Jubileuszowy Rajd Polski w Mistrzostwach Europy 2013

Rok 2012 powoli zmierza ku końcowi i o ile tylko nie spełnią się proroctwa osnute wokół kalendarza Majów, możemy już swobodnie planować kolejny sezon. I to wybiegając myślą daleko, bo aż do jesieni. Jubileuszowy 70. Rajd Polski, który się wtedy odbędzie, to jedna z trzynastu rund Rajdowych Mistrzostw Europy FIA.

W dniach 27-29 września 2013 roku zawodnicy (i, co dla nas szczególnie interesujące, zawodniczki) po raz dziewiąty z rzędu będą rywalizować na szutrowych odcinkach specjalnych wokół Mikołajek.

W tegorocznym Rajdzie Polski mogliśmy zobaczyć pilotkę Małgorzatę Malicką-Adamiec, która dyktowała Grzegorzowi Sikorskiemu. Załoga zdobyła 7. miejsce w klasie i 39. w klasyfikacji generalnej. W pełni kobiecy team z Ukrainy, czyli Inessa Tushkanova i Irina Jankovskaja, zameldował się na mecie jako 6. w klasie i 34. w klasyfikacji generalnej. Wypowiedzi zawodniczek można znaleźć tutaj.

Czy ponownie zobaczymy piekną Inessę na szutrowych mazurskich odcinkach?
fot. tushkanova.com

Eurosport Events, promotor mistrzostw Europy, który w ramach dziesięcioletniej umowy z FIA tworzy nowy, bardziej atrakcyjny kształt najstarszej serii rajdowej na świecie, ogłosił właśnie wstępny kalendarz tego cyklu na sezon 2013. Jego projekt został zaaprobowany przez Komisję Rajdową FIA podczas posiedzenia w dniu 31 października 2012 roku.

Do trzynastu miejsc kandydowało 21 rajdów znanych z poprzednich edycji Mistrzostw Europy oraz IRC. Kandydatury dziewięciu z nich, w tym Rajdu Polski, znalazły się w kalendarzu bez żadnych zastrzeżeń, dwie inne wymagają potwierdzenia, a do dwóch pozostałych terminów lipcowych kandydują cztery rajdy z Bułgarii, Rumunii, San Marino oraz Turcji.

Kalendarz Mistrzostw Europy FIA 2013, który w ostatecznej wersji wymaga zatwierdzenia przez Światową Radę Sportu Motorowego FIA, składa się z rajdów rozgrywanych na wszystkich rodzajach nawierzchni, a ich terminy nie kolidują z rajdami z mistrzostw świata.

 

Prowizoryczny kalendarz Mistrzostw Europy FIA 2013:

3 – 5 stycznia: Jännerrallye (Austria) – asfalt, śnieg

1 – 3 luty: Rally Liepāja-Ventspils (Łotwa) – szuter, śnieg

28 – 30 marca: Circuit of Ireland Rally (W.Brytania) – asfalt

25 – 27 kwietnia: SATA Rallye Açores (Portugalia) – szuter

16 – 18 maja: Giru di Corsica-Tour de Corse (Francja) – asfalt

6 – 8 czerwca: Rajd Chorwacji * – asfalt

27 – 29 czerwca: GEKO Ypres Rally (Belgia) – asfalt

11 – 13 lipca: do ustalenia – szuter

25 – 27 lipca: do ustalenia – szuter

30 sierpnia – 1 września: Barum Czech Rally Zlín (Czechy) – asfalt

27 – 29 września: Rajd Polski – szuter

10 – 12 października: Rallye Sanremo * (Włochy) – asfalt

7 – 9 listopada: Rallye International du Valais (Szwajcaria) – asfalt

 

* rajdy wymagające potwierdzenia

 

Rajdy rezerwowe:

Rally Islas Canarias-El Corte Inglés (Hiszpania)

Cyprus Rally (Cypr)

 

Najnowsze

Nowy Suzuki Jimny, terenowa radość w mieście

Na polski rynek trafił już Suzuki Jimny w odświeżonej wersji. Zmiany są widoczne przede wszystkim w przedniej części nadwozia i we wnętrzu. Dla wielbicielek kompaktowych samochodów terenowych będzie w sam raz.

W zależności od wersji wyposażenia można wybierać pomiędzy dwoma kształtami osłony chłodnicy – z żebrami pionowymi lub poziomymi. Nowy Suzuki Jimny jest też o 30 mm dłuższy od swojego poprzednika i mierzy 3695 mm.

Zmieniony został styl wszystkich zagłówków. Najwyższa wersja wyposażenia Elegance oferuje pakiet skórzany: wszystkie siedzenia oraz koło kierownicy zostały pokryte skórą syntetyczną z haftowanym logo „JIMNY”. Wersji wyposażenia jest w sumie trzy: Club, Comfort i Elegance właśnie. Ta ostatnia jest dostępna zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów.
Standardowe wyposażenie jest ponadto rozszerzone o system mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX (wszystkie wersje) oraz elektrycznie podgrzewane lusterka zewnętrzne (dla Jimny 1.3 Comfort).

fot. Suzuki

Suzuki Jimny dostępny jest w ośmiu kolorach nadwozia, w tym nowym, metalicznym niebieskim Breeze Blue Metallic. Oferowana jest także wersja dwukolorowa dla poziomu wyposażenia Elegance, w której nadwozie jest w wybranym kolorze metalicznym,
a jego dolne części (tj. zderzaki, nadkola, listwy drzwiowe i progowe) są lakierowane szarym kolorem Graphite Gray Pearl Metallic.  

Układ napędowy Drive Action 4×4 z pneumatycznie uruchamianą blokadą piast przednich kół pozwala na przełączanie pomiędzy trybem napędu na dwa koła (2WD) oraz na wszystkie koła (4WD) podczas jazdy. W ten sposób kierowca może dostosować samochód do zmieniających się warunków drogowych oraz stanu nawierzchni. W trybie napędu na cztery koła (4WD) można dokonać wyboru między dwoma ustawieniami: tryb drogowy (4WD) na płaskie nawierzchnie lub tryb terenowy z włączonym przełożeniem redukcyjnym (4WD-L).

 

 

Najnowsze

Wojownicy inspirują w walce z rakiem piersi

Ford Motor Company od 18 lat angażuje się w walkę z rakiem piersi. Oficjalną komórką poświęconą tejże walce jest program Ford Warriors in Pink. W ramach rozwijania świadomości ludzi względem tej choroby, powstał właśnie film dokumentalny.  

Film trwa 14 minut, nosi tytuł „Bang the Drum: Living Out Loud in the Face of Breast Cancer” i zawiera relacje z pierwszej ręki 11 osób, które pokonały raka piersi – 9 kobiet i 2 mężczyzn.

fot. Ford

Nie jest to film łatwy w odbiorze. Zrozumie to każdy, kto zetknął się z przypadkiem raka – czy to jako pacjent, czy też w najbliższej rodzinie. Już sama akceptacja diagnozy jest trudna.

Dzięki temu jednak ten dokument okazuje się również inspirujący, i to nie tylko dla widzów, ale i dla tych, którzy uczestniczyli w jego powstaniu. Jak powiedziała Tina Harold, jedna z bohaterek nagrania: „to, że mogłam podzielić się moją historią, pozwoliło mi w pełni wyrazić wewnętrzną siłę i odwagę, które odnalazłam w sobie podczas walki z chorobą”.

Podczas 18 lat zaangażowania na rzecz walki z rakiem piersi Ford zebrał ponad 115 milionów dolarów. Jeśli chcesz dołożyć swoją cegiełkę, zajrzyj na stronę http://www.warriorsinpink.ford.com.

Najnowsze

BMW pod choinkę

Prezenty, prezenty... myślałyście już, co sprawić bliskim pod choinkę? Oczywiście do Bożego Narodzenia jeszcze sporo czasu, ale gdyby tak, dla odmiany, w tym roku zająć się kwestią podarunków z wyprzedzeniem i oszczędzić sobie biegania po sklepach z obłędem w oczach na ostatnią chwilę?

BMW Lifestyle Collection to wybór dynamicznych i po trosze zabawnych gadżetów: dla niej, dla niego, a nawet dla małego. Rym zamierzony, czemu nie. Na stronie www.bmw-shop.com można zamówić, przykładowo:

fot. BMW

BMW M3 Baby Racer – propozycja dla malucha, który kiedyś być może zostanie nowym Lewisem Hamiltonem (albo Molly Taylor). Pojazd jest odpowiedni dla dzieci od 18 miesięcy do 3 lat, a dbałość o szczegóły (jest nawet wskaźnik poziomu benzyny i prędkościomierz) z pewnością spodoba się małemu kierowcy. Opony opracowane z troską o parkiety z kolei na pewno przypadną do gustu jego rodzicom.

M Carbon Boardcase to natomiast pomysł na prezent dla tych, którzy wzorem George’a Clooneya z filmu „W chmurach” są wiecznie w rozjazdach i masę czasu spędzają na lotniskach i dworcach. Zgrabna walizeczka na kółkach ma w sobie sznyt BMW, waży jedynie 3,2 kg i co więcej, jest bardzo pojemna. W środku znajdują się elastyczne pasy do mocowania, dwie przegrody i dodatkowa kieszeń na suwak.

fot. BMW

Po raz kolejny planujemy, że od nowego roku będziemy więcej ćwiczyć? Z pewnością z damską koszulką do joggingu będzie to przyjemniejsze. Sportowy krój i sprytnie rozmieszczone oddychające panele Air Mesh zwiększają wygodę i regulują pocenie, a odblaskowe pasy zapewniają widoczność w nocy.

fot. BMW
fot. BMW

Okulary przeciwsłoneczne BMW w kolorach kojarzących się jednoznacznie z logo marki, czyli niebieskim i srebrnym, z pewnością zadadzą szyku podczas zimowych wyjazdów, dodatkowo gwarantując ochronę przed promieniowaniem UV-A, UV-B i UV-C.

Ponoć pierwsze spinki do mankietów mężczyźni zazwyczaj sprawiają sobie na własny ślub, ale niektórzy z nich nabierają potem zaufania do tego, jakby nie patrzeć, stylowego elementu garderoby. Dla nich świetnym prezentem będą spinki z logo BMW, wykonane z wytrzymałego metalowego odlewu i włókna węglowego.

fot. BMW

Najnowsze

Rossi: MotoGP jest nudne

Dziewięciokrotny mistrz świata królewskiej klasy, Valentino Rossi określił wyścigi MotoGP jako nudne, twierdząc, że z trudem udaje mu się nie usnąć podczas śledzenia rywaliacji zawodników. 

Rossi w rozmowie z BBC Sport powiedział: „To najgorszy moment w MotoGP od 2000 roku, kiedy rozpocząłem swoją przygodę. Wyścigi stały się zwyczajnie nudne i słabe”
Nie trudno dziwić się opinii 33-latka. W tym sezonie dominuje para: Lorenzo i Pedrosa, którzy dążą do sięgnięcia po palmę zwycięstwa. Tuż za nimi znajduje się Stoner, który musiał odpuścić sobie kilka rund ze względu na kontuzjowaną nogę. 
Czy Rossi sięgnie po zwycięstwo z teamem Yamahy?
fot. materiały prasowe
„Wyścigi Moto3 są bardzo ekscytujące, tak samo jak i Moto2, a w MotoGP wieje nudą. Trzeba coś zmienić” – dodaje mistrz. 

Valentino Rossi w przyszłym sezonie powraca do walki w barwach Yamaha Racing Team. Z Ducati zawodnik niestety nie wygrał żadnego z 37 ostatnich rund MotoGP.  Powrót do Yamahy będzie dla niego wielkim wyzwaniem, tam będzie stał w cieniu Jorge Lorenzo i jego celem będzie udowodnienie posiadanych umiejętności. 
„To będzie trudne, ale sądzę, że mam potencjał, by zwyciężyć w kilku wyścigach w przyszłym roku. Nie miałem zbyt wielu dobrych chwil w Ducati. To były dwa bardzo ciężkie sezony”

Najnowsze