Kupiłaś motocykl – i co dalej? Niezbędnik formalności

Kupiłaś swój wymarzony motocykl i sen się spełnił. Ale co dalej? Niestety, to dopiero początek. Teraz czeka Cię ogrom załatwień. Przygotowałyśmy krótkie kompendium, które pozwoli Ci bezboleśnie przejść wizyty w urzędach i zapewni szybkie wkroczenie w zbliżający się sezon motocyklowy.

Marzenie się spełniło – w końcu w Twoim garażu stoi upragniony motocykl, którego chęć posiadania spędzała nie raz sen z powiek. Z uwagi na dewizę wyznawaną przez aparat państwowy o nazwie: „nie może być tak pięknie”, chcąc nie chcąc, każdy po kupnie jednośladu musi stawić czoła kilku urzędom. Ten proces, choć nie należy do grupy tych, które przynoszą szczególnie pozytywne emocje, jest jednorazowy i konieczny. W tym artykule skupimy się na procesie rejestracji motocykli kupionych w Polsce.

fot. materiały prasowe

Jak łatwo się domyślić, kluczową rolę grają tu dokumenty. Oto trzy najważniejsze:

  1. Umowa kupna – sprzedaży (dowód własności pojazdu lub dokument potwierdzający powierzenie pojazdu, według art.72 Kodeksu Drogowego), czyli dowód przeniesienia własności motocykla ze Sprzedającego na Kupującego, a także konkretne wyodrębnienie podmiotu, którego dotyczy ta czynność prawna. Dane w umowie powinny być wypełnione starannie, nie można pozwolić na popełnienie błędu, zwłaszcza, jeśli kupujemy motocykl kilkaset kilometrów od domu. Dane osób przystępujących do transakcji powinny zgadzać się z danymi w dowodach osobistych lub w dowodzie rejestracyjnym. Przygotowane dwa egzemplarze umowy powinny być podpisane przez Sprzedającego i Kupującego. Egzemplarz Sprzedającego będzie potrzebny mu do wyrejestrowania motocykla (30 dni od sprzedaży jednośladu).
  2. Druk PCC-3, a innymi słowy „Deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych”. Podatek w Urzędzie Skarbowym opłacany jest w przypadku nabycia pojazdu o wartości powyżej 1000 zł. Jego wartość obecnie wynosi 2 proc. od kwoty motocykla, która została wpisana w umowie kupna-sprzedaży.  
    Uwaga!
    Celowe zaniżanie kwoty może przynieść skutek odwrotny do oczekiwanego. Urzędnicy często porównują te dane z kwotami przygotowanymi przez Eurotax, które są o wiele wyższe i na ich podstawie (a nie na podstawie kwoty zapisanej w umowie) ustalają wartość podatku do zapłacenia. Czasami do druku PCC-3 dołączany jest PCC-3/A, wymagany w momencie, kiedy pojazd ma należeć więcej niż do jednej osoby.

    Ważne: opłatę skarbową należy uiścić w czasie 14 dni od zakupienia pojazdu. Zwłoka skutkuje karą, która startuje od 100 zł i może wynieść znacznie więcej.

  1. Karta pojazdu, obowiązująca właścicieli pojazdów zarejestrowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej po 1 lipca 1999 roku. W przypadku pojazdów nowych obowiązek wystawienia karty pojazdu spoczywa na producencie lub importerze.
fot. Motocaina

Co, kiedy zgubię dokumenty? Kodeks Drogowy mówi:

W przypadku zagubienia dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu, zamiast tych dokumentów należy przedstawić zaświadczenie wystawione przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji, potwierdzające dane zawarte w zagubionym dokumencie, niezbędne do rejestracji.


Krok po kroku
Na początku najlepiej udać się do Urzędu Skarbowego i uiścić opłatę skarbową, ponieważ na to mamy najmniej czasu (14 dni). Po załatwieniu tych formalności urzędnik powinien wydać dowód wpłaty. Następnie, w okresie 30 dni od nabycia motocykla, właściciel zobowiązany jest zawiadomić starostę o dokonanych czynnościach, czyli odwiedzić lokalny wydział komunikacji. W tym celu należy zabrać ze sobą następujące dokumenty: dowód rejestracyjny pojazdu, kartę pojazdu, umowę kupna-sprzedaży, dowód osobisty, tablice rejestracyjne oraz dowód opłaty skarbowej. Po wypełnieniu wszystkich dokumentów (dyktowanych przez urzędnika), petent otrzymuje tymczasowy dowód rejestracyjny, który ważny jest przez 30 dni. Po miesiącu (ostatni dzień ważności dowodu tymczasowego) pozostaje nic innego, jak odebranie upragnionych tablic i dowodu rejestracyjnego.

 

 

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze