Kobiety podbijają amerykańskie drogi

Przy okazji niedawno zakończonych wyborów prezydenckich w USA wyszły na jaw ciekawe fakty. Stanowiąca dotąd podstawę elektoratu grupa białych mężczyzn w średnim wieku zmniejszyła się – jest za to więcej Latynosów, Afroamerykanów i kobiet. I uwaga – to  samo tyczy się ogółu kierowców!  

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Michaela Sivaka i Brandona Schoettle z Uniwersytetu w Michigan, w przedziale powyżej 45 roku życia jest zdecydowanie więcej kobiet kierowców, i to bez względu na rasę i pochodzenie. Co więcej, ten trend będzie się prawdopodobnie zwiększał.

Dla potrzeb badania analitycy wzięli na warsztat statystyki obejmujące w sumie 15 lat (1995-2010). W 1995 liczba mężczyzn posiadających prawo jazdy wynosiła 89,2 miliona, a kobiet – 87,4. Przewaga liczbowa mężczyzn nad kobietami była widoczna w niemal każdym przedziale wiekowym – wyjątek stanowili kierowcy po 70. roku życia.

fot. materiały prasowe

W 2010 roku natomiast liczba kobiet-kierowców sięgnęła 105,7 miliona w porównaniu do 104,3 miliona mężczyzn! Zapowiada się, że ten trend będzie postępował. Co prawda nadal więcej młodych mężczyzn niż kobiet otrzymuje prawo jazdy, ale w obu grupach w ciągu analizowanych 15 lat nastąpiły spadki. I znowu: w przypadku młodych kobiet to spadek o 4,7%, w przypadku młodych mężczyzn – aż 10,6%!

Zgodnie z opinią Sivaka, wyniki tych badań mogą bezpośrednio przełożyć się na branżę motoryzacyjną, a to z uwagi na preferencje kobiet, generalnie skłaniające się w stronę mniejszych, kompaktowych aut o niskim zużyciu paliwa. Ten segment ma zatem szansę dodatkowo się rozwijać. Badacz dodaje również, że panie procentowo rzadziej są ofiarami (i sprawcami) wypadków samochodowych, co oznacza, że średnia wypadków drogowych również może ulec zmniejszeniu.

Trudno oprzeć się ciekawości, jak rozkładałyby się wyniki podobnego badania w Europie. Jak sądzicie, czy liczba kobiet-kierowców na polskich drogach wyraźnie wzrosła?  

Najnowsze

SEAT Ibiza Cupra 2013, czyli sportowo na zakupy

Cupra to skrót od „Cup of Racing”, co w połączeniu z kompaktowymi rozmiarami zapowiada dynamiczny samochód do miejskiej jazdy.   

Maksymalna prędkość SEATA Ibiza Cupry to 228 km/h, przy czym do setki dochodzi w ciągu 6,9 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi, wedle oznaczenia producenta, 5,9 litra na 100 km.

Model jest wyposażony w silnik o mocy maksymalnej 132 kW / 180 KM,  połączony z 7-biegową, 2-sprzęgłową skrzynia DSG oraz elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS.  SEAT zapowiada, że możemy liczyć na bogate wyposażenie opcjonalne, jak SEAT Portable System, łączący funkcje nawigacyjne z rozrywkowymi. 

SEAT Ibiza Cupra na 2013 rok
fot. SEAT

Nową Cuprę osadzono na 17-calowych felgach aluminiowych, a zawieszenie obniżono. Dodatkowo jako alternatywa dla standardowych hamulców oferowany układ hamulcowy AP Racing.

System stabilizacji toru jazdy ESP i system ułatwiający ruszanie pod wzniesienie Hill Start jest częścią standardowo montowanego pakietu bezpieczeństwa.

Wprowadzenie modelu na rynek europejski planowane jest na koniec pierwszego kwartału 2013 roku.

 

Najnowsze

Kochamy, pieścimy, rozmawiamy z samochodami!

Południowoafrykańscy kierowcy dobrze wiedzą, czego potrzeba ich ukochanym autom. Nie szczędzą im słów uznania, pieszczot, a nawet życzeń urodzinowych.

Jeśli wierzyć wynikom ankiety przeprowadzonej na zlecenie BP, ponad dwie trzecie pytanych żywi głębokie uczucie do swojego auta, a 59% jest przekonanych, że z czterema kółkami łączy ich szczególna więź. W przełożeniu na bardziej wymierne przeliczniki, to 4,8 miliona kierowców.

Prawdziwa miłość – myślisz, że to się zdarza codziennie?
fot. materiały prasowe

Ponad połowa ankietowanych (57%) komplementuje i głaszcze swoje auto. 47% nadaje mu pieszczotliwe imię. 21% natomiast składa samochodom życzenia urodzinowe!

Ponadto:

85%  uwielbia śpiewać podczas jazdy
74%  ważne życiowe decyzje podejmuje prowadząc
61%  rozmawia ze swoim samochodem
53%  kojarzy auto z ważnym wydarzeniem z własnego życia
30%  dekoruje i przyozdabia samochód
11%  zaręczyło się w samochodzie bądź zna kogoś, kto to zrobił.

 

Pod którym z tych nawyków mogłybyście się podpisać…?

Najnowsze

Reklama Toyoty GT86 – męska euforia i kobiece łzy

Toyota GT86 po premierze wzbudziła gorące dyskusje. Sportowa czy tylko pozornie sportowa? Tylko 200 KM czy aż 200 KM? Poważne auto czy po prostu zabawka do jazdy? Kontrowersyjny spot reklamowy dopełnia obrazu całości. Film dosyć jasno pokazuje, kogo producent uważa za target.

Ideą dwuminutowego spotu jest pokazanie histerycznej reakcji kilku kobiet, których mąż – najwyraźniej bez wcześniejszej konsultacji – nabył Toyotę. Panie załamują ręce, ronią łzy, grożą odejściem, sugerują kryzys wieku średniego, ogólnie zachowują się jak w szczególnie ostrym przypadku PMS. Oglądałyśmy film w redakcji starając się usilnie zrozumieć, co producent chciał nam przekazać. Że kobiecie takie auto nie ma prawa się spodobać? A może że opinia żony przy zakupie samochodu nie ma znaczenia? Czy też że ten akurat model Toyoty kupuje się pod wpływem impulsu?

Sprawczyni całego zamieszania – Toyota GT86
fot. Toyota

Dodać bowiem należy, że wprawdzie kobiety są w tej reklamie przedstawione jako histeryczki, ale mężczyźni wcale nie wypadają lepiej. Wszyscy zachowują się jak duże dzieci, nie do końca odpowiedzialne, rozemocjonowane nową zabawką. Cóż, trochę kosztowna ta zabaweczka.

I co oznacza ten nagi facet w 44 sekundzie?

Innymi słowy – naprawdę nie wiemy, do kogo ta reklama jest skierowana i kogo miała przekonać do zakupu tego skądinąd niebrzydkiego samochodu…

 

Najnowsze

Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Black Series: wyścigowa siła

Mercedes-AMG prezentuje najmocniejsze wydanie Gullwinga - SLS AMG Coupé Black Series, inspirowany wyścigową wersją GT3. Powinno przypaść do gustu wszystkim wielbicielkom sportów motorowych!

Masa własna modelu SLS AMG Coupé Black Series wynosi 1550 kilogramów, co przekłada się na stosunek mocy do masy równy 2,45 kg/KM. 6,2-litrowy silnik V8 generuje moc 631 KM przy 7400 obr./min i pozwala na przyspieszenie do setki w czasie 3,6 sekundy. To czyni model SLS AMG Coupé Black Seriesnajmocniejszym produkowanym obecnie samochodem AMG z silnikiem spalinowym. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 315 km/h.

