Lexus RX 2020 – jaki jest ten hybrydowy SUV? Przegląd najważniejszych funkcji dla kierowcy

Projektanci, inżynierowie i rzemieślnicy Lexusa włożyli mnóstwo wysiłku w stworzenie najnowszej generacji modelu RX. Przyjrzyjmy się zatem najciekawszym funkcjom technologicznym Lexusa!

Ze względu na to, że nocą często dochodzi do wypadków z udziałem pieszych, RX jako pierwszy model w historii marki otrzymał system Adaptacyjnych Świateł Drogowych (AHS – Adaptive High-beam System) rozbudowany o technologię BladeScan. Nowy system świateł drogowych poprawia pole widzenia kierowcy, zapewniając doskonałą widoczność po zmroku i znacznie większy oświetlony obszar w porównaniu z konwencjonalnym oświetleniem. Zapewnia przy tym płynną, precyzyjną kontrolę dystrybucji światła.

BladeScan aktywuje się automatycznie, dzięki wbudowanej wewnątrz reflektora jednostce sterującej. Skanuje ona otoczenie samochodu z wykorzystaniem przedniej kamery, wykrywającej światła nadjeżdżających z przeciwka pojazdów i rejestrującej jasność otoczenia. System przetwarza informacje o prędkości pojazdu i zmianach toru jazdy w celu włączenia lub wyłączenia i dostosowania jasności diod LED, aby zapewnić optymalne oświetlenie.

System Aktywnej Stabilizacji Zawieszenia w nowym RX-ie skupia się na tłumieniu przechyłów nadwozia w zakrętach, bez ograniczania komfortu jazdy. Zmniejszenie przechyłów nadwozia odbywa się zwykle kosztem jakości jazdy – ze względu na wyposażenie i dostrojenie, niezbędne do zarządzania fizyką masy w ruchu – jednak w tym przypadku zastosowano zupełnie nową filozofię, zrealizowaną przez pogodzenie pozornie sprzecznych koncepcji w celu osiągnięcia niemożliwego dawniej efektu.

Nowy system sterowania Roll Skyhook Control posuwa się o krok dalej, ograniczając przechyły nadwozia podczas jazdy po nierównej nawierzchni. To jedyna w swoim rodzaju i pierwsza na świecie forma aktywnej kontroli zawieszenia. 

Wybór trybów jazdy obejmuje cztery podstawowe ustawienia: Normal, Eco, Sport S i Sport S+. W trybie standardowym (Normal) nowy RX utrzymuje idealną równowagę między osiągami a zużyciem paliwa, podczas gdy w trybie Eco priorytetem jest oszczędność paliwa, uzyskiwana poprzez zarządzanie mocą jednostki napędowej i kątem otwarcia przepustnicy dla płynniejszej jazdy. Tryb Sport S zaostrza działanie EPS (elektrycznego wspomagania kierownicy), zapewniając jednocześnie lepszą reakcję na pedał przyspieszenia i wyczucie pojazdu, podczas gdy tryb Sport S+ dostarcza jeszcze więcej sportowych emocji.

Tryb Sport S+ oraz wspomniany wcześniej tryb personalizacji (Customize) są dostępne w wersjach wyposażonych w aktywne zawieszenie AVS. W trybie Sport S+ do trybu Sport S dodawana jest kontrola zawieszenia AVS, a reakcja układu kierowniczego EPS jest dodatkowo zaostrzona, by w pełni wykorzystać potencjał osiągów nowego RX-a. 

By pomóc kierowcy w koncentracji na drodze, nowego RX-a wyposażono w opcjonalny wyświetlacz Heads-Up Display (HUD) na przedniej szybie, umożliwiający monitorowanie szerokiego zakresu informacji, wygodnie rozmieszczonych w polu widzenia. HUD udostępnia takie informacje jak ustawienia systemu audio, prędkość, aktualny bieg czy obroty silnika. W porównaniu ze stosowanymi wcześniej w pojazdach Lexusa systemami HUD, nowa wersja wyświetla ograniczenia prędkości i ma wiele nowych ikon, dynamiczny tempomat oraz ostrzegawczy wskaźnik Master Warning, przekazujący ostrzeżenia o wszelkiego rodzaju awaryjnych sytuacjach.

Benzynowa odmiana nowego RX-a może być wyposażona w napęd na wszystkie koła (AWD), zapewniający optymalną przyczepność poza utwardzonymi szlakami i na śliskich nawierzchniach. Starając się zwalczyć zjawisko hamowania w ciasnych zakrętach – kiedy pojazd z napędem AWD w niezamierzony sposób zwalnia podczas pokonywania ostrych zakrętów na skutek różnic w obrotach kół – inżynierowie Lexusa wdrożyli inteligentną technologię rozdziału momentu obrotowego o nazwie Situation-Specific Control (kontroli zależnie od sytuacji). Dodatkowo (po raz pierwszy w Lexusie) zastosowano funkcję monitorowania działania AWD (AWD Operation Display) na wielofunkcyjnym wyświetlaczu.

Gdy 8-biegowa skrzynia debiutowała w modelu RX w 2016 roku, była pierwszą na świecie tego rodzaju konstrukcją przeznaczoną do pojazdów z silnikiem z przodu i napędem na przednią oś. Inżynierowie Lexusa pod każdym względem udoskonalili to rewolucyjne rozwiązanie. Nowa, 8-biegowa skrzynia zapewnia większą oszczędność paliwa i lepszą dynamikę dzięki szerszemu zakresowi przełożeń. Charakteryzuje się również płynniejszą zmianą biegów dzięki krótszym przełożeniom, zapewniając stabilność zarówno na prostej, jak i podczas pokonywania zakrętów, i dając kierowcy większą kontrolę.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze