Koniec sezonu Natalii Kowalskiej w F2

Natalia Kowalska nie ukończyła sobotniego wyścigu Formuły 2 na torze Ricardo Tormo w Walencji z powodu awarii samochodu. W niedzielę zajęła 16. pozycję. 

Natalia Kowalska bardzo chciała zakończyć sezon Formuły 2 za kółkiem swojego bolidu z numerem 77, zamiast tylko oglądać ścigających się kolegów. Udało jej się wyleczyć kontuzjowane kolano i dołączyć do zawodników F2 w Walencji. Niestety samochód Natalii miał poważne usterki i pierwszego dnia wyścigów musiała zjechać do boksu, a w drugim dniu traciła cenne sekundy przy hamowaniu. Winny temu był układ elektryczny auta, a w sobotę dodatkowo zepsuła się pompa paliwowa.

Awaria bolidu Natalii Kowalskiej.
fot. Cyfra Plus

– W sobotnim wyścigu już na pierwszym okrążeniu zaczęły się świecić kontrolki na czerwono, potem auto traciło tempo, by w 16. okrążeniu zupełnie stracić moc. Nie było wyjścia, musiałam zjechać do boksu – komentuje rozżalona Natalia.

Nie tylko po zachowaniu auta Natalii ale także aut innych zawodników widać było, że pod koniec sezonu niektóre bolidy mają problemy techniczne. Przykładowo zwycięzca sobotniego wyścigu, Nicola de Marco, w niedzielę niespodziewanie zjechał do boksu. W drugim wyścigu Natalia Kowalska wystartowała z 17. pozycji. Rady inżyniera teamu dotyczące tego, jak powinna pokonywać specyficzne zakręty na Autodromie Ricardo Tormo okazały się nietrafne i zawodniczka straciła możliwość startu z wyższej pozycji. Jednak już w pierwszym okrążeniu wykorzystała zamieszanie pomiędzy kilkoma bolidami i wyprzedzając po zewnętrznej poprawiła swoją pozycję na 15. Przez większość wyścigu walczyła o miejsce z Ricardo Teixerią, zawodnikiem z Angolii, który w czasie 18. okrążenia zjechał do boksu. Niedzielny wyścig Natalia ukończyła na 16. pozycji.

– Jazda w ostatnich wyścigach sezonu jest jak rosyjska ruletka – kłopoty z autem  mogą nagle wyeliminować nawet najlepszych zawodników. Ja cieszę się z tego, że udało mi się skończyć niedzielny wyścig, mimo przegrzanych opon i tracenia sekund przy hamowaniu, gdy auto zamiast trzymać się nawierzchni, ślizgało się po niej – skomentowała Natalia.

Zawody Formuły 2 w 2010 roku wygrał Dean Stoneman z 284 punktami, na drugim miejscu był Jolyon Palmer z 242 punktami, na trzecim Siergiej Afanasiev ze 157 punktami. Natalia zajęła 19. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Najnowsze

Przed Grand Prix Singapuru

Nadeszła jesień i do końca sezonu F1 pozostało już tylko pięć wyścigów. 15 runda sezonu 2010 odbędzie się w najbliższą niedzielę w Singapurze. Zanim rozpocznie się więc kolejny weekend wyścigowy, warto zapoznać się z najnowszymi informacjami.

 

Tor w Singapurze
rys. Banaszkiewicz

Zespołom F1 pozostały mniej niż dwa miesiące walki. Najpóźniej w Abu Dhabi – 14 listopada, dowiemy się kto zostanie Mistrzem Świata F1 2010!

Przypominamy, że przed nami ponownie „nocny wyścig”!

Bernie Ecclestone wspomniał ostatnio,
że jego pomysł wprowadzenia medali, a co za tym idzie przyznania tytułu temu, kto zdobędzie w trakcie sezonu największą liczbę zwycięstw, powinen zostać ponownie rozpatrzony, ponieważ nowy system punktacji nie wnosi istotnych zmian. Liderem w klasyfikacji kierowców jest dzisiaj Mark Webber
i tak się składa, że ma on także największą liczbę zwycięstw, więc tak czy owak do najbliższej niedzieli nic się nie zmienia.

