Karolina Chojnacka

Koniec polewania się szampanem na podium w F1

Zamiast szampana będzie... wino musujące.

Ferrari Trento zyskało status oficjalnego wina musującego Formuły 1.

Włoska firma Ferrari Trento została oficjalnym dostawcą wina musującego na trzy kolejne sezony Formuły 1. Wino musujące zastąpi szampan Carbon.

Wina musujące włoskiej firmy będą używane przez kierowców podczas świętowania na podium oraz oferowane gościom, na przykład w Paddock Clubie.

Wino musujące Ferrari Trento

Przeczytaj też: Michèle Mouton o kobiecej serii wyścigowej: „To rodzaj dyskryminacji, kiedy kobietom wolno konkurować tylko ze sobą”

W przeszłości Ferrari Trento było już obecne na podium Formuły 1, podczas Grand Prix Włoch. Simone Mase, główny menedżer Lunelli Group, powiedział:

W 1981 roku byliśmy na podium w Monzy, więc mamy piękne zdjęcia ze wspaniałymi mistrzami tamtego okresu. Oni już próbowali Ferrari, ale teraz zostaliśmy partnerami F1 i nie możemy doczekać się tej współpracy.

Ciekawe, czy kierowcom, oczywiście z wyjątkiem tych ścigających się czerwonymi bolidami, zasmakuje Ferrari?

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Hyundai Bayon – SUV stworzony specjalnie dla Europy

Bayon łączy kompaktowe nadwozie, przestronne wnętrze oraz szereg zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i łączności.

Hyundai zaprezentował model Bayon, całkowicie nowego SUV-a segmentu B, zaprojektowanego specjalnie dla Europy. To najnowszy i najmniejszy członek powiększającej się rodziny SUV-ów Hyundai.

Nazwa Bayon została zainspirowana popularnym celem wakacyjnych podróży. Bayonne jest stolicą francuskiego Kraju Basków i jednym z najpiękniejszych miejsc w południowo-zachodniej Francji. Ponieważ Bayon ma spełniać oczekiwania rynku europejskiego, firma zdecydowała się nadać mu europejską nazwę.

Wraz ze wzrostem popularności SUV-ów na całym świecie, Hyundai dostrzegł zapotrzebowanie na model, który będzie zwinnie poruszać się po europejskich miastach, a jednocześnie zapewni wystarczająco dużo miejsca, aby zaspokoić potrzeby klientów. I tak powstał Bayon.

Hyundai Bayon

Nowy Hyundai Bayon wyraża filozofię projektową Hyundaia Sensuous Sportiness, definiowaną przez harmonię między proporcjami, architekturą, stylistyką i technologią. Najnowsza interpretacja Sensuous Sportiness łączy wartości emocjonalne z nowatorskimi rozwiązaniami.

Dzięki wyrazistemu wyglądowi i integracji kluczowych elementów projektowych SUV-ów Hyundai, Bayon wzmacnia kierunek projektowania SUV-ów Hyundai. Koreańczycy liczą, że wyjątkowy i pewny siebie wygląd Bayona, wyrażony poprzez mocne linie i światła w kształcie strzał, uczyni go wyjątkowym produktem w szybko rozwijającym się europejskim segmencie B SUV-ów.

Hyundai Bayon

Przeczytaj też: Hyundai Bayon – oto pierwsze zdjęcia nowego SUV-a Hyundaia!

Bayon wyróżnia się charakterystycznym wyglądem zewnętrznym, który odróżnia go od konkurencji. Trzyczęściowe światła główne w połączeniu z wlotami powietrza tworzą niepowtarzalny wygląd. Pozioma linia wlotu powietrza i światłą do jazdy dziennej podkreślają szerokość, a dolna listwa ochronna potwierdza charakter SUV-a.

Z tyłu, światła w kształcie strzał podkreślają dynamicznie wyglądające słupki. Cienka pozioma linia łącząca tylne światła podkreśla szerokość i łączy tył z bokiem. Mocna część tylna i wizualnie wydłużona tylna szyba dają początek wyjątkowej i wyrazistej konstrukcji całego tyłu. W pełni ledowe reflektory i kierunkowskazy dopełniają nowoczesnego wyglądu samochodu.

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon ma zapewniać komfort i przestronność SUV-a, a jednocześnie zwinność i zużycie paliwa znane z segmentu B. Kompaktowy rozmiar zewnętrzny i przyjazne rodzinie wnętrze powinny sprawić, że klienci będą się cieszyć tym, co najlepsze z obu światów. Kompaktowe rozmiary i wysoka pozycja siedząca mają ułatwić wsiadanie, obsługę oraz zapewniają doskonałą widoczność. Bayon ma również zapewniać poczucie bezpieczeństwa i pewności, których klienci oczekują od SUV-ów Hyundai.

