Jolene Van Vugt – motocyklowa Nitro Girl

Oto pierwsza kobieta, która zrobiła backflip'a (salto do tyłu) na pełnowymiarowym motocyklu crossowym. Nie ma tu zaskoczenia - motocykle oraz tony błota, gdzie można się taplać do upadłego, to jej żywioły. Jolene Van Vugt to 32-letnia Dunka, której życie mocno odbiega od życia przeciętnej kobiety w tym wieku.

Jolene Joanna Van Vugt
fot. jolenevanvugt.com

Zwykle w tym wieku ma się już męża, rodzinę, kilkoro dzieci, psa, kota, papugę i rybki. Kiedy jednak na swoim koncie ma się mistrzostwo w kobiecych wyścigach motocrossowych, trudno o przeciętność. O dzieci i zwierzęta też – w końcu do ich „obsługi” należy być często w domu…

O rekordzie prędkości Jolene na toalecie na kółkach przeczytasz tu.

Urodzona w Londynie w 1980 roku Jolene Joanna Van Vugt, pochodzi z Danii. Od początku dorastała w motoryzacyjnej atmosferze, bo w jej rodzinie sporty motorowe były codziennością. Ojciec Jolene oraz starszy brat, Billy, byli zapalonymi motocrossowcami. W wieku 11 lat dziewczyna dostała od taty swój pierwszy w życiu motocykl, jednak oprócz niego, interesowało ją jeszcze przy okazji mnóstwo innych rzeczy. Mama chciała zrobić z niej primabalerinę, ojciec natomiast  zawodniczkę sportów motorowych.

Jolene sama nie wiedziała już za co się zabrać, więc lawirowała między tysiącem różnych pasji, nie przykładając się dobrze do żadnej z nich. Rodzice po wstępnej rozmowie ze sobą nawzajem, postawili postawić córce ultimatum – albo zaczyna poważnie zajmować się motocrossem, albo porzuca ten sport na dobre. Pozytywna decyzja, jaką wtedy podjęła mała Van Vugt, była jedną z najważniejszych w jej życiu.

fot. jolenevanvugt.com

Dziewczyna tak szybko „wzięła się w garść”, że na efekty mobilizacji nie trzeba było długo czekać – już po kilku latach wpisała się na stałe w listę najbardziej liczących się zawodniczek startujących w motocrossie. Kiedy w Women’s Motocross Association wywalczyła dziewiąte miejsce, został nadany jej numer 63, który pozostał jej numerem już na stałe. W sezonie 2006 wywalczyła pierwsze miejsce w serii Canadian Women’s National Champion i było to punktem zwrotnym w jej karierze.

Jolene jest pierwszą kobietą, która zrobiła backflip’a (salto do tyłu) na pełnowymiarowym motocyklu crossowym przeskakując rampę o wysokości 60 stóp (ponad 18 metrów). Van Vugt sporo zawdzięcza Travis’owi Pastrana. To właśnie on nauczył ją backflip’a (nauka odbywała się najpierw na mniejszym motocyklu o pojemności 110 cm3, a później na własnym, RM 125).

Dunka bierze udział w wielu prestiżowych imprezach motocrossowych, jak np. Loretta Lynn’s Amateur National czy Walton Trans Can Canadian Amateur National. Van Vugt jest też pierwszą kobietą, która wzięła udział w Masters of Dirt Freestyle Show w Austrii oraz  gwiazdą popularnego programu telewizyjnego MTV Nitro Circus. Zawodniczka była też pierwszą kobietą, która zaczęła wykonywać zawodowo backflip na motocyklu crossowym. Nitro Girl (bo tak samą siebie nazywa) jest też bohaterką wielu filmów kaskaderskich oraz została kilkakrotnie wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa.

fot. jolenevanvugt.com
fot. jolenevanvugt.com

 

Jolene Van Vugt znajomi postrzegają jako zawsze uśmiechniętą osobę z bogatą osobowością i z pozytywnym nastawieniem do życia. Z pewnością coś w tym jest, skoro podczas gdy jej koleżanki wybrały spokojne, ustatkowane życie, ona wciąż nieprzerwanie cieszy się jazdą wyczynową na motocyklu i nurkowaniem nim w błocie.

Najnowsze

Burcu i Cicek startują w Middle East Rally Championship!

Burcu Cetinkaya i Cicek Güney ferii zimowych nie miały i czynnie przygotowywały się do sezonu 2012, by w styczniu rozpocząć serię startów w MERC - FIA Middle East Rally Championship. W pierwszej rundzie wystartowały Lancerem Evo X i zajęły czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej!

fot. www.burcucetinkaya.com

 

fot. www.burcucetinkaya.com

Przygotowując się do sezonu 2012 zawodniczki wystartowały w grudniu w Dubai International Rally.

– Miałam ochotę wystartować w Rajdzie Dubaju, bo ja naprawdę kocham wschód. Chcę walczyć na Bliskim Wschodzie w 2012 roku o mistrzostwo, więc  ten rajd to dopiero początek. Nie wiem wiele o Dubaju – jestem tu pierwszy raz, ale widzę, że to bardzo piękne i czyste miejsce. Czuje się, jakbym była w kosmosie, ta architektura i konstrukcje – są znane na całym świecie. Jestem bardzo podekscytowana, a też słyszałam, że jest tu wiele dobrych sklepów, ale pewnie nie będziemy miały czasu na zakupy – mówiła żartobliwie Burcu, która rajd ukończyła na miejscu piątym.

Potem Güney miała chwilową przerwę w startach, spowodowaną jej miłością do innego sportu. Pilotka Burcu jest bowiem reprezentantką Turcji w snowboardzie i 9-krotną mistrzynią w tej dyscyplinie! Na prawym fotelu w styczniowym Qatar Rally zastąpił ją więc Nehir Yılmaz. Trening Burcu przed MERC był bardzo udany, bo załoga Lancera Evo X zajęła świetną, drugą lokatę!

 

fot. www.burcucetinkaya.com
fot. www.burcucetinkaya.com

Pierwsza eliminacja mistrzostw Bliskiego Wschodu 2012 – Qatar International Rally, odbyła się w dniach 27-28 stycznia. Po pierwszym dniu rajdu Burcu i Cicek zajmowały trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, niestety na koniec rajdu spadły na czwarte, ale to i tak najlepszy wynik osiągnięty przez kobietę w tych mistrzostwach.

Dziewczyny otrzymały gorący doping ze strony kibiców, którzy okrzykami i flagami motywowali zawodniczki do walki.

 

fot. www.burcucetinkaya.com

Najnowsze

Narty od BMW M-power

Zima w pełni, więc czas na produkty samochodowych marek, stworzone z myślą o wielbicielach sportów śmieżnych. BMW i firma K2 stworzyli limitowaną wersję nart. Jednak, aby je mieć, nie potrzeba furmanki pieniędzy - wystarczy wziąc udział w próbie oraz wykazać się wiedzą i umiejętnościami na stoku narciarskim.

Narty z logiem BMW – snobizm czy frajda?
fot. BMW

Dla projektantów BMW M, jedno zadanie na raz – to za mało. Mają już kolekcję wspaniałych samochodów, ubiorów, gadżetów. Tym razem postanowiono również rozpocząć współpracę z ekspertami od sprzętów do uprawiania sportów zimowych – K2. Cel? Limitowana edycja nart zjazdowych.

Niech jednak długa nazwa tego produktu nikogo nie zraża – K2 LTD. BMW M Design Edition. Dostajemy utrzymane w stylizacji i kolorystyce narty, zdobione logiem BMW i liniami znanymi z aut BMW M GMBH, które zbudowane zostały zgodnie z najnowszymi technologiami firmy K2.

Ograniczona do 500 par seria M Design Edition nie będzie sprzedawana, jak można się by się było spodziewać. Zamiast tego, narty można wygrać – wystarczy wziąć udział w narciarskich zmaganiach, które obejmują 13 ośrodków narciarskich w Niemczech, Austrii, Włoszech i Szwajcarii – to część Pucharu xDrive BMW.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej Pucharu xDrive – http://www.bmw-xdrive-guide.com

Tak więc… ready, steady, go!

 

Najnowsze

Ania Jackowska wyrusza na motocyklu do Argentyny

W lutym, w podróż po Argentynie wyruszy motocyklistka - Anna Jackowska, której sposobem na życie są samotne wojaże jednośladem w różnych kierunkach świata. Za każdym razem do wyprawy wymyślona zostaje specjalna misja. Co tym razem zawiedzie Anię do Ameryki Południowej?

fot. www.aniajackowska.pl

– Pojadę bocznymi drogami – ponoć tam można jeszcze spotkać gauczów – dumnych, nie znających strachu jeźdźców. Twardych, wolnych duchem, niczym nie ograniczonych. Ciekawe dokąd zaprowadzą mnie ich ślady i czy motocykl szybciej pojedzie na gorzkim Mate czy wytrawnym Malbecu z okolic Mendozy? I jedno i drugie w Argentynie są najwyższej jakości. Zjadę na samo południe, aż po Ziemię Ognistą. Aby w Ushuaia, najdalej wysuniętym na południe mieście świata, poczuć mroźny powiew Antarktydy. Puste przestrzenie, dzika przyroda, nieprzerwanie trwająca „chłodna wiosna” – tak wygląda kraniec świata. Ale potem znowu zrobi się gorąco! Przede mną podróż drogą- legendą – „Ruta 40″ – wzdłuż ośnieżonych szczytów Andów – zapowiada podróżniczka.

fot. www.aniajackowska.pl

Motocyklistka zachęca, aby ponownie śledzić jej poczynania podczas podróży. Do tej pory Ania przyzwyczaiła nas, że corocznie odwiedza pewien rejon świata (wcześniej było to Maroko i Syria – prywatnym motocyklem, później – jednośladem sponsora – Bałkany i Stany Zjednoczone), dzieląc się w międzyczasie ze swoimi fanami refleksjami z wyprawy na swoim blogu. Z niektórych wypraw powstały książki relacjonujące Ani wrażenia z podróży („Kobieta na motocyklu” i „Samotnie przez Bałkany”).

Tegoroczna wyprawa to „MotocykLove Tango Argentyńskie 2012”. Rozpoczynie się 8 lutego i potrwa ponad 40 dni – do pokonania jest 9 tysięcy kilometrów. Trasa prowadzić będzie przez Buenos Aires – Punta Alta – Trelew – Rio Gallegos – Ushuaia – EL Calafant – Esquel – Mendoza – Cachi – Simoca – Purmamarca – Iruya – Salta – Tucuman-Formosa – Buenos Aires.

Dla tych, którzy sądzą, że taka podróż to pestka, warto wspomnieć, jak Ania się do niej przygotowuje. Motocyklistka zamierza pokonywać różne wysokości, przemierzać opustoszałe tereny i jeździć po szutrowych drogach, dlatego ważne były: treningi wytrzymałościowe, odpowiednie przygotowanie sprzętu oraz dobór stroju chroniącego zarówno przed słońcem, jak i deszczem oraz chłodem. Niezbędny okazał się zakup dodatkowego kanistra, który posłuży w rejonach, gdzie benzyna jest rzadkim towarem. Istotna była również nauka podstaw języka hiszpańskiego.

Test Motocaina.pl Audi A7 Sportback w niesamowitych zakątkach Chile, m.in. na pustyni Atacama, przeczytasz tu.

Ania – tradycyjnie już – pojedzie na dobrze sobie znanym modelu motocykla, którego nowiutki egzemplarz otrzyma od jednego ze sponsorów wyprawy. Partnerem wyjazdu do Argentyny jest Polski Związek Motorowy. Motocyklowa podróżniczka wspierana jest m.in przez producenta olejów do jednośladów, firmę Castrol. Informacje z wyprawy można śledzić na stronie www.aniajackowska.pl oraz jej profilu na Facebooku „Kobieta na motocyklu”.

fot. www.aniajackowska.pl

Najnowsze

Damskie jeansy motocyklowe Mottowear na sezon 2012

Marki polskich jeansów Mottowear nie trzeba już przedstawiać nikomu. To wielofunkcyjne jeansy z kewlarem, stworzone specjalnie dla motocyklistów i motocyklistek, które w zależności od kroju można dopasować do różnych stylów jazdy i rodzajów motocykli.

Od kilku sezonów w ofercie Mottowear możemy znaleźć spodnie motocyklowe skierowane wyłącznie do kobiet. Już w roku 2009 pojawił się klasyczny, niebieski, model Kira, następnie damskie, czarne spodnie o kroju bojówek – Nami. W 2011 roku, firma powiększyła swoją ofertę o model Tora.

Na sezon 2012 Mottowear przygotował dla kobiet udoskonaloną wersję modelu Kira. Wiele motocyklistek narzekało na jeansy, które krojem bardziej przypominały biodrówki, niż spodnie nadające się do jeżdżenia na motocyklu (o wystających stringach przeczytasz tu). Producent naprawił swój błąd i w tym sezonie na rynku pojawi się model Kira X.

Do złudzenia przypomina nam on zwykłą Kirę, jednak po bliższym przyjrzeniu widzimy, że model ten ma wyciągany „komin" materiału, który skutecznie ochroni nam nerki przed zimnem i wiatrem. Standardowo spodnie zostały podszyte w newralgicznych miejscach kewlarem oraz wyposażono je w kolanowe ochraniacze d3o.

Świetnie, że coraz częściej producenci myślą o motocyklistkach, których z roku na rok jest co raz więcej. Oby tak dalej!

fot. Mottowear
fot. Mottowear

 

Najnowsze