Kierowca nie rozumie co to znak STOP. Doprowadził do wypadku

Trudno w to uwierzyć, ale są wśród nas kierowcy, którzy dojeżdżając do każdego skrzyżowania są święcie przekonani o własnym pierwszeństwie, albo nie wiedzą czy je mają, lecz mało ich to interesuje.

Kamera monitoringu w Legnicy uchwyciła moment, w którym kierujący wyjechał prosto przed maskę drugiego samochodu. Uderzenie było tak silne, że dachował.

Pijany kierowca wyprzedzał na zakazie. Zabił swojego pasażera

Jakość nagrania nie pozwala na jednoznaczne określenie pierwszeństwa w tym miejscu. Zgodnie z opisem filmiku, kierowca jadący z góry miał znak STOP. Jak widać zupełnie się tym nie przejął i wjechał na skrzyżowanie, nawet nie zwalniając.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Jessica Bäckman pierwszą kobietą w serii WTCR!

Szwedzka zawodniczka pisze właśnie nowy rozdział w historii sportów motorowych. Jessica Bäckman została pierwszą kobietą w historii Pucharu Świata Samochodów Turystycznych WTCR.

Jessica Bäckman przez ostatnie dwa sezony ścigała się w w serii TCR Europe, gdzie wywalczyła jedno podium za kierownicą Hyundaia i30 N TCR. Wcześniej reprezentowała Szwecję na Igrzyskach Sportów Motorowych FIA Motorsport Games, gdzie zajęła wysokie, szóste miejsce.

Co sprawiło, że Jessica Bäckman pokochała motorsport?

Lubię w tym sporcie to, że kobiety i mężczyźni jeżdżą ze sobą. Jest niewiele dyscyplin, w których można to robić i czuję, że mam taki sam potencjał, aby odnieść sukces, co mężczyźni.

Nową zawodniczkę w serii powitał aktualny mistrz WTCR Yann Ehrlacher:

Miło jest powitać Jessicę, to miłe mieć kobietę w WTCR i mam nadzieję, że zachęci to inne zawodniczki do przyjazdu w przyszłym roku.

Jessica Bäckman jest pierwszą kobietą w WTCR, ale trzeba podkreślić, że w poprzedniej odsłonie tej serii – Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych WTCC – startowały dwie inne zawodniczki, María de Villota i Sabine Schmitz, która zdobyła punkty na domowym torze Nürburgring.

Najnowsze

Paula Lazarek

1,3 miliona samochodów BMW otrzyma nową aktualizację oprogramowania. Sporo nowości

Od dziś dla 1,3 miliona pojazdów wyposażonych w system operacyjny BMW 7 zostanie udostępniona nowa zdalna aktualizacja oprogramowania. Pozwoli to na integrację asystenta Amazon Alexa na czterech kolejnych rynkach. Aktualizacja zawiera dodatkowo ulepszenia, jak np. integrację tradycyjnego określania celu podróży w BMW Maps.

System nawigacyjny BMW Maps został wprowadzony w połowie 2020 roku w pojazdach z systemem operacyjnym BMW 7. Kalkulacja tras w systemie opartym po raz pierwszy na chmurze jest znacznie szybsza, a także bardziej dynamiczna, ponieważ łączy informacje odbierane w czasie rzeczywistym z modelami prognozowania. Chmura zawiera również obecnie dodatkowe informacje kontekstowe o ponad 120 milionach ciekawych miejsc (POI), takie jak oceny, godziny otwarcia i zdjęcia. Baza danych POI będzie aktualizowana kilka razy w tygodniu w krótkich i regularnych odstępach czasu i na bieżąco uaktualniana.

Najłatwiejszym sposobem określania celu podróży w języku naturalnym jest dialog z inteligentnym asystentem osobistym BMW. W BMW Maps wprowadzono dodatkowe usprawnienia w zakresie przyjaznej obsługi za pomocą dotyku lub kontrolera BMW. Po raz pierwszy zastosowano na przykład One-Box Search. Dzięki temu użytkownicy mogą wyszukiwać adresy i nazwy miejscowości podobnie jak podczas wpisywania tekstu w wyszukiwarkach internetowych. Za pomocą algorytmów podstawowa baza danych jest filtrowana w celu wyświetlenia najbardziej prawdopodobnych propozycji wyników już podczas wprowadzania danych (autouzupełnianie).

Wielu klientów BMW chętnie przywróciłoby również znany i dobrze rozpoznawalny ekran do określania celu podróży (kraj, miasto, ulica, numer domu). BMW zawsze dąży do zapewnienia swoim klientom jak najlepszych wrażeń. Zgodnie z decyzją kierownictwa ds. produktu i programistów tradycyjna funkcja wyszukiwania w BMW Maps została przeprojektowana i jest teraz dostępna dla klientów jako dodatek do funkcji One-Box Search.

Dostosowanie BMW Maps będzie aktywne po zainstalowaniu aktualnej zdalnej aktualizacji oprogramowania.

Dalsze ulepszenia funkcji

Jednym z ulepszeń zawartych w aktualizacji jest możliwość zapisania ustawień systemu ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu. Jeśli użytkownik nie chce korzystać z funkcji ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu, może ją dezaktywować w ustawieniach. Od tej chwili dezaktywacja zostaje zapisana w odpowiednim aktywowanym identyfikatorze BMW ID. Funkcja będzie aktywna dopiero, jeśli użytkownik dokona odpowiednich zmian w ustawieniach.

Kolejnym ulepszeniem, które niesie ze sobą aktualizacja systemu operacyjnego BMW, jest usunięcie błędu wyświetlania podczas odtwarzania multimediów ze smartfonów z systemem Android sparowanych przez Bluetooth (system Android 11). Po aktualizacji Cover Art jest odpowiednio modyfikowany podczas zmiany tytułu utworu.

W niektórych modelach samochodów wyposażonych w system operacyjny BMW 7 prezentacja Surround View na wyświetlaczu centralnym nie była prawidłowa. Zostało to również naprawione w ramach poprawy jakości.

Ogólne informacje o zdalnej aktualizacji oprogramowania i jej wprowadzeniu.

System operacyjny BMW 7 i zdalna aktualizacja oprogramowania dają kierowcom BMW od 2018 r. łatwy i szybki sposób na aktualizację pojazdu do najnowszego oprogramowania. Nowe funkcje można wygodnie wgrywać do samochodu w sposób bezprzewodowy (over-the-air). Pliki instalacyjne są przygotowywane w tle, po czym instalacja rzadko trwa dłużej niż 20 minut, nawet w przypadku obszernych aktualizacji.

Ze względu na epidemię koronawirusa, która wpływa na dostępność obsługi technicznej, w niektórych krajach wdrożenie obecnej aktualizacji może się opóźnić.

Pojazdy z systemem operacyjnym BMW 7 produkowane od marca 2021 roku są już wyposażone w najnowszą wersję oprogramowania.

Użytkownicy w aplikacji My BMW App lub na wyświetlaczu centralnym w samochodzie otrzymają powiadomienie o dostępnej zdalnej aktualizacji oprogramowania. Dodatkowo można sprawdzać wersję oprogramowania w ustawieniach pojazdu w zakładce „Remote Software Upgrade” i wyszukiwać dostępne aktualizacje. Zdalna aktualizacja oprogramowania jest już dostępna dla ponad 20 modeli BMW, a tym samym dla prawie całej floty BMW. Pojazdy z oprogramowaniem starszym niż wersja 20-07 nie mają możliwości zainstalowania najnowszej wersji, dopóki nie zostaną pobrane i zainstalowane wersje pośrednie. W pojeździe oferowana jest do instalacji zawsze tylko kolejna możliwa aktualizacja. Użytkownik nie może zainstalować niewłaściwej wersji.

Najnowsze

Paula Lazarek

AMG Driving Academy Poland – rusza kolejny sezon szkoleń techniki jazdy

Nowy program szkoleniowy, nowe tory, nowy zespół trenerski – w swoim ósmym sezonie AMG Driving Academy Poland łączy ogromne, unikalne doświadczenie z jeszcze większym ładunkiem sportowych emocji za kierownicą.

Szkolenia AMG Driving Academy to propozycja dla wszystkich, którzy chcą sprawdzić prawdziwy potencjał najmocniejszych maszyn Mercedes-AMG w bezlitosnych warunkach toru wyścigowego, a przy okazji awansować na nowy poziom, jeśli chodzi o umiejętności prowadzenia samochodu – pod okiem profesjonalnych instruktorów sportowej jazdy i zawodowych kierowców wyścigowych.

W tym roku program AMG Driving Academy Poland debiutuje na torze Jastrząb niedaleko Radomia. Poza tym szkolenia będą odbywać się m.in. na znakomitym Silesia Ring, koło Kamienia Śląskiego. 

Za AMG Driving Academy Poland stoi wyjątkowe doświadczenie, w ubiegłych latach w szkoleniach wzięło udział ponad 4000 osób. Polska jest od 2013 roku, jednym z 15 rynków AMG na świecie, gdzie działa oficjalna szkoła jazdy AMG, certyfikowana przez AMG Driving Academy Global.

Tegoroczne szkolenia ruszają w czerwcu (7-11.06) na torze Jastrząb. To jeden z najnowocześniejszych takich obiektów w Polsce, dysponujący rozbudowaną infrastrukturą i dogodnie położony – w odległości ok. 20 km od Radomia w województwie mazowieckim. Tor Jastrząb ma 2,4 km długości i minimum 10 m szerokości, liczy 11 zakrętów i dysponuje m.in. nocnym oświetleniem oraz płytami poślizgowymi.

Kolejne wydarzenia będą odbywać się w lipcu, we wrześniu oraz w październiku, nie tylko na torze Jastrząb, ale również na Silesia Ring. To kolejny najwyższej klasy tor wyścigowy w Polsce – mierzy 3,6 km długości, ma 15 zakrętów i aż 600-metrową prostą. Jest zlokalizowany w Kamieniu Śląskim, 30 km od Opola i zaledwie 8 km od nitki autostrady A4.

Ponadto wybrane wydarzenia AMG Driving Academy Poland odbędą się w Czechach, na Automotodromie Brno, gdzie organizowanych jest wiele wyścigów europejskich serii – tu nitka toru ma 5,4 km długości i 14 zakrętów, a najdłuższa prosta liczy 650 m.

Oferta AMG Driving Academy Poland obejmuje szkolenia na różnym poziomie zaawansowania: AMG Experience, AMG Performance Training i AMG Drift Experience. Nowością jest jednodniowy program AMG Experience, który stanowi wstęp do świata szkoleń AMG oraz wyższych poziomów programów wyścigowych AMG. Stworzono go z myślą o wyeksponowaniu gamy aut kompaktowych Mercedes- AMG, z naciskiem na hot hatche – w tym na 421-konną Klasę A 45 AMG S 4Matic+. Program jest uzupełniony o moduły poświęcone jeździe zręcznościowej, prawidłowemu hamowaniu, pod- i nadsterowności, a także o podstawy techniki driftu oraz moduł AMG Emotion Tour z wykorzystaniem dróg publicznych. Poza najmocniejszą wersją Klasy A, uczestnicy szkolenia będą mieli do dyspozycji m.in. kompakty z serii 35, a także Klasę C 63 S Coupe, Klasę E 63 S 4Matic+ oraz fascynującego, 639 konnego AMG GT-4 Door’a oraz AMG GT R z silnikiem o mocy 585 KM oraz rozwiązaniami wprost z wyścigowej serii GT4.

Szkolenia AMG Performance Training (1 lub 1,5 dnia) obejmują pokonywanie szybkich i wolnych zakrętów, jazdę kontrolowanym poślizgiem oraz różnego rodzaju techniki awaryjnych hamowań. Nie zabraknie tu również elementów stricte sportowych takich jak trening poprawnego doboru toru jazdy oraz sportowej rywalizacji. Tradycyjnie zwieńczeniem całodniowego szkolenia jest AMG Race Taxi – jazda na „gorącym” prawym fotelu z jednym z doświadczonych instruktorów. Tu obok kompaktów AMG z serii 35 i 45 na uczestników czekają najmocniejsze warianty Klas C i E oraz CLS-a, a także AMG GT R.

Ostatnim programem w ofercie jest AMG Drift Experience – jednodniowe, spersonalizowane szkolenie podstawowych technik kontrolowanego poślizgu, które gwarantuje szczególnie emocjonujące doznania i wysoki poziom adrenaliny za kierownicą. Jego uczestnicy mogą nauczyć się, jak rozpocząć, utrzymać i odpowiednio zakończyć poślizg, wykorzystując różne ustawienia samochodu oraz systemów wspomagających. Ćwiczenia odbywają się w kameralnych warunkach i z naciskiem na indywidualne podejście instruktorów.

Najnowsze

Paula Lazarek

Opel Corsa e-Rally: ładowanie akumulatora w 30 minut!

Organizując ADAC Opel e‑Rally Cup, firma Opel elektryfikuje także rajdy. Ta jak dotąd unikatowa koncepcja jest pełna innowacji. Jedną z nich jest mobilna infrastruktura ładowania opracowana na potrzeby pierwszego na świecie rajdowego pucharu samochodów elektrycznych jednej marki.

W instrukcji dla potencjalnych dostawców wyraźnie określono, że rozwiązanie musi być ekologiczne, bo przecież agregaty prądotwórcze byłyby zaprzeczeniem idei ADAC Opel e‑Rally Cup. Wymagana była także duża moc, elastyczność i przyjazna dla użytkownika obsługa w trudnych rajdowych warunkach.

Ostatecznie wybrano mobilne rozwiązanie zaproponowane przez firmę eLoaded z Niemiec. Energia jest pobierana z publicznej sieci średniego lub niskiego napięcia i przekazywana do modułów ładowania poprzez magistralę „DCBus”.

Umożliwia to znaczne ograniczenie strat energii między siecią a gniazdem ładowania samochodu elektrycznego. W przeciwieństwie do systemów ładowania opartych na akumulatorach nie są wykorzystywane żadne substancje niebezpieczne, więc w odniesieniu do elementów systemu nie mają zastosowania ograniczenia transportowe.

Infrastruktura ładowania dla ADAC Opel e‑Rally Cup, opracowana z udziałem Opel Motorsport, wykorzystuje energię wytwarzaną ze źródeł odnawialnych, pobieraną z publicznej sieci elektroenergetycznej.

Prąd z linii średniego napięcia jest kierowany do specjalnie zaadaptowanego na potrzeby rajdu transformatora („DCSource”), zwanego także Siłownią. Pozwala to wyeliminować bufor i umożliwia dostarczanie maksymalnej mocy 2 megawatów do 18 stanowisk ładowania.

Każda ekipa ma do dyspozycji jedno takie stanowisko w swoim namiocie serwisowym. Stanowiska ładowania mogą pracować z mocą do 140 kilowatów (kW), natomiast Opel Corsa‑e Rally może być ładowany prądem stałym (DC) z maksymalną mocą 100 kW.

Naładowanie akumulatora samochodu rajdowego do 80 procent jego pojemności wynoszącej 50 kilowatogodzin (kWh) trwa około 30 minut. Możliwe jest także doładowanie w czasie krótszego postoju, na przykład przed kolejnym odcinkiem specjalnym.

Stanowiska ładowania nie są trwale podłączone do sieci elektroenergetycznej, więc można je swobodnie przemieszczać niezależnie od siebie.

System eLoaded ma budowę modułową, dlatego można go indywidualnie adaptować do potrzeb użytkownika i szerokiego zakresu zastosowań — na przykład w strefie serwisowej rajdu. Dzięki specjalnym szybkozłączom ułożenie niezbędnych kabli nie zajmuje dużo czasu, a cały system można zainstalować, a następnie zdemontować w ciągu jednego dnia.

Najnowsze