Przy długości 4180 mm, szerokości 1775 mm i wysokości 1490 mm (lub 1500 mm z 17-calowymi kołami), wymiary samochodu zapewniają idealną równowagę między kompaktowością a wygodą. Rozstaw osi wynosi 2580 mm. Doskonała przestrzeń na nogi zapewni również pasażerom komfortową podróż, niezależnie od tego, czy siedzą na przednich, czy tylnych fotelach. Pasażerowie z przodu mogą cieszyć się 1072 mm miejsca na nogi, podczas gdy pasażerowie z tyłu mają 882 mm.

Hyundai Bayon

Bayon charakteryzuje się prostym, przestronnym wnętrzem. Duży nacisk położono na maksymalizację komfortu pasażerów z przodu i z tyłu oraz zwiększenie przestrzeni bagażowej.

Wnętrze jest definiowane przez szereg urządzeń komunikacyjnych, w tym 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 10,25-calowy system multimediów i nawigacji lub 8-calowy wyświetlacz systemu info-rozrywki.

Hyundai Bayon

Bayon, zgodnie ze słowami producenta, może pochwalić się oszczędnością paliwa i wysoce konkurencyjnym poziomem emisji CO2 dzięki zmodernizowanej rodzinie silników Kappa. Silnik T-GDi to jednostka benzynowa z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem zapewniającym optymalną wydajność.

SUV został również wyposażony w technologię CVVD (Continuously Variable Valve Duration) firmy Hyundai, która reguluje czas otwierania i zamykania zaworu w zależności od warunków jazdy. Technologia CVVD optymalizuje osiągi silnika, jednocześnie poprawiając oszczędność paliwa, co skutkuje zmniejszeniem emisji i oszczędnością paliwa.

Na szczycie oferty znajduje się silnik 1.0 T-GDi o 100 KM, który może być połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów (6MT) lub 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (7DCT).

Silnik 1.0 T-GDi jest wyposażony w trzy tryby jazdy, aby zoptymalizować reakcję silnika i wydajność układu kierowniczego w zależności od warunków jazdy. Są to Eco, Normal i Sport.

Dostępny jest również wolnossący silnik 1.2 MPi o mocy 84 KM w połączeniu z manualną skrzynią biegów (5MT).

Bayon to pierwszy SUV marki Hyundai wyposażony w funkcję międzygazu, wcześniej zarezerwowaną dla sportowych modeli Hyundaia. Funkcja synchronizuje silnik z wałem wyjściowym, umożliwiając płynniejsze lub bardziej sportowe redukcje biegów. Będzie dostępny dla silnika 1.0 T-GDi w połączeniu z 7DCT dla wszystkich trybów jazdy.

Bayon został wyposażony w najnowszą wersję systemu Hyundai Bluelink, dzięki czemu użytkownicy mogą korzystać z najnowocześniejszych usług Connected Car. Najnowszy Bluelink obejmuje takie usługi, jak informacje o ruchu drogowym czy nową funkcję profilu użytkownika. Nowością w tej generacji Bluelink jest integracja kalendarza. Kierowca może teraz odtworzyć swój kalendarz Google lub Apple w systemie multimediów pojazdu. Jeśli termin kalendarza ma również adres, można go zaimportować bezpośrednio do systemu nawigacyjnego pojazdu.

Ponadto można zdalnie zlokalizować, zablokować i odblokować swój samochód za pomocą aplikacji Bluelink lub sprawdzić informacje o pojeździe, takie jak wymagany przegląd lub poziom paliwa.

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon został wyposażony w szereg półautonomicznych systemów bezpieczeństwa. Asystent podążania za pasem ruchu (LFA) działa, aby pojazd pozostał wyśrodkowany na pasie. Asystent unikania kolizji czołowych (FCA) najpierw włącza alarm, a następnie, jeśli to konieczne, uruchamia hamulce, aby zapobiec wystąpieniu kolizji. Ta funkcja obejmuje wykrywanie samochodów, pieszych i rowerzystów. Inna zaawansowana funkcja, inteligentny tempomat oparty na nawigacji (NSCC), wykorzystuje dane z systemu nawigacyjnego pojazdu do autonomicznej regulacji prędkości podczas jazdy po autostradzie lub drodze ekspresowej.

Samochód posiada również kilka funkcji, które delikatnie zwracają uwagę kierowcy, gdy traci czujność. System monitorowania uwagi kierowcy (DAW) analizuje wzorce jazdy, aby pomóc wykryć senną lub nieostrożną jazdę. System ten działa w parze z ostrzeżeniem o odjechaniu poprzedzającego pojazdu (LVDA), które ostrzega kierowcę, gdy pojazd przed nim rusza do przodu i ten nie reaguje wystarczająco szybko. Ponadto funkcja monitorowania tylnej kanapy (ROA) powiadamia kierowcę przed opuszczeniem pojazdu, jeśli czujniki wykryją ruch na tylnym siedzeniu. Dzięki temu Bayon jest jeszcze bezpieczniejszy dla pasażerów z tyłu, w tym dzieci i zwierząt, co czyni go świetnym wyborem dla rodzin.

Jeszcze inne funkcje zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy z małą prędkością lub podczas parkowania. Asystent unikania kolizji podczas parkowania (PCA-R) ostrzega i, jeśli to konieczne, uruchamia hamulce, gdy wykryta zostanie przeszkoda z tyłu, gdy samochód powoli cofa. Asystent unikania kolizji podczas cofania (RCCA) pomaga kierowcom w podobny sposób, gdy wyjeżdżają z miejsca parkingowego, a obok przejeżdża inny samochód. Natomiast asystent parkowania (PA) pozwala na półautonomiczne parkowanie z szeregiem czujników i oprogramowania współpracujących ze sobą, aby pomóc kierowcom dostać się w ciasne miejsca.

W razie wypadku system eCall automatycznie zaalarmuje służby ratownicze, jeśli poduszki powietrzne pojazdu zostaną wyzwolone. Alternatywnie pasażerowie mogą również aktywować tę funkcję, naciskając przycisk.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Test Hyundai Tucson – futurystyczna rewolucja, która zachwyca

Hyundai Tucson czwartej generacji to prawdziwa rewolucja w świecie Hyundaia. To pierwszy SUV marki, który został opracowany zgodnie z nową filozofią designu, nazwaną przez Koreańczyków Sensuous Sportiness. Jej założeniem jest nadanie samochodom zmysłowego i emocjonalnego charakteru, uzyskanego za pomocą innowacyjnych technologii i rozwiązań. Czy to się udało?

Uważam, że jak najbardziej.

Samochód charakteryzuje się awangardowym, wyjątkowo futurystycznym i przyciągającym wzrok designem. Z pewnością nikt nie przejdzie, ani nie przejedzie obok Hyundaia Tucsona nowej generacji obojętnie. Jeśli chodzi o mnie – wizualna petarda!

Unikając tradycyjnych metod rysowania i szkicowania, projektanci Hyundaia przy użyciu algorytmów geometrycznych i technologii cyfrowej, opracowali futurystyczne elementy designu. Otrzymany projekt wykorzystuje linie, powierzchnie, kąty i kształty, tworząc estetykę projektu, nazwaną Parametryczną Dynamiką.

Hyundai Tucson

W wizualnej awangardzie

Najbardziej wyrazistym i przyciągającym wzrok elementem projektu jest grill w kolorze ciemnego chromu, w którym ukryto światła do jazdy dziennej. Po włączeniu świateł grill zmienia swój wygląd, dzięki technologii półprzepuszczalnych luster. Światła, przypominające kształtem skrzydła, wyglądają wyjątkowo imponująco w trakcie jazdy po zmroku.

Hyundai Tucson

Rzeźbione powierzchnie bocznych elementów nadwozia samochodu sprawiają wrażenie ciągłego ruchu, nawet podczas postoju. Muskularne kształty SUV-a płynnie łączą się z kanciastymi nadkolami, a felgi aluminiowe dopełniają wygląd mocnej i dynamicznej sylwetki samochodu. Sylwetkę Tucsona dodatkowo podkreśla chromowana listwa, zakończona ostrymi krawędziami, która zaczyna się od lusterek bocznych, a kończy na słupku C.

Hyundai Tucson

Szerokie tylne lampy z ukrytymi parametrycznymi detalami świetlnymi, oddają motyw przewodni projektowania modelu. Tylny zderzak również został pokryty parametrycznym wzorem. Tucson nowej generacji to pierwszy model Hyundaia, w którym zastosowano ukrytą tylną wycieraczkę, umieszczoną pod spojlerem. Całość wieńczy gładkie szklane logo Hyundai, które wygląda na trójwymiarowe, ale w rzeczywistości nie wystaje z zewnętrznej powierzchni, w odróżnieniu od tradycyjnych emblematów stosowanych przez producentów samochodów. W zimowych warunkach gładkie logo znacznie ułatwiało odśnieżanie tylnej szyby.

