Kierowcy ignorują pojazd uprzywilejowany

Każdy kierujący, widząc pojazd uprzywilejowany, ma obowiązek ułatwić mu przejazd. Jak to wygląda w praktyce, można zobaczyć na tym nagraniu.

Zdarzenie miało miejsce we Wrocławiu na rondzie Regana. Na nagraniu widzimy jak samochody i motocykl wjeżdżają na skrzyżowanie, mając zielone światło, a z prawej strony pojawia się pojazd uprzywilejowany. Jak reagują kierowcy?

Nijak. Jadą dalej. Jedynym, który zachował się prawidłowo, był kierujący Mercedesem, nagrywający całe zajście. Dopiero kiedy wszyscy pokonali rondo, ambulans mógł pojechać dalej.

Najnowsze

Porsche Macan po liftingu już w Polsce

Zmodernizowane Porsche Macan wyróżnia się nowym designem i systemem multimedialnym przejętym z Panamery. Zastanawia jedynie ograniczenie oferty do tylko jednego silnika.

Zgodnie z nowym designem Porsche nowy Macan otrzymał trójwymiarowy panel LED z tyłu nadwozia i charakterystyczne czteropunktowe światła hamowania. Zaprojektowane na nowo przednie lampy standardowo korzystają z oświetlenia LED-owego, a na życzenie dostępne są z adaptacyjnym układem dystrybucji światła Porsche Dynamic Light System Plus. Także przedni pas Porsche Macan został kompleksowo przeprojektowany – optycznie wydaje się teraz jeszcze szerszy. Nabywcy zyskali dodatkowe możliwości personalizacji za sprawą czterech nowych odcieni nadwozia (zielony Mamba Green Metallic, srebrny Dolomite Silver Metallic, niebieski Miami Blue oraz szary Crayon).

Nowy system multimedialny ma teraz ekran o przekątnej 10,9” (wcześniej: 7,2”). Podobnie jak w modelach Panamera i Cayenne, interfejs użytkownika można dostosować do osobistych wymogów za pomocą ruchomych „kafelków”. Standardowo w pełni skomunikowany nowy system oferuje nawigację online, przygotowanie do integracji telefonu komórkowego, dwa interfejsy audio oraz inteligentne sterowanie głosowe. Lista seryjnych funkcji obejmuje również Porsche Connect Plus (z modułem telefonicznym LTE i czytnikiem kart SIM), hotspot WLAN oraz szereg usług Porsche Connect.

https://www.youtube.com/watch?v=ReuqdysawHQ

Nowy Macan oferuje poszerzoną gamę opcji, w tym udoskonalone systemy wspomagające. Dostępna na życzenie sportowa kierownica GT naśladuje styl Porsche 911. W skład opcjonalnego pakietu Sport Chrono wchodzi zintegrowany z kierownicą przełącznik trybów jazdy wraz z przyciskiem Sport Response. Nowy asystent jazdy w korku (działa z prędkościami do 60 km/h), poza funkcjami adaptacyjnego tempomatu, wspomaga kierowcę w utrzymaniu samochodu na pasie ruchu w korkach oraz w powolnym ruchu. Porsche rozszerzyło również listę opcji z zakresu komfortu. Obejmuje ona teraz podgrzewaną przednią szybę i jonizator powietrza, który – w połączeniu z montowanym w standardzie filtrem przeciwpyłkowym – poprawia jakość powietrza w kabinie pojazdu.

Nowy Macan debiutuje z 4-cylindrowym benzynowym silnikiem turbo o pojemności 2 litrów i z filtrem cząstek stałych. Rozwija moc 245 KM oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 370 Nm. W połączeniu z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową PDK kompaktowy SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 s i osiąga prędkość maksymalną 225 km/h. Jego zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 8,1 l/100 km.

Jedną z najmocniejszych stron Porsche Macan pozostaje jego dynamika jazdy – zmodyfikowane podwozie zapewnia większy komfort i daje więcej przyjemności z prowadzenia. Zachowanie na drodze poprawiają też nowo opracowane opony. Rozmiar obręczy sięga od standardowych 18 do 21 cali.

Nowe Porsche Macan można zamawiać już w Porsche Centrach. Produkowany w fabryce Porsche w Lipsku kompaktowy SUV jest dostępny w cenie od 248 800 zł z VAT. Standardowa specyfikacja została wzbogacona o LED-owe przednie reflektory, nowy system PCM z nawigacją online oraz Connect Plus, a także o układ antywłamaniowy z nadzorem kabiny.

Najnowsze

Suzuki Katana debiutuje podczas targów Intermot

Na październikowych targach motocyklowych w Kolonii Suzuki zaprezentowało najnowszy model w gamie motocykli street. Suzuki Katana to nowoczesne wcielenie legendarnego modelu GSX1100S Katana, który w roku 1981 skradł serca wielu motocyklistów z całego świata.

Japoński miecz Katana jest urzekająco piękny i pociągający, gdy się nim włada. Ta legendarna broń, będąca uosobieniem doskonałego rzemiosła, łączy wyrafinowaną japońską estetykę i czyste piękno z precyzją wykonania. Motocykl Katana ma właśnie symbolizować kunszt rzemieślniczy.

Cały projekt obfituje w charakterystyczne detale. Reflektory LED i przednie światła LED podkreślają ostre linie osłony, która pokrywa specjalnie zaprojektowany panel przyrządów. Siedzenie jest dwykolorowe, a pas biegnący przez nie ma zapewniać pasażerom bezpieczny chwyt. Tylne światło ma wyrazisty wzór, a tylna osłona koła wyprowadzona z wahacza dopełniać ostry wygląd tylnej części motocykla, podobnie jak czarny tłumik wydechu. Pionowo ułożone nad sobą reflektory świateł drogowych i mijania tworzą charakterystyczną „twarz” maszyny.

Sercem potężnej mocy motocykla jest niestandardowa, ze względu na długi skok tłoka, wersja legendarnego, rzędowego, czterocylindrowego silnika 999 cm3 z wtryskiem paliwa, który sprawdził się po raz pierwszy w modelu GSX-R1000 z lat 2005-2008. Szeroki zakres momentu obrotowego łączy się z nową regulacją przepustnicy. Zamontowano także sprzęgło ograniczające wsteczny moment obrotowy, trzystopniowy system kontroli trakcji Suzuki, nowe, bezdętkowe opony,  hamulce tarczowe Fujico z przednimi zaciskami hamulcowymi Brembo oraz systemem ABS.

Suzuki Katana – dane techniczne

Długość całkowita 2125 mm
Szerokość całkowita 830 mm
Wysokość całkowita 1110 mm
Rozstaw osi 1460 mm
Prześwit 140 mm
Wysokość siedziska 825 mm
Masa własna 215 kg
Silnik 4-cyl., rzędowy, czterosuwowy, DOHC, chłodzony cieczą,
Skok tłoka x średnica cylindra 73,4,0 mm x 59,0 mm
Pojemność silnika 999 cm3
Stopień sprężania 12,2:1
System zasilania Wtrysk paliwa
Rozrusznik Elektryczny
System smarowania Mokra miska olejowa
Skrzynia biegów 6-biegowa, stałe zazębienie
Zawieszenie przód Widelec teleskopowy z tłumieniem olejowym, sprężyny śrubowe
Zawieszenie tył Wahaczowe, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe
Kąt nachylenia główki / Wyprzedzenie 25o/100 mm
Hamulce przód Tarczowe podwójne
Hamulce tył Tarczowe
Opony przód 120/70ZR17M/C 58Wn, bezdętkowe
Opony tył 190/50ZR17M/C 73W, bezdętkowe
System zapłonowy Elektroniczny (tranzysotorowy)
Pojemność zbiornika paliwa 12 l

Najnowsze

Polonez na minuty – możesz go wypożyczyć z instrukcją obsługi

Polonez, samochód - nadzieja polskiej motoryzacji, stworzony dla klasy średniej. Teraz, 40 lat po wyprodukowaniu pierwszego egzemplarza, wraca do łask i zasila flotę samochodów na minuty w Warszawie.

Panek CarSharing wskrzesiła oryginalnego Poloneza Caro 93’ – będzie go można wypożyczyć za pomocą aplikacji mobilnej w telefonie.

Polonez został zaprojektowany na płycie podłogowej Fiata 125 p, bo tak było taniej. Był na niego zbyt, eksportowano go do 40 krajów, jednak do USA nigdy nie dotarł. Polonez nie miał w tamtym czasie katalizatora, a fabryka nie była w stanie zagwarantować powtarzalności produkcji tego modelu. Miał jednak bardzo innowacyjny jak na tamte czasy design wnętrza, który na pewno zrobiłby furrorę „za wielką kałużą”.  Wnętrzem, a dokładniej deską rozdzielczą zajął się  Polak, inż. Wattson, jego projekt był ponoć największym rodzimym wkładem w pierwotną konstrukcję samochodu Polonez.

Polacy jednak nie przejęli się tym faktem i robili swoje. Polonez z założenia miał być przecież samochodem rozwojowym. Już na etapie podpisywania kontraktu z Fiatem zaznaczano, że produkowany na początku model to dopiero wstęp – plany były ambitne. Przez blisko 25 lat produkcji Polonez wciąż ewoluował. Mówi się, że był to pierwszy w historii FSO samochód, którego dokumentacja techniczna nie była zakończona w momencie przygotowywania produkcji.

Polonez cały czas poddawany był zmianom i testom. Pierwsze modele miały montowane mało pasujące do wyglądu wnętrza kierownice od Fiata 132, ponieważ nowoczesne kolumny nie przeszły testów energochłonności i nie otrzymały homologacji.

Z czasem w Polonezie wprowadzono też, uznaną na początku za niestosowną dla samochodów średniej klasy, dzieloną kanapę tylną. Potem kolejno dodawano: elektryczny zapłon silnika, elektryczne szyby, aluminiowe felgi i szyberdach (tylko niektóre wersje). W roku 93’ w modelu Caro usprawniono wentylację, ulepszono wycieraczki i zamontowano mechanizm automatycznego właczania światła wewnątrz samochodu przy otwarciu drzwi. W połowie lat 90’ Polonez Caro był najchętniej kupowanym samochodem w Polsce.

Nikt jednak nie przewidział, że ktoś, w przyszłości będzie chciał otwierać Poloneza za pomocą telefonu i płacić jedynie za faktycznie przejechane minuty i kilometry. Dlatego wprowadzenie do nowoczesnej floty 25 letniego Poloneza było sporym wyzwaniem.

– Samochód jest w bardzo dobrym stanie wizualnym i technicznym. Kupiony od pierwszego właściciela z przebiegiem 107 000 km. Posiada katalizator i wtrysk paliwa. Jest napędzany silnikiem benzynowym o mocy 80 KM. Specjalnie na potrzeby usługi przeszedł modernizację zamków i elektryki, zamontowano w nim kilka nowoczesnych urządzeń telematycznych, dzięki którym samochód można użytkować tak jak każdy inny pojazd w CarSharingu – opowiada Leszek Leśniak, dyrektor rozwoju usługi PANEK CarSharing, pomysłodawca włączenia Poloneza do usługi.

W proponowanej przez firmę usłudze CarSharingu znajduje się obecnie 600 nowych samochodów z automatyczną skrzynią biegów, blisko 100 konnym silnikiem, kamerą cofania, pełną elektryką, cyfrowym radiem, zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i wieloma innymi udogodnieniami. Polonez takich udogodnień nie ma, nie ma także poduszek powietrznych, zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, wspomagania kierownicy i automatycznej skrzyni biegów, dlatego jazda nim może być dla niektórych wyzwaniem.

Na pewno trzeba traktować go z szacunkiem, jak przystało na 25 letnią ikonę motoryzacji. Warto się nim przejechać, żeby poczuć, jak jeździło się kiedyś i docenić, jak komfortowo jeździ się nam dziś. Cena wypożyczenia tego samochodu wynosi 0,79 zł za minutę i 0,79 zł za kilometr, liczone łącznie. W Polonezie znajdować się będzie specjalna instrukcja, która ułatwi chętnym korzystanie. Samochód jest oznaczony specjalną ikoną w aplikacji mobilnej. Można go otworzyć i zamknąć telefonem. Dostępny jest do wypożyczenia po zainstalowaniu aplikacji mobilnej. Żeby móc go wypożyczyć należy zaktualizować/zainstalować aplikację dostępną w sklepach GooglePlay i AppStore.

Najnowsze

Ana Carrasco mistrzynią Świata w wyścigach motocyklowych!

Ana Carrasco - kobieta Mistrzem Świata! Co za fantastyczna nowina! Hiszpanka - pod koniec września - w niedzielnym wyścigu klasy SSP300, wywalczyła zwycięstwo, wyprzedzając kilkudziesięciu rywali!

Hiszpanka startowała ze słabej, dwudziestej piątej pozycji. W finale przeskoczyła na 13. miejsce. Zdobyte punkty, w podsumowaniu całego sezonu, przełożyły się na jej pierwsze Mistrzostwo Świata! Co więcej, to pierwsze w historii zwycięstwo kobiety w wyścigach motocyklowych najwyższej rangi.

Carrasco wygrała z przewagą tylko jednego punktu nad Perezem. Przekraczając linię mety nie miała pojęcia o tym, że udało jej się wywalczyć wysoką punktację i w rezultacie osiągnąć najwyższe trofeum! Mistrzostwo było dla niej absolutnym zaskoczeniem. Tym samym 21-letnia Hiszpanka przeszła do historii!

Jej zwycięstwo jednocześnie zachwyca jak i zaskakuje komentatorów na całym Świecie. Zawodniczka wcześniej startowała w innych seriach motocyklowych mistrzostw Świata: Moto3 i Moto2. Nie odnosiła w nich aż tak spektakularnych sukcesów. W ubiegłym sezonie Hiszpanka postanowiła przenieść się do nowo utworzonej kategorii World Supersport 300. Zmiana motocykla na maszynę z silnikiem o mniejszej pojemności okazała się strzałem w dziesiątkę. Być może właśnie dzięki tej decyzji, w portugalskim Portimao, Carrasco została pierwszą kobietą, która wygrała zeszłoroczny wyścig w mistrzostwach Świata. Jadąc Kawasaki Ninja 300, w pięknym stylu (zobacz film) pokonała rywali na ostatniej prostej, podczas wyścigu FIM Supersport 300 World Championship.

O drodze do zwycięstwa Any Carasco dowiesz się z naszych wcześniejszych artykułów o zawodniczce:
Ana Carrasco – motocyklowe objawienie z Hiszpanii
Ana Carrasco – wschodząca gwiazda wyścigów Moto3
15-letnia Ana Carrasco testuje motocykl KTM

16-latka Ana Carrasco w wyścigach Moto3
Ana Carrasco: „Jest szybsza niż rok temu, ale inni są jeszcze szybsi”
Pierwszy punkt Any Carrasco w MŚ Moto3
Historyczny wynik Any Carrasco!
Dwie kobiety wystartują w Moto3 w sezonie 2015!

W sezonie 2018 21-latka poszła za ciosem. Regularnie finiszowała na wysokich pozycjach, zbierając dużą liczbę punków. Wygrała rywalizację na włoskiej Imoli i brytyjskim Donington, co przełożyło się na jej pozycję lidera klasyfikacji generalnej WSS 300. Przed rundą na francuskim torze Magny-Cours Carrasco miała dziesięć punktów przewagi nad drugim w klasyfikacji Scottem Deroue. Tuż za nimi plasował się Mika Perez. Hiszpańska zawodniczka słabo wypadła wówczas w kwalifikacjach; uzyskała 25. wynik. Wydawało się, że jej marzenia o mistrzowskim tytule pozostaną tylko mrzonką. Tym bardziej, że najlepiej w czasówce spisali się jej najgroźniejsi rywale: Deroue i Perez.

Niedzielny wyścig zaskoczył wszystkich. Już po trzech okrążeniach Carrasco znajdowała się na 15. pozycji. Na ostatnim „kółku” awansowała na 13. miejsce. Tymczasem Perez stracił prowadzenie na rzecz Daniego Valle. To sprawiło, że ostatecznie przegrał walkę o tytuł mistrzowski z Carrasco o… jeden punkt.

Zwycięstwo Carrasco, podobnie jak osiągnięcia Lai Sanz (najlpierw w MŚ w trialu, potem w enduro, a w końcu podczas Rajdu Dakar), Jutty Kleinschmidt (pierwsza w historii i dotychczas jedyna kobieta w historii, która zwyciężyła Rajd Dakar) oraz Michele Mouton (wicemistrzyni Świata w rajdach samochodowych), Małgosi Rdest (najbardziej utytułowanej zawodniczki wyścigów samochodowych w Polsce) potwierdza, że kobiety jako zawodniczki w trudnych, ciężkich dyscyplinach sportu motorowego są w stanie walczyć – dzięki swojej niesamowitej determinacji – na równi z mężczyznami i zdobywać najwyższe laury.

Brawo dla Hiszpanki! Brawo dla dzielnej kobiety – twardej zawodniczki! Trzymamy kciuki za następny świetny sezon Ana Carrasco

Najnowsze