Kim jest Ross Brawn?

17 wyścigów, 17 weekendów pełnych emocji, nadziei i rozczarowań już za nami. Pół roku temu większość ekspertów była zaskoczona postawą Brawn GP. Pytano kiedy zespół Rossa Brawna dostanie zadyszki? A jednak to team z Brackley okazał się w tym sezonie najlepszy! Za tym sukcesem stoi człowiek.

Ross Brawn
fot. autorka

Nikt chyba nie wierzył, że były zespół Hondy może okazać się naprawdę trudny do pokonania w swoim pierwszym sezonie na torach Formuły 1.
Nikt jednocześnie nie wątpił przecież w umiejętności i zdolności strategiczne szefa najnowszego w stawce zespołu – przecież to człowiek o olbrzymiej wiedzy i współautor wielu sukcesów – także sukcesów Michaela Schumachera. Warto więc może przy okazji zdobycia tytułu Mistrza Świata Konstruktorów 2009 przez zespół Brawn GP, przybliżyć sylwetkę Brytyjczyka.

Kiedy Brawn przybył do Ferrari z zespołu Benetton w 1996 roku, znany już był ze swoich osiągnięć w okresie współpracy z Frankiem Williamsem, kiedy to należał do grupy tworzącej tunel aerodynamiczny. Był też szefem zespołu ds. aerodynamiki w Force i pracował w teamie Arrows, który zajął 4. miejsce wśród konstruktorów w 1988 roku. Miał także za sobą nadzorowanie TWR Design Centre i konstrukcję samochodów sportowych. To pod jego kierownictwem powstawał Jaguar XJR-14, który stał się zwycięzcą Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych w 1991 roku. W tym samym roku objął stanowisko dyrektora technicznego w Benetton i po 3 latach był z pewnością jednym z głównych autorów pierwszego i drugiego tytułu mistrzowskiego Schumachera oraz stał za sukcesem zdobycia Mistrzostwa Konstruktorów w 1995 roku właśnie dla tego zespołu.

Kiedy Brawn razem z najsłynniejszym, niemieckim kierowcą przeszedł do Ferrari w 1996 roku, Benetton nie był w stanie już utrzymać się na czele stawki. Po 2 latach odbudowy Ferrari Anglik zdobył z tym zespołem pierwszy z 6 następujących po sobie tytułów Mistrza Świata Konstruktorów. To z pewnością jemu w części zawdzięcza 5 kolejnych tytułów najlepszego kierowcy Michael Schumacher. Zespół pod przewodnictwem Jeana Todta, Rossa Brawna i głównego designera Rory Byrne’a nazywany był nawet „dream team’em”. Pomimo oddania tytułów mistrzowskich na rzecz Renault i Fernando Alonso w 2006 roku, Ferrari pod koniec tego sezonu miało najszybszy samochód w stawce. Ross Brawn zdecydował się wtedy na roczny urlop.

Brawn GP
for. Brawn GP

Koniec roku 2007 przyniósł wiadomość o jego powrocie do F1, tym razem do Hondy. Japoński producent zdecydował się jednak po zakończeniu sezonu wycofać zespół z udziału w wyścigach. Wyglądało na to, że zarówno szef teamu jak i kierowcy: Jenson Button i Rubens Barrichello, zostaną bez pracy. Ross Brawn twierdził, że ma przygotowany świetny samochód na następny sezon i nie pozwolił zmarnować tej szansy.

W marcu 2009 roku stał się właścicielem byłego zespołu Hondy. Wyposażone w silniki Mercedes-Benz bolidy wygrały 8 z 16 wyścigów tegorocznego sezonu, jego kierowcy stawali 10 razy na podium, w tym 4-krotnie razem, na 1-szym i 2-gim stopniu. 

No cóż, po takich sukcesach chyba spokojnie można dziś stwierdzić, że Ross Brawn to jedna z największych postaci Formuły 1.

Klasyfikacja końcowa konstruktorów Mistrzostw Świata Formuły 1.

Poz.

Zespół

Silnik

Punkty

1

Brawn GP

Mercedes

172

2

Red Bull

Renault

153,5

3

McLaren

Mercedes

71

4

Ferrari

Ferrari

70

5

Toyota

Toyota

59,5

6

BMW Sauber

BMW

36

7

Williams

Toyota

34,5

8

Renault

Renault

26

9

Force India

Mercedes

13

10

Toro Rosso

Ferrari

8

Brawn GP

Siedziba:

Brackley, UK

Szef zespołu:

Ross Brawn

Kierowcy:

Jenson Button

 

Rubens Barrichello

Kierowca testowy:

Anthony Davidson

Podwozie:

BGP 001

Silnik:

Mercedes-Benz FO108W

Opony:

Bridgestone Potenza

Pierwszy sezon:

2009

Liczba tytułów mistrzowskich:

1

Najlepsza pozycja na mecie:

1 (x8)

Liczba pozycji startowych #1:

5

Liczba najszybszych okrążeń:

4

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze