Klaudia Podkalicka gotowa na Baja Poland

Klaudia Podkalicka właśnie wystartowała w rajdzie Columna Medica Baja Poland, który potrwa do niedzieli.

Rodowita szczecinianka, która właśnie od udziału w Baja Poland rozpoczęła profesjonalne starty w cross country, zamiłowanie do ostrej jazdy wyniosła z rodzinnego domu. Motoryzacyjnym bakcylem zaraził ją ojciec, Mariusz Podkalicki, czterokrotny mistrz i trzykrotny wicemistrz Polski w wyścigach samochodowych. Mając 13 lat, Klaudia trenowała już na zamkniętych torach, a jako 15-latka została zawodnikiem Automobilklubu Szczecińskiego i zaczęła startować w rajdach samochodowych jako pilot i kierowca.

W 2006 roku Klaudia wywalczyła tytuł najszybszej kobiety w pucharze Kia Picanto Cup, a dwa lata później – najszybszej kobiety w 46. Rajdzie Barbórki. Starty w rajdach Baja Poland przyniosły jej wiele sukcesów, w tym drugie i trzecie miejsce w Pucharze Świata. W ubiegłym roku zdobyła w klasie T2 tytuły II wicemistrza Europy Centralnej w Rajdach Cross Country i II wicemistrza Polski w Rajdach Terenowych.

Klaudia często podkreśla swoje związki ze Szczecinem, gdzie po II wojnie światowej osiedlili się jej dziadkowie i urodzili rodzice. Jak mówi, jest szczecinianką z urodzenia i z przekonania – choć zwiedziła pół świata, jednak według niej wyjątkowości Szczecina nic nie pokona. Ogromnie ceni swoich szczecińskich kibiców, którzy wiernie wspierają ją na rajdowych odcinkach, zaś jej największymi fanami jest rodzina. Miasto docenia sukcesy Klaudii, która jest ambasadorem Szczecina.

Baja Poland to po Rajdzie Polski najbardziej prestiżowa impreza w Polsce, która rozwija się w błyskawicznym tempie i z roku na rok zyskuje coraz większą popularność zarówno wśród załóg, jak i kibiców – na starcie rajdu można zobaczyć zawodników z czołówki Rajdu Dakar i nie tylko. Startują m.in. Krzysztof Hołowczyc, Nasser Al-Attiyah, Jakub Przygoński, Martin Prokop. To bez wątpienia jedna z najlepiej przygotowanych imprez cross country na świecie.

Trasa tegorocznej edycji rajdu, której partnerem tytularnym jest Columna Medica, liczy 788 kilometrów, z czego 472 km to odcinki specjalne poprowadzone w okolicach Dobrej, Lubieszyna i na poligonie w Drawsku Pomorskim.

Columna Medica Baja Poland 2016 to także runda Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych (FIA-CEZ), Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych (RMPST), Mistrzostw Republiki Czeskiej w Rajdach Terenowych (MMCR) i Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych (RPPST). Równolegle przeprowadzone zostaną również zawody motocyklowe, zaliczane do Pucharu Polski w Rajdach Baja (PPRB). Organizatorzy spodziewają się na starcie ponad stu rajdowych samochodów, ciężarówek, motocykli, quadów oraz pojazdów UTV.

Impreza to także ogromny prestiż dla Szczecina. Biura rajdu są w tym roku zlokalizowane w Northeast Marina na wyspie Grodzkiej, zaś park serwisowy i miasteczko rajdowe – na pobliskiej wyspie Łasztownia. Uroczysty start rajdu nastąpi w najbardziej reprezentacyjnym miejscu Szczecina, przy Wałach Chrobrego.

– Jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni do imprezy, choć przed nami wiele trudnych odcinków, wymagających technicznej jazdy i mocnego sprzętu, który tutaj przechodzi najcięższy sprawdzian – mówi Klaudia Podkalicka. – Ale właśnie za to uwielbiam rajd Baja Poland, również dlatego, że atmosfera z wydarzenia zostaje na wiele tygodni po imprezie. Przygotowanie się do startu wymagało tygodni intensywnej pracy na każdej płaszczyźnie. Bez tego nie można myśleć o celu, jaki zawsze sobie stawiam – najwyższej pozycji w tabeli wyników.

Ambitne zamierzenia potwierdza pilot załogi, Błażej Czekan – „Poprzeczkę stawiamy sobie wysoko. Cel jest wyraźny, będziemy atakować podium”.

– „Gorąco zapraszam wszystkich do kibicowania zawodnikom, zwłaszcza, że przejazdy uczestniczących w rajdzie pojazdów będzie można zobaczyć również w Szczecinie” – dodaje Klaudia Podkalicka – „Dla miłośników sportów motorowych to prawdziwe święto”.

Najnowsze

Goodc

Wariacje na temat jednego koła (video)

Jednokołowce (monocykle) są budowane i wykorzystywane dzisiaj jedynie do celów rozrywkowych, choć od 1860 do 1930 roku budowano je z zamiarem wykorzystania w transporcie osobowym.

{{ tn(12641) left }}Najczęściej spotykaną wersją jednokołowca jest pojazd, w którym kierowca siedzi w fotelu wbudowanym w obręcz dużego koła jezdnego. Za pioniera w ich budowie uważany jest francuski konstruktor Erich Edison-Puton, który zbudował jeden z pierwszych zdolnych do jazdy modeli w 1910 roku. Jednak za najbardziej oryginalną konstrukcję tego typu uważany jest olbrzymi monocykl o nazwie Dynosphere zbudowany w Wielkiej Brytanii w 1932 roku przez Johna Purvesa:

Tak pięknie to wyglądało w 1935 roku:

https://www.youtube.com/watch?v=hQRsPIn8HOQ

Jednak nauka jazdy jednokołowcem nie jest łatwa:

W większości systemów z wykorzystaniem jednego koła, zmiana kierunku zależy od jeźdźca, który balansuje swoim ciałem. Zmianę kierunku można też uzyskać poprzez przeciągnięcie jedną stopą po ziemi. Najlepszą kontrolę uzyskuje się przy małych prędkościach, im szybciej monocykl jedzie – tym trudniej nad nim zapanować. By lepiej dało się pojazd prowadzić montowano w nim dodatkowo małe kółka, albo śmigło z tyłu (jednak uznano to za zbyt niebezpieczne w ruchu miejskim rozwiązanie).

Do wad pomysłu zaliczono małą ładowność, trudności z hamowaniem (gwałtowne hamowanie powoduje obracanie się kierowcy wewnątrz koła), a także ograniczoną przez koło widoczność do przodu. Ostatecznie zrezygnowano z przystosowania monocykla do produkcji masowej.

Nie każda jazda tego typu pojazdem dobrze się kończy:

Powyższy monocykl zasilany silnikiem V-8 Buick zbudował amerykański wynalazca Kerry McLean. Twórca przeżył ten wypadek i nie poddał się – przystąpił do budowy ponad 25 różnych odmian monocykli, począwszy od zasilanych na pedały, aż po równie mocne silniki.

Pomysłowość na wykorzystanie jednego koła tutaj się nie kończy…

W 1954 roku Luiggi Bandini zbudował we Włoszech pierwszy znany, jednokołowy motocykl wyścigowy – MV Augusta 60 cc Monomoto Superleggera. Konstrukcja ta okazała się jednak bardzo trudna w prowadzeniu i była przyczyną tragicznego wypadku jego twórcy.

Bardziej współczesny Ryno wygląda tak:

W tym pojeździe siedzi w pozycji jak na motocyklu. Niestabilność podczas jazdy wyeliminowano za pomocą układu żyroskopów.

RIOT został zaprezentowany na Burning Man w roku 2003 i zamiast typowego twardego pierścienia, pojazd jest napędzany za pomocą koła zębatego mocowanego do szprych:

A oto współczesny Wheelsurf:

Motorized Monocycle kosztuje 13 000 dolarów i ma czterosuwowy silnik 31 cm3 o mocy 15 KM. Może rozwinąć prędkość 40 kilometrów na godzinę. W zbiorniku mieszczą się dwa litry paliwa, co starczy maksymalnie na dwie godziny jazdy. Pojazd jednak nie jest dopuszczony do jazdy po publicznych drogach.

Najnowsze

„Smycz” dla młodych kierowców

Okazuje się, że największym zmartwieniem rodziców nastoletnich dzieci nie są narkotyki, seks czy oceny w szkole. Najwięcej niepokojących myśli wzbudza w nich sytuacja, gdy młodzi wsiadają za kółko.

Chevrolet przeprowadził specjalną ankietę wśród rodziców, z której jednoznacznie wynika, ze najbardziej martwi ich, gdy ich pociechy wsiadają do samochodu i przemieszczają się nim bez kontroli. To dużo większe zmartwienie niż wyniki na studiach, kontakt z alkoholem i narkotykami, aktywność seksualna czy problemy z rówieśnikami. 

Dlatego Chevrolet wprowadza na terenie USA nową technologię, którą nazywa „Teen Driver”. Jest to urządzenie, które monitoruje wszystkie parametry samochodu i sporządza raport dla rodzica po zakończonej jeździe. Każde przekroczenie dozwolonej prędkości, aktywacja systemu kontroli trakcji, a także dystans i czas są pod kontrolą. 
Ponadto system wycisza system audio w samochodzie, gdy pasy nie są zapięte, a po przekroczeniu prędkości ostrzega dźwiękami i komunikatami na desce rozdzielczej.

System „Teen Driver” będzie dostępny w takich modelach jak Bolt, Camaro, Colorado, Cruze, Malibu, Silverado, Silverado HD, Suburban, Tahoe oraz Volt. System aktywuje się po włożeniu do stacyjki specjalnego kluczyka przeznaczonego dla młodych kierowców.

Młodzi kierowcy z pewnością nie będą zadowoleni z nowego systemu kontroli ich poczynań. Jednak statystyki w tej kwestii są nieubłagane. Najwięcej wypadków nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również w innych częściach globu powodują kierowcy w wieku 16-24 lat.

https://www.youtube.com/watch?v=hTZEzBeOvaU

 

Najnowsze

Robert Lewandowski dostał nowe Audi

Od 15 lat pod koniec sierpnia, tuż przed rozpoczęciem nowego sezonu Bundesligi sponsor Bayernu Monachium – Audi - wręcza piłkarzom nowe samochody. Zobaczcie nową maszynę Roberta Lewandowskiego!

Piłkarze Bayernu nie mają powodów do narzekań. Zarabiają sporo, a jeszcze co roku czeka na nich wybrany model prosto z salonu. I to zupełnie za darmo. Na kolejne 12 miesięcy. W tym roku wśród piłkarzy niemieckiego klubu dominowały modele RS6 oraz RS7, czyli sportowe odmiany, jak na sportowców przystało. Aż 15 piłkarzy wybrało modele z logo RS na masce.

Tylko jeden zdecydował się na „normalną wersję”. Renato Sanches, nowy piłkarz Bayernu, wybrał Audi A3 Sportback. Przypuszczamy, że w przyszłym sezonie mocno skoryguje swój wybór. Robert Lewandowski wybrał model RS7 w kolorze czarnym.

Carlo Ancelotti, trener piłkarzy, zdecydował się na limuzynę A8. Zresztą, przez ostatnie miesiące poruszał się właśnie takim samochodem i bardzo przypadł mu do gustu. Niektórzy gracze zdecydowali się na modele Q7 oraz A7 Sportback. 

Uroczyste wręczenie kluczyków do nowych modelu odbyło się kilka dni temu na Audi Piazza, a dokonał tego sam szef Audi, Rupert Stadler. 

Najnowsze

Jeremy Clarkson wybrał najgorsze samochody!

Były prezenter programu telewizyjnego Top Gear jest znany z ciętego języka i ostrej krytyki. Właśnie wybrał dziesiątkę najgorszych samochodów 2015 i 2016 roku. Zobaczcie, które auta trafiły do zestawienia.

Jeremy Clarkson nie zawsze zgadza się z opinią reszty dziennikarzy motoryzacyjnych. Zwykle ma swoje zdanie, które jest na przekór obowiązującym trendom, a na jego werdykt mogą wpłynąć z pozoru mało ważne kwestie. 

Jego opinie bardzo często potrafią mocno rozśmieszyć, ale wywołują szybsze tętno u przedstawicieli producentów samochodów.  Tym razem na listę trafiły popularne modele jak Opel Astra, Skoda Superb czy Renault Kadjar. Wśród nich pojawił się egzotyczny Zenos E10.

Na temat Astry powiedział jedynie tyle, że była „czerwona i turbodoładowana” i „nic więcej nie można powiedzieć na jej temat”. O Superbie wyraził się zdaniem „tyle samo w niej duszy, co w lodówce”. Zenosa skrytykował za system ABS oraz układ kierowniczy. Na liście znalazł się też Hyundai i800, który na naszym rynku jest znany pod nazwą H1.

Oto najgorsze samochody wg Clarksona:

  • Vauxhall/Opel Astra
  • Infiniti Q30 
  • Skoda Superb 
  • Zenos E10 S
  • Renault Kadjar
  • BMW X1 xDRIVE25d
  • SEAT Leon X-Perience
  • Nissan GT-R Track Edition
  • Volkswagen Scirocco 2.0 TDi
  • Hyundai i800

Najnowsze