. Jej moc obliczeniowa jest dziesięć razy wyższa niż platformy montowanej w modelu poprzednim. Przetwarza ona wszystkie zadania systemów connectivity z szybkością przesyłu danych LTE Advanced i ma zintegrowany punkt dostępu do internetu – Wi-Fi hotspot.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e  na polskim rynku pojawi się pod koniec roku 2020.

Najnowsze

Mercedes-Benz EQV – pierwszy elektryczny minivan z trójramienną gwiazdą. Jaki ma zasięg?

Mercedes-Benz EQV to pierwszy MPV klasy premium marki Mercedes-Benz z napędem wyłącznie elektrycznym. Podczas międzynarodowego testu dziennikarskiego w Wiedniu EQV po raz pierwszy zaprezentował swoje mocne strony na drogach. Wiemy, jaki oferuje zasięg!

Pojazd łączy wszechstronność Klasy V z korzyściami wynikającymi z zerowej lokalnej emisji. Ponadto EQV należy do ekosystemu elektromobilności, obejmującego inteligentną nawigację, która aktywnie zarządza zasięgiem, oraz usługami łącznościowymi. EQV wyznacza również standardy w swojej klasie dzięki zasięgowi 356 km kilometrów i szerokiemu spektrum zastosowań.

Akumulator w EQV jest zainstalowany pod podłogą, co oszczędza miejsce, chroni baterię przed uszkodzeniami i ma korzystny wpływ na środek ciężkości pojazdu. Liczne konfiguracje ustawień foteli sprawiają, że pojazd może przewieźć nawet osiem osób oraz oferuje spory i ustawny bagażnik do 1410 litrów.

Mercedes-Benz EQV - pierwszy elektryczny minivan z trójramienną gwiazdą. Jaki ma zasięg?

Silnik elektryczny ma szczytową moc 204 KM i stałą 95 KM. Dostępne jest opcjonalne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z automatyczną kontrolą poziomu. W razie potrzeby system może zwiększyć prześwit, a także obniżyć go przy wyższych prędkościach, zmniejszając w ten sposób opór powietrza, co ma pozytywny wpływ na zużycie energii, a tym samym zasięg.

Wszystkimi wskaźnikami i ustawieniami właściwymi dla EQ użytkownik steruje poprzez 10,25-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości z menu MBUX EQ. Dzięki Elektrycznej Inteligencji można na przykład aktywować zdalne ustawienie żądanej temperatury wnętrza przed podróżą, regulować ustawienia ładowania i obsługiwać nawigację oraz funkcje Mercedes me Charge.

Mercedes-Benz EQV - pierwszy elektryczny minivan z trójramienną gwiazdą. Jaki ma zasięg?

EQV jest standardowo dostępny z możliwością wyboru ładowania prądem zmiennym (AC) w domu lub w publicznych stacjach ładowania o mocy do 11 kW, a także prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania o mocy do 110 kW. Funkcja szybkiego ładowania oznacza, że ​​np. taksówkarze i kierowcy obsługujący trasy z hoteli na lotniska mogą często ładować baterie między kursami lub w trakcie przygotowywania pojazdu, nie tracąc czasu. Możliwe jest również zdefiniowanie stanu zużycia energii, przy którym EQV zaleca następne doładowanie, lub zasięgu, jaki ma pozostać po przybyciu do celu.

Mercedes-Benz EQV - pierwszy elektryczny minivan z trójramienną gwiazdą. Jaki ma zasięg?

Odzyskiwanie energii podczas hamowania i wytracania prędkości (rekuperacja) zapewnia zoptymalizowaną i wydajną jazdę. Intensywność rekuperacji można ustawić indywidualnie za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą. Kierowcy mają do wyboru pięć poziomów rekuperacji:

  • W trybie DAuto EQV dostosowuje poziom rekuperacji dynamicznie i przewidująco w zakresie od 0 do -2 m/s², na podstawie danych dostarczonych przez asystentów bezpieczeństwa, kamerę i nawigację.
  • W trybie D+ EQV swobodnie się toczy (jazda „na luzie”) bez rekuperacji (0 m/s2).
  • W trybie D EQV zwalnia z siłą rekuperacji porównywalną z konwencjonalnym hamowaniem silnikiem (-0,6 m/s2).
  • W trybie D- siła rekuperacji wzrasta do -1,5 m/s2.
  • W trybie D- – silnik elektryczny zapewnia maksymalną siłę rekuperacji -2 m/s2. W tym trybie można korzystać z tzw. jazdy przy użyciu jednego pedału.

Mercedes-Benz EQV - pierwszy elektryczny minivan z trójramienną gwiazdą. Jaki ma zasięg?

Istnieją również cztery programy jazdy, które umożliwiają wybór między maksymalnym komfortem a maksymalnym zasięgiem:

  • Standardowe ustawienie Comfort zapewnia pełną moc napędu 150 kW i maksymalny moment obrotowy 362 Nm w połączeniu z wysoką wydajnością ogrzewania i klimatyzacji.
  • Program Eco oferuje dobre ogrzewanie i klimatyzację, zoptymalizowany zasięg i moc wyjściową 100 kW (150 kW z kickdownem) z maksymalnym momentem obrotowym 293 Nm.
  • Program Eco+ jest skonfigurowany pod kątem maksymalnego zasięgu. Moc wyjściowa to 80 kW (150 kW z kickdownem) z maksymalnym momentem obrotowym 293 Nm. Moc ogrzewania i klimatyzacji są znacznie ograniczone.
  • Program Sport kładzie nacisk na najlepszą reakcję podczas sportowej jazdy. Daje 150 kW mocy silnika i maksymalny moment obrotowy 362 Nm w połączeniu ze jeszcze bardziej dynamicznym przyśpieszeniem oraz wydajnym ogrzewaniem i klimatyzacją.

Najnowsze