Kierowcy F1 w trosce o bezpieczeństwo na drogach

Od kilku lat Formuła 1 oficjalnie walczy o bezpieczeństwo na drogach. Wszystkie zespoły na przednim skrzydle reklamują akcję „Make Roads Safe" - uczyńmy drogi bezpiecznymi. Jednak wbrew pozorom, sponsorzy zespołów F1 podobną troskę wykazywali już kilka lat wcześniej.

Zaczęło się od walki z niewątpliwą plagą dróg – nie tylko w Polsce – kierowcami na podwójnym gazie. Z kampanią przeciwko jeździe po pijanemu wystąpili mistrzowie świata – Mika Hakkinen i Lewis Hamilton. Akcję rozpoczęto w 2008 roku – pomysł podchwycił wtedy jednen ze sponsorów McLarena, producent whisky – Johnny Walker. Całość nazwano „Join The Pact – Never Drink and Drive” (tłum: przyłącz się do paktu: nigdy nie jeździj po alkoholu). Kampania obejmowała pokazy na całym świecie, gdzie znani kierowcy promując trzeźwość za kierownicą jednocześnie jeździli bolidami przed tłumami zgromadzonych. Po jednym z takich wydarzeń powstała nawet plotka o domniemanym powrocie Miki Hakkinena do Formuły 1 (Fin jeździł wówczas samochodem F1 McLarena z 2007 roku). Całemu projektowi towarzyszyła akcja w internecie; stworzono też aplikację na Facebooku, gdzie ludzie z całego świata mogli dołączyć do paktu.

Mika Hakkinen promuje trzeźwość.
fot. youtube

Niedługo po sukcesie tego przedsięwzięcia, również sponsorzy Ferrari postanowili uruchomić własny projekt. Firmy Martini i Bacardi rozpoczeły kampanię „Drink Responsibly” (tłum: pij rozsądnie), a hasłem przewodnim akcji była sentencja „Because Driving and Drinking don’t mix” (tłum: bo picie i jazda nie powinny się mieszać). Niebawem do kampanii dołączył producent samochodów Maseratti; twarzą projektu został Michael Schumacher. Niemiec wystąpił na kilku konferencjach poświęconych rozsądnemu używaniu napojów alkoholowych i nakręcił kilka spotów reklamowych. Najbardziej znany, to przejażdżka w Maserati GranTurismo S z pasażerem – brytyjskim mistrzem barowym – Salvatore Calabrese, który próbował w czasie jazdy zrobić drinka, w czym Schumacher swoją jazdą skutecznie przeszkadzał.  W ten nieco żartobliwy sposób pokazano, że jazda samochodem nie powinna mieć nic wspólnego z piciem alkoholu.

Trzecią kampanią były filmy promocyjne firmy ubezpieczeniowej Allianz. Ich twarzą został ówczesny kierowca Williamsa (Allianz był kiedyś sponsorem Williamsa) Nico Rosberg. W spotach kierowca przedstawiał w dosadny sposób, co może grozić człowiekowi podczas wypadku z niezapiętymi pasami, albo jak na koncentrację i uwagę kierowcy wpływa wypicie zaledwie jednego kufla piwa. Pod tym względem była to najbardziej kompleksowa akcja, ponieważ poruszała nie tylko problem pijanych kierowców, ale również innych aspektów bezpieczeństwa za kierownicą. Aktualnie firma Allianz odtwarza wszystkie swoje filmy z roku 2009 z nową scenerią – aktualnie są partnerem nowego zespołu Nico Rosberga – Mercedes GP Petronas.

Od dwóch lat istnieje też czwarta kampania, promowana przez cała Formułę 1, a nie pojedynczych kierowców, czy zespoły. To projekt „Uczyńmy drogi bezpiecznymi”, który ma za zadanie lobbing nie tylko za bezpieczeństwem kierowców, ale również pieszych czy motocyklistów. Jego głównym celem jest próba poprawy wszystkiego, co związane z bezpieczeństwem na drogach. Od zeszłego roku, oragnizacja, która zajmuje się koordynacją tych działań posiada mandat UE, a na ich stronie internetowej można znaleźć długą listę firm i organizacji związanych z motoryzacją i sportem, które akcję popierają. Wśród nich są między innymi FIA (zarządzająca całą pulą serii motorowych, w tym F1), rzesza automobilklubów z całego świata, wiele organizacji transportowych, a nawet FC Barcelona – jeden z najsłynniejszych klubów piłkarskich.

