Kobiety w IRC – Rally Sanremo

Patrizia Sciascia zadebiutuje w ten weekend w serii IRC (Intercontinental Rally Challenge). Włoszka, znana wśród swoich fanów jako „La Rosa" ma zamiar walczyć o najwyższe pozycje za kierownicą Peugeota 207 S2000 przygotowanego przez Twister Corse.

Patrizia Sciascia
fot. patriziasciascia.com

Zadanie, jakie stoi przez Patrizią, nie będzie łatwe. W San Remo wystartuje cała czołówka tegorocznego serialu, na trasie pojawi się także specjalista od asfaltowych nawierzchni i była gwiazda WRC, Francois Duval.

Bez wątpienia jednym z najciekawszych odcinków, będzie piątkowy Cuori – OS o długości 44 kilometrów, rozegrany późnym wieczorem, już po zachodzie słońca. Cuori wrócił do harmonogramu rajdu San Remo, by uczcić ubiegłoroczną, 50. rocznicę powstania imprezy.

 

 

 

Peugeot 207 S2000, który będzie startować Patrizia
fot. patriziasciascia.com

„To będzie długi, niewybaczający błędów odcinek. Szczególnie ciężki, że jechany nocą” – zapowiada pilot Chrisa Meeke, Paul Nagle.

Pierwsza ze 109 zgłoszonych załów ruszy na trasę Cuori o 22:43.

Źródło: Eurosport

 

 

Najnowsze

Jazdy testowe Tata Xenon

Prowadzisz firmę, a Twoje samochody są użytkowane w trudnym terenie? Jeśli nie masz zbyt dużego budżetu na zakup odpowiedniej floty, możesz zainteresować się programem jazd testowych Tata Xenon. Dodatkową korzyścią będzie nauka jazdy offroad.

Tata Xenon można przetestować u dealera
fot. Tata

Marubeni Motors Poland, dystrybutor marki Tata w Polsce ogłosił program jazd testowych modelem Xenon. Każda business woman zainteresowana zakupem pojazdu użytkowego tego typu, która odwiedzi dealera do końca listopada 2009 r. otrzyma szansę skorzystania z programu. 

Zainteresowana modelem Tata może liczyć na
1. instruktaż jazdy terenowej udzielony przez przeszkolonego w tym zakresie sprzedawcę dealera;

2. odbędzie jazdę testową;

3. otrzyma możliwość wypożyczeniu pojazdu do odbycia jazdy testowej w środowisku, w którym pojazd będzie w przyszłości użytkowany.

Model Tata Xenon promowany jest obecnie poprzez rabat gotówkowy w wysokości 10.000 zł brutto lub ofertę finansową w postaci leasingu 100 % – łączne spłaty klienta wyniosą podczas 3-letniego okresu użytkowania modelu Xenon 100%.

Informacje o ofercie Tata
Specjalizacją Tata Motors są pojazdy z napędem 4×4 z reduktorem mechanizmu różnicowego – eksploatowane w trudnych warunkach terenowych i klimatycznych.

Na świecie i w Polsce model osobowy Safari i użytkowy Xenon używane są przez służby wymagające napędu na 4 koła (policja, straż pożarna, służby leśne, graniczne, energetyczne, ratunkowe) oraz tych profesjonalistów, którzy muszą poruszać się na codzień odpornym pojazdem w trudnym terenie.

Model Xenon pick-up w wersji 5-osobowej
fot. Tata

Modele Safari i Xenon napędzane są silnikiem DICoR (Direct Injection Common Rail) o pojemności 2,2 l, mocy 140 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Pojazdy wyposażone są standardowo w klimatyzację, szyby otwierane elektryczne, reduktor skrzyni biegów.

Xenon z pojedyńczą kabiną o ładowności 1110 kg kosztuje 45 tysięcy netto. Dopłata do podwójnej, pięcioosobowej kabiny wynosi 8 196 zł netto. 5-osobowy terenowy Safari z napędem na 4 koła można kupić za 56 475 zł netto. 

Ponadto dostępne są pojazdy osobowe Tata Indica i Tata Indigo SW, napędzane benzynowymi silnikami 1,4 o mocy 85 KM lub silnikami diesla z zasilaniem common rail o mocy 70 KM. Standardowo wyposażone są w klimatyzację, 4 elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek z pilotem, ABS i dwie poduszki powietrzne. Ceny modelu Indica zaczynają się od 26 900 zł brutto, natomiast Indigo SW od 32 900 zł brutto. 

Wszystkie pojazdy oferowane są z gwarancją trwającą 3 lata / 100 tys. km oraz programem Assistance 24h w okresie gwarancji.

Najnowsze

Hamilton przed Vettelem

Sebastian Vettel pokazuje, że mimo różnicy 26 punktów dzielących go od prowadzącego Jensona Buttona nie zamierza składać broni. Jest skoncentrowany i szybki.

Lewis Hamilton podczas treningu
fot. Mercedes

Niezależnie od tego jak bardzo różnią się kierunki prac nad bolidami podczas treningów i w związku z tym uzyskiwane czasy nie oddają prawdziwego układu sił na torze, młody kierowca Red Bull walczy nawet w trakcie treningów. Mimo, że w sobotnie popołudnie na torze Marina Bay Circuit to Lewis Hamilton był najszybszy i wyprzedził o prawie 0,3 sekundy Sebastiana Vettela, Niemiec jest pełen chęci do walki. Tylko ci dwaj kierowcy uzyskali czasy poniżej 1 minuty 48 sekund na jednym okrążeniu podczas ostatniej sesji treningowej przed GP Singapuru. Vettel jest o tyle w trudnej sytuacji, że nie ma już do dyspozycji silników na wymianę. Miejmy więc nadzieję, że jego samochód nie przysporzy mu kłopotów.

Trzecia sesja treningowa przebiegała dość pomyślnie dla zespołu BMW Sauber. Robert Kubica wykazywał swój kunszt w najbardziej krętym i natrudniejszym technicznie Sektorze 3, uzyskując tam świetne czasy. Oby nowy pakiet rozwiązań technicznych przygotowany przez BMW Sauber umożliwił walkę o punkty. Robert i Nick w 3. sesji treningowej uplasowali się na 5. i 6. miejscu.

Kłopoty zdaje się mieć Ferrari. Zarówno Kimi Raikkonen jak i Giancarlo Fisichella uzyskali czasy o ponad sekundę gorsze od najlepszych. Ferrari nie rozwija już swojego bolidu – nie mają więc chyba szans na walkę o czołowe pozycje i nie należy spodziewać się nadzwyczajnych osiągnięć po kierowcach włoskiego zespołu. 

Nie zachwycili także zawodnicy Brawn GP. Jenson Button uzyskał dopiero 14 czas, a Rubens Barrichello 7. Barrichello będzie mieć dodatkowo utrudnione zadanie w kwalifikacjach, ponieważ na skutek wymiany skrzyni biegów w jego bolidzie zostanie cofnięty o 5 miejsc na starcie do Grand Prix Singapuru.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
okrążeń

1

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:47.632

15

2

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:47.909

0.277

17

3

16

Nico Rosberg

Williams

1:48.332

0.700

18

4

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:48.420

0.788

14

5

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:48.501

0.869

16

6

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:48.526

0.894

13

7

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:48.551

0.919

16

8

10

Timo Glock

Toyota

1:48.673

1.041

17

9

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:48.754

1.122

17

10

9

Jarno Trulli

Toyota

1:48.757

1.125

12

11

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:48.831

1.199

17

12

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:48.864

1.232

16

13

14

Mark Webber

Red Bull

1:48.876

1.244

15

14

22

Jenson Button

Brawn GP

1:48.921

1.289

17

15

7

Fernando Alonso

Renault

1:49.032

1.400

15

16

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:49.055

1.423

16

17

20

Adrian Sutil

Force India

1:49.122

1.490

17

18

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:49.399

1.767

17

19

8

Romain Grosjean

Renault

1:49.641

2.009

16

20

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:50.039

2.407

21

 

Najnowsze

Piątkowy wieczór na Marina Bay Circuit

Brudna, śliska nawierzchnia i mnóstwo wyboi na ulicznym torze w Singapurze przysporzyły sporo pracy inżynierom zespołów podczas piątkowej sesji treningowej.

Sebastian Vettel „nastrajał się” przed GP Singapuru w towarzystwie ZZ Top
fot. Red Bull

Tym razem z dwóch kierowców BMW Sauber szybszy okazał się Nick Heidfeld. Pomimo problemów ze skrzynią biegów podczas pierwszego treningu, Niemiec odnotował 4. czas drugiej piątkowej sesji.
Nie zachwycali natomiast kierowcy Ferrari – Kimi Raikkonen uzyskał 14., a Giancarlo Fissichella 16. czas. Różnice pomiędzy zawodnikami były bardzo niewielkie – pierwsza jedenastka zmieściła się w zakresie 1 sekundy.

Najlepszy czas podczas drugiego, piątkowego treningu ustanowił Sebastian Vettel. Warto podkreślić, że młody Niemiec nie ma już w tym sezonie więcej silników do wykorzystania.

Druga sesja nie obyła się jednak bez kłopotów.
Tym razem to Mark Webber przesadził z prędkością i stracił kontrolę nad swoim samochodem, co spowodowało pojawienie się już po raz drugi czerwonej flagi.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata do lidera

Liczba
okrążeń

1

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:48.650

31

2

7

Fernando Alonso

Renault

1:48.924

0.274

27

3

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:48.952

0.302

30

4

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:49.098

0.448

31

5

22

Jenson Button

BrawnGP

1:49.311

0.661

34

6

14

Mark Webber

Red Bull

1:49.317

0.667

14

7

16

Nico Rosberg

Williams

1:49.333

0.683

33

8

10

Timo Glock

Toyota

1:49.342

0.692

30

9

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:49.358

0.708

28

10

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:49.609

0.959

24

11

23

Rubens Barrichello

BrawnGP

1:49.616

0.966

30

12

20

Adrian Sutil

Force India

1:49.710

1.060

31

13

9

Jarno Trulli

Toyota

1:49.795

1.145

29

14

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:49.941

1.291

29

15

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:50.023

1.373

34

16

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:50.253

1.603

31

17

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:50.527

1.877

29

18

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:50.605

1.955

28

19

8

Romain Grosjean

Renault

1:50.972

2.322

17

20

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:51.423

2.773

31

Najnowsze

Honda U3-X – kobiecy jednoślad

Jest alternatywą dla samochodów, wygląda niczym Segway i ma siodełko, jak tradycyjny rower. Honda U3-X, nowy prototyp Hondy, zapowiada kolejną rewolucję w poruszaniu się po drogach.

Przyjemnie jest sobie wyobrazić, ile czynności stanie się prostszych, kiedy UX-3 wejdzie na rynek. Ten ważący niecałe 10 kg unicykl elektryczny, ze starczającą na godzinę ciągłej jazdy baterią, pomoże nam ominąć najgorsze korki i ułatwi wycieczkę na zakupy do pobliskiego sklepu. Od Segwaya, poza wagą i gabarytami, różni go wmontowane, zapewniające wygodę podróżowania siodełko. Co ciekawe i trudne do wyobrażenia, pojazd wyposażony jest w jedno koło, zbudowane z kilkunastu, niezależnie skręcających mniejszych kółek. Dzięki nim, a także odchylaniu się kierowcy w odpowiednią stronę, może poruszać się nie tylko do przodu i do tyłu, ale i po skosie oraz na boki – co odzwierciedla ludzki chód. Poprzez odpowiednie przenoszenie ciężaru górnej części ciała, można dostosować prędkość jazdy do swoich potrzeb.

fot. Honda

Takie rozwiązanie otrzymano przy zastosowaniu technologii kontroli równowagi, którą opracowano na podstawie badań nad humanoidalnym robotem Hondy ASIMO, czy też systemem wielokierunkowego koła napędowego (Honda Omni Traction Drive System lub HOT Drive System), umożliwiającego przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – na wprost, do tyłu, w bok i na ukos.

To kompaktowe, jednokołowe urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o wygodzie użytkowania, przez co osoba kierująca może w prosty sposób zejść z podnóżka na nawierzchnię, a linia wzroku siedzącego kierowcy pozostaje mniej więcej na linii wzroku stojącego przechodnia.

Honda planuje prezentację U3-X przy okazji 41. Salonu Samochodowego w Tokio, który rozpocznie się 24 października 2009 roku w Makuhari Messe w mieście Chiba w Japonii. 

fot. Honda

Główne cechy U3-X

1. Urządzenie zawiera technologię kontroli równowagi znaną z robota ASIMO. Czujnik pochylenia wykrywa stopień przechyłu urządzenia w oparciu o zmianę obciążenia powodowanego przez kierowcę. Następnie ustala jego zamiary odnośnie prędkości i kierunku jazdy. W oparciu o uzyskane dane, system przywraca urządzenie do pionowej pozycji, co pozwala uzyskać płynne i zwinne ruchy.

2. System wielokierunkowego koła napędowego (HOT Drive System), umożliwia przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – na wprost, do tyłu, w bok i na ukos. Składa się z wielu napędzanych kół o małej średnicy, które połączono ze sobą rzędowo, co tworzy jedno koło o dużej średnicy. Urządzenie porusza się do przodu poprzez wprawienie w ruch dużego koła, podczas gdy uruchomienie małych kół powoduje przemieszczenie się w bok. Połączenie tych ruchów skutkuje wykonaniem ruchu na ukos.

3. Wąska konstrukcja urządzenia umożliwia umieszczenie go pomiędzy nogami kierującego, a także przenoszenie go jedną ręką. W samonośnym nadwoziu zawarto składane siedzenie, podnóżek oraz obudowę konstrukcji pełniącą także rolę ramy. Wszystko to wpływa na uzyskanie niskiej masy własnej i pozwala na łatwy transport.

Specyfikacja Hondy U3-X

Długość × szerokość × wysokość (mm)

315×160×650

Waga

poniżej 10 kg

Rodzaj baterii

Bateria litowo-jonowa

Czas pracy (bateria w pełni naładowana)

1 godzina

Czy taki pojazd ma szansę na popularyzację w świecie zdominowanym przez samochody i czy zyska sprzymierzeńców wśród obecnych rowerzystów, lub wielbicieli jednośladów?

Na razie możemy tylko obejrzeć zasady funkcjonowania unicykla:



Źródło: honda.com

Najnowsze