Kto zostanie najlepszym młodym kierowcą?

Kierowca wyścigowy i prezenterka telewizyjna, Vicki Butler-Henderson oraz prezenter Quentin Willson poszukują najlepszego nieletniego kierowcy w Wielkiej Brytanii.

Głównym założeniem wyzwania „Young Driver Challenge 2019” jest odnalezienie najlepszego kierowcy w wieku od 10 do 16 lat (w Wielkiej Brytanii mając 17 lat można już mieć prawo jazdy). Chętni do wzięcia udziału  akcji mogą zgłaszać się do oddziałów szkoły nauki jazdy Young Driver do 15 czerwca. Tam zostanie wyłonionych 40 najlepszych kierowców, którzy zostaną zaproszeni do wzięcia udziału w finale.

Wybrani młodzi kierowcy będą podzieleni na kategorie od 10 do 13 oraz od 14 do 16 lat i w tych grupach zostaną poddani serii testów. Organizatorzy przewidzieli między innymi, slalomy, parkowanie, używanie hamulca ręcznego oraz wyzwania weryfikujące na ile pewnie zawodnik czuje się za kierownicą. Sędziowie zwracać będą uwagę na rozważną i bezpieczną jazdę, opanowanie pojazdu i rozumienie jego zachowania na drodze.

Nagrody dla najlepszych uczestników to 200 funtów, darmowe 10 godzin jazd w szkole Young Driver, vouchery do restauracji dla całej rodziny oraz egzemplarze ostatniej książki Quentin Willsona z autografem. Prezenter, wraz z Vicki Butler-Henderson, poprowadzą finałowe zmagania.

Najnowsze

Niewidoma na pasach, a auta jadą. Nawet egzaminator!

Zielone światło nie zawsze oznacza, że powinniśmy jechać. Jedną z takich nietypowych, ale i niebezpiecznych sytuacji, zarejestrowała samochodowa kamera.

Do zdarzenia doszło w Warszawie na ulicy Grójeckiej. Na zdjęciu widać jak niewidoma kobieta czeka przed przejściem dla pieszych, chociaż ma zielone światło. Rusza dopiero, kiedy sygnał zmienia się na czerwony. Coś musiało ją zmylić i źle zinterpretowała otaczające ją dźwięki, przez co znalazła się w niebezpiecznej sytuacji.

Autor nagrania co prawda nie ruszył, ale zrobiły to samochody na sąsiednim pasie. Pierwszy przejechał jeszcze bezpiecznie, drugi również, ale trzeci już wymusił na kobiecie pierwszeństwo. Piesza miała co prawda czerwone, ale skoro znajdowała się na przejściu, kierowcy powinni umożliwić jej opuszczenie go.

Jak podaje TVN24, piesza zatrzymała się w porę, ponieważ zaczął on trąbić. Później musiał swoim samochodem zatamować ruch, aby kobieta mogła bezpiecznie zejść z przejścia. Sprawę skomentował przedstawiciel warszawskiego WORD-u, który poinformował, że drugi z samochodów, który nie zatrzymał się przed przejściem, prowadził egzaminator ośrodka. Za ruszenie na widok zielonego światła i zignorowanie pieszej (na której jednak nie wmusił pierwszeństwa) ma zostać wyrzucony z pracy.

Z kolei przedstawiciel policji podkreślił, że pierwszą zasadą, jaką należy się kierować na drodze, jest bezpieczeństwo innych uczestników. Dlatego nie można bezmyślnie wjeżdżać na skrzyżowanie, nawet mając zielone światło.

Najnowsze

Audi Q5 55 TFSI e quattro – sportowo i oszczędnie

Audi prezentuje hybrydowe Q5 - pierwsze z serii nowych modeli typu plug-in rodem z Ingolstadt. Pomimo dużej mocy i świetnych osiągów, niemiecki SUV ma pozostawać bardzo oszczędny.

Napęd Q5 55 TFSI e składa się z dwulitrowego, czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego 252 KM i 370 Nm momentu obrotowego oraz z motoru elektrycznego o mocy 105 kW oraz momencie obrotowym 350 Nm. Elektryk oraz jego sprzęgło zintegrowane są z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów S tronic. Do transferu momentu napędowego do napędu na cztery koła quattro, S tronic wykorzystuje technikę ultra z odłączaną tylną osią.

 Hybrydowy SUV ma łącznie 367 KM oraz 500 Nm, dostępne już od 1250 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera mu zaledwie 5,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 239 km/h. Według norm przewidzianych dla pojazdów hybrydowych typu plug-in, zużycie paliwa wynosi 2,4 l/100 km, a emisja CO2 53 g/km. Wyłącznie elektryczny zasięg tego samochodu według cyklu WLTP to ponad 40 km. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wynosi 135 km/h.

Litowo -jonowy akumulator Q5 umieszczono pod podłogą bagażnika. Zmagazynować można w nim 14,1 kWh energii elektrycznej, a jego napięcie to 381 volt. Dla optymalnego sterowania temperaturą, jego obieg chłodzący połączony jest zarówno z obiegiem chłodzącym klimatyzacji, jak i z obiegiem niskotemperaturowym z którym zintegrowany jest silnik elektryczny oraz elektronika mocy. System klimatyzacji wykorzystuje wysokowydajną pompę ciepła, gromadzącą ciepło emitowane przez komponenty wysokonapięciowe. Przy użyciu 1 kW energii elektrycznej, może ona wygenerować nawet 3 kW mocy grzewczej.

Predyktywny asystent wydajności dopasowuje poziom rekuperacji do bieżącej sytuacji drogowej. Wykorzystuje dane dotyczące sytuacji drogowej pochodzące z bazy danych nawigacji i przy pomocy kamery i radaru monitoruje odległość do poprzedzającego samochodu. W zależności od sytuacji, system predyktywnie wybiera pomiędzy opcją jazdy na luzie z wyłączonym silnikiem, a rekuperacją podczas żeglowania.

Kierowca ma swobodę wyboru czy i jak ingerować we współpracę silnika spalinowego z elektrycznym. Do wyboru są trzy tryby jazdy: hybrydowy (samochód sam zarządza energią), EV (napęd wyłącznie elektryczny) oraz Battery Hold (utrzymywanie naładowania baterii na stałym poziomie).

Audi Q5 55 TFSI e quattro standardowo wyposażane jest w kompaktowy system ładowania plus z kablem Mode 3 z wtyczką Typ 2 przystosowaną do wykorzystywania w publicznych stacjach ładowania. Kompaktowy system ładowania (Compact charging system) składa się z kabli przystosowanych do gniazd domowych i do gniazd przemysłowych oraz z jednostki sterującej. Wyposażono go również w diodę sygnalizującą status ładowania oraz funkcje bezpieczeństwa, takie jak ciągły monitoring temperatury. Pełne ładowanie z gniazda przemysłowego 400 V/16 A zajmuje zaledwie 2,5 godziny. Zintegrowana ładowarka ładuje litowo-jonowy akumulator z maksymalną mocą 7,4 kW. Nawet z domowego gniazdka 220 V pusty akumulator może zostać w pełni naładowany w niecałe sześć godzin. Ładowanie możliwe jest również w czasie podróży. Usługa Audi e-tron Charging Service zapewnia dostęp do około 100 000 punktów ładowania w całej Europie. Przy pomocy jednej karty można naładować swój samochód – niezależnie od dostawcy prądu.

Najnowsze

SsangYong Tivoli po face liftingu

Na rok modelowy 2020 SsangYong przygotował duże zmiany produktowe dla modelu Tivoli. Auto będzie dostępne w polskich salonach już we wrześniu 2019 roku.

W tym koreańskim crossoverze pojawią się między innymi nowe silniki. Benzynowy GDI o pojemności 1,5 z turbodoładowaniem rozwija 163 KM i maksymalny moment obrotowy 280 Nm, dostępny przy 1500-4500 obr./min. Silnik Diesla dostepny w nowym Tivoli to zmodyfikowana jednostka 1,6 l, której moc została zwiększona do 136 KM, a maksymalny moment obrotowy dostępny z automatyczną skrzynią biegów do 324 Nm.

Z zewnątrz w zmodernizowanym Tivoli znajdziemy odmieniony przód z nowym zderzakiem, „grillem” oraz lampami przednimi i lampami przeciwmgielnymi. Również tył samochodu uległ zmianom. Pojawiły się nowe lampy zespolone, zderzak oraz drzwi bagaznika z nowym przetłoczeniem. Na zdjęciach widoczne są nowe wzory felg aluminiowych,

Najwiecej zmian w Tivoli po face liftingu znajdziemy wewnątrz samochodu. Pojawił się zupełnie nowy, który wyposażony może być w 8- lub 9-calowy wyświetlacz Smart Audio obsługujący nawigację. Nowością w Tivoli będzie również wyświetlacz zastępujący zegary, mający przekątną 10,25 cala. Nastrój we wnętrzu samochodu będzie można dostosować za pomocą dodatkowego oświetlenia Mood Light.

Z myślą o komforcie podróżującyh zmianie uległy przednie fotele oraz zagłówki foteli przednich. Zmiany te dotyczą również wyprofilowania foteli z tyłu, dzięki czemu zwiększeniu uległa ilość miejsca na kolana dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie.

Najnowsze

Opel Corsa-e – elektryczna generacja

Opel stawia na elektryczność. W szóstej generacji modelu Corsa niemiecki producent po raz pierwszy oferuje wersję elektryczną o zasięgu 330 kilometrów. Zamówienia na Corsę szóstej generacji można będzie składać już za kilka tygodni - najpierw na wersję Corsa e, a potem także na samochody z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi.

Układ napędowy Corsy‑e rozwija moc 136 KM i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Samochód przyspiesza do 100 km/h rozpędza się w 8,1 sekundy. Przy zasięgu 330 km (według WLTP), elektryczny Opel jest samochodem, z którego można swobodnie i bez ograniczeń korzystać na co dzień.  Wpływ na zasięg ma także kierowca, wybierając jeden z trzech trybów jazdy: Normal, Eco i Sport. Tryb Sport zwiększa elastyczność i dynamikę przy umiarkowanej utracie zasięgu.

Baterie o pojemności 50 kWh można naładować w 80 procentach w ciągu 30 minut. Corsa‑e może być ładowana na wszystkie możliwe sposoby: przez kabel, z ładowarki naściennej lub na stacji szybkiego ładowania. Akumulator jest objęty 8‑letnią gwarancją.

Corsa o długości 4,06 metra pozostaje zwartym i praktycznym, pięciomiejscowym samochodem. Linia dachu została obniżona o 48 mm w porównaniu z poprzednim modelem, co jednak nie wpłynęło na ilość miejsca nad głową – kierowca siedzi 28 mm niżej.

W Corsie‑e debiutują technologie i systemy wspomagające kierowcę spotykane częściej w wyższych segmentach rynku. Jednym z przykładów są adaptacyjne matrycowe reflektory IntelliLux LED, które firma Opel po raz pierwszy oferuje w segmencie małych samochodów. Osiem elementów LED, sterowanych przednią kamerą wysokiej rozdzielczości, nieustannie dostosowuje wiązkę światła do sytuacji w ruchu drogowym i warunków otoczenia.

W nowej Corsie debiutuje też radarowy aktywny tempomat oraz system czujników Flank Guard. Dostępny jest również system monitorowania martwego pola oraz szereg asystentów parkowania.

Nowoczesny kokpit małego Opla jest w pełni cyfrowy – systemy Multimedia Navi z 7‑calowym kolorowym ekranem dotykowym oraz flagowy Multimedia Navi Pro z 10‑calowym ekranem oferują także nową usługę telematyczną „Opel Connect” oraz nawigację z aktualizowanymi na bieżąco informacjami o korkach i innych utrudnieniach w ruchu.

Najnowsze