Szczegółowe informacje na temat poszczególnych akcji, można znaleźć pod następującymi adresami:

Make Roads Safe: http://www.makeroadssafe.org/

Join The Pact: http://jointhepact.com

Drink Responsibly: www.championsdrinkresponsibly.com/

Ponadto polecamy następujące filmy opisujące akcje Allianz, Join The Pact i Drink Responsibly:

Join The Pact

Drink Responsibly

Allianz & Nico Rosberg

Najnowsze

Idalia Czarnocka – przygotowania do sezonu kartingowego

Jedyna kobieta w polskiej edycji Pucharu Rotax w sezonie 2011 będzie reprezentowała barwy nowo utworzonego polskiego teamu - Lapo Racing. Idalia w tym sezonie zdecydowała się na starty w kilku rundach Mistrzostw Słowacji w klasie Rotax Senior oraz pełen cykl Polskiego Pucharu Rotax.

Idalia przygotowuje się do sezonu 2011 w Pucharze Rotax.
fot. M. Sochacki

– W ostatni weekend marca odbyliśmy pierwsze treningi w tym sezonie na torze w Radomiu. W sobotę pogoda nie była zbyt łaskawa, ponieważ od rana sypał śnieg i były dwa stopnie na minusie, jednak w miarę upływu dnia sytuacja się poprawiała i mogliśmy zacząć jeździć – relacjonuje Idalia. – Osiąganie takich czasów jak, w podczas zawodów, nie było możliwe, ze względu na wcześniejsze opady śniegu i niską temperaturę.

W związku z tym, że Lapo Racing ściga się na podwoziach Zanardi, Idalia musiała zrezygnować z ramy czeskiej produkcji MS Kart, na której startowała w zeszłym sezonie.
– Przystosowanie się do nowego podwozia zajęło mi trochę czasu. W porównaniu do czeskiej ramy, Zanardi jest bardzo „nerwowym” podwoziem, wyjątkowo czułym na każdy ruch kierownicą.

fot. Motocaina

– Prace jakie wykonałam w kierunku samodoskonalenia się w trakcie zimy sprawiły, że wiem o tym, że będzie to mój najlepszy sezon.

Trzymamy kciuki za Idalię i będziemy relacjonować każdy jej start w pucharze!

Najnowsze

Kia Lotos Race, wyścigi idealne dla kobiet – najszybszych kierowców! Galeria i film

Za kilka dni rusza ogólnopolski konkurs, mający na celu wyszukanie młodych talentów kierownicy.  Projekt  da szansę tysiącom pasjonatów sportów motorowych, także uzdolnionym zawodniczkom, na znalezienie swojej drogi do kariery za kierownicą wyścigowego samochodu. Motocaina jest partnerem zawodów!

Oficjalny plakat Kia Lotos Race 2011
fot. Kia

Pod okiem profesjonalistów, z Tomaszem Kucharem na czele, Kia Motors Polska wyszkoli najlepszych, a następnie wybierze zwycięzcę, lub zwyciężczynię, która otrzyma kluczyki do Kia Picanto przygotowanego do startów w markowym Pucharze Kia w roku 2012.

Geneza pomysłu i wsparcia dla kobiet
Kia Motors Polska  wspierała już wcześniej rozwój sportu samochodowego, organizując dwa wyścigowe puchary serialu Kia Lotos Cup (Picanto i Ceed) , które na przestrzeni pięciu lat wypromowały kilku młodych, zdolnych kierowców i dały szansę spróbowania swoich sił uzdolnionym zawodniczkom: m.in. Magdalenie Wilk, Aleksandrze Furgał, Monice Luberadzkiej (nie miała prawa jazdy startując w swoim pierwszym wyścigu), czy Klaudii Podkalickiej. Wszystkie zawodniczki do dziś biorą udział w różnych dyscyplinach sportu motorowego, od wyścigów, przez rajdy, aż po offroad.

W ubiegłym roku, podczas ostatniego sezonu markowych zmagań uczestników Kia Lotos Cup na krajowych i europejskich torach, organizator zapowiedział, że już w 2012 r. ponownie wystartuje puchar Kia. Młodzi kierowcy znów będą mogli wejść w świat wyścigów, tym razem zasiadając za kierownicami najnowszych Picanto. Aby przygotować młodych adeptów do kolejnego sezonu profesjonalnych zawodów, stworzono projekt Kia Lotos Race, którego celem jest wyłowienie talentu wyścigowego wśród amatorów kierownicy oraz umożliwienie najlepszemu startu w pucharze            Kia Picanto 2012.

Walka toczy się o nowe Kia Picanto w specyfikacji pucharowej.
fot. Kia

Warunki uczestnictwa
Jedynymi warunkami uczestnictwa w projekcie jest wiek od 16 do 25 lat i chęć zmierzenia swych sił w konfrontacji z najlepszymi za kierownicami nowych Kia Picanto. Aby jednak sięgnąć po wymarzoną nagrodę – opłacony sezon startów w 2012 roku – trzeba wygrać swój pierwszy w karierze i być może najtrudniejszy wyścig Kia Lotos Race w 2011 roku.

Rywalizacja rozpoczyna się 8 kwietnia na stronach internetowych, gdzie chętni do uczestnictwa w projekcie rejestrują się pod adresem www.kialotosrace.pl i sprawdzają swoje podstawowe umiejętności oraz wiedzę na temat sportów motorowych. Przygotowano dla nich zadania językowe związane ze światem wyścigów, pytania dotyczące wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz testy. Następnie przychodzi czas na zajęcia praktyczne za kierownicami gokartów. W rolę egzaminatorki wcieli się uczestniczka Kia Picanto Cup, Klaudia Podkalicka – kierowca wyścigowy.

Spełniasz warunki? Popisz się umiejętnościami kartingowymi!
Po przejściu „egzaminów wstępnych” jeszcze przed ekranem komputera, kolejnym etapem jest wykazanie się za kierownicą karta. Jeśli adept/-ka okaże się szybki/-ka prowadząc gokart na jednym z 21 wyselekcjonowanych torów w kraju, ma szansę awansować do finału, w którego sześciu odsłonach łącznie wystartuje ponad 200 zawodników. Przykładowa zawodniczka będzie musiała zmierzyć się w bezpośredniej konfrontacji ze swoimi rywalami, uczestnicząc w profesjonalnie przygotowanym wyścigu kartingowym. Zdobywczyni podium z każdego z regionalnych finałów wejdzie do elitarnego grona uczestników wyścigowej szkoły Kia Lotos Race 2011, gdzie trafi w ręce szkoleniowców Tomasza Kuchara, którzy zajmą się edukacją związaną przede wszystkim z samochodowymi wyścigami, ale nie wyłącznie.

W Rallylandzie przejdziesz szkolenie ABJ Tomka Kuchara.
fot. Kia

Zmagania w Rallylandzie i upragniona nagroda
Areną poczynań finalistów projektu będzie ośrodek szkoleniowy Rallyland, gdzie będą mogli poznać teorię i praktykę wyścigów samochodowych, ale także sprawdzić swoją kondycję fizyczną, wziąć udział w szkoleniach medialnych, psychologicznych i dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najlepszego zawodniczka/-ę wyłoni jury; nagrodą jest nowa Kia Picanto w pełni przygotowana do startu w przyszłorocznym pucharze marki.

Strategicznym partnerem Kia w tym projekcie jest Lotos Oil, a swoje partnerstwo potwierdziły również Santander Consumer Bank i PZU. Gokarty dla uczestników regionalnych finałów dostarczy Caroli Kart. Cały projekt wspiera Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Tomasz Kuchar – dyrektor sportowy KLR
fot. Kia

Tomasz Kuchar – kierowca rajdowy, dyrektor sportowy Kia Lotos Race
– Jestem wręcz „wniebowzięty” móc uczestniczyć w projekcie Kia Lotos Race 2011! Motorsport, niezależnie czy to rajdy, czy też wyścigi, jest jednym z najbardziej emocjonujących sportów na naszej planecie, a jedność człowieka i maszyny popychanych do granic swoich możliwości zawsze były i będą wszystkich ekscytowały. Ten elitarny sport jest jednak bardzo kosztowny i młodym adeptom jest bardzo trudno zrobić pierwszy krok. Na pewno na całym świecie jest ogromna ilość niesamowicie utalentowanych młodych ludzi, którzy nigdy, gdyby nie takie projekty jak KIA LOTOS RACE 2011, nie dostaliby swojej szansy. Każdy z nas ma swoje marzenia, te większe, te mniejsze, czasami mniej lub bardziej realne. Piosenkarzem lub tancerzem zostać może każdy, profesjonalnym kierowcą także –  ale dopiero od dziś  – dzięki właśnie temu przedsięwzięciu!  Jeszcze bardziej miło mi, że szkolenia finalistów odbędą się w ośrodku Rallyland, gdzie na ponad 200 hektarach można w sposób bardzo kontrolowany, bezpieczny, pod okiem profesjonalnych instruktorów, dochodzić do swoich limitów, a nawet je przekraczać bez żadnych konsekwencji zdrowotno-blacharskich”.

Więcej o partnerstwie Motocaina.pl w Kia Lotos Race już niebawem!

Więcej na stronach www.kialotosrace.pl oraz na profilu na Facebook



 

Najnowsze

Gwiazda stuntu Jessica Main – film

24 - letnia kaskaderka, twórczyni kobiecego zespółu stuntu motocyklowego - Jessica Main, jest wielbicielką wysokiego poziomu adrenaliny i niebezpiecznych ewolucji na jednośladzie. W dwa lata po tym, gdy kupiła swój pierwszy motocykl, Yamahę YZF600, rozpoczęła swoją przygodę z akrobacjami na motocyklu.

fot. z archiwum zawodniczki

Mało kto wie, że zanim Jessica stała się znana ze swoich motocyklowych wyczynów, brała udział w samochodowych wyścigach ulicznych. Wieczorami, wspólnie ze znajomymi, ścigała się swoim Fordem Mustangiem wzdłuż Montgomery Boulevard w Albuquerque, w stanie Nowy Meksyk. Po pewnym czasie jednak zapragnęła czegoś nowego – udział w wyścigach nie przysparzał jej już tyle radości co wcześniej. Postanowiła poszukać innej dziedziny, która zapewni jej wysoki poziom adrenaliny.

Swój pierwszy kontakt ze stuntem zawdzięcza członkom Team Outer Most. Motocykliści pokazali jej uroki ewolucji na motocyklu oraz splendor i chwałę wśród kibiców i fanów tej dyscypliny. Niebawem Jessica została przyjęta do „podziemnego królestwa stunterów” i poczuła, że znalazła swoją nową pasję.

Ostatnie pięć lat spędziła na podróżowaniu po całym świecie prezentując nabyte umiejętności. W wielu wywiadach podkreślała, że jest pierwszą kobietą – profesjonalnym kaskaderem, która potrafi poruszać się na tylnym kole motocykla prostopadle do jezdni (tzw. 12 'o’clock wheelie).

Nieposkromiona energia zawodniczki nie pozwoliła jej na tym poprzestać, dlatego postanowiła stworzyć damski zespół stuntu motocyklowego. Team Rebella, w którego skład wchodzą również Alicia Speck i Brandy Valdez, podróżował po wschodnim wybrzeżu USA, prezentując swoje umiejętności kaskaderskie oraz różne techniki jazdy motocyklem na tylnym kole. Obecnie panie liczą, że w niedługim czasie będą mieć okazję do podróżowania po całym świecie; najbardziej pragną dać pokaz w Japonii.

fot. z archiwum zawodniczki

Chociaż życie Jessici to pasmo sukcesów, nic nie przychodzi jej tak łatwo, jakby się mogło wydawać. Każde osiągnięcie okupione jest bolesnymi wypadkami, które prowadzą do poważnych obrażeń ciała.

– Wiem co to ból i absolutnie nie sprawia mi to przyjemności, jednak radość z realizowania siebie i przezwciężania własnych słabości jest tak ogromna, że opłaca się wyłączyć ten głos w swojej głowie, który mówi nie rób tego!

Stunt jest dyscypliną urazową, przez co wiele osób podchodzi krytycznie na wieść o tym, że kobieta chce brać w nim udział. Jessica została zaakceptowana przez środowisko, co jak sama przyznała, nie było takie oczywiste.

Mimo niezliczonych wypadków i połamanych kości Main nie ma zamiaru zrywać ze stuntem. Żaden sport ekstremalny nie był w stanie dostarczyć jej tej radości co jazda na motocyklu, która stała się jej nałogiem. W swojej kolekcji posiada Kawasaki 636 z 2004 roku, Suzuki GSX-R z 2006 roku, Hondę F4i z 2003 roku, Hondę CRF150R z 2005 oraz CRF50 z 2005.

Jessica ma również własną linię ubrań, którą nazwała Chic. Jej ubrania są połączeniem stylu glamour rodem z hollywodzkich wybiegów oraz szorstkiego motocyklowego desingu. 

Najnowsze

Leilani Münter – zdolna zawodniczka i eko aktywistka – film

Walczyła o ochronę Zatoki Meksykańskiej, demonstrowała przeciwko rzezi delfinów w Taiji w Japonii, oraz uświadamiała amerykański Kongres o zgrożeniach wynikających ze zmian klimatycznych. To tylko niektóre dokonania utalentowanej zawodniczki Leilani Münter.

Leilani podczas Kansas Lottery 150 w październiku 2010 roku.
fot. z archiwum zawodniczki

Leilani urodziła się i wychowała w Minnesocie. Jej początki w NASCAR sięgają 2001 roku. W  tym czasie Leilani pracowała jako instruktor jazdy i spędziła trzy lata jako specjalny korespondent NASCAR.com. W 2003 roku wystartowała po raz pierwszy na torze South Boston Speedway, kończąc wyścig na dziewiątej pozycji. W kolejnym roku na torze Texas Motor Speedway ustanowiła kobiecy rekord, kończąc kwalifikacje na czwartym, najwyższym jak dotąd osiągniętym przez kobietę kierowcę miejscu. Tor ten okazał się być jej ulubionym. W 2006 roku ponownie ustanowiła tam rekord kończąc wyścig na 4 miejscu na dystansie 2,41 km.

Mistrzostwa ARCA na torze Daytona w 2008 r.
fot. z archiwum zawodniczki

Pod koniec sezonu 2006, Leilani ścigała się w krótko dystansowych wyścigach w południowej Kalifornii, aż trafiła na najbardziej znany tor NASCAR Daytona International Speedway. W wyścigu na torze w Daytona, mimo braku odpowiednich funduszy, udało jej się uplasować na 24 miejscu, spośród 57 zawodników startujących w zawodach. Uznano to za sukces i w następnym roku zaproszono ją do udziału w całej serii ARCA.

Zawodniczka została szybko dostrzeżona i doceniona, co spowodowało, że w tym samym roku otrzymała propozycję startu w serii IndyCar. W 2008 roku wystrtowała jako czwarta kobieta kierowca w

Leilani podczas wyścigu Daytona Arca 6 lutego 2010 roku.
fot. z archiwum zawodniczki

historii wyścigu Indy Pro Series. Uznanie w środowisku zdobyła debiutując na torze w Kentucky Speedway 11 sierpnia 2008 roku, kończąc kwalifikacje na piątej pozycji.

Tor Chicagoland Mistrzostwa Indy Pro 2007 rok, Leilani w bolidzie z numerem 57.
fot. z archiwum zawodniczki

Od 2007 roku, Leilani jednocześnie rozwijając się jako kierowca wyścigowy, głośno demonstrowała swoje proekologiczne poglądy. Jesienią 2008 roku, zawodniczka wzięła udział w kampanii reklamowej firmy Lucky Jeans, której hasło w wolnym tłumaczeniu brzmiało” Leilani Münter, kierowca wyścigowy – ekolog, z każdym wyścigiem chroniący lasy tropikalne”. Jej reklamy pojawiały się w Vogue, Vanity Fair, In Style oraz w sklepach sieci Lucky Brand Jeans w całych Stanach.

Aktywistka Leilani Münter
fot. z archiwum zawodniczki

W 2008 roku, jako Ambasador organizacji National Wildlife, Leilani rozpoczęła polityczną batalię o ochronę środowiska. Kilkakrotnie pojawiła się na Kapitolu, aby porozmawiać z Kongresem o problemie zmian klimatycznych. W czerwcu 2008 roku przemawiała na demonstracji Climate Action na schodach Kapitolu obok senatorów Barbary Boxer, Joe Liebermana i Johna Kerry. W 2010 roku jako jedna z nielicznych walczyła o ochronę Zatoki Meksykańskiej, w czasie słynnego wycieku paliwa.W tym samym roku zaangażowała się w walkę przeciwko rzezi delfinów w Taiji w Japonii.

Münter podczas wyścigu Indy Pro w Kentucky w 2007 roku.
fot. z archiwum zawodniczki

Działalność proekologiczna Leilani została dostrzeżona przez media, dzięki czemu Münter znalazła się na okładkach 13 największych czasopism między innymi USA Today, New York Times, włoskiego Vogue, Esquire, ESPN, Men’s Journal, Newsweek, Glamour, Reader’s Digest, Vanity Fair, Washington Post, i Sports Illustrated . Dodatkowo Glamour umieścił ją w rankingu „Eco Hero”, dziesięciu najbardziej zaangażowanych aktywistek proekologicznych na świecie. W 2010 Discovery Planet Green nadał jej tytuł Eco sportowca.

Leilani jest również utalentowanym mówcą i pisarzem. Obecnie pisze dla Treehugger.com Discovery i zielonej części Huffington Post.

Wracając jednak do sportowych osiągnięć Leilani, w 2010 roku udało się jej ustanowić najlepszy czas okrążenia w wyścigu na torze Daytona (była o 2 / 10 sekundy szybsza od lidera). Leani była także jedną z trzech kobiet obok Danici Patrick i Alli Owens, która zakwalifikowała się do wyścigu Daytona w 2010 ARCA.

2011 rok zapowiada się dla Münter bardzo pracowicie. Poza szeregiem jej proekologicznych aktywności, Leani zaplanowała udział w wyścigach serii ARCA. Najbliży już 15 kwietnia na torze Talladega SuperSpeedway.

Najnowsze