Koncept CB4 Interceptor – powiew futurystycznej wizji w motocyklach

Na stoisku Hondy podczas niedawnej wystawy EICMA 2017 można było zobaczyć ciekawy projekt Design Studio opracowany przez dział R&D włoskiej fabryki Hondy.

Zaprezentowany w tym roku koncepcyjny CB4 Interceptor jest to pojazd studyjny, który powstał w procesie opracowywania stylu Neo Sports Café. Jego podstawą był Koncept CB4, stworzony na potrzeby wystawy EICMA 2015.

Koncept 2017 wnosi ciekawe, nowe elementy Sport Endurance do pierwotnej wersji CB4, tworząc nowy kierunek stylistyki powiązany z korzeniami Café Racer. Kolorystyka jest utrzymana w pełnej czerni. Łączy elegancję ze sportową stylistyką i jednocześnie futurystyczną technologią.

W przedniej części motocykla zamontowano wentylator, który dzięki zamianie siły kinetycznej w energię zasila dotykowy panel sterujący zamontowany na zbiorniku paliwa. Na ekranie kierowca na bieżąco może śledzić swoją drogę na mapie, wyświetlać alarmowe połączenia telefoniczne lub podłączać inne gadżety elektroniczne.

Najnowsze

Polskie ceny modelu Hyundai i30 N

i30 N to pierwszy samochód marki Hyundai o sportowym charakterze, oferowany w linii modelowej N. Jest dopracowany na torze Nürburgring - jednym z najtrudniejszych obiektów wyścigowych na świecie. i30 N korzysta z doświadczenia Hyundai Motorsport w WRC.

Na polskim rynku model jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: N Base, N oraz N Performance. Samochód z silnikiem 2.0 T-GDI i mocy 250 KM oferowany jest w specyfikacji N Base oraz N i kosztuje odpowiednio 119 900 złotych i 129 900 złotych. Auto w specyfikacji N Performance, wyposażone w silnik 2.0 T-GDI o mocy 275 KM, zostało wycenione na 144 900 złotych.

i30 N opracowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pokonywanie zakrętów, możliwości na torze i codzienne użytkowanie. Sportowy charakter modelu dopełnia wyposażenie: elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, elektronicznie kontrolowane zawieszenie, sportowa charakterystyka regulacji obrotów silnika (automatyczny międzygaz), wyczynowe opony czy stoper do pomiaru czasu okrążeń. Specjalna konstrukcja elementów układu wydechowego pozwoliła na uzyskanie „emocjonującego” dźwięku silnika.

i30 N daje spore możliwości personalizacji – pięć trybów jazdy, w tym N i N Custom to szerokie spektrum konfiguracji, od komfortowych ustawień codziennej jazdy, po maksymalne osiągi na torze wyścigowym.

Z zewnątrz uwagę zwracają wyraziste zderzaki o powiększonych wlotach powietrza z charakterystyczną, czerwoną linią, aerodynamiczny tylny spojler z trójkątnym światłem stop, dwie końcówki wydechu, 18- lub 19-calowe koła, sportowe fotele, oraz specjalny, niebieski lakier Performance Blue, inspirowany kolorystyką aut Hyundai Motorsport.

Najnowsze

Jak siedzi i ubiera się dobry kierowca?

Bezpieczeństwo ruchu drogowego zależy w sposób szczególny od tego, czy kierowca jest w stanie odpowiednio sprawnie reagować na to, co dzieje się na drodze. Dlatego tak ważna jest jego pozycja za kierownicą. Duże znaczenie ma także odpowiedni ubiór i obuwie.

Przygotowując się do jazdy, wielu kierowców przysuwa swój fotel zbyt blisko do kierownicy, co nie sprzyja ani wygodzie, ani bezpieczeństwu. Kiedy fotel jest prawidłowo ustawiony, osoba prowadząca pojazd może lewą nogą swobodnie, bez prostowania kolana, wcisnąć do końca pedał sprzęgła. Oparcie fotela powinno być ustawione możliwie jak najbardziej pionowo – kierowca nie może „leżeć” za kierownicą.

Nie można również bagatelizować roli zagłówka, który w razie wypadku chroni kark i kręgosłup kierowcy oraz pasażerów. Zagłówek powinien być ustawiony blisko potylicy, na takiej wysokości, aby jego środek znajdował się na wysokości ucha, lub aby jego wierzchołek był ustawiony na równi ze szczytem głowy: dotyczy to wszystkich osób podróżujących samochodem.

Optymalna do prowadzenia auta jest pozycja zasadnicza, w której lewa noga kierowcy oparta jest na podnóżku lub nadkolu, a prawa noga obsługuje pedał gazu i hamulca. To właśnie lewa noga, siedzenie oraz oparcie stabilizują kierowcę w samochodzie. Warto zwrócić uwagę także na ułożenie rąk: kierownicę należy trzymać obiema rękami; najlepsze jest ustawienie „za piętnaście trzecia”. Nie powinno się również zaciskać ręki na drążku zmiany biegów – po włączeniu odpowiedniego biegu ręka ma od razu wrócić na koło kierownicy.

Właściwy ubiór
Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym kierowca powinien zwrócić uwagę na ubiór odpowiedni do jazdy. Gruby płaszcz czy kurtka może krępować ruchy, co spowalnia reakcję kierowcy. Oprócz tego utrudnione staje się prawidłowe zapięcie pasów – dlatego jeżeli to możliwe, przed podróżą autem lepiej zdjąć okrycie wierzchnie.

Ogromne znaczenie podczas prowadzenia samochodu mają także buty. Najlepsze w tej sytuacji są niekrępujące kostek buty sportowe na równej, płaskiej i niezbyt śliskiej podeszwie. Nie sprawdzą się natomiast popularne w chłodne dni, wysokie, dopasowane do kształtu nogi kozaki, które usztywniają kostkę, przez co krępują i spowalniają ruchy. Niebezpieczne są także buty z długimi noskami oraz na wysokich obcasach, które utrudniają wciskanie pedałów oraz mogą zaczepić się o elementy znajdujące się pod nimi, np. dywanik. Buty na grubej i wysokiej podeszwie, czyli na przykład obuwie na koturnie oraz buty trekkingowe, nie pozwalają wyczuć jego siły i praktycznie nie nadają się do jazdy.

Źródło: trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault

Najnowsze

Jak dbać o szyberdach – poradnik nie tylko na zimę

Szyberdach to praktyczne i zmyślne rozwiązanie, które ułatwia cyrkulację powietrza w kabinie, a także świetnie działa na zaparowane szyby. Element ten musi być jednak na bieżąco serwisowany - w przeciwnym razie może przysporzyć sporo uciążliwych kłopotów.

Prawie trzydzieści lat temu szyberdach był prawdziwym hitem. Był – podobnie zresztą jak klimatyzacja i elektrycznie otwierane szyby – synonimem luksusu i zamożności posiadacza samochodu. Nie oznacza to, że nie było to rozwiązanie również praktyczne. Wręcz przeciwnie! Podczas upałów jego otwarcie powoduje wyssanie ciepłego powietrza z wnętrza samochodu i zastąpienia go chłodniejszym. Co więcej podmuch wiatru nie powoduje tak dużego hałasu jak w przypadku uchylonych szyb bocznych.

Szyberdach – nie tylko fabryczne rozwiązanie
Szyberdach to uniwersalne rozwiązanie pasujące do większości samochodów. Jeżeli więc posiadana wersja auta nie została w niego wyposażona można w łatwy i stosunkowo niedrogi sposób zamontować ten element.

– Na rynku można spotkać kilka rodzajów szyberdachów. Podstawowe otwierane są ręcznie za pomocą korbki lub uchylane za pomocą tak zwanego gryfu. W przypadku naszych produktów oferuje on cztery różne pozycje otwarcia oraz indywidualną regulację. Dla bardziej wymagających klientów przeznaczone są rozwiązania wyposażone w obsługę elektryczną. Tutaj szyberdachem steruje się za pomocą przełącznika. Jednym z topowych rozwiązań jest sterowanie „soft-touch”. Otwieranie i zamykanie okna odbywa się poprzez panel dotykowy, całość posiada zabezpieczenie przed przytrzaśnięciem, a także możliwość zaprogramowania dwóch ulubionych pozycji otwarcia – wyjaśnia Kamil Kleczewski, dyrektor handlowy i marketingu w Webasto Petemar.

Sam montaż nie jest nadmiernie skomplikowany, ale warto – szczególnie w przypadku nowszych samochodów – zlecić to zadanie specjaliście. Dzięki temu można mieć pewność, że zarówno pasowanie tego elementu, jak i przeróbka podsufitki zostaną wykonane zgodnie ze sztuką i w przyszłości – jeżeli szyberdach będzie odpowiednio konserwowany nie pojawią się niemiłe niespodzianki w postaci plam wody na siedzeniach.

Jak dbać o szyberdach?
Będąc szczęśliwym posiadaczem szyberdachu należy pamiętać, że w większości przypadków dostęp do podzespołów nie jest może utrudniony, ale znalezienie tak zwanych zamienników lub tanich części może być w niektórych przypadkach po prostu niemożliwe. Warto więc poświęcić temu elementowi samochodu trochę czasu kilka razy w roku, najlepiej przed okresem zimowym – w ten sposób uniknie się niepotrzebnych kosztów.

Przede wszystkim należy szyberdach utrzymywać w czystości. Nie chodzi tu oczywiście o polerowanie szyby, ale o dbaniu o to, by w zakamarkach uszczelek i przylegających do siebie elementów nie zalegały resztki np. liści, czy pyłu. Brud utrudnia działanie systemu odprowadzania wody – zatkane kanaliki sprzyjają powstawaniu korozji.

Uszczelki szyberdachu to jeden z ważniejszych elementów konstrukcji dlatego warto o nią systematycznie dbać. W jaki sposób? Przede wszystkim należy od czasu do czasu zabezpieczać ją odpowiednimi specyfikami – nigdy tłustym smarem, ale sylikonem.

Również mechanizmy otwierania wymagają odpowiedniego traktowania. Pierwszym z niepokojących objawów jest opór przy otwieraniu i zamykaniu. Należy wtedy niezwłocznie usunąć brud oraz nasmarować prowadnice preparatem smarującym, który nie pozostawia lepkiej warstwy.

Jak widać bieżąca obsługa szyberdachu nie należy do najtrudniejszych i najdroższych. Systematyczność jest tu kluczowa i to właśnie dzięki niej można cieszyć się tym rozwiązaniem przez długie lata bez większych problemów.

Najnowsze

Filmowy samochód Rogera Moora czy auto Louisa de Funèsa?

Filmowy samochód Rogera Moora czy auto Louisa de Funèsa, a może „wyścigowy mini samochód” lub legendarna „beczka” w wersji rajdowej? Zimowa aukcja Ardor Auctions podzieli zabytkowe auta na dwie główne sekcje: filmowe klasyki oraz maszyny motorsportu. Co wybiorą miłośnicy motoryzacji? Dowiemy się już 2 grudnia.

Samochody w filmach czy serialach odgrywały niebagatelną rolę, często stając się ich głównymi bohaterami. Tak zdarzyło się w przypadku kultowego Volvo P1800 S z 1965 roku, które tuż obok Rogera Moora w „Świętym” zdobyło uznanie milionów widzów. Jedno z najpiękniejszych europejskich aut, w którym główny bohater przemierza brytyjskie uliczki w poszukiwaniu kolejnych bogatych kryminalistów zostanie wystawione na zimowej aukcji Ardor Auctions (szacowana wartość: 190 do 230 tys. złotych). Kolejnym autem z ekranu, które pójdzie pod młotek jest Ford Capri 1.6 GT z 1972 roku. Ten piękny „europejski Mustang”, bo tak eksperci mówili o Fordzie Capri (zdjęcie powyżej), pojawił się w wielu francuskich filmach. To ponadczasowe auto o pięknej sylwetce. Jeden z najbardziej charakterystycznych modeli Capri – z pomarańczowym lakierem oraz żółtymi światłami pojawi się na zimowej aukcji (szacowana wartość: 60 do 80 tys. złotych). Z kolei oryginalny Mustang – ikona amerykańskiej motoryzacji, należy do ulubionych aut reżyserów czy producentów, bowiem premiera pierwszego egzemplarza transmitowana była w telewizji, a kolejnymi modelami jeździli James Bond w filmie „Diamonds are forever” czy Louis de Funès w „Żandarmie z Saint-Tropez”. Wyjątkowy egzemplarz Forda Mustanga z 1965 roku w wersji cabrio pojawi się w grudniu na aukcji, a jego szacowana wartość to 120 do 140 tys. złotych.

Motorsport lat 80.90. i 2000.
Wśród licytowanych samochodów znajdą się także ikony motorsportu. Oprócz aut z wielkiego ekranu, na zimowej aukcji Ardor Auctions pojawią się także klasyki, którym bliżej do sportu. Pierwszym z nich jest obiekt pożądania wielu fanów motoryzacji – Mercedes SEC Koening z 1986 roku, który stanowi odpowiedź na kultową Ferrari Testarossę. Pierwszy właściciel auta oddał je w ręce chyba najbardziej znanego wówczas tunera – firmie Koenig. Mercedes-Benz W123 z 1980 roku, czyli legendarna „beczka” to kolejny ulubieniec kierowców oraz fanów motorsportu. Ardor Auctions postanowiło zaoferować swoim klientom samochód rajdowy, za którego podstawę posłużył najbardziej rozpoznawalny Mercedes, czyli model W123 w wersji 280CE. Szacowana wartość: 40 do 55 tys. złotych. Na najbliższej aukcji po raz pierwszy pojawi się współczesny sportowy model, czyli najbardziej limitowana wersja nowego Mini w wydaniu BMW. Ten wyjątkowy model John Cooper Works w  wersji GP z 2006 roku (2 tys. sztuk) uznawany jest za jeden z najlepszych samochodów o sportowym rodowodzie (szacowana wartość: 70 do 90 tys. złotych). Najbardziej wyczynowa seria Mini została stworzona specjalne do występów na Nürburgring – niezwykle znanym torze wyścigowym położonym w Niemczech.

Zimowa magia na aukcji w Szucha Premium Offices
Na grudniowej aukcji Ardor Auctions pojawi się także najpopularniejszy brytyjski roadster w świątecznym czerwonym kolorze. MG MGB z 1973 roku to lekkie, nowatorskie auto, które swoją sylwetką przypomina piękny zabytek, a jego szacowana wartość to 60 do 70 tys. złotych. Kolejnym autem na aukcji jest majestatyczny, czarny Mercedes 220 Cabriolet typu B z  1951 roku.

To powojenne luksusowe auto jest warte niemal pół miliona złotych. Unikatowy model został wyprodukowany jedynie w 997 egzemplarzach. Wymarzone i unikatowe modele z wyjątkową historią, które mogą być wspaniałym pomysłem na motoryzacyjny prezent pójdą pod młotek już 2 grudnia. To ostatnia szansa na zakup wyjątkowego klasyka w tym roku. Na zimowej aukcji znajdzie się 16 obiektów.

Ardor Auctions wraz z DESA Unicum zapraszają na kolejną Aukcję Samochodów Klasycznych i Motocykli 2 grudnia 2017, godz. 17, Szucha Premium Offices, ul. Litewska 1 w Warszawie.

Najnowsze