Licealista projektuje pojazd dla afrykańskich matek

Prototyp zasilanego energią słoneczną pojazdu dla ciężarnych kobiet, zaprojektowany przez Australijczyka Vaibhava Sekhara, ma być gotowy na koniec roku.

Brzmi to przerażająco, ale w wielu rejonach Afryki ciężarne kobiety muszą maszerować całymi kilometrami, by dotrzeć do szpitala na kontrolę lub co gorsza wtedy, gdy poród już się rozpoczął. Stwarza to oczywiście poważne zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno matki, jak i dziecka. Na rozmiar tego problemu zwracała uwagę była modelka Christy Turlington za pośrednictwem założonej przez siebie organizacji non-profit Every Mother Counts.

Vaibhav Sekhar opowiada o swoim projekcie
fot. Yahoo 7 News

Walczyła z tą kwestią przez całe lata, aż wreszcie nadeszła pomoc z zupełnie niespodziewanej strony – od licealisty z Australii, Vaibhava Sekhara. Pod nadzorem swojego mentora, doktora Petera Pudneya, stworzył on projekt zasilanego energią słoneczną samochodu, który mógłby posłużyć do szybkiego przewozu ciężarnych afrykańskich kobiet do szpitala. Podjęli się tego na prośbę pozarządowej organizacji z Zimbabwe. Samochód ma prostą konstrukcję, odchylany dach, miejsce dla trzech osób, a sposób, w jaki jest zasilany, czyni go również oszczędnym. Nie potrzebuje dużych nakładów na paliwo, naprawy i utrzymanie.

Na razie projekt pozostaje w fazie wstępnej, ale już pod koniec roku, jeśli wszystko się powiedzie, może trafić do produkcji. A co na to Sekhar? Jest zadowolony z najwyższej oceny, jaką otrzymał w szkole za swój projekt, i ma nadzieję, że w ten sposób dokonał czegoś, co okaże się ważną i pozytywną zmianą.

Najnowsze

Sensacyjnie szybka Małgosia Rdest w VW Castrol Cup

Małgosia Rdest, tegoroczna uczestniczka mistrzostw Formuły 4, wystąpiła gościnnie w 5. rundzie Volkswagen Castrol Cup. Podczas swojego pierwszego startu w sobotnich kwalifikacjach Małgosia sprawiła wielką niespodziankę, wykręcając trzeci czas na torze.

Volkswagen Castrol Cup to nowy cykl wyścigów odbywających się w kilku krajach europejskich, między innymi w Polsce. Zawodnicy ścigają się w identycznych samochodach, VW Golfach, dzięki czemu w rywalizacji decydujące są umiejętności kierowców. Poza czysto sportową rywalizacją, celem zawodów jest także promocja młodych talentów w sportach motorowych.

Piękny portret uśmiechniętej Gosi Rdest
fot. Volkswagen Castrol Cup

W trzech ostatnich rundach pucharu występuje gościnnie Małgosia Rdest, zwyciężczyni Międzynarodowych Kartingowych Mistrzostw Polski i uczestniczka programu Formuła BMW Talent Cup oraz Formuły 4. Pierwsze zawody, w których wzięła udział, odbyły się w miniony weekend na torze Red Bull Ring w Austrii. Małgosia zadebiutowała rewelacyjnie, osiągając trzeci czas w sobotnich kwalifikacjach. Kolejne wyścigi były równie udane – Małgosia ukończyła je na 5. i 12. miejscu.

Gosia nie może doczekać się kolejnych startów
fot. Volkswagen Castrol Cup

„Jestem niezwykle zadowolona z moich startów, choć muszę przyznać, że sama byłam zaskoczona świetnymi wynikami, które udało mi się osiągnąć. Tym bardziej, że moje doświadczenie za kierownicą przednionapędowych samochodów jest praktycznie żadne. Takie udane starty zawsze dodają pewności siebie i zwiększają motywację, więc nie mogę już doczekać się kolejnej rundy. Udział w VW Castrol Cup jest dla mnie wielkim sportowym wyzwaniem, które będzie procentować w przyszłości” – powiedziała po udanych wyścigach Małgosia.

Grunt to dobre przygotowanie!
fot. Volkswagen Castrol Cup

Areną zmagań w kolejnych rundach pucharu będą tor Hungororing na Węgrzech (20-21 września) oraz Poznań (4-5 października).

Wyniki sportowe Gosi można śledzić na stronie internetowej – www.gosiardest.pl, na Facebooku: Gosia Rdest – Life is a Race oraz Twitterze https://twitter.com/GosiaRdest

Najnowsze

Renault Clio kobiecym samochodem roku wedle Women on Wheels

Znamy już wyniki głosowania na Kobiecy Samochód Roku, prowadzonego pod auspicjami południowoafrykańskiego Women on Wheels. Zwyciężył Renault Clio.

Charleen Clarke, redaktorka Women on Wheels, jest bardzo zadowolona z frekwencji. Co roku więcej kobiet głosuje na swoje ulubione marki, co wskazuje na to, iż po pierwsze – ich świadomość w zakresie motoryzacji stale się zwiększa, a po drugie, że wyniki są faktycznie reprezentatywne.

Renault Clio – kobiecy samochód roku w głosowaniu WoW
fot. Renault

Uzupełnieniem głosowania czytelniczek były obrady żeńskiego jury z udziałem Janine Lee-Gordon, zwanej „Królową Prędkości RPA”. W sumie swoje głosy oddało ponad 30 tysięcy kobiet. Oto wyniki w poszczególnych dwunastu kategoriach:

• Najbardziej ekonomiczny: Honda Brio

• Najlepszy stosunek ceny do wartości: Chevrolet Aveo Hatch

• Najbardziej ekologiczny: Toyota Yaris HSD

• Hatchback: Mercedes-Benz A-Class

• Sedan: Lexus GS

• Kabriolet: Citroën DS3 Cabrio

• SUV kompaktowy: Ford Kuga

• SUV limuzyna: Range Rover Evoque

• Najlepszy dla matki: Subaru Forester

• Sportowy: Jaguar F-Type

•Samochód marzeń: Nissan GT-R

•Samochód roku: Renault Clio

Najnowsze

STI prezentuje Subaru BRZ tS

Subaru Tecnica International (STI), dział Fuji Heavy Industries Ltd. zajmujący się sportami motorowymi, wypuścił na japoński rynek nowy model Subaru BRZ tS. Jest dostępny w salonach od 19 sierpnia.

Przy projektowaniu wersji tS wykorzystano doświadczenie zebrane przez STI w motosporcie – aby BRZ tS uosabiał hasło „siła i zwinność”. Do budowy specjalnej wersji sportowego coupe wykorzystano powiększony wał napędowy oraz kilka unikatowych części sygnowanych znaczkiem STI. Osiągi BRZ-a zostały również poprawione poprzez zastosowanie hamulców Brembo, 18-calowych felg aluminiowych i specjalnie zaprojektowanego przez STI spojlera przedniego zderzaka. Model wyposażony jest też w elementy dekoracyjne „STI” / „tS”.

Subaru BRZ tS
fot. Subaru

W ofercie skierowanej do miłośników motosportu pojawił się pakiet GT. Z tyłu pojawi się wysoki karbonowy spojler, lakierowane na czarno 18-calowe felgi BBS oraz specjalne fotele kubełkowe sygnowane znaczkiem Recaro.

Wybrane elementy wyposażenia Subaru BRZ tS (specyfikacja japońska)

Technika
Opony 225/40ZR18 (92Y) Michelin Pilot Super Sport
18-calowe srebrne felgi aluminiowe, zaprojektowane przez STI
17-calowe wentylowane hamulce tarczowe Brembo (4-tłoczkowe, sygnowane logiem STI)
17-calowe wentylowane hamulce tarczowe Brembo (2-tłoczkowe, sygnowane logiem STI)
Zaprojektowane przez STI zawieszenie tylne z połączeniami kulowymi (połączenia wahaczy i drążków reakcyjnych)
Sprężyny przedniego zawieszenia projektowane przez STI oraz amortyzatory przednie dostrajane przez STI
Sprężyny tylnego zawieszenia projektowane przez STI oraz amortyzatory tylne dostrajane przez STI
Zaprojektowana przez STI regulowana rozpórka
Zaprojektowany przez STI drążek stabilizatora przedniego
Powiększony wał napędowy projektowany przez STI
Specjalnie dostrojony układ kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (VDC)
Specjalnie opracowany wzmacniacz dźwięku silnika

fot. Subaru

Na zewnątrz
Spojler przedniego zderzaka (zaprojektowany przez STI)
Stylizowane przednie błotniki (zaprojektowane przez STI)
Oznaczenia “STI” z przodu i z tyłu, oznaczenia “tS” (z tyłu)

fot. Subaru

Wnętrze
Przednie fotele z logiem STI obszywane czerwoną nicią
Kierownica obszyta skórą z logiem STI i czerwonym obszyciem
Gałka dźwigni zmiany biegów obszyta skórą z logiem STI
Prędkościomierz z logiem STI
Deska rozdzielcza z elementami karbonowymi
Przycisk uruchamiania silnika z logiem STI
Boczna listwa wykonana z aluminium z logiem “tS”
Zaprojektowana przez STI skórzana osłona kluczyka (czerwona)

fot. Subaru

Pakiet GT
Lakierowane na czarno 18-calowe felgi BBS
Wysoki karbonowy spojler z możliwością regulacji pod 2 kątami
Fotele kubełkowe sygnowane znaczkiem Recaro