W trakcie czwartkowej konferencji prasowej Australijczyk powiedział, że Marina Bay Circuit jest dla Red Bulla bardziej sprzyjającym torem niż te, na których odbyły się ostatnie dwa wyścigi. Mark Webber nie miał zbyt wiele szczęścia w poprzednich wyścigach w Singapurze – nie ukończył ich – raz z powodu awarii skrzyni biegów, drugi z powodu awarii hamulców. Miejmy nadzieję, że 3. występ na tym torze będzie zdecydowanie bardziej dla niego udany. Prognostycy zapowiadają opady w trakcie najbliższego weekendu. Jak zauważył Webber, kierowcy nie jeździli jeszcze na torze ze sztucznym oświetleniem podczas deszczu. W związku z tym, chyba najlepiej byłoby, aby opady pojawiły się jak najwcześniej, aby można sprawdzić jak sprawuje się oświetlenie w takich warunkach  jaka jest widoczność.

Czwartkowa konferencja prasowa – na pierwszym planie Mark Webber i Nick Heidfeld
fot. Sauber

W najbliższy piątek po raz pierwszy w tym sezonie pojawi się na torze Nick Heidfeld. Niemiec powraca do zespołu BMW Sauber Ferrari, w którym do tej pory jeździł Pedro de la Rosa. „Quick Nick” jest oczywiście zachwycony tą perspektywą. Jak sam stwierdził, nie jest to łatwy sezon dla niego, a tor Marina Bay także nie należy do najłatwiejszych. Od początku sezonu jako trzeci kierowca w Mercedes GP nie miał okazji jeździć. Udało mu się to ostatnio, w roli kierowcy testowego firmy Pirelli za kierownicą Toyoty. Nie przejechał natomiast ani jednego kilometra w tegorocznym samochodzie BMW Sauber Ferrari, a także nie zna różniących się od zeszłorocznych opon. Będzie więc musiał w najbliższy piątek szybko się uczyć! Zobaczymy, jak da sobie więc radę po powrocie…

 

Wieczorne i nocne „zajęcia” F1 w Singapurze, wg czasu polskiego odbywać się będą w następujących godzinach:

Piątek, 24 września 2010
Trening 1 12:00 – 13:30
Trening 2 15:30 – 17:00

Sobota, 25 września 2010
Trening 13:00 – 14:00
Kwalifikacje 16:00

Niedziela, 26 września 2010
Wyścig 14:00
  

Więcej informacji o Marina Bay Street Circuit znajdziecie tutaj.

Najnowsze

Wygraj wyjazd na Rajd Szwecji!

Chcesz pojechać na jedną z rund WRC? Wystarczy kupić butelkę oleju silnikowego! Trwa konkurs, w którym każdy kto zakupi co najmniej litr oleju Castrol Edge lub Magnatec będzie miał szansę pojechać na przyszłoroczny Rajd Szwecji!

fot. Castrol

Na stronie www.castrolwrc.pl trwa konkurs promocyjny z atrakcyjnymi nagrodami. Wszyscy, którzy od 1 września do 10 listopada 2010 roku zakupią co najmniej litr oleju objętego promocją i zachowają dowód zakupu będą mogli wziąć udział w akcji organizowanej pod hasłem „Wytypuj i wygraj”. Główną nagrodą jest wyjazd na rozgrywany na zaśnieżonych drogach rajd Mistrzostw Świata WRC. Wystarczy zarejestrować się na stronie, wytypować, na którym miejscu listopadowy Rajd Wielkiej Brytanii ukończy wspierany przez Castrol Mikko Hirvonen oraz uzasadnić dlaczego to właśnie do nas powinna trafić główna nagroda w konkursie.

Spośród zgłoszeń z prawidłowymi typami miejsca Hirvonena zostaną wybrane dwie najciekawsze opinie, których autorzy zostaną nagrodzeni wyjazdem na weekend dla VIP-ów podczas Rajdu Szwecji 2011. Ponadto w konkursie do rozdania jest 500 oryginalnych gadżetów BP Ford Abu Dhabi World Rally Team.

Na Facebooku jest też specjalny profil poświęcony WRC. Obok bieżących informacji, pojawiła się tam rajdowa aplikacja – do wygrania są oryginalne rajdowe gadżety.

www.castrolwrc.pl

Najnowsze

Kup używane BMW z 2-letnią gwarancją

Czy to możliwe? Używane auto, zupełnie jak z salonu i do tego z gwarancją? W dniach 24-26 września BMW organizuje imprezę promującą program sprzedaży aut używanych Premium Selection. Przyjdź, potestuj, sprawdź. Być może w jednym z egzemplarzy się zakochasz...

fot. Frendl

Centralnym wydarzeniem weekendu będzie organizowana przy Centrum Bankowo-Finansowym w Warszawie (Nowy Świat 6/12) wystawa wybranych 50 samochodów używanych BMW oferowanych w ramach programu Premium Selection. Na miejscu będzie można odbyć jazdę próbną, zapoznać się z całą gamą modelową dostępnych aut bawarskiej marki i uzyskać wszelkie informacje na temat programu. 

BMW Premium Selection to obecny na całym świecie program sprzedaży samochodów używanych, który polega na oferowaniu aut ze sprawdzonym stanem technicznym pojazdu przez autoryzowany serwis BMW. Wiek takiego samochodu określony jest maksymalnie na 5 lat, a przebieg ma limit 120 tysięcy kilometrów. Najcenniejszą zaletą tego programu jest jednak zweryfikowana historia serwisowa i fabryczna gwarancja na 24 miesiące. 

fot. Frendl

Auta będzie można oglądać i odbyć jazdy testowe w piątek od godziny 12.00 do 20.00, w sobotę od godziny 10.00 do 20.00 i w niedzielę od 10.00- do 18.00. 

Wybrani dealerzy BMW spoza Warszawy organizują podobne pokazy i testy aut używanych w swoich salonach. Więcej szczegółów tutaj.

 

 

Najnowsze

Udany wyścig – relacja Natalii Florek i galeria

Natalia Florek zdobyła w ostatniej rundzie wyścigów motocyklowych w Pucharze Polski kolejne doświadczenia i uplasowała się ostatecznie w klasyfikacji punktowej na czwartym miejscu w klasie Rookie 600. Oto jej relacja z kończącej ten sezon eliminacji.

Koncentracja przed startem.
fot. Frendl

Ostatnia runda była dla mnie największą próbą w tym sezonie. Kilka dni przed jej rozpoczęciem odbywały się treningi, na których miałam testować nowe zawieszenie – niestety na mokrym torze nic nie dajo się sprawdzić. W czwartek również pogoda była „w kratkę”. Pierwszy trening kwalifikacyjny w piątek odbył się także w deszczu. Jechałam zachowawczo, a bardzo dużo zawodników w mojej klasie miało upadki, nawet po dwa razy.

W sobotę, na porannej, drugiej kwalifikacji, znów było mokro, ale już nie padało. Miałam zamiar znacznie poprawić swój czas. Na trzecim okrążeniu wychodząc z jednego z zakrętów i odkręcając gaz opona złapała poślizg podczas przejeżdżania przez białe pasy na prostej startowej i zaliczyłam upadek, co uniemożliwiło mi dalszą jazdę.

Na użyczonym motocyklu udało się sporo osiągnąć.
fot. Frendl

Motocykl w nocy został odbudowany (dziękuję TnTuning!). Na niedzielny warm-up (sesja rozgrzewkowa – przyp. red.) wyjechałam sprawdzić maszynę; spisywała się bardzo dobrze. Nadeszła pora wyścigu. Mimo, że miałam kilka siniaków po wczorajszym upadku nie myślałam o bólu i miałam bardzo dobre nastawienie. Próbny start wyszedł mi całkiem dobrze. W głównym starcie też – po raz pierwszy w tym sezonie – w idealnym momencie puściłam sprzęgło. Potem wbiłam drugi bieg i… Zawodnik, który startował kilka metrów przede mną nagle ostro zwolnił. Było już za późno, aby go ominąć. Próbowałam to zrobić, ale i tak zahaczyłam o jego maszynę i przewróciłam swój motocykl. Motocyklista, który jechał obok też na tym ucierpiał, niestety wypadł z toru. Ten, który z niewiadomych przyczyn zwolnił twierdził po wyścigu, że miał niesprawny motocykl po wcześniejszym upadku w kwalifikacjach i najprawdopodobniej chcąc wbić dwójkę zgasł mu silnik, byc może spadł łańcuch lub też wrzucił bieg neutralny.

Film z wypadku Natalii możesz obejrzeć tutaj

 

Dla nas Natalia wygrała!
fot. Frendl

Po tych wypadkach momentalnie przerwano wyścig. Bardzo zależało mi na zdobyciu kolejnych, tak ważnych dla mnie punktów do klasyfikacji generalnej. Niestety, plany się pokrzyżowały. Motocykl został totalnie zniszczony, nie było szansy, aby pojechać na nim w restarcie.

Dzięki uprzejmości Adriana Paska i jego zespołu – Yamaha POLand POSITION mogłam wystartować użyczonym motocyklem Adriana, za co ogromnie mu dziękuję!! Na przygotowanie maszyny było około dziesięciu minut, zaraz po decyzji sędziów. Błyskawicznie uzupełnialiśmy paliwo, zmienialiśmy koła i numery startowe… Dużo osób włożyło pracę w to ekspresowe przygotowanie mojego motocykla. Bardzo to doceniam.

Na okrążenie rozgrzewające wyjechałam z depo. Miałam jedno okrążenie na zapoznanie się z totalnie innym motocyklem niż dotychczas startowałam – nie wiedziałam o tym, że Adrian nie ma quickshifter’a*. Chwilę po starcie, próbując wbić dwójkę nie użyłam z przyzwyczajenia sprzęgła i bieg nie wszedł. Natychmiast przypomniałam sobie, jak się jeździ bez quickshifter’a. Dodatkowo dźwignia od zmiany biegów znajdowała się jak dla mnie za daleko i nie dosięgałam do niej. Nie raz bieg się nie wbił i przejeżdżałam zakręt na wyższym przełożeniu niż to było wskazane.

fot. Krzysztof Puziak

Wyścig został skrócony do 6 okrążeń zamiast standardowo 10. Ukończyłam go na 4 pozycji i sądzę, że gdyby były jeszcze 3 okrążenia – to stanęłabym na podium. Z okrążenia na okrążenie wjeżdżałam się w zupełnie nowy dla mnie motocykl, który jak się okazało, był bardzo sterowny. Sama jestem w szoku, że mimo tego, że indywidualne ustawienia były dla Adriana, a nie dla mnie, a motocykl nie miał elementów, do których jestem przyzwyczajona, to wykręciłam drugi czas w wyścigu!

Jestem zadowolona z wyniku i jest to praca wielu ludzi. Dziękuję za całokształt TnTuning – zespołowi i sponsorowi w jednym, zespołowi, bez którego ten sezon nie byłby tak udany – firmie MT, firmie AFA-TRANS, producentowi kasków SHOEI, redakcji motocaina.pl, która wspiera mnie od początku sezonu, rodzinie i przyjaciołom, którzy wierzą we mnie i dodają sił: Dziękuję!

* urządzenie umożliwiające na pełnej manetce (czyli bez jej odpuszczania) i bez konieczności wciskania klamki sprzęgła wbijanie wyższego biegu – następuje odcięcie paliwa na wtryskiwaczach, dzięki czemu zmiana biegu jest płynna i nie wpływa ujemnie na skrzynię biegów. Przez zastosowanie quickshifter’a podczas wyścigu nie traci się cennych sekund.

Najnowsze