Kimi w Rajdzie Finlandii

Kimi Raikkonen poza wypełnianiem swoich obowiązków jako kierowca zespołu Scuderia Ferrari postanowił pojawić się w zawodach WRC. W przerwie na torach F1 wystąpił w Rajdzie Finlandii.

Kimi przed Rajdem Finlandii
fot. Ferrari

Występ Kimiego Raikkonena był dla wielu jedną z głównych atrakcji tego weekendu Rajdowych Mistrzostw Świata. Kimi przejechał podobno tylko 250 km po szutrowych drogach przed występem w fińskiej rundzie WRC. Kierowca Formuły 1 wywarł jednak bardzo dobre wrażenie. Pomimo kłopotów z silnikiem Abarth Grande Punto Fin zajmował 3. pozycję wśród samochodów Super 2000 i 15. miejsce w klasyfikacji generalnej i osiągał bardzo dobre czasy przejazdów na poszczególnych odcinkach. Niestety, w sobotę popołudniu jego samochód po uderzeniu w skałę na jednym z zakrętów wpadł do rowu i koziołkował. Auto miało za dużo uszkodzeń, aby mogło jechać dalej. Na szczęście Kimi i jego pilot Kaj Lindstrom nie doznali obrażeń.

Tommi Makinen szef zespołu powiedzial, że nie miał żadnych wątpliwości co do występu Fina. Umiejętności Mistrza Świata Formuły 1 z 2007 roku określił jako bardzo naturalne i stwierdził, że jest niewielu kierowców, którzy wsiedliby do samochodu rajdowego i jechali tak świetnie jak Raikkonen. Jedyną rzeczą, która może powodować pewne problemy to komunikacja z pilotem. Kimi nie jest do tego jeszcze poprostu przyzwyczajony. Co ważne, jazda w rajdzie sprawiała mu ogromną przyjemność.

Raikkonena chwalił też sam Sebastian Loeb. Jak stwierdził, był pod wrażeniem występu Fina a wypadek jaki był udziałem Kimiego zdaża się najlepszym kierowcom rajdowym.


 

Występ kierowcy Ferrari obserwował jego młodszy kolega z zespołu Red Bull Sebastian Vettel, który wspomniał, że ma jeszcze wiele do osiągnięcia w Formule 1 ale nie wyklucza możliwości występów
w WRC w przyszłości.

Zwycięstwo w Rajdzie Finlandii zapewnił sobie Mikko Hirvonen. To jego trzeci najwyższy stopień podium pod rząd. Sebastian Loeb zajął 2. miejsce. Mimo zapowiadanej walki z Hirvonenem Francuz musiał poddać się po uszkodzeniu opony w sobotę rano i stracie ponad 13 sekund do Fina. Na najniższym stopniu podium zameldował się pomimo kłopotów zdrowotnych Jari – Matti Latvala. W Mistrzostwach Świata prowadzi trzema punktami Hirvonen przed Loebem.

W serii Junior WRC najlepszym zawodnikiem okazał się Martin Prokop. Tym samym czeski kierowca zapewnił sobie także tytuł Mistrza Świata Juniorów 2009. Główny konkurent Czecha Michał Kościuszko ukończył Rajd Finlandii na 3. pozycji i cały sezon na 2. miejscu.

Najnowsze

Concorde Agreement został podpisany

FIA podała informację, że trójstronna umowa pomiędzy Federacją, właścicielem praw komercyjnych Bernie Ecclestonem i zespołami F1 została podpisana przez Maxa Mosley'a.

Dokument określa sposób zarządzania Formułą 1
i dystrybucji wpływów. Jego brak był jednym z głównych powodów nieporozumień pomiędzy FIA i FOTA. Mosley podpisał umowę po akceptacji złożonej przez World Motor Sport Council (WMSC) i niewielkich zmianach uzgodnionych przez wszystkie strony.

Nowa Concorde Agreement, która obowiązuje do 31 grudnia 2012 zapewnia kontynuację procedur wprowadzonych w 1998 roku zgodnie z decyzjami podejmowanymi przez grupy robocze i komisje, w których to zespoły posiadają prawo głosu przed ratyfikacją WMSC. Wszystkie teamy – oprócz BMW Sauber – zgłoszone do udziału w Mistrzostwach Formuły 1 w sezonie 2010 podpisały już umowę.

FIA poinformowała także, że zespoły zgodziły się na ograniczenie wydatków celem uzyskania ich poziomu z wczesnych lat dziewięćdziesiątych zeszłego stulecia, co ma skutkować stabilizacją i dobrą koniunkturą Federacji.

Zestaw nieco zmienionych przepisów sportowych i technicznych, które zaczną obowiązywać w przyszłym sezonie ma zostać niebawem opublikowany.

Najnowsze

Z frontu F1

Pomimo prawie miesięcznej przerwy wakacyjnej w sezonie F1 jaka wlaśnie się rozpoczęła nie brakuje codziennie nowych wiadomości. Oto kilka z nich.

Mistrz trenuje

Na torze w Mugello pojawił się w piątek 31 lipca br. Michael Schumacher. Niemiecki kierowca zgodnie
z regulaminem nie mógł testować F60 czyli tegorocznego samochodu zespołu Ferrari.
Schumi po trzyletniej przerwie, próbował więc swoich sił w bolidzie z 2007 roku.
Zobaczmy więc jak mu poszło…

 

Ferrari prosi o zrozumienie

Ferrari tymczasem wystąpiło do FIA i zespołów F1 z prośbą o pozwolenie na przeprowadzenie przez Schumachera jednodniowego testu w samochodzie F60. John Howett wiceprezydent FOTA stwiedził, że w sportowym geście teamy wyrażają zgodę na taką próbę, licząc, że włoski zespół nie wykorzysta jej do przeprowadzenia prac dotyczących ewentualnych zmian technicznych, a jedynie  do umożliwienia siedmiokrotnemu Mistrzowi Świata zapoznania się z obecnie używanym samochodem.

FIA nie odpowiedziała jeszcze na prośbę Ferrari, za to zamierza się przyjrzeć ogumieniu jakiego używał Schumacher podczas testu w Mugello. Niemiecki kierowca oświadczył, że są to opony stosowane w serii GP2 i trudno je nawet porównywac z używanymi obecnie w F1 slickami.

Twórca szwajcarskiego zespołu po oświadczeniu BMW

Peter Sauber, twórca szwajcarskiego zespołu
i właściciel 20% udziałów w BMW Sauber F1 Team powiedział, że użyje wszelkich swoich kontaktów, aby pomóc ocalić miejsca pracy ludzi zatrudnionych w Hinwill. Jak stwierdził, nie gwarantuje to jednak niczego, ponieważ tylko BMW może zdecydować jak postępować w sytuacji wycofania zespołu z F1. Dodał też, że środowe oświadczenie bawarskiego koncernu było dla niego zupełnym zaskoczeniem ale nie wyklucza rozwiązania jakie przyjęto w przypadku Hondy – Brawna. Sauber zaprzeczył jednak jakoby miał zamiar stanąć na czele ewentualnie stworzonego zespołu i nadmienił, że pozostało bardzo niewiele czasu na znalezienie odpowiedniego rozwiązania. Optymistycznie brzmi jednak także jego stwierdzenie, że „podczas swojej 17-letniej obecności w F1 rozwiązywał większe problemy „.

 

Najnowsze

Motocykl Pumy

Karl Sanders, student Uniwersytetu Coventry zaprojektował koncepcyjny motocykl sygnowany logiem marki Puma. Dziki kot wyjątkowo urodziwie prezentuje się na obudowie silnika prototypowej maszyny. Zobacz film!

fot. Karl Sanders

Puma jest nie tylko producentem odzieży i butów sportowych, ale też ubiorów motocyklowych. Wyposaża np. zawodników Ducato MotoGP. Koncept motocykla projektowanego dla marki Puma zrodził się w głowie młodego designera – Karla Sandersa, który przelał go na papier w swojej pracy dyplomowej, studiując na kierunku Transport and Product Design na brytyjskim Uniwersytecie Coventry.

– Pomyślałem, że naturalnym i przyszłościowym kierunkiem rozwoju tej marki – mówi Motocainie.pl Karl – byłaby produkcja jej własnego motocykla drogowego. Projekt łączy w sobie formy i tekstury, które można odnaleźć w obecnych produktach Pumy. Rama motocykla na przykład odzwierciedla linie logo Pumy, charakterystyczne dla tego znaku towarowego, grill motocykla zawiera kształty, które można znaleźć w kolekcji Puma Cell, natomiast bieżnik opon inspirowany był wzorem podeszwy butów – objaśnia Karl.

Projekt zebrał najwyższe laury podczas Coventry University Degree Show 2009. Trzeba przyznać, że wygląda bardzo intrugująco, choć niektórzy doszukują się w nim podobieństwa do jednośladów Brammo Enertia. Maszyna autorstwa Sandersa ma być jednak napędzana konwencjonalnym silnikiem spalinowym.
 
Nam takie oblicze „dzikiego kota” zdecydowanie przypadło do gustu.

Najnowsze

Protest motocyklistów na A4

Motocykliści uważają, że stawki jakie płacą za przejazd autostradą są niesprawiedliwe i nie powinny wynosić tyle samo, co za samochody. W związku z tym zaplanowali protest na autostradzie A4. W efekcie setka motocyklistów blokowała bramki wjazdowe na autostradę od strony Krakowa.

Protest polega na skrupulatnej opłacie w bilonie o bardzo drobnym nominale
Fot. PAP

Motocykliści zablokowali cztery pasy, a pozostałymi dwoma ruch odbywał się normalnie. Gdy policja zaczęła kontrolować sytuację ruch został skierowany na inne drogi, między innymi na Olkusz i Krzeszowice.

Na początku protestu zapanował zupełny chaos. Motocykliści kierowani byli na jeden pas, jednak kilkudziesięciu z nich przedostało się do pozostałych bramek, skutecznie blokując ruch. Przed wjazdem na A4 utworzył się więc kilkusetmetrowy korek. Policjanci nie wiedzieli co robić, a motocykliści skutecznie ich omijali, efektywnie hamując przejazd pojazdów.

Protest polegał na podjeżdżaniu sporej liczby motocyklistów do bramek i skrupulatnym, powolnym liczeniu pieniądzy w celu uiszczenia opłaty za przejazd. Następnie, zgodnie z przepisami, użytkownicy jednośladów mieli dojechać do kolejnych bramek i powtórzyć operację zjeżdżając z płatnego odcinka. Niektórzy z protestujących przygotowali kwotę 6,50 złotych w monetach jednogroszowych.

Do końca nie wiadomo, kto może zadecydować o obniżeniu stawki za przejazd autostradą. Rozbieżne zdania mają Stalexport, GDDKiA oraz Ministerstwo Infrastruktury.

Dziś rano grupa małopolskich i śląskich motocyklistów zaniosła do siedziby Stalexportu (koncesjonariusz autostrady A4) petycję z wnioskiem o obniżenie lub zlikwidowanie opłat dla motocykli. W niektórych karajach europejskich rzeczywiście opłaty dla motocykli są niższe niż dla samochodów osobowych.

Rozporządzenie z 2004 roku wprowadza na autostradzie podział pojazdów na 5 grup, do pierwszej z nich klasyfikując motocykle i samochody osobowe. Zmianę wysokości opłat pozostawia się w gestii koncesjonariusza autostrady (w tym wypadku Stalexportu), w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Koncesjonariusz autostrady ma możliwość wprowadzenia bonifikaty, która podlegałaby uzgodnieniu z GDDKiA.
– Można w tym celu wprowadzić subkategorię – uważa Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Jednak rozporządzenie nie wspomina o takiej opcji. Nie słyszeli o niej także przedstawiciele Stalexportu i GDDKiA.
– Sam jestem motocyklistą i mogę się z tymi postulatami zgodzić lub nie, ale GDDKiA nie ma mocy obniżenia opłat. Wiąże się to ze zmianą prawa, a to jest w gestii ministerstwa – mówi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury.
Wg Karpińskiego jest jeszcze druga opcja.
– Znowelizowana ustawa o autostradach płatnych zawiera inaczej określone kategorie. Spółka – koncesjonariusz może przedstawić zmiany oparte na nowej ustawie. Jeśli będą one chronić interes Skarbu Państwa, możliwa jest zmiana – wyjaśnia.
– Owszem, ale w nowelizacji jest zapis, że nie dotyczy ona już podpisanych umów. Czyli tej z nami, oraz na płatnych odcinkach A1 i A2 – odpowiada Alicja Rajtar ze Stalexportu.

Najnowsze