Hyundai Tucson

Mniej znaczy więcej

Wewnątrz Hyundai Tucson nowej generacji prezentuje luksus w stylu „mniej znaczy więcej” i przypomina samochody klasy premium. W środku samochód jest oryginalny, nowoczesny, a także niezwykle funkcjonalny.

Nowy ekran systemu multimediów i nawigacji o przekątnej 10,25 cala wypełnia środek pojazdu. Projektanci Hyundaia zrezygnowali z fizycznych pokręteł i przycisków. Wszystkimi funkcjami systemu multimediów i klimatyzacji steruje się za pomocą dotyku. Haptyczne przyciski na szczęście reagują bardzo szybko, więc brak klasycznych pokręteł nie stanowi problemu. Całość jest prosta i intuicyjna w obsłudze, więc nie rozprasza nas w trakcie jazdy, ani, co najważniejsze, nie zmniejsza naszego bezpieczeństwa.

Hyundai Tucson

Podłokietnik jest połączony z przyciskami do obsługi skrzyni biegów (tzw. shift by wire), co nadaje całości nowoczesny wygląd i wizualnie „porządkuje” wnętrze. A przyciski są znacznie wygodniejsze w obsłudze niż tradycyjny drążek zmiany biegów.

Hyundai Tucson

Hyundai Tucson – wrażenia z jazdy

Testowałam Hyundaia Tucsona nowej generacji z silnikiem benzynowym 1.6 T-GDI z układem hybrydowym 48V o mocy 150 KM, sparowanym z automatyczną skrzynią dwusprzęgłową (7DCT), w najbardziej najbogatszej wersji wyposażenia Platinum. Cena? 154 900 złotych.

Za tę kwotę można mieć samochód w niczym nie ustępujący dwa razy droższym pojazdom klasy premium, którym jeździ się naprawdę znakomicie.

Hyundai Tucson nowej generacji doskonale trzyma się drogi (bez względu na położenie wskazówki prędkościomierza), pewnie pokonuje wszystkie zakręty i łuki, jest bardzo stabilny i niepodatny na podmuchy wiatru, a adaptacyjne zawieszenie gwarantuje świetną amortyzację w czasie jazdy. Układ jazdny jest sprężysty, zwarty, zachęca do dynamicznej jazdy, szczególnie w trybie „Sport”.

Tucson przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 189 km/h.

Hyundai Tucson

Samochodem, mimo jego sporych rozmiarów (nowa generacja jest o 20 mm dłuższa i 15 mm szersza od poprzedniej) doskonale się manewruje. Tucson jest bardzo zwrotny, a układ kierowniczy daje doskonałe wyczucie tego, co aktualnie dzieje się z kołami.

Hyundai Tucson

Hyundai Tucson jest samochodem napakowanym technologią i posiadającym bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Mnie zachwycił podgląd z kamer umieszczonych w lusterkach, który aktywował się, kiedy włączało się kierunkowskaz. Obraz pojawia się odpowiednio na prędkościomierzu (gdy włączono lewy kierunkowskaz) lub obrotomierzu (prawy), ale nie traci się przy tym odczytu danych. Genialne rozwiązanie, znacznie ułatwiające wykonywanie manewrów.

Hyundai Tucson

Przy zmianie pasa, wyprzedzaniu czy na skrzyżowaniach widać bok pojazdu, tylne koło i sąsiedni pas ruchu. Można powiedzieć, że praktycznie zwalnia nas to z konieczności zerkania w lusterko, jeśli odpowiednio wcześniej włączymy kierunkowskaz, a na ciasnych skrzyżowaniach można sprawdzić, czy nie najedziemy tylnym kołem na krawężnik i nie uszkodzimy opony lub felgi.

Jeśli mam być szczera to… Hyundai Tucson całkowicie skradł moje serce. Zachwyca mnie swoim futurystycznym, wyróżniającym go na drodze wyglądem. Oprócz tego, że jest piękny, jest też wyjątkowo praktyczny i wygodny. I co najważniejsze… jazda nim to czysta przyjemność. Wsiadasz, wrzucasz bieg, wciskasz pedał gazu i chcesz, by droga przed tobą była jak najdłuższa.

