Kalendarz rajdowy na 2009 rok

Jak spędzić siedem weekendów w roku na świeżym powietrzu, doskonale się bawiąc i podziwiając najlepszych kierowców we wspaniałych maszynach, zachwycać się pięknymi widokami, odwiedzać ciekawe miejsca i zakątki naszego kraju? Odpowiedzią są wyjazdy na eliminacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski!

Niepewność dotycząca przyszłego sezonu dotyka chyba wszystkich – organizatorów, zawodników oraz kibiców. Jednak zapowiadają oni, że stawią czoła kryzysowi i zbliżający się sezon będzie kolejnym pełnym wspaniałych emocji i kolorowych rajdówek na odcinkach specjalnych. Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (RSMP) rozpoczną się w tym roku dość późno, bo dopiero w kwietniu. Od lat pierwszą rundą był Rajd Magurski znany ze specyficznej, lecz lubianej atmosfery śnieżnych band, ujemnych temperatur i ognisk rozpalanych, by się ogrzać. Niestety w tym roku Polski Związek Motorowy nie umieścił rozgrywanej w okolicach Gorlic imprezy w kalendarzu RSMP.

 

Startujący w mistrzostwach świata Michał Kościuszko tak charakteryzuje oesy Krakowskiego: – Są bardzo szybkie i nierówne. Mnóstwo dziur i wybić sprawia, że osiągnięcie dobrych wyników wymagać będzie odważnej jazdy.
Fot. Piotr Nurczyński

Niektórzy zawodnicy cieszą się, ponieważ dostali dodatkowy czas na przekonanie sponsorów do inwestycji w nich samych oraz reklamy na ich samochodzie, by mogli już pod koniec kwietnia wyruszyć na trasy Rajdu Krakowskiego. Ta impreza z długoletnim stażem zapowiada się bardzo interesująco także i w tym roku. Malownicze trasy poprowadzone po krętych drogach na południe od Krakowa na pewno przyciągną wielu fanów sportu motorowego.

Niespełna miesiąc później, tydzień po „długim” weekendzie majowym rozpocznie się Rajd Elmot-Remy z fantastycznymi odcinkami w okolicach Gór Sowich w Sudetach. Na pewno nie zabraknie oesu prowadzącego przez jedno z najbardziej słynnych miejsc – Patelni Walimskich. Choć spacer pod sporą górkę po kostce brukowej nie należy do najprzyjemniejszych, właśnie tam co roku najliczniej zbierają się kibice, podziwiając pełne poślizgów przejazdy swoich idoli. To trzeba zobaczyć! – Przepiękny rajd, fantastyczne odcinki specjalne, malownicze okolice, niezapomniana atmosfera i tysiące kibiców – wspomina Tomasz Kuchar.

Pierwszy weekend czerwca można spędzić nad morzem i na Kartuzach na Rajdzie Lotos Baltic Cup. Na pewno należy przygotować się na doskonałą zabawę i pełne piachu ubrania. Każdy fan rajdów wie, że szutrowe eliminacje to jest to, co tygryski lubią najbardziej. Zapowiada się zresztą  niezła obsada, ponieważ rajd ten będzie rozgrywany na trzy tygodnie przed polską rundą mistrzostw świata – Rajdem Polski, więc zapewne wielu kierowców zdecyduje się przetestować swoje rajdówki.

– Kaszubskie odcinki są bardzo wymagające. Prowadzą po bardzo krętych, ciasnych zakrętach, po śliskiej trawie, po kamykach, na których samochód mocno się uślizguje. To wszystko powoduje, że trzeba się do tego rajdu nieźle przygotować. Prolog to bardzo ciekawa próba na szutrowej bieżni żużlowego stadionu – uważa Zbigniew Staniszewski.

 

Fajny rajd, odcinki specjalne wymagały dużej koncentracji, ale były bardzo przyjemne. Bardzo dobry, jeśli chodzi o organizację. Myślę, że jeden z lepiej zorganizowanych rajdów, od A do Z zrobiony dla zawodników, kibiców i mediów – wspominał wicemistrz Polski Kajetan Kajetanowicz.
Fot. Piotr Nurczyński

Zawodnicy o prawdziwych wakacjach w lipcu i sierpniu mogą zapomnieć. Po emocjach związanych z rundą WRC w naszym kraju (która nie będzie zaliczana do mistrzostw Polski), czas przenieść się na Dolny Śląsk do Jeleniej Góry. Rajd Karkonoski na pewno nie zawiedzie najbardziej wytrawnych fanów tego sportu. Zapierające dech w piersiach widoki, bardzo trudne i techniczne asfaltowe odcinki specjalne gwarantują doskonałe widowisko.

Drugą połowę sezonu rozpocznie Rajd Rzeszowski, który jednocześnie stanowić będzie piątą rundę mistrzostw Słowacji. Podkarpacie zawsze jest bardzo gościnne dla sportów motorowych. To właśnie tam odbędą się trzy z ośmiu eliminacji wyścigów górskich. – Trudność trasy polega na tym, iż odcinki są stale śliskie z powodu częstych zmian asfaltu. Dodatkowo pogoda komplikuje sprawę, ponieważ nawet na sąsiednich oesach mogą panować zupełnie inne warunki, a pogoda lubi zmieniać się radykalnie w bardzo krótkim czasie – mówił mistrz Polski Bryan Bouffier.

Połowa września już od dwóch lat należy do Rajdu Orlen, który zastąpił znany z dawnych lat Rajd Warszawski. Będzie to druga i ostatnia w sezonie runda rozgrywana po szutrowej nawierzchni. Można spodziewać się przyjazdu zagranicznych zawodników, ponieważ rajd ten stanowi także rundę Mistrzostw Europy Centralnej.

Jest to rajd szutrowy, bardzo szybki i ciekawy, który napełnia mnie dodatkową energią, żeby jechać jak najszybciej i aby walczyć o zwycięstwo – mówił Krzysztof Hołowczyc we wrześniu zeszłego roku.
Fot. Piotr Nurczyński

Podobnie jak w ubiegłym roku, większość tytułów rozstrzygnie się znów na Dolnym Śląsku. Trasy w okolicach Zieleńca w zeszłym sezonie przywitały zawodników nieprzyjemną pogodą, jednak rywalizacja na oesach Rajdu Dolnośląskiego była naprawdę zacięta. – To przeważnie śliskie, nierówne asfalty, ale trafiają się też nowe partie na gładkiej, równej nawierzchni. Wtórował mu Kajetanowicz: – Warunki panujące na trasach w piątek były ciężkie, padająca ciągle mżawka, bardzo gęsta mgła i mokra nawierzchnia sprawiły, że naprawdę musiałem bardzo się skupić, by nie popełnić błędu i… udało się. Drugiego dnia w końcu zza mgły wyłoniły się piękne widoki na góry i Kotlinę Kłodzką – mówił Paweł Dytko

Rajdy w Polsce to nie tylko RSMP. Rajdowy Puchar Polski (RPP) to cykl rozgrywek dla zawodników, którzy mają już licencję krajową i walczą o punkty do licencji międzynarodowej. Dla nich przygotowano jedenaście jednodniowych rund, z których aż pięć rozegranych zostanie wspólnie z mistrzostwami Polski. Startujący w RPP rozpoczną sezon pod koniec marca pod Warszawą, a zakończą w listopadzie w Cieszynie. Warto tych kilka z aż pięćdziesięciu dwóch weekendów w roku spędzić na świeżym powietrzu.

 

Kalendarz RSMP 2009:

  1. Rajd Krakowski 23-25 kwietnia
  2. Rajd Elmot 15-17 maja
  3. Rajd Lotos Baltc Cup 5-7 czerwca
  4. Rajd Karkonoski 10-12 lipca
  5. Rajd Rzeszowski 6-8 sierpnia
  6. Rajd Orlen 18-20 września
  7. Rajd Dolnośląski 8-10 października

 

Kalendarz RPP 2009:

  1. Rajd Warszawski (Mazowiecki) 28-29 marca
  2. Rajd Krakowski 24-25 kwietnia
  3. Rajd Elmot 15-17 maja
  4. Rajd Agapit 29-30 maja
  5. Rajd Karkonoski 10-12 lipca
  6. Rajd Kormoran 24-25 lipca
  7. Rajd Rzeszowski 6-8 sierpnia
  8. Rajd Wisły 28-29 sierpnia
  9. Rajd Dolnośląski 8-10 października
  10. Rajd Zamkowy 23-24 października
  11. Rajd Barbórka Cieszyńskia 20-21 listopada

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

super!

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

aaaaa

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze