
Kierowcy mniej piją, więcej biorą
Problem zbyt dużej liczby pijanych kierowców powraca po każdym długim weekendzie lub świętach. Najnowsze statystyki pokazują, że rośnie kolejny poważny problem, czyli kierowcy pod wpływem narkotyków oraz tzw. dopalaczy.
Wykrywanie kierowców jadących pod wpływem alkoholu jest dużo prostsze niż w przypadku narkotyków. Wystarczy szybki test alkomatem i nie ma wątpliwości, czy kierowca był trzeźwy. W przypadku narkotyków testery sprawdzają niewielki zakres ze wszystkich niedozwolonych substancji. Co więcej, każdego miesiąca na rynku pojawiają się nowe zwane popularnie dopalaczami. Do konkretnego sprawdzenia kierowcy potrzebne jest zatem specjalistyczne badanie krwi i moczu, które nie tylko trwa dłużej, ale także kosztuje więcej.
W ubiegłym roku wykonano ponad 15,4 mln badań na obecność alkoholu u kierowców, podczas gdy liczba wykonanych narkotestów to jedynie 8250. Wyniki badania DRUID (Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines) przeprowadzonych w latach 2006-2011 zwracają uwagę na procentowy udział kierowców jadących pod wpływem. Specjaliści wykonali 4 tysiące badań na obecność alkoholu i narkotyków. Wykryto 44 osoby jadące pod wpływem alkoholu, co daje 1,02 procent ogółu. Z tej samej grupy narkotesty wyłoniły 102 osoby, czyli 2,53 procent ogółu.
Według ekspertów po polskich drogach może poruszać się nawet 330 tys. kierowców znajdujących się pod wpływem narkotyków. Warto przy tej okazji przypomnieć, że od 18 maja obowiązują nowe przepisy w zakresie karania kierowców powodujących wypadek „pod wpływem”. Grożą za co najmniej 3 lata bez prawa jazdy, a także grzywna w wysokości 10 tys. zł.
Najnowsze
-
Płatne parkowanie a wzrost wypadków motocyklowych – to szokujące dane! Jak jeździć bezpieczniej?
Wydaje się, że przesiadka na jednoślad w mieście to same korzyści - dowiedz się, czy ma to sens i czy jesteś na to gotowy. -
Test BMW 120 – z potencjałem na przyjaciela
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
-
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Zostaw komentarz: