Kolizja, która omal nie doprowadziła do kilku kolejnych

Niewiele brakowało, a ilość uszkodzonych aut mogła być znacznie większa. Na szczęście część kierujących wykazała się dobrym refleksem.

Na nagraniu zarejestrowanym przez samochodową kamerę nie widać dokładnie co było przyczyną uderzenia w słup przez pierwsze auto. Prawdopodobnie utrata panowania nad pojazdem po wpadnięciu w poślizg. Kierowcy jadącemu za tym samochodem nie udało się w porę zahamować.

Więcej szczęścia miał kierujący z naprzeciwka, który zręcznie uniknął kolizji. Dobrym refleksem wykazała się też osoba nagrywająca zdarzenie, uciekając w lewą stronę.

Najnowsze

Renault zdradziło wygląd wnętrza nowego Clio!

Nową koncepcję wnętrza w swoim modelu Francuzi nazwali „smart cockpit”. Clio piątej generacji zadebiutuje podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie.

Najważniejszym elementem „smart cockpitu” nowego Clio jest 9,3-calowy ekran multimedialny – największy jaki dotychczas pojawił się w samochodzie Renault. Pionowy i lekko wklęsły tablet, inspirowany rozwiązaniem wykorzystanym w Espace, optycznie powiększa deskę rozdzielczą i poprawia czytelność ekranu. Ekran z nowym systemem EASY LINK, zwrócony w stronę kierowcy, integruje wszystkie multimedia, nawigację i serwisy informacyjno-rozrywkowe, a także system MULTI-SENSE.

Nowe Clio zostało po raz pierwszy wyposażone w wyświetlacz, który zastępuje tradycyjne zegary analogowe. Ekran TFT o przekątnej od 7 do 10 cali pozwala personalizować ustawienia i zwiększa doznania z jazdy. Wersja 10-calowa ma nawigację GPS.

Na nowo zaprojektowana deska rozdzielcza została ona podzielona na trzy części: górny panel z powłoką z pianki, pokryty specjalnym  materiałem i personalizowany panel centralny oraz część dolną z funkcjonalnymi elementami (np. schowkiem). Falisty kształt deski rozdzielczej dodatkowo optycznie poszerza kokpit. To wrażenie wzmacniają poziome kształty środkowych i bocznych wlotów powietrza.

Konsola środkowa jest kluczowym elementem „smart cockpitu” nowego Clio. Usytuowano ją wyżej dla lepszej ergonomii i umieszczono na niej krótką dźwignię zmiany biegów. Pokryta specjalnym materiałem konsola może być personalizowana w zależności od wersji wyposażenia oraz ma specjalne podświetlenie krawędzi. Pasażerom ułatwią podróż schowki wbudowane w dolną część konsoli oraz zintegrowana ładowarka indukcyjna.

Fotele w Clio sprawiają wrażenie wziętych ze znacznie droższego modelu. Dłuższe siedzisko i bardziej obejmujący kształt zapewniają lepsze podparcie, a wklęsły kształt półmiękkiej obudowy foteli zwiększa przestrzeń na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Nowe, cieńsze zagłówki, wsuwane w oparcie, poprawiają widoczność do tyłu.

W kabinie nowego Clio ma pojawić się wysokiej jakości tapicerka i dużo miękkich materiałów. Znajdziemy je również na drzwiach – panele posiadają wbudowane płaty, które podobnie jak podłokietniki drzwi, zmieniają się w zależności od wybranej personalizacji wnętrza. W panele wbudowany został system oświetlenia ambientowego emitujący łagodne
i rozproszone światło.

Każdy właściciel Clio może stworzyć własny samochód dzięki licznym możliwościom personalizacji. Pozwalają one na wybór wyglądu konsoli środkowej, deski rozdzielczej, paneli drzwiowych,  kierownicy i podłokietników drzwi. Można również spersonalizować kolory linii wlotów powietrza, rozciągających się na całej szerokości deski rozdzielczej. Nowe Clio jest dostępne z oświetleniem ambientowym w ośmiu różnych kolorach.

Producent zdradził również, że do 2022 roku Grupa Renault zaoferuje gamę 12 zelektryfikowanych  samochodów, a nowe Clio będzie pierwszym modelem z silnikiem hybrydowym E-Tech w technologii opracowanej przez Renault. Taki sam termin ustalono na wprowadzenie na rynek 15 modeli wyposażonych w technologie jazdy autonomicznej. Pod tym względem nowe Clio ma być pionierem i sprawić, że systemy wspomagania kierowcy w jeździe autonomicznej staną się szeroko dostępne w samochodach miejskich.

Najnowsze

Tak kończy się włączanie do ruchu bez zachowania ostrożności

Ułatwienie innemu kierowcy włączenie się do ruchu to godny pochwały przykład uprzejmości. Trzeba tylko umieć rozsądnie z niego skorzystać.

Wpuszczenie innego kierowcy przed siebie, kiedy gęsty ruch bardzo utrudnia mu włączenie się do ruchu, to miły gest. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy ów kierowca chce wjechać na inny pas, niż ten na który ktoś go wpuścił.

Dokładnie tak, jak na tym wideo. Autobus ustąpił pierwszeństwa Oplowi, którego kierowca chciał wjechać na pas do skrętu w lewo. Zbyt późno zorientował się, że może poruszać się nim inny pojazd.

Najnowsze

Bezmyślne wyprzedzanie BMW kończy się kolizją

Lekceważenie przepisów to nie tylko ryzyko mandatu, ale także tworzenie niebezpiecznej sytuacji na drodze, co udowadnia to nagranie.

Znaki są ustawiane na drodze nie bez powodu, podobnie jak nie bez powodu pojawiają się na niej ciągłe linie. Niektórzy kierowcy uważają jednak, że ich znaki poziome i pionowe nie dotyczą, co doprowadza do sytuacji takich, jak na tym nagraniu.

Kierowca BMW zignorował ciągłą linię i z dużą prędkością wyprzedzał inne pojazdy. Do momentu, w którym jeden z nich nie zaczął skręcać w lewo, co doprowadziło do niegroźnej kolizji.

Najnowsze

BMW serii 7 zauważalnie się zmieniło

BMW wyraźnie zmieniło stylistykę swojego flagowego modelu. Dopracowano również wnętrze, które ma zapewniać jeszcze większy komfort jazdy.

Nowy, bardziej wyrazisty wygląd BMW serii 7 to zasługa wyższego o 50 mm przodu oraz nowej atrapy chłodnicy, która jest większa o 40 procent. Reflektory, opcjonalnie ze światłami laserowymi, są bardziej płaskie, a zewnętrzne wloty powietrza mają teraz duże, lakierowane blendy i charakterystyczne chromowane listwy.

Odświeżony wygląd z boku auto zawdzięcza pionowym skrzelom w przednich błotnikach oraz bocznym listwom ozdobnym biegnącym teraz aż do pasa tylnego. Gruntownie zmodyfikowano również tył samochodu. Kontury pasa tylnego nawiązują do stylistyki blend wlotów powietrza z przodu, a zintegrowane końcówki rur wydechowych mają większe, chromowane obramowania. Nowe, trójwymiarowo ukształtowane i niższe o 35 mm lampy tylne z czerwono-czarnymi kloszami połączono wąską na 6 mm listwą świetlną poniżej chromowanej wstawki między lampami tylnymi.

Luksusowy charakter wnętrza podkreśla skóra Nappa z rozszerzonym stebnowaniem, a także nowe listwy ozdobne z drewna szlachetnego i ambientowy akcent świetlny w stylu przydymionego szkła. Kierownica ma zoptymalizowany układ przycisków wielofunkcyjnych, a niecka do bezprzewodowego ładowania telefonów komórkowych znalazła się w nowym miejscu. Udoskonalono sprzętowo i programowo tablet BMW Touch Command, zaś system rozrywki z tyłu ma ekrany dotykowe Full HD.

Na standardowy BMW Live Cockpit Professional z nawigacją składają się w pełni cyfrowym zestawem wskaźników o przekątnej 12,3 cala i ekran mający 10,25 cala. Nowy system operacyjny BMW 7.0 umożliwia bardzo szybki dostęp do ustawień i funkcji, możliwość indywidualnego dostosowania wskazań i multimodalną obsługę za pomocą ekranu dotykowego, kontrolera iDrive, przycisków na kierownicy, sterowania głosowego i za pomocą gestów. Osobisty asystent BMW pozwala na obsługę za pomocą naturalnej mowy.

Większy komfort jazdy zapewnia zoptymalizowana akustyka – lepsze wygłuszenia na tylnych nadkolach, słupkach B, wylotach pasów z tyłu oraz szyby akustyczne po bokach i z tyłu. Dostępny jest też program witalizacji i relaksu oraz trzy tryby Experience z odpowiednio dobranymi funkcjami oświetlenia, klimatyzacji, zapachu, masażu w fotelu, zacieniania, ogrzewania lub wentylacji foteli.

Modernizacji poddano również gamę silników. Wszystkie warianty spełniają wymogi normy emisji spalin Euro 6d-TEMP. Silnik V8 w 750i xDrive ma moc zwiększoną o 80 KM do 530 KM, a V12 w M760Li xDrive ma teraz filtr cząstek stałych. Hybryda plug-in z 6-cylindrowym rzędowym silnikiem benzynowym i ulepszonym akumulatorem wysokonapięciowym, może pochwalić się mocą systemową w trybie SPORT zwiększoną do 394 KM. Zasięg w trybie elektrycznym wydłużony do 50 – 58 km. Ponadto w ofercie dostępne są trzy silniki wysokoprężne, mające moc od 265 KM do 400 KM.

Najnowsze