Najnowsze

Robert Kubica wygrywa Rajd Niemiec w WRC2

Robert Kubica wygrywa Rajd Niemiec w WRC2 i obejmuje prowadzenie w tej kategorii. To najlepsze w historii miejsce Polaka w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.

Robert Kubica, pilotowany przez Macieja Barana, zwyciężył w klasie WRC2 w rozgrywanym na nawierzchni asfaltowej Rajdzie Niemiec, zajmując jednocześnie fenomenalne 5. miejsce w klasyfikacji generalnej. To najlepszy wynik reprezentantów Polski w historii rajdów WRC. Ten trzeci już rajdowy triumf pozwolił Kubicy na objęcie prowadzenia w kategorii WRC2.

W 100% asfaltowy rajd był dla Roberta Kubicy nowym wyzwaniem. Niezwyciężony w Rajdzie Grecji i Rajdzie Sardynii, drugi w Rajdzie Finlandii, Kubica miał nadzieję na dobry wynik również podczas Rajdu Niemiec. Rywalizacja rozpoczęła się w czwartek w Kolonii, stamtąd dwa odcinki specjalne poprowadziły do Trewiru. Kubica, najszybszy na obu pierwszych OS-ach, uplasował się na czele stawki z 15 sekundami przed Elfynem Evansem. Kierowca Citroëna DS3 RRC nie był jednak do końca zadowolony: „Zupełnie nie spodziewałem się takich warunków. Było dość chłodno i nie udawało się utrzymać temperatury opon. Samochód więc mocno się ślizgał.”

Robert Kubica zwyciężył w klasie WRC2 podczas Rajdu Niemiec
fot. Citroen

Następnego dnia rywalizacja rozgrywała się na serpentynach wokół mozelskich winnic. Podczas pierwszej pętli Kubica miał problemy z hamulcem ręcznym, co sprawiło, że był nieco wolniejszy. Musiał czasem nawet używać biegu wstecznego po to, aby pokonać ciaśniejsze zakręty. Po południu Polakowi udało się zwyciężyć jeszcze trzy oesy, ale znów nie omijały go przygody: po przejeździe przez gwałtowny uskok, urwał się spoiler, wybijając jednocześnie tylną szybę. Po zakończeniu odcinka specjalnego zawodnicy sami naprawili uszkodzenia, ale w ferworze walki niedokładnie zamknęli klapę, która otworzyła się tuż po starcie do następnej próby.

fot. Citroen

Trzeciego dnia kompletnie zmienił się krajobraz, a wraz z nim warunki. Winnice ustąpiły miejsca reńskim lokalnym drogom i poligonowi w Baumholden. Dzień przebiegał pod znakiem zaciętej rywalizacji pomiędzy Kubicą a Evansem w kategorii WRC2. Zawodnicy czterokrotnie wyrywali sobie prowadzenie. O ostatecznym rezultacie miały zdecydować dwa niedzielne oesy, rozgrywane w bardzo trudnych, deszczowych warunkach. Na pierwszym z nich Kubica uzyskał doskonały rezultat, umacniając się na prowadzeniu z przewagą 10 sekund. Ostatni odcinek miał dramatyczny przebieg: „Słyszałem niepokojące odgłosy z układu napędowego i bałem się, że nie dojedziemy do mety. Ale ostatecznie jesteśmy na mecie, zajęliśmy wspaniałe 5. miejsce w klasyfikacji generalnej. Jestem zadowolony z tego rezultatu, zwłaszcza że Evans okazał się bardzo trudnym przeciwnikiem. Jesteśmy na prowadzeniu w mistrzostwach, ale moim celem jest niezmiennie nauka na każdym rajdzie. Doświadczenie jest kluczem w WRC, każdy odcinek pozwala mi się rozwijać.”

Z pięcioma rajdami na koncie, Kubica staje na czele klasyfikacji WRC2, wyprzedzając o 8 punktów następnego w kolejności zawodnika. Najbliższy rajd, w którym wystąpią Robert Kubica i Maciej Baran, odbędzie się w dniach 13-15 września. Będzie nim zaliczany do Rajdowych Mistrzostw Europy Rajd Polski.

Najnowsze