fot. Mercedes

Układ wydechowy AMG po raz pierwszy został wykonany z tytanu. Rezygnacja ze stali pozwoliła na ograniczenie masy własnej – przy wadze 17 kilogramów nowy wydech jest o około 13 kilogramów lżejszy od stosowanego dotychczas. Liczne elementy karoserii, takie jak pokrywa silnika, tylny panel za sportowymi fotelami AMG oraz kryjąca wał korbowy obudowa, łącząca silnik i przekładnię, są w całości wykonane z kompozytów – tworzyw sztucznych zbrojonych włóknem węglowym. Konstrukcja z kompozytów waży o połowę mniej od aluminiowej. Silnik i przekładnia zamontowane są w układzie transaxle – skrzynię biegów umieszczono przy tylnej osi, a za transfer siły napędowej odpowiada kompozytowy wał o masie 4,7 kilograma. Wiele części aluminiowej ramy przestrzennej także zastąpiono elementami z kompozytów. Wymiana konwencjonalnego akumulatora na litowo-jonowy pozwoliła zaoszczędzić 8 kilogramów.

fot. Mercedes

Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy: C, S, S+ oraz M. Poza zmianą przełożeń na wyższych obrotach, zredukowano czas reakcji na polecenia kierowcy. Elektronicznie sterowana blokada tylnego dyferencjału z krótszym przełożeniem tylnej osi zastępuje blokadę mechaniczną, co ma gwarantować szczególnie dobrą przyczepność napędzanych kół w każdych warunkach. Podstawowa architektura zawieszenia modelu SLS AMG Coupé Black Series z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami przy wszystkich kołach pozostała niezmieniona, jednak w celu zwiększenia wydajności na torze modyfikacjom poddano większość jego elementów.

Tarcze hamulcowe o wymiarach 402 x 39 mm oraz 360 x 32 mm (odpowiednio, z przodu i z tyłu) zostały utwardzone w celu zwiększenia stabilności termicznej, a przy okazji są o około 40 proc. lżejsze od konwencjonalnych. W porównaniu do tradycyjnego, aluminiowo-stalowo układu hamulcowego, ten zastosowany w modelu SLS AMG Coupé Black Series jest o 16 kilogramów lżejszy.

fot. Mercedes

Nadkola poszerzone o 13 mm z przodu i o 26 mm z tyłu mieszczą sportowe ogumienie w rozmiarze, odpowiednio, 275/35 R 19 i 325/30 R 20.

Model SLS AMG Coupé Black Series można doposażyć w opcjonalny pakiet aerodynamiczny AMG, zawierający regulowane tylne skrzydło, wzorowane na tym z wersji GT3. Zastępuje ono seryjny spojler, rozsuwany automatycznie po przekroczeniu prędkości 120 km/h.

Dostępny na życzenie lakier AMG solar beam jest zarezerwowany wyłącznie dla modelu Black Series. Do wyboru jest także sześć innych odcieni nadwozia, włącznie z matowym designo magno alanite grey.

We wnętrzu do wyboru są dwie wersje kolorystyczne: Alcantara w kolorze czarnym lub czarnym i czerwonym. Metalowe oprawy otworów wentylacyjnych pokrywa lśniąca czerń, a deskę rozdzielczą – mieszanka skóry designo i Alcantary z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami. Sportowe fotele kubełkowe AMG zapewniają podparcie podczas dynamicznej jazdy, są też o 15 kilogramów lżejsze od standardowych.

fot. Mercedes

Jedną z opcji wyposażenia jest system dźwięku przestrzennego Bang & Olufsen BeoSound AMG. Składa się on z 1000-watowego wzmacniacza i 11 głośników. Procesor DSP pozwala wybrać tryb dźwięku studyjnego („Reference”) lub przestrzennego. Lista opcji obejmuje również m.in. obudowy lusterek, silnika i elementy wykończenia kabiny z włókna węglowego, system multimedialny AMG (zawiera: COMAND APS, AMG Performance Media oraz kamerę cofania), a także interfejs multimedialny.  

Model SLS AMG Coupé Black Series zadebiutuje na rynku w czerwcu 2013 roku.

Najnowsze