Kobiety boją się LPG, czyli fakty i mity o instalacjach

Panie to potencjalni nabywcy samochodów z instalacją gazową i to one w 25% przypadków podają za główną przyczynę odrzucenia tego rodzaju zasilania jego bezpieczeństwo. Rozwiewamy mity i stereotypowe opinie na temat montażu instalacji gazowej do auta oraz przybliżamy tematykę LPG.

W Niemczech można zatankować gaz własnoręcznie, tylko czy my tego chcemy?
fot. Stadwerke Bielefeld

Kobiety zwykle przytaczają argument, że instalacje są niezbyt bezpieczne (co czwarta użytkowniczka samochodu*), więc w obawie o przewożone dzieci, czy najbliższych nie biorą tego rodzaju zasilania pod uwagę. Z drugiej strony 6 procent więcej kobiet niż mężczyzn jeździ bardziej nowoczesnymi samochodami, tzn. maksymalnie 8-latkami (przedział roczników 2002-2010). Wynika to właśnie m.in. z dbałości o bezpieczeństwo – panuje opinia, że nowszy samochód ochroni lepiej niż np. 20-letni. Tu z kolei pojawia się często obawa, że do takiego nowego samochodu na pewno instalacja nie pasuje. Co prawdą nie jest.

Kobiety na ogół częściej niż mężczyźni podatne są na racjonalne argumenty – w szczególności, gdy przedstawia je specjalista. Poniżej przedstawiamy mity dotyczące instalacji LPG w samochodach i podajemy fakty, które dają do myślenia.

Warto wiedzieć, że Polska to trzeci kraj na świecie z największą ilością samochodów zasilanych LPG (po Korei Płd. i Turcji).  W kraju jeździ blisko 2,2 mln* zarejestrowanych samochodów z instalacją LPG, co stanowi 13,5%** ogółu samochodów osobowych użytkowanych w Polsce.

Oczywiście, gdy jeździmy mało, montaż instalacji raczej się nie opłaca. Ale gdy nasze przebiegi rosną, można rozważyć inny rodzaj zasilania. Z punktu widzenia kobiety, pewną zaletą dotyczącą instalacji jest fakt, że nie trzeba się brudzić własnoręcznie tankując auto LPG, tylko jest od tego pracownik stacji. Nie połamiemy sobie paznokci przy otwieraniu wlewy, czy obsłudze dystrybutora, a w zimę możemy siedzieć w cieplutkim samochodzie. Oczywistym argumentem „za” jest także oszczędność i fundusze, które zostają w naszym porftelu, które przecież potrafimy świetnie zagospodarować. Wynika to z relacji cenowej benzyny do LPG – gaz jest tańszy o ok. 50% od konwencjonalnego paliwa.

Aby tankować gaz za zachodnią granicą należy mieć specjalną przejściówkę. Ale już niedługo. UE pracuje nad wprowadzeniem uniwersalnego euroconnectora do wszystkich samochodowych instalacji gazowych w Europie.
fot. VW

Fakty i mity o instalacjach LPG
Instalacje LPG są niebezpiecznie
Nie ma zarejestrowanych przypadków wybuchu instalacji przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu. Badania ADAC dowodzą, że rozerwanie zbiornika nie jest możliwe, a w czasie wypadku do zapalenia pojazdu dochodzi zazwyczaj z powodu rozlanej benzyny.

Montaż instalacji LPG nie opłaca się
Istnieją narzędzia pozwalające obliczyć opłacalność instalacji przy określonym przebiegu kilometrów i dla konkretnego modelu samochodu. Warto korzystać z kalkulatorów, przykładowy tutaj.

Samochodami z instalacją nie można wjechać na parking podziemny

Dotyczy nielicznych miejsc oznaczonych takim zakazem wjazdu i jest to związane z brakiem odpowiedniego systemu wentylacji.

Gaz niszczy silnik / psuje samochód
Podstawą jest odpowiedni dobór instalacji (już jutro przydatny poradnik) oraz jej poprawny montaż przez wykwalifikowanych pracowników. Bardzo wiele zależy od zakładu montażu / mechanika, gdyż awaryjność wynika najczęściej ze stosowania nieodpowiednich zespołów, a nie z właściwości gazu.

  • Auto na gaz jest wolniejsze
  • Niektóre instalacje starej generacji mogły dawać taki efekt. Sekwencyjny wtrysk gazu i prawidłowo wykonany montaż nie powoduje utraty mocy.

    Instalacja gazowa w drogim samochodzie to wstyd
    Instalacja gazowa to rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić na eksploatacji samochodu, zwłaszcza dużego (w tym aut luksusowych tj. jak BMW czy Mercedes). Można przy kupnie nowego samochodu zgłosić u dilera potrzebę montażu instalacji, wówczas zaprzyjaźniony z salonem serwis instaluje urządzenie, a my nie tracimy gwarancji na auto. Bycie ekologicznym jest przecież trendy.

    Kobieto, nie bój się gazu! Jest bezpieczny i ekologiczny.
    fot. Progas

    Mam diesla – nie mogę zamontować instalacji LPG
    Instalacje LPG mogą być montowane w pojazdach z silnikiem diesla – najbardziej opłacalne jest to w przypadku samochodów ciężarowych czy autobusów (duże zużycie paliwa).

    Instalacje LPG nadają się tylko do starych samochodów
    Instalacje LPG można zamontować niemal w każdym samochodzie. Systemy wtrysku gazu produkowane są wg najnowszych technologii.

    Instalacja zajmuje dużo miejsca
    Istnieje możliwość dopasowania miejsca montażu oraz wielkości zbiornika do indywidualnych potrzeb użytkownika. Nie musisz się obawiać o to, że jak zamontujesz najmniejszy z możliwych zbiornik, bo mały zasięg na gazie ograniczy Twoją „ekologiczną” mobilność.  W Polsce mamy bardzo dobrze rozbudowaną sieć stacji tankowania LPG – to 6 050 stacji (najwięcej w woj. mazowieckim, najmniej – w warmińsko-mazurskim).

    Brak samochodów z fabryczną instalacją LPG
    Jest już sporo producentów, którzy oferują takie rozwiązania, m.in. Skoda (Fabia, Roomster, Praktik, Octavia, Octavia Tour) oraz Fiat (Panda) i wiele innych – obecnie producenci przygotowują się do wypuszczenia na rynek aut z fabryczną instalacją.

    Rodzaje samochodowych instalacji gazowych
    Wyróżniamy:
    1. systemy I generacji – najprostsze w budowie i zasadzie działania, tradycyjne systemy mikserowe oparte na mechanicznym, stałowartościowym regulatorze przepływu gazu.

    2. systemy II generacji  – podobne w zasadzie działania do systemów I generacji, istotną różnicą jest ciągła regulacja dawki gazu podawanej do silnika pojazdu podczas jazdy. Po nich nastąpiła 3 generacja, ale trwała bardzo krótko, bo zastąpiły ją prawie natychmiast:

    fot. Motocaina

    3. systemy IV generacji  – najbardziej zaawansowane systemy zabudowy gazowego zasilania pojazdów charakteryzujące się bardzo wysoką niezawodnością. Stanowią najlepsze rozwiązanie alternatywne dla nowych pojazdów z systemem diagnostyki pokładowej (EOBD). Przy ich zastosowaniu praca silnika jest identyczna jak przy zasilaniu benzyną. 

    4. aplikacje do silników wysokoprężnych (diesla) – mogą być jednopaliwowe (mono-fuel) – tylko gaz, lub dwupaliwowe: duel-fuel – ON tylko dawka zapalna + gaz, diesel & gaz mix – udział energetyczny gazu mniejszy od udział energetycznego ON (np. instalacja DEGAmix) 

    Dlaczego by nie?
    Wniosek: bać się nie należy. Nie ma racjonalnych argumetów przemawiających przeciwko takiemu rodzajowi zasilania. Gaz płynny jest najtańszym paliwem na rynku, nawet porównując go ze sprężonym gazem ziemnym. Rozbudowana sieć stacji tankowania, łatwość adaptacji na zasilanie LPG, niski koszt instalacji, który się szybko zwraca przy większych przebiegach, to ewidentne atuty przemawiające za zasilaniem gazowym.

    Jednocześnie warto pamiętać, że LPG jako paliwo ekologiczne (w sensie globalnym)  jest konkurencyjne pod względem ograniczenia stopnia zanieczyszczenia środowiska w stosunku do rozwiązań hybrydowych i elektrycznych (uwzględniając „koszt ekologiczny” wyprodukowania energii elektrycznej – well to wheel). Można być zatem „eko” i zaoszczędzić na tyle dużo funduszy w dłuższym czasie użytkowania pojazdu, aby było nas stać na zakup nowego samochodu.  Czy warto zatem przepłacać?

    * Źródło: Badanie Pentor Research International, czerwiec 2010

    ** Źródło: POGP, 2009

    Komentarze:

    Anonymous - 5 marca 2021

    A co z Holandią? Przecież tam też jeżdżą na gazie?

    Odpowiedz

    Anonymous - 5 marca 2021

    A co z Holandią? Przecież tam też jeżdżą na gazie?

    Odpowiedz
    Pokaż więcej komentarzy
    Pokaż Mniej komentarzy
    Schowaj wszystkie

    Zostaw komentarz:

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

    Najnowsze

    Najnowsze

    Najnowsze

    Najnowsze

    Najnowsze