Korzystasz z telefonu w czasie jazdy?

Kierowcy korzystający z telefonu komórkowego podczas jazdy samochodem są prawdziwą plagą. Problem coraz częściej dotyczy także motocyklistów.

Jazda na motocyklu wymaga dużej koncentracji. W przeciwieństwie do samochodu, kierowca nie jest chroniony przez karoserię, a jeden błąd wystarczy, żeby stracić kontrolę nad maszyną i spowodować kolizję lub upadek. 

W sieci pojawił się film, na którym możemy zobaczyć motocyklistę korzystającego z telefonu w czasie jazdy. W pewnym momencie próbuje zmienić piosenkę w odtwarzaczu, co zwykle zajmuje kilka sekund. W czasie, gdy nie zwraca uwagi na drogę, motocykl dojeżdża do krawężnika.

Po upadku jego kamera nadal nagrywa całą sytuację. Inni uczestnicy ruchu zatrzymują się i próbują mu pomóc wzywając pogotowie oraz policję. Upadek wygląda niegroźnie, lecz mimo odpowiedniego stroju ochronnego, kierowca motocykla złamał obojczyk. Przez kilka miesięcy może zapomnieć o jeździe na motocyklu. 

Czy naprawdę warto korzystać z telefonu podczas jazdy tak ryzykując? Zobaczcie sami…

Najnowsze

Powstaje Wielkopolskie Muzeum Motoryzacji w Szreniawie

Wielkopolskie Muzeum Motoryzacji powstaje w Szreniawie. Wspólny projekt będzie zrealizowany przez Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie oraz Automobilklub Wielkopolski.

List intencyjny w sprawie powołania nowego muzeum zostanie podpisany 29 listopada 2016 roku o godz. 11.00 w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Sygnatariuszami listu będą dyrektor Muzeum Narodowego Rolnictwa dr Jan Maćkowiak i prezes Automobilklubu Wielkopolski Robert Werle. Złożenie podpisów odbędzie się w obecności Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka.

W nowym Muzeum zobaczymy wspaniałe zabytkowe samochody i motocykle ze zbiorów wielkopolskich kolekcjonerów, ale także eksponaty muzealne ze Szreniawy.

Godne tradycje
Tradycje motoryzacyjne Wielkopolski są znakomite, chociaż mało znane. Wiadomo jednak, że to w Poznaniu powstał w 1904 roku pierwszy na ziemiach polskich automobilklub założony przez Polaków (mimo niemieckojęzycznej nazwy) „Motor Club Posen”, w poznańskim salonie sprzedaży firmy FIAT w 1919 roku po raz pierwszy użyto legendarnej później nazwy „Polski Fiat”, a w Opalenicy w 1929 roku wyprodukowano pierwszy polski motocykl o nazwie „Lech” (zdjęcie powyżej). Warto dodać także, że w Poznaniu zaprojektowano i w 1972 roku uruchomiono produkcję innowacyjnego samochodu rolniczego „Tarpan”. Rok później powstał tutaj jeden z pierwszych w Polsce klubów miłośników zabytkowej motoryzacji, który w 1983 roku w podpoznańskim Suchym Lesie otworzył pierwsze w Polsce muzeum o tej tematyce. W późniejszym czasie muzeum to (działające pod patronatem Automobilklubu Wielkopolski) nie miało własnej siedziby, mieszcząc się między innymi w wynajmowanym pomieszczeniu pod poznańska Kaponierą. Parę lat temu część swoich zbiorów wielkopolscy kolekcjonerzy pokazywali w Galerii poznańskiego Dworca Głównego. A zbiory te są znakomite, a wśród nich są eksponaty, które z radością włączyłyby do swojej kolekcji najważniejsze światowe muzea motoryzacji. Tak narodził się pomysł stworzenia w pobliżu Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie nowego Muzeum. Wszystko wskazuje na to, że kłopoty poznańskiego środowiska oldtimerowego skończą się dzięki porozumieniu Automobilklubu Wielkopolski i Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie, na mocy którego Automobilklub Wielkopolski sfinansuje budowę Muzeum Motoryzacji, zaś zarządzać nim będzie szreniawskie Muzeum. Zarządzanie budową nowego muzeum stanowi więc dobry przykład partnerstwa publiczno – prywatnego.

Do muzeum samochodów parową ciuchcią
Wielkopolskie Muzeum Motoryzacji, bo taka ma być nazwa nowej instytucji, będzie się składać z czterech modułów: wystawy stałej, pokazującej historię motoryzacji, przestrzeni dla wystaw czasowych, ekspozycji samochodów rolniczych ze zbiorów Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie oraz warsztatu, w którym zwiedzający na własne oczy będą mogli zobaczyć obsługę lub prace konserwatorskie nad zabytkowym pojazdem. Silny rys edukacyjny ma być bowiem znakiem rozpoznawczym nowej instytucji. Według inicjatorów powołania nowego Muzeum, powinno ono reprezentować zasługi i tradycję motoryzacyjną naszego regionu, a także ukazywać, jak wielką rolę odegrała motoryzacja w historii rolnictwa i – szerzej – w całej kulturze technicznej.

Atutami nowej instytucji będą także świetna lokalizacja tuż przy drodze krajowej nr 5 i obok prężnie działającego szreniawskiego Muzeum Rolnictwa, ale także sposoby dojazdu. Chcąc zobaczyć klasyczne auta i motocykle będzie można dotrzeć
do muzeum własnym współczesnym pojazdem, ale także pociągiem ciągnionym przez… zabytkowy parowóz, obsługujący trasę kolejową Poznań – Wolsztyn. Nowe Muzeum ma zatem szansę stać się ważnym obiektem turystyki kulturowej, w szczególności kultury technicznej, nie tylko na mapie Wielkopolski, ale także całego kraju.