NA TAK:

– świetne wrażenia z jazdy

– futurystyczny design

– przyciski do obsługi skrzyni biegów

– cena

– doskonale działające systemy bezpieczeństwa

NA NIE:

– zabudowa lusterka wstecznego i klapki osłony przeciwsłonecznej zasłaniały widok na sygnalizację świetlną

– po włączeniu kierunkowskazu, sygnał dźwiękowy natychmiast ostrzegał przed znajdującym się na pasie obok samochodzie, co irytowało, gdy na przykład stało się na prawym pasie do skrętu

Dane techniczne Hyundai Tucson:

Silnik 1.6 T-GDI 48V
Skrzynia biegów 7DCT
Rodzaj napędu  2WD
Moc maksymalna 150 KM
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm
Prędkość maksymalna 189 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 sekundy

Najnowsze

Karolina Chojnacka

DS Automobiles prezentuje ekologiczną kolekcję ubrań, która pochłania CO2

Kolekcja ubrań pochłaniających CO2 jest częścią filozofii DS, „Future Craft”, łączącej francuską wiedzę o „luksusowej ekologii” z innowacyjnymi i trwałymi materiałami.

Francuski producent samochodów, DS Automobiles prezentuje ekologiczną kolekcję ubrań, która pochłania CO2. Pochłaniając dwutlenek węgla z atmosfery, linia odzieży ma podkreślać zaangażowanie DS w dbanie o środowisko i coś, co marka określa jako „ekologiczny luksus”, będący podstawą zelektryfikowanej serii E-TENSE.

DS x EGONlab

Przeczytaj też: DS Automobiles prezentuje wystawę „Inne spojrzenie” i kolekcję ubrań dla kobiet

Kolekcja unisex została stworzona we współpracy z wschodzącą marką modową EGONlab – która pojawiła się w zeszłym roku podczas Paris Fashion Week SPHERE Showroom – i londyńskim studiem projektowym Post Carbon Lab.

Kolekcja składa się z inspirowanej Paryżem kurtki bomberki, trenczu i dwóch t-shirtów, zaprojektowanych wyłącznie dla DS Automobiles przez EGONlab. Elementy garderoby zostały poddane obróbce przez Post Carbon Lab.

DS x EGONlab

Powłoka fotosyntetyczna stworzona przez Post Carbon Lab składa się z warstwy żywych alg na tkaninie odzieży, która pochłania dwutlenek węgla i wydziela tlen. DS Automobiles i projektanci zapewniają, że podczas procesu barwienia i powlekania w ciągu 10 tygodni, kolekcja pochłonęła 1452 g CO2, czyli tyle samo co typowy sześcioletni dąb w ciągu około sześciu miesięcy.

Przeczytaj też: DS Aero Sport Lounge – sztuka podróżowania wg DS Automobiles

Najnowsze

Przesadził z prędkością na śniegu i wpadł w poślizg, ale wini innego kierowcę

Zabawa w jazdę na granicy przyczepności po publicznej drodze ma to do siebie, że kiedy popełnimy błąd, możemy doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Tak jak zrobił to autor tego nagrania.

Ta sytuacja dobrze obrazuje, że wcale nie trzeba jechać szybko, żeby stwarzać zagrożenie. Wystarczy jechać zbyt szybko w danej sytuacji. Autor nagrania z pewnością jechał poniżej dozwolonych w mieście 50 km/h. Marne pocieszenie, skoro robił to na zaśnieżonych uliczkach osiedlowych!

Auto aż wzbiło się w powietrze, po tym jak kierowca przesadził z prędkością

Prędkość niełatwo jest oszacować, ale po nagraniu widać, że było za szybko jak na panujące warunki i zaparkowane wkoło samochody. Warto zwrócić uwagę na sam początek, kiedy autor musi objechać wysepkę, skręcając w prawo i natychmiast musi odbić w lewo. Przód jego auta nie jest natychmiast skierowany w kierunku jazdy, więc prawdopodobnie wpadł w tym miejscu w poślizg. Zamiast dać mu to do myślenia, chyba tylko utwierdziło go w przekonaniu, że „ogarnia”.

Przesadził z prędkością w czasie deszczu, cudem uniknął śmierci

Kilkanaście sekund później była podobna sytuacja, ale skręt musiał być już większy. W efekcie przód samochodu autora wypłużył na sąsiedni pas, którym właśnie nadjeżdżało inne auto. Kolizja nastąpiła przy minimalnej prędkości, więc nic poważnego się nie stało. Co zastanawiające, autor nagrania pisze pod nim „widać że pan jeszcze skręca w moją stronę a ja już stałem wrrr”. Czyżby winił kierowcę drugiego auta? Za to że zniosło go minimalnie w jego stronę (prawdopodobnie na skutek hamowania)? Ciekawe czy autor kłócił się po wszystkim, że nie on ponosi odpowiedzialność za kolizję.

Najnowsze