Najnowsze

Bosch łączy motocykle z siecią

System integracji smartfonów z samochodami działa już od kilku lat. Teraz mySPIN został przystosowany do jednośladów.

Dzięki temu rozwiązaniu motocykliści, za pomocą aplikacji, mogą między sobą wymieniać informacje chociażby o korkach i objazdach. Na etapie opracowywania systemu zwracano szczególną uwagę na to, aby uniknąć rozproszenia uwagi kierowców podczas jazdy i tym samym zadbać o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Gdy smartfon zostaje podłączony do motocykla, to za pomocą przycisków na wyświetlaczu i pokrętła przy kierownicy można korzystać z zawartości telefonu – kontaktów, kalendarza i ulubionych aplikacji. mySPIN jest w pełni kompatybilny zarówno ze smartfonami z systemem Android jak i z systemem iOS.

Uniwersalny w zastosowaniu
System mySPIN jest na tyle uniwersalny, że producent motocykla może określić, które aplikacje mają być wykorzystane w motocyklu, dodając je do tzw. białej listy*. W razie potrzeby można ją aktualizować i rozszerzać. Korzystając z funkcji analizowania aplikacji, producenci mogą również identyfikować aplikacje, które są częściej wykorzystywane i w ten sposób zoptymalizować swoją ofertę dla klientów. mySPIN jest połączony zarówno z magistralą CAN motocykla jak i z chmurą danych, wspierając w ten sposób szereg funkcji. Na przykład, jeśli poziom paliwa w zbiorniku jest niski, kierowca może być z wyprzedzeniem informowany o najbliższych stacjach paliw. Oprócz tego mySPIN może być wykorzystywany jako bezpośredni kanał komunikacji między motocyklistami a producentami, co może wpływać na jakość świadczonych usług serwisowych.

Współpraca przy aplikacjach z dwoma partnerami
Bosch ogłosił, że przy aplikacjach dostępnych poprzez mySPIN będzie współpracował z dwoma partnerami: REVER i Genius Maps. REVER zapewnia szeroką gamę funkcji przeznaczonych dla motocyklistów, od funkcji śledzenia trasy, poprzez self-service analytics aż po connected motorcycle communities, czyli motocyklową społeczność połączoną siecią. Genius Maps oferuje nawigacje zoptymalizowane pod kątem jednośladów, które umożliwiają błyskawiczne obliczanie trasy, jej planowanie w trybie offline oraz korzystanie z aplikacji tesktowych.

Bosch, rozwijając mySPIN, udostepnił e-mail kontaktowy developer.myspin@bosch.com, który przeznaczony jest dla programistów, fanów jednośladów oraz dla każdej osoby, która chce się podzielić nowymi pomysłami na aplikacje dla motocykli i rowerów oraz innych zastosowań w segmencie PowerSport. Zakres aplikacji dostępnych poprzez mySPIN jest stale rozszerzany na szczeblu lokalnym, regionalnym i globalnym. *) biała lista (ang. whitelist) to zbiór aplikacji, stron internetowych lub danych, określanych jako „godne zaufania”.

Najnowsze

Sprawdź, ile zapłacisz za źle zaparkowany samochód

W obliczu ostatnich podwyżek OC i poszukiwania oszczędności przez posiadaczy samochodów podajemy koszty za złe parkowanie pojazdu.

Mandat za źle zaparkowany samochód, koszty interwencji, przechowywania samochodu na parkingu policyjnym i koszty zdjęcia blokady z koła, mogą znacznie obciążyć budżet kierowcy. Poniżej kwoty z taryfikatora mandatów.

– 300 zł mandatu i 1 punkt karny – za zatrzymanie lub postój w niedozwolonym miejscu;

– 480 zł – za usunięcie pojazdu na parking policyjny;

– 500 zł – koszt zdjęcia blokady z koła.

Poniżej infografika przedstawiającą koszty kar za parkowanie pojazdu w niedozwolonych miejscach oraz koszty interwencji w wybranych miastach.

 

Najnowsze

Fiat inwestuje w polską fabrykę

Koncern FCA potwierdził doniesienia na temat inwestycji w fabryce w Bielsku-Białej. Producent samochodów zainwestuje ponad 250 mln euro w polski zakład.

Dziennik „Rzeczpospolita” potwierdza plotki na temat inwestycji koncernu Fiat Chrysler Automobiles w produkcję silników w fabryce w Bielsku-Białej. Amerykańsko-włoski koncern zamierza montować w polskiej fabryce nowy, trzycylindrowy silnik o pojemności litra. W niedalekiej przyszłości produkcja wzbogaci się także o jednostkę czterocylindrową o pojemności 1,3 litra. Oba silniki należą do nowej, globalnej rodziny jednostek o nazwie FireFly. 

Małe, ale mocne silniki z koncernu FCA charakteryzują się wysokim momentem obrotowym, niskim zużyciem paliwa oraz ograniczoną emisją CO2. Przez następne lata koncern zamierza rozwijać i unowocześniać gamę tych jednostek. 

W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana linia produkcyjna fabryki w Bielsku-Białej, co pozwoli na dostosowanie jej do najnowszych technologii oraz know-how Grupy FCA. Na obecną chwilę fabryka znajdująca się na Podbeskidziu produkuje silnik wysokoprężny MultiJet  o pojemności 1,4 litra oraz dwucylindrowy silnik TwinAir. Obie jednostki zostały docenione w plebiscycie „International Engine of the Year”.

Najnowsze